Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

nou ik dus naar de dealert want ik wilde een hoog windscherm.
ik op naar de dealer, de hele tijd volgas (130/140) op de snelweg en eenmaal aangekomen ruik ik koelvloeistof.

Wat blijkt koelkeerring is kaput, kosten onderdeel €122 ex arbeidsloon, zal wel weer een dure grap worden oh oh oh.

iemand een idee hoelang het vervangen duurt van zo een keerring, kan ik me vast instellen op de schade van de factuur.
 
Het heeft mij een keer EUR 330,- gekost. Ik ben de scooter ook een paar dagen kwijt geweest, omdat het onderdeel besteld moest worden. Kort daarna is het nog een keer gebeurd, maar toen kostte het me niets. Er was een slang los gesprongen en is er daarna een verbeterde slangenklem opgekomen. Daarna geen problemen meer.
 
Stel je doet eens gek als garagist en je vervangt elk onderdeel
van de waterpomp dan ga je de volgende onderdelen vervangen voor nieuwe OEM onderdelen:



1/ OEM nr. 880727 Water pump cover gasket (€ 3.50)

2/ OEM nr.B014573 Drive coupling (€ 6.00)

3/ OEM nr. 878766 Flat washer (€ 6.50)

4/ OEM nr. 878750 Gasket ring (€ 8.00)

5/ OEM nr. B014574 Water pump shaft assy. (€ 43.50)

6/ OEM nr. 82991R Gasket ring (€ 13.00)

7/ OEM nr. B013969 Water pump impeller cpl. (€ 5.00)


Dat is bij elkaar € 85,50

Ik zij stel dat ze alles zouden vervangen, want nr.3 lijkt een vrij simpel onderdeeltje die er mogelijk niet echt toe doet.
Zo maar kans ook dat de garagist helemaal los gaat op jou portemonnee en ook (niet in mijn lijst) 'OEM nr. 880401 Water pump cover' van € 30.00 eventjes voor de grap gaat vervangen?

Overigens hebben ze jou verteld "koelkeerring is kaput'
dat is nr.6 die kost 13 euro.
Als je die vervangt en als garagist op zeker wil spelen vervang je ook nr.1/nr.4/nr.5/nr.7
 
Laatst bewerkt:
Balen joh, gelukkig ben je er op tijd bij. Eerder gehoord dat mensen een kromme cilinderkop hieraan over hebben gehouden. Maar 130/140 en dan volgas? Had je veel tegenwind? Normaal rijdt de BV wel iets harder, toch?

Mish
 
Dus ik wordt zwaar opgelicht, als ik dit zo lees van WebEngine, hmmm dus dat onderdeel gaat wel 9x over de kop? Exclusief arbeidskosten ook nog mygod, ik houd me hart vast.

Ja Mish ik kreeg m niet harder dan 130/140, zonder windscherm wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat die koelkeering niet helemaal zijn werk naar behoren deed?
 
Opgelicht is een groot woord, dat zal ik zelf niet snel zeggen, maar helemaal eerlijk is het ook zeker niet. Ik geef wel aan hoe het zaakje in principe in elkaar zit.
En wat de daadwerkelijke materiaal kosten zijn en dan verdient de webshop er ook nog wat aan, daarnaast is het dan nog aardig aan de prijs want een gemiddelde waterpomp revisie setje hoeft maar 75 euro te kosten, en daar zit dan alles bij.

Dat zo'n keerring kapot gaat staat ook niet opzich zelf het is meestal een gevolg van een slechte kwaliteit legering van de as in de waterpomp.
Die gaat oxideren en sloopt vervolgens de keerring.

Erg vervelend en vooral die zaken die door heel NL zitten en zo'n fancy showroom hebben met flink wat personeel zijn behoorlijk aan de prijs met uurloon en onderdelen, en zijn verre van geïnteresseerd in jou portemonnee.
Misschien daarom dat er eerder een in de brand heeft gestaan :+
 
Laatst bewerkt:
Ja Mish ik kreeg m niet harder dan 130/140, zonder windscherm wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat die koelkeering niet helemaal zijn werk naar behoren deed?

Heb je misschien de wijzer van de koelvloeistofmeter over het hoofd gezien? Bij mij liep die op tot ver in het rood. Ik heb toen de motor direct uitgezet en de wegenwacht gebeld. Ik hoop niet, dat je meer schade aan de motor hebt dan alleen de koeling.
 
nou de schade:

Windscherm: €180
Flywheel housing cover gasket: €7,99
Fly wheel side cover with I.P. €123,76
Koelvloeistof:€ 7,95
Eni Racing 15W-50 €27,90
klein materiaal €6,50

Arbeidsloon:€272,00

Totaal: €626,10

viel zowat naar achter toen ik de eindprijs hoor, en dan was de accu ook nog eens aan vervanging toe, maar dat hebben ze niet vervangen want duur |(
 
Side-cover compleet zijn alle onderdelen die ik eerder opsomde.
Dat dan wel aangevuld met "Flywheel housing cover gasket"
Hij moest dus flink ver uit elkaar voor een waterpomp revisie set

Het duurt kennelijk 4 uur aan arbeidsloon. (net geen 7 tientjes per uur)
Olie en koelvloeistof komt er uiteraard altijd bij in zo'n geval.
 
Laatst bewerkt:
Een flink bedrag, dit bedrag heb ik ook al eerder te pakken gehad hoor. Voor mij hoort bij een scooter, comfort, handeling, eenvoud en lage kosten. Dit laatste gaat voor een scooter echt niet altijd op. Dan kan je beter een lichtere scooter of een schakelbakkie uitzoeken. Maar... het blijft meestal wel duurder dan een auto.

Aan de andere kant kan je heel lang uit de kosten blijven. Dit soort klussen laat ik ook altijd doen, onderhoudsbeurten zijn voorspelbaar en goed te doen.

Snel betalen, dan ben je er maar vanaf... :)

Mish
 
tsja gezien de prijs wil je er ook niet lang over doen om te betalen, snel maar op de toonbank neergelegd en vertrokken haha.

dit is de eerste grootte onderhoudsfactuur die ik te verduren krijg. Hopelijk ook de laatste voor een laaaaange tijd.

het rijd wel fantastisch hoor met zo een hoog scherm, doet wel 5 km p/u af aan de topsnelheid maar ach wel lekker uit de wind. je kan nu volgens mij gewoon een peukie doen tijdens het rijden gaan we vanmiddag maar eens proberen..

ik ga maar eens een andere helm uitzoeken want die Shubert C3 Pro is a bit overdone, ik kan het nu makkelijk met een potje af.

dacht je niet meer terug te hoeven naar de dealer, kom ik erachter dat ik mijn eigen sleutel van me slot nog aan die van hun leenvoertuig zit, mag ik vanmiddag weer terug naar Roke hmmmmmm -O-
 
Ok,
Goede zaak.

Let op, met een hoog scherm mag je niet helemaal tot het gaatje gaan. Volgens mij max. 120 km? Ik tik ook weleens de 130/140 maar veel harder niet.

Bij Roke hebben ze een leuke zwarte helm met vizier en zonne vizier. Kost 100,-. Ik heb er 3 jaar meegedaan, toe ik een bal op mijn vizier kreeg. Ik kijk deze week even bij de beurs, anders haal ik een nieuwe helm bij Roke.

Mish
 
Een goede DURE zaak inderdaad, vervelende is dat ik wel een factuur had van over de 500 pleuro ze dan ook niet even de accu verwisselen a la 80 Euries want dat is dan weer te duur, ze hadden me gebeld maar ik nam niet op, verwissel die dan ook meteen denk ik dan maar kennelijk ben ik een bijzonderheid in hun klantenbestand met die manier van denken dus ik heb net maar even een nieuwe accu online besteld de Yuasa YTX-12BS, wordt morgen geleverd dus aan de lader en installeren. Zal mij benieuwen of ik thuis kom straks, hij sloeg vanochtend namelijk met zijn allerlaatste krachten aan leek wel.

Hoezo mag je maximaal 120 km p/u? Breken de ophangpunten anders af dan ofzo?
 
Laatst bewerkt:
@ Vervelend, zeker als ze (vooraf) niet duidelijk hebben kunnen maken dat het een dure reparatie zou gaan worden. Je hebt ook een hoog scherm, die hakt er ook behoorlijk in. Maar wat een comfort he... :)

@ Bij mijn vorige hoge scherm was een waarschuwingssticker geplakt. Idd. 120 km. Sindsdien hou ik hier wel rekening mee, misschien ten onrechte hoor... Bij mij verder nooit iets gebeurd.

Mish
 
nou inderdaad wat een comfort zo uit de wind zitten :] alleen ik merk wel op hogere snelheden dat je gevoeliger bent voor de windrichting met zo een dag als vandaag merk je wel dat de wind erg aan je stuur trekt dus das wel iets om voor op te passen waarschijnlijk vandaar die waarschuwing
 
Ooooh balen man. In 2013 is het mij ook overkomen. Gelukkig was het code rood, alles vergoed gekregen zonder ten koste van mijn No Claim. Schade... kleine 1500,-...
 
Ja is mooi Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, maargoed is weer een lesje, duur lesje dat wel. Moet ik me brommer met dat hoge scherm ook niet naakt in de wind zetten want dan gaat de wind ermee aan de haal, dus voortaan met dit soort weersvoorspellingen moet ik er even aan denken om de scooter naast zo een betonnen staander van het gebouw te zetten, daar heeft ie minder kans om hem te pakken.

Het brommertje staat ie alweer bij de dealer, vandaag komt er een schade expert bij hun langs en dan krijg ik te horen wat de schade betreft.
En inderdaad het doet gelukkig niet af aan me no-claim, gelukkig wordt stormschade gedekt door de WA+ dekking.

We wachten af...
 
Nou de kogel is door de kerk hoor, 1600 euri schade pffff wat een geld he. Nouja als ie maar goed gefikst wordt.
Rijd voorlopig op een MP3 hahahah wat een onding is dat hee als je het acceleratie vermogen van een Bev gewend bent.
 
Ik weet precies hoeveel brandstof de BV350 verbruikt, nu weet ik ook hoeveel olie de BV verbruikt. Ik heb de afgelopen periode normaal tot rustig gereden en ben tot een verbruik van 250 ml over 2000 km gekomen. Het torretje heb nu (op een paar 100 kilometer) 70.000 km op de teller staan. Over een week of 3 zal ik hem de volgende kleine beurt geven. ;)

Mish
 
Beste forum gebruikers, ik heb zonet mijn Beverly te koop gezet, als er iemand moest zin hebben, hij staat in de lijst van te koop met de nodige info en foto's.
Groetjes
Danny
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan