K100 en zijspan hersenspinsels

Of was het bedoeld als versiering voor boven de open haard? 😎

Ook wel een idee ;)

Nee hoor, uit voorzorg gekocht voor €15. Werk op zich niet erg, maar je zit best ff zonder en om hem te testen moet ie eerst weer helemaal in elkaar. Het vreemde is dat de koppeling het bij koude motor prima doet, pisheet ook, maar daartussen :N

Zijspan+hulpframe moet eraf, versnellingsbak en koppelingshuis.
 
Het is idd een stevige klus.
Maar als je het niet erg vindt om te sleutelen, en je hebt het deel al in huis zou ik eerst het tweedehands deel proberen.
Heb je een complete koppeling? Of alleen het deel met de tandjes?

Hou er rekening mee dat je de o-ring die in de koppelingsplaat zit wel moet vervangen. Als je die een tweede keer gebruikt gaat hij gegarandeerd lekken.

Verder is het een kwestie van demonteren en in omgekeerde volgorde weer monteren. Simpel en straight forward.
 
Ik heb een complete liggen, inclusief het tandwiel dat door de startmotor aangedreven wordt.

Goede tip van de o-ring, ga zorgen dat ik die alvast heb.

Vervelendste is dat je de motor zonder zijspan zo slecht vast kan zetten. Middenbok heeft ie niet meer, bovendien zou die aan de versnellingsbak zitten en die moet er ook af.

Mss maar een bokje in elkaar lassen waar het voorwiel in kan.
 
Hang de motor aan de achterkant hoog op.
Lekker stabiel en je kunt dan heel makkelijk onder de motor zitten en de bak er af trekken.
Ik heb een soort U in elkaar gelast en opgehangen aan een balk in de garage.
Doodsimpel, sterk en veilig, zelfs met mijn laskunsten.
 
Ik zou niet gokken om alleen de ring met de rolletjes te vervangen. Meestal met dit freewheel systeem is de as ook ondermaats gesleten. En zoals je schrijft, het is een bereklus, dat wil je niet twee keer doen. De toleranties op die dingen zijn zo klein dat ik niet zou weten hoe je kunt bepalen wat nog gangbaar is.
 
als ik problemen met de startkoppeling krijg zet ik hem meestal af in de versn en duw de motor dan achteruit. hierdoor grijpt de koppeling even aan (startmotor draait achteruit) en heb dan geen problemen met starten. na verloop van tijd niet meer nodig en werkt ie goed. misschien onlangs olie ververst?
 
Zoals eerder aangegeven heb ik de verlichting áchter aangepast. 2 ronde lampjes, 1 oranje en 1 rem/achterlicht. Vind het best zo;

[afbeelding]

Maar nu het volgende, ik heb al eerder problemen gehad met de startkoppeling. Ik heb hem toen gereinigd en teruggezet. Hier werd al geadviseerd een nieuwe te steken, maar dat heb ik niet gedaan.
Het ging tijdje goed, maar begint nu weer. Spoelen heb ik ook gedaan en er zit de juiste olie in.

In een oud topic las ik een reactie van Zeepok, die gaf onderdeelnr 1461570. Dat zou het enige zijn dat vervangen moet worden (ca.€70). Ik heb ook nog een gebruikte koppeling liggen die (volgens de verkoper) goed werkend is.

Wat is wijsheid?
-de gebruikte monteren
-compleet nieuwe, tips/prijzen?
-het ene onderdeel bestellen en dat monteren

Het is een behoorlijk karwei, dat is niet zo erg. Maar een nieuwe kost mss meer dan dat ik voor de hele motor betaald heb. Dat vind ik ook niks.

Sinds ik het bewuste onderdeel van de startkoppeling vervangen heb, heb ik er nooit meer last van gehad. En aangezien vervangen een behoorlijke klus is ben ik daar wel blij mee. Met een goede gebruikte zou het natuurlijk ook moeten lukken, maar voor hoe lang? Is dat die paar tientjes besparing wel waard.

Het is trouwens wel een leuk sleutelklusje. Ik heb toen de achterzijde van de motor op de Workmate gelegd. Ging prima!
 
Voordat je gaat sleutelen: Ik lees mensen die goede ervaringen hebben met olie voor diesel auto's. Olie verversen een paar blokjes rijden en starten en dan weer vervangen door normale olie.
Olie voor diesels schijnt reinigende eigenschappen te hebben.
 
Ik heb een halve liter petroleum toegevoegd aan de olie die er al in zat. Daarmee de motor onbelast op verhoogd toerental laten draaien tot de ventilator aan ging.
Daarna olie ververst.
 
Toen ik het span aan het bouwen was, deed de koppeling al af en toe moeilijk. Ik heb hem er toen uit gehad, ultrasoon gereinigd en weer teruggezet. Toen ik eenmaal met het span reed, gebeurde het sporadisch weer (en soms nog).
Ik heb toen het spul gespoeld ook. Speciaal spulletje bij automaterialen shop gekocht. Moest bij de olie en hem daarmee warm laten draaien. Hele gebruiksaanwijzing netjes gevolgd.
Daarna verversen en klaar.

Helaas is het af en toe nog. Heb wel het idee dat het nu minder wordt, van begin januari tot half feb heeft ie stil gestaan. Nu rij ik dagelijks en heb het eigenlijk niet meer.

Spoelen heeft bij mij dus niet helemaal de oplossing gegeven.
 
De afgezaagde K-uitlaat met de alu plaatjes ging een tijdje goed, maar door wat langere/snelle ritten ging ie stuk. Bovendien kon het achterwiel er nog steeds niet gemakkelijk uit.

Vandaag een linker uitlaatdemper van een Suz GSXR1100 gescoord en die pas gemaakt. Past prima, errug beschaafd geluid en af te nemen dmv 1 M10 bout en 1 klem. Wiel is nu dus relatief gemakkelijk te wisselen.

Het glimt wel een beetje en vloekt wat met de rest ;)

540.jpg
 
goed bezig! voor het glimmen, een beetje mat zwart! ;)

Dat zal het wel worden ja. De uitlaatbochten van de BMW zijn RVS, de demper iets van RVS 'light'. Ik heb het met gewoon ijzerdraadje aan elkaar geknetterd ;) Wordt dus roest óf matzwart.
 
Lang niets gemeld, de K doet het gewoon goed.
Wel heb ik een andere zijspanbak gekocht. De kleine man vind het zo leuk, dat ie best wat meer comfort en windbescherming mag hebben.
Deze gekocht;
540.jpg


Er is geen frame bij, maar dat maak ik wel.

Vraagjes;
-welk type is dit?? EML?
-welke wielmaat wordt er normaal bij deze bak gebruikt? Het 15" reservewiel van de K past in de wielkast, maar heeft niet veel over.

Plan is om hem van het najaar aan de K te zetten. Mss op het oude frame, mss maak ik wat nieuws. Sowieso een lagere ruit erop (oude is mooi voor winterritten)
 
Is dezelfde als naast mijn fj zit. Eml inderdaad. Bij mij zat er een 125x15 bandje in, verandert naar 135/70-15 (meer keuze qua banden)
 
Oké, bedankt. Een 15" moet dus kunnen. Dat is mooi, want die heb ik zat.
Heeft jouw span het frame wat erbij hoort? Is dat met een gewoon swing armpje?
En wat is ongeveer de grondspeling van de bak?

Veel vragen, maar beter dan het wiel opnieuw uitvinden :-)
 
Heeft inderdaad een standaard eml frame. Type is hw17.
Grondspeling zal ik eerdaags even voor je meten. Span staat nu ingebouwd tussen de verbouwingszooi
 
Terug
Bovenaan Onderaan