Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Quick question:achterlicht van de cb500 is stuk. Welke fitting heeft de Honda uit 1998?
Als ik op 21/5w zoek vind ik veel soorten. In wph staat het niet.
 
Snel te testen, door je koppeling in te nijpen.
Weet niet wat het is, maar het warme minder koude weer lijkt mijn CB goed te doen. Hij klinkt veel rustiger nu, zonder iets gedaan te hebben. Als het zo blijft, laat ik het lekker zo.


Misschien is het volgende nog handig voor CB bezitters, ik heb er best lang naar gezocht. Voor mijn nog te maken goedkope carb sync apparaat had ik dingetjes nodig om de slangen op het blok aan te kunnen sluiten. Uiteindelijk voor een paar dollar op eBay prima dingetjes gevonden: LOT 5 Hose Barb I/D 4mm x M5 Metric Male Brass coupler Splicer Pipe fitting | eBay
 
Laatst bewerkt:
Heeft er toevallig iemand een rechter schetsplaat over?
Die van mij is bijna afgebroken :(
 
Dag allemaal,even inbreken hier.

Iemand interesse in een 2002 cb 500 68000km. Nette motor,normale gebruiksporen.
Nieuwe set banden.Nieuwe remblokken/schijf a-zijde. Beurtje nodig.
Woon-werk motor voor korte tijd,nu overbodig.

MF prijs 1000,-

Voor meer info/foto graag via pb

tnx :t
 
Men komt nog wel eens hier wanneer men een CBtje zoekt. Wat voor onderhoud heeft het nodig? Olie wissel? Heb je een plaatje van de motor?
Heeft er toevallig iemand een rechter schetsplaat over?
Die van mij is bijna afgebroken :(
Ik heb wel een reserve set maar er zit een lelijke sticker op... Moet even eraf geweken worden met olie.
 
Men komt nog wel eens hier wanneer men een CBtje zoekt. Wat voor onderhoud heeft het nodig? Olie wissel? Heb je een plaatje van de motor?Ik heb wel een reserve set maar er zit een lelijke sticker op... Moet even eraf geweken worden met olie.
Oei, ik heb zeker interesse!!! Ik stuur je een PB
 
Heeft er iemand nog uitlaatbochten over? Het hoeft niet mooi te zijn, maar wel heel. :t
 
Ik zag laatst een uitlaat met deuk voor de CB500 op marktplaats voor 25€.
Auw. Die ik gevonden had was wel wat duurder. :(

Ben druk bezig met het lezen van de workshop manual en het Haynes boek. De kleppen moeten gecontroleerd / gesteld. Ik ben niet onhandig, maar ook geen techneut. Het lijkt niet heel ingewikkeld, maar wel een klusje waar je goed bij moet opletten. Is er nog een duidelijke handleiding of video van heel dit verhaal te vinden, specifiek voor de CB500? Die uitlaat op Marktplaats had ik ook niet gevonden, dus ik vraag het maar even :) wie weet.
 
Ja, maar dat uitlaat heeft wel ergens een deuk. Van daar de lage prijs.

Kleppen checken en stellen doe ik zelf niet. Volgens hoef je enkel de kleppendeksel eraf te halen en met de voelers controleren. Als stellen met shims (muntjes) gebeurt dan heb je de juiste maten/dikte shims nodig.
 
Voelers zijn besteld, en een Aliexpress micrometer is ook onderweg. Wat je beschrijft begrijp ik, het verwijderen van de nokkenassen en met name het later weer goed terugkrijgen van de ketting snap ik nog niet helemaal. De theorie wel, maar hoe je dat in praktijk gemakkelijk doet niet.
 
Nieuwe tweedehands bochten gemonteerd. Waren in nette staat, alleen precies op dezelfde plek als waar de oude doorgerot waren, net voor de verdikking die tegen het blok zit, zit er bij deze wat roest en is het wat dunner. Wel vreemd dat het bij allebei de rechterkant is die zwakker is. Komt misschien makkelijker regen op?
 
Dames ende heren! Ik ben nu aan het lessen op een CBF500 uit 2008 ofzo. Best fijn ding. Genoeg vermogen maar niet teveel. Zou er eigenlijk best een willen kopen als ik geslaagd ben!
Nu is er één ding wat me minder aanspreekt, en da's de wind als je snelwegsnelheden rijdt...

Zijn er voor CB500's en CBF500's ruitjes of kleine kuipjes te krijgen, wat kost dat en waar vind ik die?
 
Ja, er zijn veel ruitjes die passen op de CB500. Zelf zou ik kijken op marktplaats of speurders voor een gebruikte ruitje. Maar je kan ook een nieuwe halen via websites zoals louis.de. Zo'n beetje alles past op de naked versie. Het is maar een doorzichtig plaatje dat met 4 boutjes wordt bevestigd op je stuur.

Zo'n ruitje is inderdaad fijn op de snelweg. Er is minder druk op je lichaam met name op je borstkas. Door ruitje te plaatse zal je wel meer windgeruis onderwinden op je helm, afhankelijk hoe je ruit is afgesteld. De fysieke aanwezigheid van een ruit kan je beperken om te bewegen op de motor. Dus je gaat vanzelf wat minder naar voren leunen. Je merkt dit op kleine weggetjes.

Zelf heb ik een CB500S deze heeft fabrieksaf al een halve kuip. Het ruitje zelf komt niet heel hoog. Ik heb weinig last van druk op mijn borstkas op de snelweg. Ook heb ik niet te veel last van extra druk op de helm. Met harde wind kan ik achter de ruit buigen.
Maar als ik de keuze had zou ik een motor met ABS kopen (CBF500). Dan kan je je al wat moeilijker onderuit remmen. En dan een kleine ruitje en topkoffer plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Zeker, een motor met ABS heeft mijn voorkeur, maar mijn portemonnee is uiteindelijk doorslaggevend... Over 'n paar jaar zullen de CBF500's wel wat aantrekkelijker worden qua prijs, maar ik zit een beetje te neuzen in 't allergoedkoopste segment.
De CB500s spreekt mij wel aan :)
Licht, klein, maar toch wat windbescherming. En - niet onbelangrijk - onderdelen in overvloed lijkt mij, dus niet al te prijzig.
Misschien kan ik er ter zijnertijd eentje vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dames ende heren! Ik ben nu aan het lessen op een CBF500 uit 2008 ofzo. Best fijn ding. Genoeg vermogen maar niet teveel. Zou er eigenlijk best een willen kopen als ik geslaagd ben!
Nu is er één ding wat me minder aanspreekt, en da's de wind als je snelwegsnelheden rijdt...

Zijn er voor CB500's en CBF500's ruitjes of kleine kuipjes te krijgen, wat kost dat en waar vind ik die?
Ruitjes en/of kuipjes zorgen alleen maar voor turbulentie, gewoon zonder rijden dan wen je er vanzelf aan.
 
Heb er een Puig ruitje op gehad, maar er snel weer afgehaald. De druk op je lichaam is tijdens het rijden op de snelweg minder, maar de herrie in je helm wordt (veel) meer.
 
Ben toe aan een nieuw schijfje achter. Voor gaat nog net, maar zit er ook aan te komen. Omdat het goedkoop moet, graag tips. :P

Achter twijfel ik over een chinees schijfje. Voor de voorrem weet ik niet of ik dat wil riskeren, al geloof ik nooit dat ze zomaar uit elkaar zullen spatten.
 
Ben toe aan een nieuw schijfje achter. Voor gaat nog net, maar zit er ook aan te komen. Omdat het goedkoop moet, graag tips. :P

Achter twijfel ik over een chinees schijfje. Voor de voorrem weet ik niet of ik dat wil riskeren, al geloof ik nooit dat ze zomaar uit elkaar zullen spatten.

Ik heb vorig jaar voor €50 ofzo gekocht. Volgens mij via mlm parts. Doet het prima. Gebruik achter toch minder dan voor.
Wel ook ff nieuwe remblokjes monteren. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan