€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Uit het hoofd, de bevestigingspunten van de middenbok op het frame van de 850 zitten iets verder uitelkaar dan de middenbok die ik heb liggen (en zeker weten afkomstig is van een XS7502D, aangezien het komt van een zelf gesloopte XS750).
 
Ik zet onder de zijstandaard ook nog een blok hout zodat de motor wat rechter staat.
Vaak gedaan zonder problemen.
 
Heftafel is nog een wens voor de toekomst.

Eerst een mini heftafel proberen.

Dank voor al het meedenken. Als het zover is komen er foto's.
 
Een beetje bezig is geweest, van de tank de grote deuk die erin zat er grotendeels uitgekregen (zitten nu nog kleine deukjes). Het is alvast minder zichtbaar geworden *D

Van de tank is trouwens ook de kraan nagelopen, deze is schoon van binnen. Moet nog wel een paar liter verse peut kopen zodat de kraan getest kan worden. Ook een tankdop gemonteerd met een goed afsluitende rubber (tankdop had ik liggen van een XS750).

Verder ook het bestaande stuur vervangen voor een stuur dat ik al had liggen (ziet er iets beter uit), daarbij de zwaar verroeste bouten vervangen door 4 imbusbouten (gewoon staal).

En zo gaat het met kleine stapjes verder ;)

Hier alvast een plaatje van de tank (deukzijde)
full
 
Hoe heb je de deuk "bewerkt"?
Via de tankdop opening "gemasseerd"?
Of op een andere wijze?

Weet niet hoe groot de deuk was maar het ziet er nu heel toonbaar uit.
(met plamuur alles glad maken?)
 
Deuk was vanuit de vulopening te bereiken.

Het "deukgebied" lekker warm/heet gemaakt met de verffohn en dan met een stuk hout duwen via de vulopening.

Als ik het zo inschat, van bovenaf kijkend zou het best zo eens kunnen zijn dat de tank met plamuur strak te krijgen is. Maar of dat gaat gebeuren is nog een vraag. Heb namelijk nog een tank hangen zonder enige deuk. Deze moet wel gespoten worden.

Maar het wordt eerst zorgen dat dit brik weer loopt en rijdbaar wordt (liefst in visueel onmogelijke staat, maar technisch wel in orde). Dus een tank met uitgeduwde deuk met de nodige bruine plekjes past goed in mijn geplande plaatje.

Voor de omvang van de deuk, deze begon links onder de Y en eindigt zon ongeveer boven de laatste A van Yamaha (in het roest daar is een soort hoek te zien). Was visueel dus best aanwezig.
 
wat moet er nog gebeuren alvorens er een poging tot starten kan worden gedaan??

En, eens; niks aan de tank/uiterlijk doen! :P
 
Laatst bewerkt:
Niet veel om het beestje gestart te krijgen ?

Heb schone carbs liggen, tank is schoon en de benzinekraan, stuurschakelaar zijn schoongemaakt en nagelopen (nog niet aangesloten op de kabelboom). Blok is voorzien van verse motorolie en vers filtertje.

Uitlaten liggen eraf, maar zijn zo weer gemonteerd. Geen passende accu aanwezig maar met startkabel en een goede andere motoraccu moet er dan toch wat mogelijk zijn....
 
Deuk was vanuit de vulopening te bereiken.

Het "deukgebied" lekker warm/heet gemaakt met de verffohn en dan met een stuk hout duwen via de vulopening.

Als ik het zo inschat, van bovenaf kijkend zou het best zo eens kunnen zijn dat de tank met plamuur strak te krijgen is. Maar of dat gaat gebeuren is nog een vraag. Heb namelijk nog een tank hangen zonder enige deuk. Deze moet wel gespoten worden.

Maar het wordt eerst zorgen dat dit brik weer loopt en rijdbaar wordt (liefst in visueel onmogelijke staat, maar technisch wel in orde). Dus een tank met uitgeduwde deuk met de nodige bruine plekjes past goed in mijn geplande plaatje.

Voor de omvang van de deuk, deze begon links onder de Y en eindigt zon ongeveer boven de laatste A van Yamaha (in het roest daar is een soort hoek te zien). Was visueel dus best aanwezig.


Wat ook goed werkt om een deuk uit een tank te krijgen:
  • Men neme een Föhn/verstripper en een spuitbus lucht onder druk zoals je die hebt om PC-onderdelen te cleanen. Een gasaansteker vulbus of remmenreiniger werkt trouwens ook.
  • Maak de plek van de deuk goed warm met een föhn of verstripper (wel oppassen met die verfstripper, die word heel erg heet).
  • Als de te behandelen plek flink heet is neem je de spuitbus, houdt die ondersteboven en spuit dan op de verhitte plek. Je zult zien dat de deuk eruit trekt. Soms een keer of wat herhalen. Uiteraard kun je dit effect versnellen door druk uit te oefenen aan de binnenkant van de tank op het moment dat je de spuitbus gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt niet verkeerd, maar het betrof een deuk met een relatief scherpe naad. En daarbij is een tank van een motor van relatief dik plaatstaal.

Ik ga zeker proberen om er nog meer deuk uit te krijgen, maar ik ben nu al tevreden met het resultaat (en als het nog vlakker wordt neemt het alleen maar verder toe).
 
Van de methode die borisz omschrijft (verhitten / afkoelen) vind je leuke filmpjes op YouTube.
Zie bijvoorbeeld:
 
Eerste echte probleem ontdekt :(

De stationair sproeiers in de originele carbs zitten hééééééél vast, of ik deze er ooit uitgaan komen
onbekend '( .
Vanavond kruipolie erop en daarna verwarmd met de verffohn, kwamen nog niet los. Morgen nog een keer proberen (maar niet voordat ze een kruipoliedouche hadden gekregen :+ )

En als (onverhoopt) blijkt dat de sproeiers er niet uitkomen en blijkt dat de motor niet lekker loopt op deze carbs kan ik altijd de andere proberen *D (de tweede set ziet er gewoon uit '( , dus helaas niet zo gecorrodeerd als de originele _O- ).

Hiermee geef ik tevens een doorzicht hoe ik de motor wil hebben/krijgen })
Want het doel is een visueel aangetaste motor in relatief originele staat, maar natuurlijk wel technisch in orde (daarbij wel enige aanpassingen zoals koplamp met H4, geen duplo lamp, knipperlichten achter zijn nog niet bepaald).

Wordt vervolgd :Y
 
Heb nu een mini motorlift, dus het wordt handiger sleutelen.

Vanavond een incomplete set MKII schoongemaakt met de hand en Dasty. Want de originele set van mijn XS400 is verneukt. De stationair sproeiers zijn zo vast gezet dat deze er niet uit kunnen. Gevolg nimmer meer goed te reinigen. En nu zijn de carbs van een XS400 en een XS750 in basis gelijk, lees ik heb zooi om de incomplete set aan te vullen. Het enige wat ik nog mis is een sproeibuis, een juiste naald een tweetal sproeiers. Maar volgens mij is dat nog verkrijgbaar.

Of er moet nog iemand een sloopset van een MKII hebben liggen waarvan ik wat kan overnemen.

Foto's volgen morgen.
 
Gezegd dat ik nog foto's zou plaatsen, dus hierbij ;)

De bijbehorende informatie is als volgt. Een set vern..kte XS400 carbs die uitelkaar getrokken zijn om onderdelen te leveren voor een incomplete set XS750 carbs (MKII).

De carbs schoongemaakt en weer inelkaar gezet (JIS schroeven vervangen door imbusboutjes).

Van de incomplete set, miste een membraan met zuiger en veer, de deksel. Verder ontbraken de stationairsproeiers en een tweetal hoofdsproeiers. En een mengbuis (die heb ik nog steeds niet.. '( en zal ik moeten bestellen).

De sproeiers die ik nu gemonteerd heb zijn afkomstig van een set die ik overgenomen heb van theredone51. Waarbij de grote stationairsproeiers nu in een andere carbsset zitten en voordat deze set gemonteerd kan worden overgezet zullen worden (set is namelijk bedoeld voor de XS750 caféracerachtige).

Dat dit in het XS400 topic staat komt door de carbset van de XS400 deze actie opgang gebracht heeft :+
full
 
En natuurlijk een plaatje van de set compleet gemonteerd (en dat er nog een mengbuis ontbreekt zie je natuurlijk niet :+ )
full
 
Het jammere is dat ik een mengbuis nodig heb voor een XS750 (die heeft namelijk veel meer gaatjes dan de XS400 mengbuis). En laat de verkoper nu met geen revisiesetjes hebben voor een XS750 met Mikuni type II carbs waarbij een mengbuis op het plaatje staat (wel alle andere onderdeeltjes, maar niet de mengbuis).

Zou een revisieset XS1100 (waar wel een mengbuis bij zit) het probleem kunnen oplossen ? (XS1100 is een XS750 + een extra cylinder en heeft dezelfde carbs, dus ook dezelfde mengbuis, aantal gaatjes in de mengbuis is op het plaatje op ebay meer dan de XS400 mengbuis en komt overeen met wat ik gisteren gezien heb in de XS750 carb).
 
Het jammere is dat ik een mengbuis nodig heb voor een XS750 (die heeft namelijk veel meer gaatjes dan de XS400 mengbuis). En laat de verkoper nu met geen revisiesetjes hebben voor een XS750 met Mikuni type II carbs waarbij een mengbuis op het plaatje staat (wel alle andere onderdeeltjes, maar niet de mengbuis).

Zou een revisieset XS1100 (waar wel een mengbuis bij zit) het probleem kunnen oplossen ? (XS1100 is een XS750 + een extra cylinder en heeft dezelfde carbs, dus ook dezelfde mengbuis, aantal gaatjes in de mengbuis is op het plaatje op ebay meer dan de XS400 mengbuis en komt overeen met wat ik gisteren gezien heb in de XS750 carb).
Viewing a thread - Mik II Carbs on 850 - The Best Settings!
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan