Yamaha T-Max met JCosta vario - ervaring met 18,5 gram?

guile

MF'er
16 mei 2013
108
0
Ik heb een JCosta met 17 grams gewichten in de vario. Rijdt als een raket, maar eerlijk gezegd vind ik hem te zenuwachtig. Heeft iemand ervaring met 18,5 grams gewichten?
 
Welk type Jcosta heb je zitten ...er zit wel wat verschil op ! Zelf heb ik Evo4R met 16.5 gram mijn toerenteller stijgt tot max 7000 tr/min bij de start en bij elke herneming gaat hij niet hoger dan 6800 tr/min. Nerveus kan ik het helemaal niet noemen ....loopt lekker soepel !
 
Tweede generatie geloof.
Het loopt prima, dat is het punt niet, maar ik wil voordat ik de gewichtjes verzwaar eventuele ervaringen horen.

Bij de 7000 toeren vind ik 'm overigens juist te onrustig worden. Ik heb liever wat meer koppel onderin dan alles meteen uit hoge toeren.
 
Ik had er standaard de 13 gr gewichten bij maar deze waren veel te licht. Na 1 testrit wist ik al genoeg en heb meteen 15.5 gr besteld ...daar ik een vermoeden had dat deze nog te licht gingen zijn heb ik ze zelf verzwaard tot 16.5 gr. Je moet van de fabriek af maar is meten hoeveel verschil er onderling tussen de gewichtjes zit. Bij mij ging dat bij de 15 gr gewichten van 14.89gr tot 15.21gr origineel uit de verpakking . Nadat ik ze dus zelf heb verzwaard en nagemeten was bij mij de afwijking 0.02 gr . Je hebt hiervoor een weegschaal nodig die tot 0.01gr nauwkeurig is en wat degelijke lijm/siliconen en voor de rest wat gezond verstand. tot op heden zeer tevreden !!
 
Ik ga er maar 18,5 grams in doen.

En als dat niet werkt een Malossi Multivar erin. Daar rijd ik inmiddels al 50.000 km mee in mijn Kymco Xciting 500. Geen omkijken naar!
 
Jcosta
Positief:
-super stil
-mooi gemaakt
-toerental bij constante snelheid zakt
-grijpt wat later aan bij vertrek

Negatief:
-is Max 50 gram lichter dan origineel niet 150 zoals ze soms schrijven.
-duur, zeker als de originele 13gr gewichten onbruikbaar zijn,deze zorgen voor veel toeren maar is niet sneller dan originele vario met 15gr en counter pully van malossi.
Met 16,5gr gewichten wel sneller.
-door zijn gladde constructie, zorgt hij niet voor koeling, werveling in het variohuis. Heeft hier door natuurlijk ook minder weerstand.
-levensduur van de bus, weet ik niet.

Malossi
Positief:
-2x goedkoper 190euro
-nieuwe malossi gewichten gaan langer mee
-Geen extra gewichten nodig , originele 15 en 16 inclusief
-constructie die zorgt voor koeling
-met counter pully malossi 55euro, draait hij ook lager in toerental bij constante snelheid.
-kan niet slippen door zelfde constructie als origineel.(plaat met tanden waar gewichten achter zitten)

Negatief:
- meer geluid tov jcosta, maar niet meer dan origineel.
-gewichten gaan 25tkm mee, 35euro, maar als je sportief rijdt moet de riem dan zeker ten laatste vervangen worden.
-kan niet slippen door zelfde constructie als origineel.(plaat met tanden waar gewichten achter zitten)

Jcosta is elastisch.
Malossi duwt iets meer.(koppel gevoel)

Natuurlijk blijft persoonlijke keuze belangrijk
 
Dank
Heb je beide vario's met een Tmax gehad?
Wat is een counter pully?
 
Counter pully.

Ik dacht eigenlijk dat het de drukveerschotel Torsion Controllers zou betekenen?
Dat zijn de 2 schotels (een gele en een rode) die je onder/boven je drukveer plaatst.
Doel hiervan is om de torsie van de drukveer te verhogen.

01056117135_hi.jpg


Ze liggen op de foto onder de tubes met vet.
Links van de tubes vet ligt de torque-driver (1 deel van de secundaire poulies)
Onder de torque-driver ligt de drive-face of ook wel 'front half poulie' genaamd
Drive-face zit te samen met variateur op de krukas (primaire poulies)
 
Laatst bewerkt:
Dank
Heb je beide vario's met een Tmax gehad?
Wat is een counter pully?


Dit is de CP : VENTILVAR 2000 half-pulley Yamaha T MAX 530
en dit de vario:
VARIATOR MULTIVAR 2000 MHR Next Yamaha T MAX 530

Nee de Evo4R heb ik ervaring mee, met plaatsen en testen met Tmax4life.
De Malossie op de 500 ook een vriend. Op de 530 via iemand die ik ben tegengekomen in het Brusselse waar ik werk. En via forums in Frankrijk en Italië.

Ook met de Dr. pully SR gewichten, zat tot 0.6 verschil in tussen de gewichten en de slidings sp waren niet bruikbaar omdat ze echt veel te strak waren.

Zelf heb ik 15gr gewichten in de originele vario in combinatie met de half pully/ counter pully die zo'n 47gram lichter is dan de originele. Dit is de goedkoopste en effectiefste manier om iets aan de vario te doen. Toerental zakt aanzienlijk bij bv constant 120km/h.
Had graag zelf nog 16gram willen proberen en malossie vario.

Tmax Mania
TmaxClub A.S.D.
 
De naam counter pulley kon ik ook nog niet, maar ja er worden ook zoveel naampjes gebruikt voor de cvt delen, hieronder een greep uit de benamingen voor het zelfde onderdeel.



Yamaha: PRIMARY FIXED SHEAVE

Piaggo: Fixed driving half pulley

Honda: drive pulley face

Kymco: Left face

Dat gewicht overigens een belangrijke factor is bij alle poulie delen was mij ook al eens heel duidelijk geworden.
 
Jcosta
Positief:
-super stil
-mooi gemaakt
-toerental bij constante snelheid zakt
-grijpt wat later aan bij vertrek

Negatief:
-is Max 50 gram lichter dan origineel niet 150 zoals ze soms schrijven.
-duur, zeker als de originele 13gr gewichten onbruikbaar zijn,deze zorgen voor veel toeren maar is niet sneller dan originele vario met 15gr en counter pully van malossi.
Met 16,5gr gewichten wel sneller.
-door zijn gladde constructie, zorgt hij niet voor koeling, werveling in het variohuis. Heeft hier door natuurlijk ook minder weerstand.
-levensduur van de bus, weet ik niet.

Malossi
Positief:
-2x goedkoper 190euro
-nieuwe malossi gewichten gaan langer mee
-Geen extra gewichten nodig , originele 15 en 16 inclusief
-constructie die zorgt voor koeling
-met counter pully malossi 55euro, draait hij ook lager in toerental bij constante snelheid.
-kan niet slippen door zelfde constructie als origineel.(plaat met tanden waar gewichten achter zitten)

Negatief:
- meer geluid tov jcosta, maar niet meer dan origineel.
-gewichten gaan 25tkm mee, 35euro, maar als je sportief rijdt moet de riem dan zeker ten laatste vervangen worden.
-kan niet slippen door zelfde constructie als origineel.(plaat met tanden waar gewichten achter zitten)

Jcosta is elastisch.
Malossi duwt iets meer.(koppel gevoel)

Natuurlijk blijft persoonlijke keuze belangrijk

Ik heb inmiddels ruimschoots ervaring met beide merken vario's.
Desgevraagd zou ik altijd Malossi adviseren boven J.Costa. Jempie had het niet beter kunnen verwoorden.
 
THX guile,

Ondertussen ook polini ervaring kunnen opdoen. Met en zonder drukveer, counter pully, torque drive.
Zeer positief en verdomd snel ermee accelereren, hernemen en topsnelheid.
De polini gewichtjes slijten snel, maar daar zijn genoeg alternatieven voor...bv yamaha majestic 400cc rollen van 15gram.
 
Als je een Malossi vario aanschaft zit er dan de plaat bij waar de 4 sliders op zitten? Op geen enkele afbeelding zie ik die plaat die Yamaha de cam noemt. Zo niet moet je dan de Yamaha cam gebruiken?
Ik heb een t-max 500 uit 2006
Gr Joop
 
Laatst bewerkt:
THX guile,

Ondertussen ook polini ervaring kunnen opdoen. Met en zonder drukveer, counter pully, torque drive.
Zeer positief en verdomd snel ermee accelereren, hernemen en topsnelheid.
De polini gewichtjes slijten snel, maar daar zijn genoeg alternatieven voor...bv yamaha majestic 400cc rollen van 15gram.

Welke van de drie heeft nu je voorkeur? (en waarom?)
 
Als je een Malossi vario aanschaft zit er dan de plaat bij waar de 4 sliders op zitten? Op geen enkele afbeelding zie ik die plaat die Yamaha de cam noemt. Zo niet moet je dan de Yamaha cam gebruiken?
Ik heb een t-max 500 uit 2006
Gr Joop


Als hij er niet bij zit dan dien je idd. de yamaha OEM 'cam' of ook wel"rampplate" of op zijn Hollands ook wel gradenplaat genaamd te gebruiken.
Gelukkig komt dat maar bij een handvol scooters voor, bij de meeste scooters is de malossi wel met gradenplaat uitgevoerd....dan heb je in iedergeval weer vers materiaal
Maar in jou geval en enkele andere gevallen b.v. bij sommige Piaggo's dus kennelijk niet.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jempie. Je schrijft over Polini dat de rolletjes snel slijten. Kan je daar een indicatie voor geven. Gaan ze geen 20000 km mee als je normaal met het verkeer mee rijd en af en toe een sprintje trekt. Polini heeft voor ca €265 een complete set met veer. Mijn Yamaha vario is waarschijnlijk beschadigd dus een malossi zonder baseplaat is geen optie.
 
Ja Jempie en ikzelf hebben al enkele malen een polini vario open en weer dicht gedaan en elke keer komen we metaalschilfers tegen afkomstig van de gewichtjes ...de kwaliteit van de polini gewichten is dus zeer slecht te noemen. Best steek je er meteen Malossi gewichtjes in. Ik heb een nieuwe Polini vario gemonteerd bij een vriend en deze na 1200 km weer open gemaakt ,het slijpsel kwam je al tegen bij het openen van de vario wederom afkomstig van de mee geleverde gewichtjes. De vario en al wat erbij hoort is van zeer goede kwaliteit !
Jempie. Je schrijft over Polini dat de rolletjes snel slijten. Kan je daar een indicatie voor geven. Gaan ze geen 20000 km mee als je normaal met het verkeer mee rijd en af en toe een sprintje trekt. Polini heeft voor ca €265 een complete set met veer. Mijn Yamaha vario is waarschijnlijk beschadigd dus een malossi zonder baseplaat is geen optie.
 
Guile,
Ik zelf heb nu de j.costa evo3 met 16,5 gram stiften, mijn tweede variateur heb ik nu een witte malossi veer gemonteerd met de malossi torsion controller. Gaat echt gigantisch van de plek schiet naar de 7000 toeren en als ik de gaskraan weer iets terug draai rij ik bv bij 100km per uur ongeveer net 4700 toeren per minuut. Ik zeer echt bij deze combinatie, had alleen even in begin per ongeluk met mijn vette vingers aan de bus gezeten waardoor de j.costa niet meer lekker over de bus glee maar bleef hangen 😔 ja ik was een beetje dom 😉
Succes met je keuze. ✌🏻

Groeten
Theemaks
 
Guile,
Ik zelf heb nu de j.costa evo3 met 16,5 gram stiften, mijn tweede variateur heb ik nu een witte malossi veer gemonteerd met de malossi torsion controller. Gaat echt gigantisch van de plek schiet naar de 7000 toeren en als ik de gaskraan weer iets terug draai rij ik bv bij 100km per uur ongeveer net 4700 toeren per minuut. Ik zeer echt bij deze combinatie, had alleen even in begin per ongeluk met mijn vette vingers aan de bus gezeten waardoor de j.costa niet meer lekker over de bus glee maar bleef hangen 😔 ja ik was een beetje dom 😉
Succes met je keuze. ✌🏻

Groeten
Theemaks

Merci Theemaks
 
Ja Jempie en ikzelf hebben al enkele malen een polini vario open en weer dicht gedaan en elke keer komen we metaalschilfers tegen afkomstig van de gewichtjes ...de kwaliteit van de polini gewichten is dus zeer slecht te noemen. Best steek je er meteen Malossi gewichtjes in. Ik heb een nieuwe Polini vario gemonteerd bij een vriend en deze na 1200 km weer open gemaakt ,het slijpsel kwam je al tegen bij het openen van de vario wederom afkomstig van de mee geleverde gewichtjes. De vario en al wat erbij hoort is van zeer goede kwaliteit !
bedankt voor info. Ik ga denk voor een Malossi vario en een nieuwe Yamaha Cam. Ben ik ca €250 kwijt. Nou heb je de multivar en een MHR uitvoering. Ik kan het vrrschil niet vinden. Worden beide met dezelfde rolletjes geleverd . Weet iemand welke het beste is. Zijn even duur!
 
Welke van de drie heeft nu je voorkeur? (en waarom?)

Die vario's lijkt dikwijls op een never ending story.

Op een bepaalde snelheid zal een originele vario een ogenblik even snel zijn als een sportvario. Er is een moment in de overbrenging dat het vermogen vs koppel en gearing gelijk zal zijn, die punten liggen verschillend per type / afstelling vario, want het vermogen van de motor blijft gelijk.

bv fictief hé:
Een originele vario heeft bv op 75 per zijn beste overbrenging, rij je er dan langs met een sportvario en je geeft beide gas zal de acceleratie even gelijk zijn.

Dan heb je nog de moeilijk in te schatten verbeteringen en bedrieglijke gevoel van versnellen en geluid. (kilometerteller en toerental) Soms lijkt het gevoelsmatig sneller te gaan maar het is niet altijd zo.
Je zou telkens moeten kunnen testen tov een andere.
Een tip is ook bergop testen , daar moet hij juist niet vertragen maar het toerental toch wat willen stijgen

Er kruipt veel tijd in.
Maar het is of kan een hobby zijn.

Het leukste is het vertrek met een sportvario.
 
Terug
Bovenaan Onderaan