Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.262
112
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik zou dat wel kunnen doen Snorro, ik weet niet of je wel eens in de buurt van Ridderkerk komt? (net onder Rotterdam)

Tijdje geleden nog een afgebroken kuipdeel van een Kawa gedaan en dat was heel wat meer schade, dus zo'n fluthoekje moet ook wel lukken denk ik:

image_zps5wczxio6.jpg

image_zpsqnfe4q6f.jpg


Stuur maar een PB-tje als je wilt.

Rene
 
Laatst bewerkt:
ziet er weer uit als nieuw :)

Ik heb een aantal alu- en metalen delen die ik zwart wil spuiten. Nu zijn er natuurlijk veel verschillende merken te krijgen, maar ik snap niet helemaal waar wat bij past. Het liefst wil ik een slijtvaste lag, dus lijkt een zwarte onderlaag met een lak erover mij een goed idee. maar gaat bijvoorbeeld een motip blanke lak over een VHT zwarte verf? of kan dat ook over bijvoorbeeld de hittebestendige lak van motip? Ik hoor graag jullie ervaringen :)
 
Vraagje. Heb al een paar keer carterdeksels gespoten en die verf zit er prachtig op, totdat je de boutjes vast gaat draaien - want die gaan dwars door de lak en nemen bij voorkeur ook de lak eromheen mee.

Ik gebruik 1K Motip lak (primer + lak + clearcoat).

Nou heb ik zelf gemerkt dat een pot Hammerite steviger is..hoe breng ik zoiets aan zonder 101 penseelstreken? Het gaat om een budgetbike, dus poedercoaten is geen optie en investeren in 2K ook niet.
 
Vraagje. Heb al een paar keer carterdeksels gespoten en die verf zit er prachtig op, totdat je de boutjes vast gaat draaien - want die gaan dwars door de lak en nemen bij voorkeur ook de lak eromheen mee.

Ik gebruik 1K Motip lak (primer + lak + clearcoat).

Nou heb ik zelf gemerkt dat een pot Hammerite steviger is..hoe breng ik zoiets aan zonder 101 penseelstreken? Het gaat om een budgetbike, dus poedercoaten is geen optie en investeren in 2K ook niet.

Geen rechtstreeks antwoord op je vraag, maar ringen onder je boutjes gebruiken?
 
Dag spuiters,

Ik heb een advies nodig. Ik heb mijn tank volledig kaalgeschuurd en bleek dat daar toch wat deuken in zaten. Ik heb deze uitgeplamuurd en zo strak mogelijk proberen te schuren. Overal gevoeld en het leek me vrij glad te zijn zonder echte overgangen te voelen.

Nu heb ik grijze 1k primer er opgezet en ik moet zeggen dat ik heel veel oneffenheden zie. Ik zie ook een groot verschil tussen de plekken waar geplamuurd is en waar niet onder de primer. Ik had voordien ook al 1k spuitplamuur gebruikt, maar voor mij was dat precies hetzelfde als de primer. Moet ik die plamuur zeer dik spuiten soms? Enig idee hoe dit op te lossen? Tips? Ik heb geen plamuurpistool dus moet het met spuitbussen doen..

Alvast bedankt.
 
Gebruik ik. Doe zelfs een beetje vet tussen ring en bout zodat die weerstand het minste is (dus de bout op de ring draait ipv de ring op de verf)

Verf is simpelweg niet gemaakt om kracht op te vangen, en zeker niet onder een boutkopje die je er ook nog eens op draait. Gaat je gewoon niet lukken.

Origineel zie je ook dat bij gespoten onderdelen de aanlegvlakken van alles waar iets met enige kracht aan bevestigd word machinaal bewerkt wordt.

Als ik dat soort onderdelen spuit stop ik een inbusboutje in ieder gaatje en haal die er meteen na het spuiten uit, dus ik hou het vlakje eronder blank.

Als je dat nou niet wilt geldt voor verflagen: "hoe dikker hoe zwakker". Verf is niet sterk, maar een dun laagje is sterker dan een dikke laag, die schuif je er zo af.
 
Laatst bewerkt:
Dag spuiters,

Ik heb een advies nodig. Ik heb mijn tank volledig kaalgeschuurd en bleek dat daar toch wat deuken in zaten. Ik heb deze uitgeplamuurd en zo strak mogelijk proberen te schuren. Overal gevoeld en het leek me vrij glad te zijn zonder echte overgangen te voelen.

Nu heb ik grijze 1k primer er opgezet en ik moet zeggen dat ik heel veel oneffenheden zie. Ik zie ook een groot verschil tussen de plekken waar geplamuurd is en waar niet onder de primer. Ik had voordien ook al 1k spuitplamuur gebruikt, maar voor mij was dat precies hetzelfde als de primer. Moet ik die plamuur zeer dik spuiten soms? Enig idee hoe dit op te lossen? Tips? Ik heb geen plamuurpistool dus moet het met spuitbussen doen..

Alvast bedankt.

Primer uit spuitbussen heeft idd de eigenschap om overgangen tussen plamuur en de rest duidelijk te laten zien maar meestal los je dat op door een paar lagen te spuiten met tussentijds drogen en opschuren met 400 droog (en dan echt 400 droog en niet die witte kutvellen 400 droog van de Gamma want dat is veel te grof)

Als de overgangen alleen materiaalverschil is krijg je dat zo wel weg, is het echt een voelbare overgang dan is het gewoon niet strak genoeg en moet je met een fijnplamuur aan de slag.
 
Ok dank FZRene! Ik zal met de fijnplamuur aan de slag moeten gaan.. Zitten redelijk wat deuken in en heb al X aantal malen geplamuurd met polyesterplamuur en geschuurd zonder echt goed resultaat. Hier en daar enkel randen, maar andere stukken zijn toch zichtbare bobbels. Niet erg, maar toch zichtbaar. Of misschien alleen voor mij ik weet het niet..
 
Tipje om strak te schuren:

Eerst moet het strak zijn, daarna pas glad. Veel mensen maken de fout meteen met het tweede te beginnen. Strak betekend zuiver recht, vlak of precies de juiste bolling of holling. Glad is gewoon zonder krassen.

Plamuur strakmaken doe je met een schuurblokje of iets anders vlaks waar je je schuurpapier omheen wikkelt. Met schuren uit de losse pols krijg je het niet strak alleen maar glad en dat is pas stap twee.

Spuit het in grijze primer en als dat droog is nevel je er met een spuitbus zwart een lichte nevel overheen. Haal dan zonder te drukken je schuurblokje eroverheen en dan zie je onmiddelijk alle hoge en lage punten.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt dat is een supertip. Ik schuurde telkens met de hand dus begon met stap 2. Morgen ga ik achter fijnplamuur en doe ik het opnieuw met een schuurblokje.

Wanneer je na het nevelen van het zwart nog hoge en lage punten ontdekt, schuur je er dan opnieuw alle primer af of plamuur je over de primer? Ik neig naar het er volledig af te halen? Alleszins bedankt voor de tips!
 
Ik begin gewoon met plamuren van de deuken welke opgeruwd zijn met zeer grof schuurlinnen voor de hechting en als ik het ok vind spuit ik er primer op en controleer het met de zwarte nevelmethode. Als er nog verder geplamuurd moet worden gaat dat gewoon over de primer heen, hoeft er niet allemaal afgeschuurd te worden.

Ik begin grote beschadigingen met 2K polyesterplamuur, heb wel 3 soorten overigens. Afwerken van kleine schuurkrassen en mini deukjes gaat met een tube 1K fijnplamuur van Motip.
 
Zwarte nevelmethode?

Aha. Even terug gelezen

En van plamuren heb ik ook weer wat geleerd. Heb 2 motoren veranderd in een replica maar 100% is het niet.
Op een afstand zie je het niet maar het is toch wel een doorn in je oog ondanks dat het best budget was/is (action spuitbussen en daarna 2K blanke lak)
 
Laatst bewerkt:
Zwarte nevelmethode?

Methode om precies te zien waar de hoge en lage punten in je plamuurwerk zitten.

Spuit je voorwerp in grijze primer en nevel er daarna een contrasterende kleur lichtjes overheen, meestal gebruikt men zwart.

Als je nu met een schuurblokje eroverheen gaat zie je precies waar de hoge punten (je schuurt de zwarte verf weg) en de lage punten (de zwarte verf blijft zitten) zich bevinden.
 
Methode om precies te zien waar de hoge en lage punten in je plamuurwerk zitten.

Spuit je voorwerp in grijze primer en nevel er daarna een contrasterende kleur lichtjes overheen, meestal gebruikt men zwart.

Als je nu met een schuurblokje eroverheen gaat zie je precies waar de hoge punten (je schuurt de zwarte verf weg) en de lage punten (de zwarte verf blijft zitten) zich bevinden.
Zal er op letten als de FZR400RR van mijn zoon aan de beurt is. Die wil 'm zwart hebben en daar zie alles op.
 
Ik ben mijn houten dashboard van een ouwe jaguar aan het spuiten, maar ik gebruik nu voor de eerste keer watergedragen verf.
Mijn ervaring tot nu toe was dat de verf(druppeltjes) mooi naar elkaar toevloeien, maar met die waterverf gaat dat pas als ik het zeiknat maak. en dan gaat het natuurlijk lopen. heeft iemand hier een how-to voor me? alvast bedankt.
 
FZRene, nogmaals dank voor de supertips. Ik heb dus de fijnplamuur gebruikt en dan ook de zwartenevelmethode. Dat ging erg goed. Wel een aantal malen moeten herplamuren en schuren.. Zal eens een foto posten wanneer de stukken volledig af zijn. Vorige week heb ik de stukken afgelakt met vernis, en op zich nog redelijk gelukt. Aan één kant had ik twee zware afzakkers/druipers.

Ik heb deze er uitgeschuurd door errond te plamuren, en dan te schuren zodat ik niet onder de vernislaag door zat.


De gerepareerde stukken zijn geschuurd tot op korrel 2500. Wat gebruiken jullie nadien om de krassen er volledig uit te halen en hem te laten blinken? Polijsten met bepaalde compound? Het enige wat ik heb staan is commandant 4, en "peek" polijstpasta.
 
Zwarte nevelmethode?

Aha. Even terug gelezen

En van plamuren heb ik ook weer wat geleerd. Heb 2 motoren veranderd in een replica maar 100% is het niet.
Op een afstand zie je het niet maar het is toch wel een doorn in je oog ondanks dat het best budget was/is (action spuitbussen en daarna 2K blanke lak)

Action spuitbussen willen nog wel eens wat in druk verschillen. Heb goede ervaringen met gewoon zwart en zilverkleurig. Maar rood was bijvoorbeeld een ramp....

Heb eens bij Automat een paar spuitbussen op kleur laten maken, dat ging wel heel goed.
Motip blanke lak kon daar zo overheen.
Schuurpapier (t/m 1500) ook daar gekocht, al met al was het niet echt goedkoop maar het resultaat was zeer goed.
 
Ik ben mijn houten dashboard van een ouwe jaguar aan het spuiten, maar ik gebruik nu voor de eerste keer watergedragen verf.
Mijn ervaring tot nu toe was dat de verf(druppeltjes) mooi naar elkaar toevloeien, maar met die waterverf gaat dat pas als ik het zeiknat maak. en dan gaat het natuurlijk lopen. heeft iemand hier een how-to voor me? alvast bedankt.
Wat gebruik je voor lak: een 2 laags systeem, dus watergedragen kleur met daarover een 2 k blanke lak of een watergedragen aflak? Een meerlaags systeem waarbij de basislak watergedragen is en de aflak 2k conventioneel is wat in schadeherstel bij auto's en soms bij motoren gebruikt wordt.
 
Wat gebruik je voor lak: een 2 laags systeem, dus watergedragen kleur met daarover een 2 k blanke lak of een watergedragen aflak? Een meerlaags systeem waarbij de basislak watergedragen is en de aflak 2k conventioneel is wat in schadeherstel bij auto's en soms bij motoren gebruikt wordt.

1K Blanke watergedragen lak. Misschien is dat wel een goed idee om met 2K af te lakken. Ik heb nu gedeelten waar ik al 5 lagen op heb zitten voordat het mooi begint te worden
 
Ik rijd sinds kort een Honda vt 750 c2 ace en zou deze graag mat zwart willen laten spuiten. iemand in de buurt van twente een adres en wat zoiets evt zou kosten? heb een offerte gekregen van 1400 euro maar vond dit wel vrij veel.
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje betreft het spuiten.

Op mijn motor zitten beugels voor zij koffers, deze beginnen op de punten waar de koffers de beugel raken te verslijten tot het punt waar je het kale metaal ziet. Ik ben van plan deze los te halen en weer netjes zwart te spuiten. (Misschien dat ik hetzelfde ga doen met de midden bok.. die begint ook wat roestplekjes te tonen)

Is het gewoon een kwestie van licht opschuren en opnieuw spuiten met een spuitbus geschikt voor metaal en dan blanke lak eroverheen? Of zijn er nog dingen waar ik op moet letten.

Bij voorbaat dank.
045c1e67fa314adc9bc15f6a6496aa43.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan