HONDA VFR750R RC30 projectje

NC35 Race

MF veteraan
14 sep 2005
5.582
1.902
Tokio (Centrum)
MACHTIGE V4 Topper​

full

full




Binnenkort ga ik starten met een nieuw project.
Honda VFR 750R RC30.

full

full


Deze RC30 heb ik op een zeer bijzondere manier in handen gekregen.
Een echte schuurvondst.
Lees het verhaal over die vondst op mijn hobbywebsite:

Honda 400 V4 - Straatracers

Aangezien mijn laatste projectje (NC30) bijna is afgerond, wordt het dus weer tijd voor een volgende.

Eerdere projectjes:

NC30 type I 1989.(HRC kleuren) VFR 400R NC 30 projectje.

NC30 Suzuka OKI Endurance replica: Bouw Honda-racertje VFR400R NC30 Suzuka

En hier een reportage over diezelfde OKI, maar dan in een andere vorm op de website: Honda 400 V4 - Straatracers

Verder op de website heel veel V4 (en ander mooi Honda spul). Honda 400 V4 - Straatracers

YouTube channel: NC35Race

Binnenkort dus de start. met uiteraard veel foto's en tekst.
Dat wordt weer dolle pret en volop genieten in de mancave
 
Laatst bewerkt:
Update 1.

Binnenkort beginnen is vanmiddag geworden. :Y

Eerst maar eens een beetje ontmantelen en de werkzaamheden inschatten.

De voorvorken lekken en worden gereviseerd.
De onderpoten zijn niet echt fraai en moeten worden geborsteld en voorzien van blanke lak.

full


Ook de remklauwen gaan volledig uit elkaar en krijgen nieuwe rubbers.

full


De beide radiateurs zien er prima uit en een schoonmaakbeurtje is voldoende.

full
full

full



De kilometerstand is ook heel mooi. Slechts 12307

full

full


Ontmantelen.

full

full

full


Tank supergaaf.
full

full

full

full


full
full
full


full

full


Bij een RC30 carburateur kun je de naalden via een "luikje"van buitenaf vervangen zonder de carburateur te demonteren.

full

full


Ook kunnen de hoofdsproeiers snel worden vervangen via een opening aan de onderzijde van de vlotterbak.

full

full

full
full

full

full



Uiteraard krijgen deze schitterende carburateurs een ultrasoonbad.

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 2.

Alvast nieuwe bougies geplaatst. En op moment vastgezet.

full


Koelsysteem afgetapt en met water doorgespoeld.

full


Het voorwiel moet eruit. En dat gaat op een speciale manier.
Geen asmoer met een steekas, maar aan de onderzijde van de vorken twee moeren losdraaien.
De klauwen kunnen ook blijven zitten want je draait gewoon de onderpoten wat naar buiten zodat de velg de klauw kan passeren en het wiel zakt zo naar beneden.
Bij deze constructie (bedoeld voor de race) heb je wel een balhoofdbok nodig.

full

full

full

full

full

full


Het voorwiel blijft dus gewoon de as houden.
Na bijvoorbeeld het vervangen van wiellagers, zet je eerst de as erin, aanhalen met het juiste moment en daarna pas gaat het wiel compleet met as de vork in.

full

full

full


De vorken hebben de kroonplaten inmiddels ook verlaten en worden binnenkort onder handen genomen.
Ook de klauwen liggen te wachten op een oproep om onder het mes te gaan.
Wachten is op operatiezuster. :9~

full


Het geheel staat nu veilig in de steigers.

full

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 3.

Alles is nu mooi toegankelijk. Dus de gelegenheid om blok, frame, swingarm en linksysteem eens mooi schoon te maken.
Hier het resultaat. :9~
Blok en (magnesium) kleppendeksels.

full

full

full


swingarm en achternaaf.

full

full

full

full

full


wordt vervolgd. (als de operatiezuster tenminste komt)
 
Laatst bewerkt:
bij die foto's van de swingarm en achternaaf zie je een soort van dogbone zitten, waar is dit precies voor? nog nooit eerder gezien.
 
Update 4.

De voorremklauwen zijn uit elkaar gehaald en hebben een metamorfose ondergaan.
Met dank aan mijn mega ultrasoonbak. :9~ En de kleintjes voor de messingdelen.
Goed gereedschap is het halve werk. 8-)

full

full

full


Vies, goor en aangekoekte zooi. En zoiets komt alleen maar door lange stilstand en het niet op tijd verversen van de remvloeistof.

full


full

full

full

full


Eerst in de ontvetterbak het ergste vuil eraf halen.

full


Zuigertjes met speciaalgereedschap demonteren.
De diameter verschilt met de NC30 zuigertjes.

full
full



En weer super-ultrasoon-schoon. :9~ Maar ik moest de uitsparingen voor de rubbers toch nog een aantal malen extra handmatig bewerken/schoonmaken, want het zat echt goed vast die rommel. Doe je die niet nauwkeurig, dan heeft plaatsen van nieuwe rubbertjes niet veel zin. Het moet wel heel voorzichtig,om de passingen niet te beschadigen.

full

full

full

full


Het Ikea bouwpakket. 8-) Helaas ontbreekt de beschrijving. :( Ik zie wel of het lukt.

full

full


In het RC30 magazijn, dat meegeleverd werd bij de schuurvonds aankoop, :t ( ik sta er zelf nog steeds van te kijken/genieten) :9~ ligt alles klaar.
Zelfs alle nieuwe zuigertjes voor alle klauwen. Maar die gaan niet gebruikt worden.
De huidige zuigertjes zijn na schoonmaken ook gewoon nieuw. Dat kan ook niet anders na slechts 12000 km.

full


full
full



De speciale pinnen voor de remblokken. Bedoeld voor de race. En daar is de RC30 voor ontworpen. Beveiligingslipje op de klauw omhoog duwen en je trekt ze er zo uit om snel remblokken te vervangen. Zelf doe ik altijd een clipje door het gaatje aan het eind van de pin. Wel zo veilig!!.

full


Dit is voor een andere keer.

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
bij die foto's van de swingarm en achternaaf zie je een soort van dogbone zitten, waar is dit precies voor? nog nooit eerder gezien.

Het RC30 achterrem-linksysteem.

full

full

full

full

full


Wat het linksysteen doet is net als bij de meeste systemen, de remkrachten direct doorgeven aan het frame en niet naar de swingarm.

De reden dat de linkage er zo uitziet (kort + lang) is dat dat de enige manier is om een zwevende achterklauw te krijgen op de Honda enkelzijdige swingarm.

Met een simpel paralellogram stijgt de achterzijde van de motor bij het remmen.
De RC30 constructie gebruikt de verhouding van de twee armlengtes om dit effect te verminderen.
De achterzijde stijgt minder bij hard remmen.

De NC30 en NC35 hebben enkel het korte armpje.

full


Wanneer ik plaatsneem op een RC30, beide remmen vastzet en met mijn gewicht op en neer ga, beweegt de achtervering vrij.

Doe je hetzelfde bij de 400-tjes, dan lukt dat niet.

Overigens zit bij de NC30/35 wel het bevestigingspunt voor de lange stang links op het frame,

full


maar de constructie zoals op een RC 30 is nooit doorgevoerd.
Maar, je kunt het wel plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
:9~ RC30 een van mijn favoriete motorfietsen... En jij brengt de techniek prachtig in beeld zo. :} :t

Dank je wel. :$ Ik heb er enorm veel plezier in ,zowel het sleutelen als het doorgeven van info, maken van fotoreportages vorderingen etc.; Als er geen klachten komen ga ik hier gewoon mee door. :+ *D 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mij hoor je zeker niet klagen :9 , ook deze ga ik volgen!
Wat een prachtig werk! :}
Om jaloers op te worden ;)
 
Update 5.

De voorvorken zijn nu volledig gesloopt. :+

full

full

full
full

full

full

full
full

full

full

full


Toch een klein probleempje. De linker binnenpoot is niet helemaal recht moet iets worden gericht.
Beide poten zijn nu weg voor controle en met een paar dagen weer recht terug. (Hoop ik ;) )
Overigens weet ik ook al waar nog nieuwe binnenpoten liggen :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan