Het Grote XT 550 Topic

In mijn WPH staat dat er 20w50 olie in moet maar nu lees ik hier al een aantal keer dat mensen er 10w40 in doen. Is daar een reden voor? Behalve dat het goedkoper is.
 
Welke ervaring zoek je ?

Ha,
ik ben op zoek naar ervaringen met het vervangen/upgraden van de stock carbs voor een ander type. Carbs moeten goed werken met filterpods of, nog beter, met velocity stacks. Ik zoek ervaringen ivm de korte inbouwmaat (veer zit snel in de weg) en de nodige afstellingen.

Het gaat om een 600 CC in een XT550 frame.

XT550_1_zpspsp0o4n4.jpg

Groet,
Bert
 
Laatst bewerkt:
XT550 carburateur swaps, het internet staat er vol mee.
Mijn 550 project ligt al een tijdje stil vanwege chronisch tijd en ruimte gebrek maar ik was ook bezig met een andere gasvoorziening.

Toevallig heb ik er ook een 600 blok in hangen, maar dat maakt verder niet veel uit voor de carb.

Ben je van plan nog offroad te gaan rijden met de motor? Dan zou ik GEEN podfilter gebruikten. Naar mijn mening is een Vstack niet rendabel met de toerentallen van een XT.
V-stacks werken het best op hoogtoerige/lichte motoren.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten zelf een custom airbox te maken. Dan heb ik nog steeds een goede plek om de elektronica op te monteren en de lucht komt van onder het zadel. Het luchtfilter blijft beter schoon.

Wil je een enkele of een dubbele carb gebruiken?
Een dubbele is makkelijker met montage maar lastiger met afstellen. Naar mijn mening moet de hele carb eruit om sproeiers te vervangen. Een carb afstellen die niet voor een XT blok bedoeld is kan een behoorlijk klusje zijn.

Ik ben bezig geweest met een kawasaki ZZR-250 carb. Deze past zo in de inlaatrubbers.
Het is een dubbele C.V. carb die synchroon werk (afkomstig van 2 cilinder).
Met deze carb had ik de motor redelijk rijdend. Ik ben hier tot nog toe niet mee verder gegaan omdat het afstellen zeer veel werk is en ik graag een ''cleaner'' uiterlijk wil.
Je zult wel een nieuwe verbinding moeten maken tussen de carb en de airbox.

Eigenlijk wil ik een enkele lectron carb gebruiken. Op mijn GasGas (2 takt) rijd dat erg fijn en afstellen is SUPER makkelijk (mits voorzien v.d. juiste ''metering rod / gasnaald''.
Het probleem met een enkele carb is het inlaatspruitstuk. Een grizzly 600 (quad) spruitstuk past 1 op 1 en is gemaakt voor een enkele carb. Alleen komt de carb dan uit midden in de schokdemper...

Andere opties zijn:
- Dubbele CR carbs (duur!)
- grizzly 600/660 carbs

Als je zelf niet veel kan fabriceren zou ik zzr-250 carbs kopen. Veel gepiel maar je hoeft weinig custom te bouwen.
 
XT550 carburateur swaps, het internet staat er vol mee.
Mijn 550 project ligt al een tijdje stil vanwege chronisch tijd en ruimte gebrek maar ik was ook bezig met een andere gasvoorziening.

Toevallig heb ik er ook een 600 blok in hangen, maar dat maakt verder niet veel uit voor de carb.

Ben je van plan nog offroad te gaan rijden met de motor? Dan zou ik GEEN podfilter gebruikten. Naar mijn mening is een Vstack niet rendabel met de toerentallen van een XT.
V-stacks werken het best op hoogtoerige/lichte motoren.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten zelf een custom airbox te maken. Dan heb ik nog steeds een goede plek om de elektronica op te monteren en de lucht komt van onder het zadel. Het luchtfilter blijft beter schoon.

Wil je een enkele of een dubbele carb gebruiken?
Een dubbele is makkelijker met montage maar lastiger met afstellen. Naar mijn mening moet de hele carb eruit om sproeiers te vervangen. Een carb afstellen die niet voor een XT blok bedoeld is kan een behoorlijk klusje zijn.

Ik ben bezig geweest met een kawasaki ZZR-250 carb. Deze past zo in de inlaatrubbers.
Het is een dubbele C.V. carb die synchroon werk (afkomstig van 2 cilinder).
Met deze carb had ik de motor redelijk rijdend. Ik ben hier tot nog toe niet mee verder gegaan omdat het afstellen zeer veel werk is en ik graag een ''cleaner'' uiterlijk wil.
Je zult wel een nieuwe verbinding moeten maken tussen de carb en de airbox.

Eigenlijk wil ik een enkele lectron carb gebruiken. Op mijn GasGas (2 takt) rijd dat erg fijn en afstellen is SUPER makkelijk (mits voorzien v.d. juiste ''metering rod / gasnaald''.
Het probleem met een enkele carb is het inlaatspruitstuk. Een grizzly 600 (quad) spruitstuk past 1 op 1 en is gemaakt voor een enkele carb. Alleen komt de carb dan uit midden in de schokdemper...

Andere opties zijn:
- Dubbele CR carbs (duur!)
- grizzly 600/660 carbs

Als je zelf niet veel kan fabriceren zou ik zzr-250 carbs kopen. Veel gepiel maar je hoeft weinig custom te bouwen.


Hi, heel erg bedankt voor de info.
Nee ik ga er niet mee offroad dus pods kunnen wel. Ik heb de optie van de ZZR250 carbs overwogen, maar werken die niet beter met een airbox? Een enkele carb gaat inderdaad niet ivm inbouwlengte. Ik had zelf carbs gekocht van een YFM 660 (ook een optie volgens de forums op internet), maar die zijn net iets te lang/hoog en komen tegen de veer dus die heb ik maar weer in de verkoop gezet.

(F)CR zijn erg duur inderdaad en bijna niet te krijgen. (Voor SRX600 en YFM660 zijn deze te koop).

Ik ga eens naar de enkele lectron kijken icm de Grizzly inlaat. En anders toch maar de ZZR250. Zijn alle bouwjaren geschikt?

Eigenlijk zou je iets onder een hoek moeten monteren waardoor de veer geen obstakel meer is..

Bedankt! :t
 
Laatst bewerkt:
ZZR-250 carbs kunnen prima zonder airbox, maar daar zullen ze wel op afgesteld moeten worden (stationair/hoofdsproeier en gasnaald).

Een grizzly inlaat op zich gaat hem ook niet worden, de carb zit tegen de veer.
Ik denk dat ik de mijne in 2 stukken zaag en onder een hoek aan elkaar las.

Volgens mij zijn alle zzr-250 / EX-250 carbs hetzelfde.
Er is trouwens een maximum aan hoever je een carb mag kantelen. Lectron geeft 20 graden aan.

De lectron heeft nog een probleem en dat is dat de gaskabel er aan de bovenkant uitkomt. Precies waar de veer zit...
 
ZZR-250 carbs kunnen prima zonder airbox, maar daar zullen ze wel op afgesteld moeten worden (stationair/hoofdsproeier en gasnaald).

Een grizzly inlaat op zich gaat hem ook niet worden, de carb zit tegen de veer.
Ik denk dat ik de mijne in 2 stukken zaag en onder een hoek aan elkaar las.

Volgens mij zijn alle zzr-250 / EX-250 carbs hetzelfde.
Er is trouwens een maximum aan hoever je een carb mag kantelen. Lectron geeft 20 graden aan.

De lectron heeft nog een probleem en dat is dat de gaskabel er aan de bovenkant uitkomt. Precies waar de veer zit...

Dan maar de 250 carbs..of toch op zoek naar goedkope CR's..
 
Hallo Allemaal,

Hier is een XT550 in de familie gekomen, naast een Tiger en MZ-span :)

De benzinekraan draait heel erg zwaar, daardoor is het haantje afgebroken.
De revisiesetjes die ik gevonden heb bevatten alleen afdichtingen en bouten.
Daar zit het haantje niet bij, helaas!

Past een benzinekraan van een XT500 ook op de XT550? (Deze is namelijk goedkoper)
Heeft deze dan voldoende doorstroming of moet ik op andere dingen letten?

Of heeft iemand nog een complete en werkende XT550 benzinekraan te koop?

Alvast bedankt voor jullie reacties :Y
 
Ander vraagje...

Heeft iemand een kopie van het elektrische schema?
Heb op internet gezocht maar niet kunnen vinden of zo onduidelijk dat'ie nauwelijks leesbaar is.
 
Hallo Allemaal,

Hier is een XT550 in de familie gekomen, naast een Tiger en MZ-span :)

De benzinekraan draait heel erg zwaar, daardoor is het haantje afgebroken.
De revisiesetjes die ik gevonden heb bevatten alleen afdichtingen en bouten.
Daar zit het haantje niet bij, helaas!

Past een benzinekraan van een XT500 ook op de XT550? (Deze is namelijk goedkoper)
Heeft deze dan voldoende doorstroming of moet ik op andere dingen letten?

Of heeft iemand nog een complete en werkende XT550 benzinekraan te koop?

Alvast bedankt voor jullie reacties :Y

Ik heb toevallig vanochtend een benzinekraantje besteld via AliExpress voor ~7 euro omdat ik de mijne niet meer dicht kon draaien. Duurt wel ff voordat die binnen is maar als ik hem heb laat ik je weten of het fatsoenlijke kwaliteit is.
 
Ik heb toevallig vanochtend een benzinekraantje besteld via AliExpress voor ~7 euro omdat ik de mijne niet meer dicht kon draaien. Duurt wel ff voordat die binnen is maar als ik hem heb laat ik je weten of het fatsoenlijke kwaliteit is.

Fijn!
Als je (t.z.t.) een linkje hebt naar het artikel zou dat mooi zijn.

Ben blij dat er zo goed geholpen wordt.
Bedankt :t
 
Ik heb gisteren mijn XT, nu die er weer netjes uitziet, goed op de foto gezet voor een verhaal in de komende uitgave van Motor Revue. Was eindelijk weer eens lekker weer, goede serie geschoten dus hij komt er tof in te staan.

Heb gelijk de folder die ik ervan heb gescand voor inzetjes bij dat verhaal. En voor de liefhebber heb ik hem maar gelijk even online gezet zodat meer mensen deze prachtige folder kunnen bewonderen. Ze kunnen er bij Yamaha niet over uit hoe geweldig de 550 wel niet is als je het zo leest!

Een van de plaatjes van mijn 550:
DSC_0443.jpg


De gescande folder:
image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
De vorige eigenaar van mijn XT heeft zelf een kabelboom gefabriceerd, die ziet er heel netjes uit alleen zijn alle kabels blauw dus heb ik geen idee wat waarheen loopt en waarvoor is.
Nu wil ik de verlichting aan gaan sluiten maar om alles door te meten moet er natuurlijk stroom zijn. Mijn XT heeft geen accu meer en nu zou ik graag tijdelijk een accu aansluiten zodat ik alles kan maken zonder dat de motor continue hoeft te lopen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb ook zo'n dingetje als hieronder liggen, als ik dat ervoor kan gebruiken dat is ook prima. Ik gebruik die nu om verlichting etc. te testen maar ik wil het nu testen via de kabelboom. Kan ik hiermee een accu simuleren?
-font-b-12V-b-font-800mA-motorcycle-lead-acid-battery-charger-for-font-b-12V.jpg
 
Ik heb het kraantje ontvangen en van 't weekend gemonteerd. Hij wijkt wel iets af van die er bij mij op zat maar het past en werkt allemaal perfect.
De rubbers en filters zitten er overigens al bij in.

Bedankt Rudi!
Fijn dat je hier jouw ervaring deelt! :)

Heb er gelijk een besteld.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft je andere vraag...
Graag had ik je geholpen maar sorry, dat lukt niet.
Ik begrijp niet zo veel van elektra :?

Hopelijk kan iemand anders je hiermee helpen?
 
Deze folder kwam ik ergens tegen op het wereld wijde web.

Edit: Ai.... belabberde kwaliteit... SORRY!

r4VqhJr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van andere carburateurs op zijn XT? Ik ben van plan de switch te maken naar carbs van een Kawasaki EX250 '88 - '07.
 
Terug
Bovenaan Onderaan