motor ging niet rond. nu geen probleem meer GSXR-750 (95)

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
ongeveer 2 maanden geleden kwam een vriend naar me toe. hij had zijn versnellingsbak verwisseld ( 2e versnelling kapot) daarna zijn motor weer opgebouwd, maar hij liep niet lekker.. 3 uurtjes later wilde hij de motor nog eens starten. startmotor ging een halve gang rond en leek toen vast te slaan.
hij heeft vervolgens geprobeerd de motor aan te duwen. echter hierbij slipte het achterwiel over de grond( geen beweging in te krijgen).achteruit lopen was echter geen enkel probleem. zodra je vooruit wilde lopen weer na een halve gang vast :? :?

wij begonnen met het uit elkaar halen om het een en het andere te checken, echter door het slechte weer nu pas weer de mogelijkheid gehad om verder te gaan. tank gedemonteerd( bleek de benzinekraan weer door te blijven lopen)( 3x gereviceerd afgelopen jaar.)

Vandaag begonnen met de timing controleren - Gecheckt staat mooi op tijd
kettinggeleiders( was iets mis gegaan met terug monteren) - mooi op spanning en geleiders heel

om dit te controleren volgende dingen gedemonteerd:
- kleppendeksel
-carbs
- bobine en thermostaat huis.
-bougies
-tank

tijdens het controleren van de timing moest ik de motor natuurlijk draaien zodat de merktekens overeen kwamen. Dit ging tot mijn verbazing gewoon goed( ik had heel wat anders verwacht)
dus vervolgens het blok nog meerdere keren rond gedraaid echter was nu helemaal niks te merken

er was een duidelijke brandstofgeur die vanuit het blok kwam( benzine in de olie)
maar de tank is al een maand of 2 niet aangesloten
het is bijna ondenkbaar dat de motor vaporlock heeft gehad door brandstof, maar dat is toch bijna het enige wat dit zou verklaren voor mij.
Normaal zou de overloop van de carbs dit voorkomen en zou je benzine onder de motor vinden, dit is dus niet het geval geweest.

wie heeft er nog suggesties over wat dit zou kunnen zijn ?
we gaan eens kijken of we een nieuwe kraan kunnen scoren maar helaas voor dit type gaan ze vaak kapot dus 2e hands onmogelijk en nieuw 170 euro is ook best een flinke aanbesteding :N
 
ik denk dat een cilinder volgelopen is met benzine, en je daarom niet door de compressie kon ( benzine is niet samen te persen) en die is nu naar beneden gesijpelt in je olie...
 
ik denk dat een cilinder volgelopen is met benzine, en je daarom niet door de compressie kon ( benzine is niet samen te persen) en die is nu naar beneden gesijpelt in je olie...

dit dacht ik dus ook (vaporlock) maar kan dit zonder dat er brandstof door de overloop van de carb stroomt? daar twijfelde ik dus aan
 
Een cilinder die vol benzine staat en vaporlock zijn twee verschillende dingen.

De cilinder kan inderdaad volstromen zonder dat er benzine uit de overloop komt.
 
Als het een vacuümkraan is , zou het vacuüm gedeelte (membraan) verdacht kunnen zijn. Brandstof gaat dan ook via de vacuümslang.

BTW:
Vapourlock is een luchtbel in een vloeistofleiding waardoor de vloeistof niet kan doorstromen, maar dit terzijde ;)
 
Kijk ook eens op eBay naar een fuel petcock.
Zo te zien heb je zelfde soort verbinding (aan de tank) als de meeste modellen.
Dan kun je je vacuum leiding afdoppen en die gebruiken. Deze kraantjes hebben echter wel alleen OFF/RES/ON als mogelijkheden.

Vaak gaat het dan om dit soort kraantjes die te koop zijn voor rond de 8-10$.
s-l1600.jpg
 
misschien had dit er iets mee te maken ?
leg eens uit ...

de nokkenaskettingspanner hadden ze geprobeerd te monteren terwijl deze niet terug gesteld was..
hierdoor is er dus extra druk op de ketting geleider en spanner komen te staan.. echter hier hier niks aan te zien.

Als het een vacuümkraan is , zou het vacuüm gedeelte (membraan) verdacht kunnen zijn. Brandstof gaat dan ook via de vacuümslang.

BTW:
Vapourlock is een luchtbel in een vloeistofleiding waardoor de vloeistof niet kan doorstromen, maar dit terzijde ;)

membraan werkt niet dit is duidelijk.. maar de motorzaak heeft 2x de kraan gereviceerd.. dus die is niet meer te redden.. in de vacuumleiding zat geen brandstof. dus dat is hier niet gebeurd



Kijk ook eens op eBay naar een fuel petcock.
Zo te zien heb je zelfde soort verbinding (aan de tank) als de meeste modellen.
Dan kun je je vacuum leiding afdoppen en die gebruiken. Deze kraantjes hebben echter wel alleen OFF/RES/ON als mogelijkheden.

Vaak gaat het dan om dit soort kraantjes die te koop zijn voor rond de 8-10$.
[afbeelding]

aan zoiets heb ik zitten denken. echter zitten er nu 2 brandstofslangen op de kraan aan gesloten. zal dan iets met een T-stukje moeten maken zodat dit weer naar 1 leiding gaat
 
Vaporlock is iets heel anders. Dat is als de benzine in of voor de carburateur al in damp overgaat door een te warme carburateur.

klopt ik heb de verkeerde benaming gebruikt. we gaan eens kijken hoe wij de problemen met de kraan gaan oplossen en ook tegelijkertijd de carbs schoonmaken. in de hoop dat we het probleem zo oplossen. alvast bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan