accu's drooggekookt ?

doggy1966

Die hard MF'er
22 jun 2009
718
2
Even een vraag, in de hoop dat enkele techneuten misschien de oorzaak weten.

ik heb twee vs700 intruders staan, ik neem mij steeds voor om vaker de motor te pakken maar door het werk met de honden ontbreekt mij steeds de tijd en ben ik vaak genoodzaakt de bus te nemen omdat er honden vervoerd moeten worden.

nu heb ik in beide intruders begin vorig jaar nieuwe accu's gezet en in November, toen het duidelijk was dat ik tot begin maart niet meer zou rijden de accu's gecontroleerd en een beetje bijgevuld als dit nodig was.
nu heb ik ze om en om ( om de week of soms 2 weken ) aangesloten op een Optimate druppellader..
nu was het gisteren mooi weer, en eindelijk tijd om eens een stukje te rijden, eindelijk werkte alles een keer mee.
maar beide motoren waren dood, en bij controle van de accu's stonden deze allebei helemaal droog.

ik krijg dus sterk het idee dat de Optimate ze heeft drooggekookt.....maar in theorie zou dat niet mogen gebeuren....
of zijn er meer mensen die dit hebben ervaren ?
 
Heb het zelf ook meegemaakt met een optimate die achteraf defect was . Heb nu accu op een dure gestabiliseerde voeding met ingestelde stroombegrenzing met max 500 mA . Als accu echt vol is haal ik deze eraf en leg de accu droog en koel weg voor 1.5 a 2 maanden.

Voor de honden
SAM_1007.jpg
 
Heb het zelf ook meegemaakt met een optimate die achteraf defect was . Heb nu accu op een dure gestabiliseerde voeding met ingestelde stroombegrenzing met max 500 mA . Als accu echt vol is haal ik deze eraf en leg de accu droog en koel weg voor 1.5 a 2 maanden.

Voor de honden [afbeelding]

Ik weet niet precies wat de exacte temperatuur is, maar onder een bepaalde temperatuur gaan accu's hard achteruit. Je kunt ze in bijvoorbeeld de winter dus beter niet in de schuur laten staan, maar beter gewoon binnen waar het warm is. Doe je dat niet, dan ontladen ze vrij hard en gaan ze kapot.
 
ik krijg dus sterk het idee dat de Optimate ze heeft drooggekookt.....maar in theorie zou dat niet mogen gebeuren....
Er kan natuurlijk altijd een defect exemplaar tussen zitten. Hang 'm voor de grap eens aan een volle accu. Dan moet de lader na de controle fase afslaan. Blijft de Optimate doorladen (ampere meter tussen optimate en accupool hangen) dan zit er iets fout. In dat geval terug naar de leverancier met dat ding.
 
Ik denk ook dat je lader 't begeven heeft, tenzij de lader om te beginnen al 'n slecht ontwerp is dat iedere keer dat je 'm aansluit, de accu tot het absolute maximum 'vol propt' terwijl die eigenlijk al vol is. Dat kan een keertje geen kwaad, maar iedere twee weken gaat dat fout.

Ik gebruik voor mijn accu's een heel klein ladertje van 300mA, die automatisch afslaat op 13,8v. Dat is niet helemaal vol, maar dat is perfect om je accu's op peil te houden. Het is een analoog dingetje dat niet slim probeert te zijn en accu's te redden/desulfateren/wat dan ook, maar gewoon met 300mA laadt totdat 13,8v is bereikt en dan afslaat, tot de spanning 0,1v is gedaald.

Onder de 13,8v treedt er geen gasvorming op, waardoor de accu dus niet uit zal drogen.

Als ik 'm heb teruggevonden (tsja, waar ligt dat kreng...) zal ik er een foto van maken. Hij kostte 15 euro.

Wat het bewaren van accu's betreft:
Tussen de 10 en 20 graden zijn ze het meest happy. Laden kan beter in een koele omgeving dan in een warme omgeving, bij 30 graden is de maximale laadspanning lager. Ik zou ze in de kelder of in de (aangebouwde, vorstvrije) schuur bewaren.
Kenmerkend aan startaccu's is dat ze niet zo goed tegen laad/ontlaadcycli kunnen. Als ze niet aan de lader hangen, is 12,6v 'vol'. Het is het beste om ze bij te laden zodra ze onder de 12v komen, als je ze dus niet continu aan een druppellader hebt. Laat je 'm helemaal tot 10,5v zakken ('leeg') dan slijt de accu snel. Dat gebeurt bij 0 graden al vrij snel (1 tot 3 maanden is geen uitzondering)

Een bijzonder leerzame site is Basic to Advanced Battery Information from Battery University
 
Laatst bewerkt:
Stopte je Optimate wel met laden?
Ik heb in het verleden ook wel eens een accu gezien die aan het koken was in deze combinatie.
Die accu was wel enorm slecht, maar de electronica reageerde er dus niet anders dan met blijven laden op. :X

Veel accu's hoef je niet meer bij te vullen.
Motobatt is een merk waar ik wel goede ervaringen mee heb.
En ze lopen minder snel leeg, worden zelfs gebruiksklaar geleverd.
Dus een aanrader als je zo nu en dan een maandje overslaat. :9
 
Ik weet niet precies wat de exacte temperatuur is, maar onder een bepaalde temperatuur gaan accu's hard achteruit. Je kunt ze in bijvoorbeeld de winter dus beter niet in de schuur laten staan, maar beter gewoon binnen waar het warm is. Doe je dat niet, dan ontladen ze vrij hard en gaan ze kapot.
De ontlading van welk type accu ook is evenredig met de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de zelfontlading is. Je kan je accu na het laden gewoon in de schuur laten staan.

Een volle accu bevriest pas beneden de - 29o C.
 
Waren allebei Yuasa zuur gevuld, en het niveau is aan de buitenzijde te zien....
maar....die fijne japanners hebben bij de intruder de accu in een bak onder de motor verborgen....dus het niveau kun je pas zien als de de accu losgekoppeld hebt en met de motor op een krik de accubak hebt geopend...
iets waar je met een beetje pech wel een tijdje zoet bent...
 
Daarom heb ik geen optimate, ik blijf zeggen je moet een accu niet vol blijven proppen....
Ik laad de accu 4 a 5x per winter op, voor het opladen half uurtje het licht aan dan vol laden en van de lader.
De accu van de Magna gaat nu al 15 jaar mee 8-)

Groeten Magnamannetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan