Stationair

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste allen,

Ik zit met het volgende probleem bij mijn R1 uit 2000 (61.000 km), namelijk dat hij stationair niet lekker draait. Ten eerste draait hij maar 800 rpm, terwijl dit ongeveer 1100 moet zijn (dit is makkelijk bij te stellen dmv idle speed schroef). Ten tweede maakt hij, nadat ik de motor warm heb laten draaien, vanuit stationair steeds minder rpm richting de 0. Waardoor kan het laatste veroorzaakt worden?
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
 
volgens mij gaat het stationair toerental juist omhoog bij een te arm mengsel.
ik denk dat het mengsel veel te rijk is.
dat de motor koud wel blijft draaien, komt omdat een koude motor een rijker mengsel vraagt.
de remedie is overigens hetzelfde, carburateurs uit elkaar.
 
volgens mij gaat het stationair toerental juist omhoog bij een te arm mengsel.
ik denk dat het mengsel veel te rijk is.
dat de motor koud wel blijft draaien, komt omdat een koude motor een rijker mengsel vraagt.
de remedie is overigens hetzelfde, carburateurs uit elkaar.
draai alle co schroeven eens te dicht bij een carb fiets
 
volgens mij gaat het stationair toerental juist omhoog bij een te arm mengsel.
nee.
ik denk dat het mengsel veel te rijk is.
dat de motor koud wel blijft draaien, komt omdat een koude motor een rijker mengsel vraagt.
ik lees iets anders. De beschrijving van ts is vaag daarin, maar ik begrijp dat hij na ijlt en te traag terug gaat naar stationair.
de remedie is overigens hetzelfde, carburateurs uit elkaar.
waarvoor zitten er dan stelschroeven op voor stationair mengsel? Zou je daar niet eerst naar kijken/ draaien?
 
@ TS : zoals je kan lezen, kan er met de info die je geeft geen nuttige diagnose gedaan worden.

* voor je eerste probleem (800rpm stat.) geef je zelf een oplossing maar niet het resultaat ervan. Ik ga ervan uit dat het resultaat negatief is, anders zie ik het nut van de mededeling niet echt in.
* pas in jouw bezit (goed rijdend of opknapper) of reeds lang je trouwe vervoermiddel
* ineeens gekomen of geleidelijk aan verslechtert ?
* gekomen nadat je zelf/iemand anders iets anders aan de motor gedaan heeft ?
* laatste onderhoud/kontrole klepspeling ?
 
@ TS : zoals je kan lezen, kan er met de info die je geeft geen nuttige diagnose gedaan worden.

* voor je eerste probleem (800rpm stat.) geef je zelf een oplossing maar niet het resultaat ervan. Ik ga ervan uit dat het resultaat negatief is, anders zie ik het nut van de mededeling niet echt in.
* pas in jouw bezit (goed rijdend of opknapper) of reeds lang je trouwe vervoermiddel
* ineeens gekomen of geleidelijk aan verslechtert ?
* gekomen nadat je zelf/iemand anders iets anders aan de motor gedaan heeft ?
* laatste onderhoud/kontrole klepspeling ?

- Ik heb nog niet aan de adjuster gezeten. Ik ben van plan om morgen of overmorgen zelf de carburateurs schoon te maken en te synchroniseren, waarbij ik alles dan na ga.
- motor heb ik sinds 3 maanden (goed rijdend) in mijn bezit, maar tot nu geen problemen
- vorige week: na een tijdje rijden blijft ie soms op 1100 soms op 800-900 hangen stationair, maar de rpm daalt niet.
- Gisteren koelvloeistof vervangen, waarbij ik de motor handmatig (via gashendel) tot operating temp. heb laten draaien. 5 min lang (trapped air) ongeveer 2000 rpm met af en toe 4000-5000 rpm ertussendoor. Eenmaal op operating temp. gashendel losgelaten en de bleef op 800 rpm maar dit daalde naar 500 rpm na 30sec.
- tot zover alleen maar koelvloeistof vervangen
- laatste onderhoud/controle klepspeling = onbekend. Vorige eigenaar was een liefhebber, maar hield niet alles nauwkeurig bij.

* volgens Haynes zou ik eerst de carbs moeten schoonmaken en synchroniseren, dan CO afstellen en als laatste valse lucht opsporen als de eerste 2 het probleem niet verhelpt. Is dit wijs?
 
Laatst bewerkt:
- Ik heb nog niet aan de adjuster gezeten. Ik ben van plan om morgen of overmorgen zelf de carburateurs schoon te maken en te synchroniseren, waarbij ik alles dan na ga.
- motor heb ik sinds 3 maanden (goed rijdend) in mijn bezit, maar tot nu geen problemen
- vorige week: na een tijdje rijden blijft ie soms op 1100 soms op 800-900 hangen stationair, maar de rpm daalt niet.
- Gisteren koelvloeistof vervangen, waarbij ik de motor handmatig (via gashendel) tot operating temp. heb laten draaien. 5 min lang (trapped air) ongeveer 2000 rpm met af en toe 4000-5000 rpm ertussendoor. Eenmaal op operating temp. gashendel losgelaten en de bleef op 800 rpm maar dit daalde naar 500 rpm na 30sec.
- tot zover alleen maar koelvloeistof vervangen
- laatste onderhoud/controle klepspeling = onbekend. Vorige eigenaar was een liefhebber, maar hield niet alles nauwkeurig bij.

* volgens Haynes zou ik eerst de carbs moeten schoonmaken en synchroniseren, dan CO afstellen en als laatste valse lucht opsporen als de eerste 2 het probleem niet verhelpt. Is dit wijs?


heb je al geprobeerd de draaipunten(aan de carburateurs) en de gaskabels te smeren, en of de kabel(s) nergens knelt?
 
het is ergens logisch als zot zegt dat er regelingen voor iets op zitten en dat het nuttig/minder werk is om eerst die te gebruiken.
wat ik daarentegen niet logisch vind is dat als alles ervoor normaal is, de regelingen ineens verlopen/niet meer korrekt zouden zijn. Kan altijd indien er bv een kleine verstopping was en de regeling daarmee gebeurt is, en die verstopping nu weg is.

vermits je niets weet van de onderhoudsgeschiedenis, lijkt het mij best om eens een volledig onderhoud te doen, inclusief kleppen kontroleren/stellen. Indien je gewent bent van carbu's uiteen te halen : ja, ik zou ze kuisen, afstellen en synchroniseren. Doet ie het dan nog steeds, op zoek gaan naar valse lucht.
 
het is ergens logisch als zot zegt dat er regelingen voor iets op zitten en dat het nuttig/minder werk is om eerst die te gebruiken.
wat ik daarentegen niet logisch vind is dat als alles ervoor normaal is, de regelingen ineens verlopen/niet meer korrekt zouden zijn. Kan altijd indien er bv een kleine verstopping was en de regeling daarmee gebeurt is, en die verstopping nu weg is.

vermits je niets weet van de onderhoudsgeschiedenis, lijkt het mij best om eens een volledig onderhoud te doen, inclusief kleppen kontroleren/stellen. Indien je gewent bent van carbu's uiteen te halen : ja, ik zou ze kuisen, afstellen en synchroniseren. Doet ie het dan nog steeds, op zoek gaan naar valse lucht.

Ben ik inderdaad ook van plan :Y, maar dan stap voor stap. Ben nu aan het wachten op pakkingen die binnen moeten komen.

Echter zit ik nu ook met de volgende vraag: ik heb begrepen dat er bepaalde punten zijn waar valse lucht het mengsel in kan stromen. Men gebruikt dan een vloeistof (zoals remreiniger) op die plekken en dan zou de rpm omhoog(?) moeten gaan. Waar zitten die plekken? WPHB heeft het er nl niet over...
 
Op valse lucht controleren zou ik, zoals Zot al aan heeft gegeven als eerste doen.

Wellicht is het helemaal niet nodig om de carburateurs te reinigen.

Je spuit remreiniger of deo op en rond de inlaat rubbers.
Heb je valse lucht dan gaat het toerental omhoog.
 
Voor diegene die benieuwd zijn of eventueel later tegen aan lopen:
de motor verbrand olie (zuigers zijn niet al te best), waardoor er rook terug de luchtbox inkomt vanuit de crankcase breather hose.

Probleem is opgelost door de breather hose te verlengen en om te leiden tot aan de kentekenplaat. Aansluiting van breather hose in luchtbox afgedicht met een dop om aanzuiging van vuil lucht te voorkomen.
 
ik ken het verhaal van een coureur die een stukje slang aan de achterkant van zijn motor bevestigde en dat zwart maakte met roet, dan iedereen maar speculeren wat voor top secret toening hij had toegepast, maar dit kan natuurlijk ook.

doet hij nou rooksignalen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan