pick up sensor stuk ?

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
353
71
Heerlen
heb een triumph adventure 900 bj. 1999 , sinds vanmorgen geen vonk op de bougies, heb alles gecontroleerd bougies/bobines/bougiedoppen en ben uit gekomen op de elektronische ontsteking. De dealer gebeld en deze vertelde dat het vaak voorkomt dat de sensor nogal wel eens doorbrand vanwege de hoge temperatuur ???? kosten € 70.00 , testen kan niet . Zelf weet ik niet hoe ik dat kan testen,heb wel gemeten dat op de contrastekker waar de stekker van de sensor ingaat op beide draden (zwart en blauw stroom staat als ik het contact aanzet ???? wie weet of ik zelf met een multimeter de sensor kan doormeten ???? :? :? *O* *O*
 
het lijkt me dat als ie nog niet stuk is, hij na 500 a 1000 volt dat wel is, maar ik ben geen elektro man
Je meet niet tussen de 2 aansluitingen van de spoel maar tussen de spoel en massa. Als het goed is is deze oneindig hoog. Als de isolatie van de spoel erg dun is bestaat de kans dat deze over slaat naar massa en dan kan de isolatie beschadigen. Ik zou deze metingook nooit met 1000 volt doen.
Met 500 trouwens ook niet want je hebt er niks aan, je kan er alleen maar meer mee stuk maken. Meggeren doe je om aardlekken op te sporen bij b.v. verwarmingselemeneten, motoren en (grond)kabels die nat kunnen worden.
 
meggeren met een gemonteerde spoel zou ik niet aanraden.
Je weet nooit wat de hoge spanning met de CDI doet.

Maar ik ga er even van uit dat de dealer wel weet welke spoel er mogelijk defect is.
Voor hen is het vervangen vaak goedkoper dan proberen door te meten.
En voor €70 zou ik op de dealer vertrouwen.
Je maakt dan uiteraard eerst de aansluiting van de spoel los. Anders ben je er zeker van dat de cdi stuk gaat.
 
Je meet niet tussen de 2 aansluitingen van de spoel maar tussen de spoel en massa. Als het goed is is deze oneindig hoog. Als de isolatie van de spoel erg dun is bestaat de kans dat deze over slaat naar massa en dan kan de isolatie beschadigen. Ik zou deze metingook nooit met 1000 volt doen.
Met 500 trouwens ook niet want je hebt er niks aan, je kan er alleen maar meer mee stuk maken. Meggeren doe je om aardlekken op te sporen bij b.v. verwarmingselemeneten, motoren en (grond)kabels die nat kunnen worden.
de isolatie is zo dun op zo'n draadje :X
 
Zelfs via de massa zou het wel eens mis kunnen gaan.
En zoals jij al zeg, de isolatie is zo dun.
Ik zou het er niet op wagen.
Nu heeft niet iedereen een megger tot zijn beschikking, dat scheelt al.
De spanning die de megger genereerd is galvanisch gescheiden van je motor en van aarde.
Je kan ook gerust een van de 2 draden beet nemen van de megger zonder er iets van te voelen.
Als je ze beide vast pakt krijg je een geweldige opdonder (ik spreek hier uit ervaring)
De spanning op je bougie is vele malen hoger er daar gaat ook niks van kapot.
 
jongens jongens zo technisch ben ik ook weer niet hoor, ik vertel alleen maar wat ik met mijn suzuki heb meegemaakt , en als ik dan de dealer hoor zeggen : ja dat komt nogal wel eens voor dan denk ik: kan er dan geen actie van de triumph fabrieken worden genomen, dit kost triumph hun naam , misschien redeneer ik verkeerd maar zo zou ik reageren als fabrikant . kijk de kosten van € 70.00 daar val ik niet over , maar ik vind het vreemd dat de dealer zegt ja dat komt nogal een voor , ik ga gewoon kijken naar de stekker voor het alarm en een schroevendraaier er langs halen , nieuwe sensor is al onderweg a €70.00
 
jongens jongens zo technisch ben ik ook weer niet hoor, ik vertel alleen maar wat ik met mijn suzuki heb meegemaakt , en als ik dan de dealer hoor zeggen : ja dat komt nogal wel eens voor dan denk ik: kan er dan geen actie van de triumph fabrieken worden genomen, dit kost triumph hun naam , misschien redeneer ik verkeerd maar zo zou ik reageren als fabrikant . kijk de kosten van € 70.00 daar val ik niet over , maar ik vind het vreemd dat de dealer zegt ja dat komt nogal een voor , ik ga gewoon kijken naar de stekker voor het alarm en een schroevendraaier er langs halen , nieuwe sensor is al onderweg a €70.00

Ik heb meerdere suzuki's gehad,alle type gsxr 750,van olie koelers tot een 2002
Die 2002 was minder,rotte versnellingsbak bij 25000 km en versleten voorpoten :')
Nu reeds 8 jaar een daytona 675 + 30000 km,nooit noemenswaardige problemen mee gehad (probleem met de pickup sensor betreft een 2e,circuit fiets).
Ik heb de pickup voor 50 euro gekocht en in laten bouwen bij een lokale motorzaak was 150 euro kwijt.
De reparatie van de soes was 2000 euro.
Het kan verkeren
 
Laatst bewerkt:
Triumph is niet de enige waarbij de pick-ups vaker kapot gaan. Ook bij bepaalde Ducati's, Honda's en Yamaha's willen ze wel eens wat vaker kapot gaan dan bij andere merken.

Zo heeft elk merk/type wel iets wat vaker dan sporadisch voor komt. Als dat Triumph hun naam al kost, google dan maar niet op Triumph spanningsregelaar, dynamo of CDI. :X

Het zal mij wel benieuwen of de nieuwe pick-up het probleem ook echt op gaat lossen. Ik vind het wel wat makkelijk van de dealer om te zeggen dat het niet te testen is en wel vaker voor komt en dan zo een nieuwe sensor te verkopen. Hebben ze überhaupt gevraagd of je verder al metingen verricht had, of nog andere mogelijke oorzaken voorgelegd?
 
Triumph is niet de enige waarbij de pick-ups vaker kapot gaan. Ook bij bepaalde Ducati's, Honda's en Yamaha's willen ze wel eens wat vaker kapot gaan dan bij andere merken.

Zo heeft elk merk/type wel iets wat vaker dan sporadisch voor komt. Als dat Triumph hun naam al kost, google dan maar niet op Triumph spanningsregelaar, dynamo of CDI. :X

Het zal mij wel benieuwen of de nieuwe pick-up het probleem ook echt op gaat lossen. Ik vind het wel wat makkelijk van de dealer om te zeggen dat het niet te testen is en wel vaker voor komt en dan zo een nieuwe sensor te verkopen. Hebben ze überhaupt gevraagd of je verder al metingen verricht had, of nog andere mogelijke oorzaken voorgelegd?

Nee ,honda :X

Mijn collega kan erover meepraten :')
 
antwoord op jeroen K-90 nee verder niks gevraagd of andere opties voorgelegd , gewoon gezegd ja het gebeurd wel vaker :: oplossing aandragen behalve een nieuwe kopen is niet aangedragen wordt vervolgd
 
Hallo Zwarte Lola,
als de sensor een electronische uitvoering is werkt deze binnen een schakeling die reageerd op een verandering van het magnetisch veld. Deze naderingsschakelaar wordt gevoed met een gelijkspanning die je op de contrastekker gemeten hebt en de stroom die vloeit veranderd door het verstoren van het veld. Deze verstoring wordt versterkt en is de puls om de ontsteking aan te sturen.De sensoren zijn zowel twee als driedraads uitgevoerd. Bieden zijn wel te testen.
MVG BMW-er
 
Terug
Bovenaan Onderaan