Lege motor accu - kan ik deze opladen met de auto accu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met een nieuw (gebruikt) motorblok in mijn gs500 te sleutelen. Alles zit nu op z'n plaats behalve de benzine tank. De accu werkt wel, ik kan namelijk de sleutel omdraaien en dan gaan alle lichten mooi aan.

Gisteren probeerde ik 'm voor het eerst in ong. 6 maanden te starten en maakte die een 'klik' geluid. Het geluid is hetzelfde als wat de grasmaaier maakt wanneer die een lege accu heeft.

Kan ik de Motorbatt accu van mijn motor (gs500) gewoon opladen via de autoaccu?

Accu is ong. een jaar oud.

Als de tank er niet op zit, en de benzineslangetjes ook leeg zijn, zou er dan nog genoeg benzine in het slangetje van de fuel petcock naar de carbs en de carbs zelf zijn om het blok te starten en bv. 10 sec te laten draaien?

Bedankt :W
 
Laatst bewerkt:
Een schema heb ik al gevonden maar daar word ik niet wijzer van.

Ik zie dat de startmotorkabel en de solenoidkabel op één pool moeten, de + kant. Wat natuurlijk niet mogelijk is als je naar de kopjes kijkt.

Hier bv. 1
wiring1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de foto Martell

Op het start relais komt de + vd accu en op de andere dikke aansluiting komt de kabel die naar de startmotor gaat.
De stuurspanning vd het start relais zit al goed ,want je hoort hem klikken als je de startknop indrukt.

Bedoel je dat de startmotor toch op de negatief moet zitten?
 
Bij het plaatje van jou hierboven zit het startrelais boven op de startmotor. Bij jouw motor zit het startrelais vlak bij de accu, waarschijnlijk achter een zijkap.

De aansluitkabel is meer dan potlooddik en zal rood van kleur zijn. De kabelloop is dan:
+ accu --> startrelais aansluiting 1, daar verbind een contact de twee aansluitingen met elkaar.
van startrelais aansluiting 2 --> startmotor.
 
BATT - : gewoon ergens aan massa (chassis/motorblok)
BATT + : kabel van batterij naar startrelais (solenoid).
STARTMOTOR : van aansluiting hierop naar de ANDERE aansluiting op het startrelais.
edit : als er niets werkt, kan het zijn dat je beide kabels aan het startrelais moet omwisselen, dan heb je nl de batterijspanning aan de uitgaande kant van het relais aangesloten, of is de zekering kapot
 
Laatst bewerkt:
Nee een relais zorg voor verbinding tussen 2 kabels.
Dus de kabel vd start motor komt op het relais.
En de + vd acuu komt op de andere aansluiting van het relais.

Ik heb een compleet schema, maar ik ben bang dat jij daar niet veel wijzer van gaat worden.

Dat zie je goed. :o

Long story short.

1. De 3 kabel uiteinden die ik bij de accu heb, moeten toch op de accu aangesloten worden en niet naar één of ander relais?

2. Het startrelais of solenoid moet aan de + vd accu ?

3. De startmotor moet aan de - vd accu?

4. De aardingskabel? (waarvan ook een klein draadje naar een dikkere bundel gaat) moet op de - of + van de accu?

Ik ben ervan overtuigd dat ik hier het minste van elektriciteit weet. Als ik weet waar de kabeltjes naartoe moeten gaan is het goed genoeg voor mij :).

Hier een foto hoe iemand anders het heeft aangesloten op de gs500:

Photo by Dan Johnstone

Startrelais op +
Startmotor op -
Aardingskabel kan ik niet zien.
 
Als ik kijk naar andere foto's van gs500 accu's, dan zie ik dat de startmotor kabel aan de - kant van de accu zit. Zo kan ik het me ook herinneren, de zwarte kop op de negatief, de rode kop op de positief zodat beide polen afgedekt zijn met die plastic dingetjes.

Het enige waar ik niks van begrijp is een zogezegde 2 de relais aansluiting voor mijn startmotor.

De aardingskabel heeft een klein kabeltje die naar een dikkere bundel kabels gaat. Zou deze ook naar de startrelais gaan? Dat lijkt me wel een mogelijkheid. Dan zou deze op de negatief moeten zitten, en zo had ik het gisteren ook vast gezet.
 
Hier ook weer een gek iets gevonden wat wel overeen komt met wat jullie zeggen. :/
De startmotor die op het startrelais is aangesloten:
Moet het dan op deze manier? Startmotor als op foto bevestigd, de startrelais aan de + van de accu en de aarding aan de - van de accu?
100_2068_BikeWiring_PositiveWire_1.jpg


Volgens mij ben ik er nu, kunnen jullie dit bevestigen?

:} :}
 
Laatst bewerkt:
Ja dat ziet er wel logisch uit.

De voeding, dus de plus van de startmotor, loopt via het startrelais. Dit relais is een soort aparte schakelaar die je bedient met het startknopje op het stuur. Dit zit zo omdat de startmotor heel veel stroom nodig heeft wat niet via de dunne kabeltjes geleverd kan worden.

Het startrelais wordt op de foto vastgehouden en dat ding hoorde je gister klikken op het moment dat je op de startknop drukte.

De min van de startmotor loopt via de behuizing.

Btw, Je praat over zwarte en rode doppen.. maar het is dus niet zo dat alle zwarte kabels en zwarte doppen ook massa/min kabels zijn.
 
Ik heb de kabels net op de juist positie gezet. Probeerde 'm te starten

*O* *O* *O* HIJ STARTTE!!! *O* *O* *O*

Dus de startmotor bleef dat geluid maken zoals ie wel vaker de eerste 1-2-3 secondes kan doen bij het starten, het blok bleef wel niet draaien en ik rook ook geen benzine.

Heb geen hard getik gehoord wat je soms kan horen als je een te lage spanning hebt van de accu en dat de startmotor niet genoeg stroom krijgt. Zal wel geen benzine meer in zitten na dat halfjaar stil staan.

Ben wel erg blij dat ie weer dat geluid maakte :')

Bedankt allen! :t :t :t
 
Ik heb de kabels net op de juist positie gezet. Probeerde 'm te starten

*O* *O* *O* HIJ STARTTE!!! *O* *O* *O*

Dus de startmotor bleef dat geluid maken zoals ie wel vaker de eerste 1-2-3 secondes kan doen bij het starten, het blok bleef wel niet draaien en ik rook ook geen benzine.

Heb geen hard getik gehoord wat je soms kan horen als je een te lage spanning hebt van de accu en dat de startmotor niet genoeg stroom krijgt. Zal wel geen benzine meer in zitten na dat halfjaar stil staan.

Ben wel erg blij dat ie weer dat geluid maakte :')

Bedankt allen! :t :t :t

ehmm, ik weet niet exact wat je gedaan hebt maar als je alleen de startmotor spanning geeft dan krijgt je ontsteking geen spanning en zal de motor dus niet gaan lopen ongeacht hoeveel benzine die krijgt.

Dus was je accu nog wel aangesloten? Stond het contact aan en de noodstop uit?
 
ehmm, ik weet niet exact wat je gedaan hebt maar als je alleen de startmotor spanning geeft dan krijgt je ontsteking geen spanning en zal de motor dus niet gaan lopen ongeacht hoeveel benzine die krijgt.

Dus was je accu nog wel aangesloten? Stond het contact aan en de noodstop uit?

+ kant accu: gekoppeld aan (solenoid) startrelais, de startmotor is dan weer gekoppeld aan het startrelais.

ik kom net van mijn werk terug :z , morgenochtend kijk ik verder, dan zorg ik ervoor dat ik genoeg benzine erin heb en dat de noodstop uit staat.
 
Ik heb de kabels net op de juist positie gezet. Probeerde 'm te starten

*O* *O* *O* HIJ STARTTE!!! *O* *O* *O*

Dus de startmotor bleef dat geluid maken zoals ie wel vaker de eerste 1-2-3 secondes kan doen bij het starten, het blok bleef wel niet draaien en ik rook ook geen benzine.

Heb geen hard getik gehoord wat je soms kan horen als je een te lage spanning hebt van de accu en dat de startmotor niet genoeg stroom krijgt. Zal wel geen benzine meer in zitten na dat halfjaar stil staan.

Ben wel erg blij dat ie weer dat geluid maakte :')

Bedankt allen! :t :t :t

Lekker duidelijk allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan