12V 1.7W led lampjes

Chicco68

Rookie
5 jan 2016
29
0
Is er iemand die mij aan kan geven welke led-lampjes ik kan gebruiken in plaats van de standaard 12V 1.7W lampjes voor mijn tellerunit?
Er waren reeds 2 van de 4 defect echter vandaag bij het wijzigen van mijn km-teller kon ik er eigenlijk pas goed bij komen.
Als ik via Google zoek kom ik oa op sites uit als Aliexpress maar verder kom ik daar niet ivm andere benamingen zoals T10 etc.....

B.v.d. :}
Chicco
 
Hebben ze ook gewoon bij de lokale Brezan oid hoor. Kost misschien 2 euro meer, maar je hebt ze meteen.
Vijf euro is niks tegenwoordig bij automaterialenzaken en je kan ook geen tijd hebben / zaak in de buurt. ;)
Ik moest laatst €2,00 betalen voor een koperen dichtring. :?
En het platte rubberen ringetje tussen de twee helften van een remklauw €5,00. -O-
 
Laatst bewerkt:
Meeste tellerunits die ik ken zit een T5 lampje in als verlichting.
T10 is best wel groot en werd in het verleden vaak gebruikt voor stadslicht.d
Het getal staat overigens voor de voet van het steeklampje. T10 is dus 10mm breed, T5 is 5mm.
Kun je dus zo nameten.
 
Led geeft geen warmte :?

Led geeft minder warmte, maar worden wel degelijk heet.....
Elke omzetting van enegrie kost vermogen die meestal in de vorm van warmte vrijkomt.
Maar een gloeilamp heet niet voor niets een gloeilamp. Hij gloeit. 95% van de energie wordt in warmte omgezet, 5% in licht.
Ga jij je vingers branden aan een led met de lichtopbrengst van een dashbord lampje?
 
Laatst bewerkt:
Ga jij je vingers branden aan een led met de lichtopbrengst van een dashbord lampje?
Nee, maar je kan niet stellen dat een led niet warm wordt, dat is een foute veronderstelling.

Led's geven bij een gelijke hoeveelheid lichtvermogen in vergelijking met een gloeilamp (in een bepaalde kleur) ongeveer 20 maal minder warmte af, maar om nu te stellen dat ze niet warm worden gaat wat te ver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee. maar je kan wel stellen dat een gloeilampje dat dezelfde lichtopbrengst heeft minstens 5x zo warm wordt.

Jazeker..

De reden dat ik aangeef dat een led ook warm wordt doe ik omdat er altijd mensen zijn die alles geloven wat er op het grote internet staat. Zet maar eens een LED (equivalent H4) in een koplamp vol met bedrading.....

Uiteraard gaat het hier om een signaallampje, maar toch.
 
Nog even een terugkoppeling (wel zo netjes, al is het een tijdje geleden...).
De lampjes in de link van Martell besteld, geplaatst en... ze zijn geweldig! Precies de sterkte die ik wilde hebben.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties ! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan