K75 Deel 2: ze blijven rijden

:^ 75 pk is voor mij genoeg. 6e versnelling en jiffy aan de andere kant (of blok en aandrijving spiegelen) en ik zou er zelfs een nieuwe van kopen
 
Laatst bewerkt:
die 6e versnelling is idd een goeie en blok om draaien ook om dat je eigenlijk nooit ziet dat ie aan de andere kant , ( tenminste dat heb ik nog nooit gezien op motoren van na 1970 )


en zo'n modern ABS systeem , en moderne vering. en als het kan iets lichter.
met rijden smelt het gewicht wel maar met manoeuvreren zonder draaiend blok wel....
 
6 bak = makkelijker om gewenst toerental te laten draaien en toch ruime keuze te hebben als je toch haast heb, en zuinig rijden is makkelijker.

als het blok gedraaid zou worden heb je niet meer olie die in de verbrandings kamer loopt en dat ie dan blauw rook als je hem daar na start.

trouwens een moderne 3 cilinder van 750 cc moet makkelijk een 90 pk kunnen leveren, al heb ik het liefst koppel maar daar heb je cc's voor nodig.

maar je kan met de moderne techniek wel een vreselijk mooi en soepel lopend blok maken 750 cc 3 cilinders en een 75 a 95 pk terwijl sportblokken zomaar 1/3 meer doen. ( maar dat boeit me niet )
 
6 bak = makkelijker om gewenst toerental te laten draaien en toch ruime keuze te hebben als je toch haast heb, en zuinig rijden is makkelijker.

als het blok gedraaid zou worden heb je niet meer olie die in de verbrandings kamer loopt en dat ie dan blauw rook als je hem daar na start.

trouwens een moderne 3 cilinder van 750 cc moet makkelijk een 90 pk kunnen leveren, al heb ik het liefst koppel maar daar heb je cc's voor nodig.

maar je kan met de moderne techniek wel een vreselijk mooi en soepel lopend blok maken 750 cc 3 cilinders en een 75 a 95 pk terwijl sportblokken zomaar 1/3 meer doen. ( maar dat boeit me niet )
Oh, je wil een soort Sunbeam S7 of een Triumph Rocket3. Ik heb helemaal geen moeite met rook. Ik vind het zwaartepunt van het liggende K75 blok wel ideaal. Lekker laten liggen dus.
Meer vermogen, koppel is inderdaad wel leuk. Dat had BMW makkelijk kunnen doen door de zuigers en koppen van de K1100 in driecilinder vorm te geven. Helaas, dat vonden ze niet nodig. Dan was 90pk of 90 NM makkelijk haalbaar.
Een zesde versnelling heb ik nooit gemist, misschien aardig op de autobahn maar met Nederlandse snelheden kom ik wel uit met een vijf.
Ik ken iemand die K1100 eindaandrijving in een K75 sleutelt, maar dat levert niet echt een brandstofbesparing op, het is voornamelijk rustiger toeren.
 
Oh, je wil een soort Sunbeam S7 of een Triumph Rocket3. Ik heb helemaal geen moeite met rook. Ik vind het zwaartepunt van het liggende K75 blok wel ideaal. Lekker laten liggen dus.
Meer vermogen, koppel is inderdaad wel leuk. Dat had BMW makkelijk kunnen doen door de zuigers en koppen van de K1100 in driecilinder vorm te geven. Helaas, dat vonden ze niet nodig. Dan was 90pk of 90 NM makkelijk haalbaar.
Een zesde versnelling heb ik nooit gemist, misschien aardig op de autobahn maar met Nederlandse snelheden kom ik wel uit met een vijf.
Ik ken iemand die K1100 eindaandrijving in een K75 sleutelt, maar dat levert niet echt een brandstofbesparing op, het is voornamelijk rustiger toeren.

ik heb een k100 eindaandrijving, dat zet de tpm op 4000 a 100km in z'n 5 , normaal is dat 4500 (?) dat rijd wel rustiger maar de overige versnellingen zijn daardoor natuurlijk ook langer geworden en dat had ik liever niet gehad vooral in 1 en 2.
 
Ik heb ook een 100 EA. 5000 bij 120. Ik rij veel snelweg, dan scheelt het in rust, maar niet in verbruik. Ik rij in de lagere versnellingen wat hoger in toeren, merk ik. Als ik vaak met duo en/of in de bergen zou rijden zou ik de originele terug zetten. In zijn 5 tegen de wind in trekt hij "kein Wurst mehr vom Teller", zoals de oosterburen treffend constateren. Met vlot wegrijden moet je iets meer op de koppeling weg, anders valt hij dood. Maar hij bevalt mij wel.
 
Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden. Nu ben ik wel heel erg benieuwd geworden. Misschien toch eens kijken of ik eens op een K serie kan rijden.

Als je na een dagje sturen je eigen CBF weer pakt zal je hem lomp zwaar vinden ondanks dat dit op papier niet zo is.

Dan moet ie wel heel erg licht sturen. Vind mijn CBF al een vrij lichte motor om te rijden.
 
De laatste tijd ging de koppeling te zwaar naar mijn zin. Ik wist wel waar het aan lag want ik had al eens een keer twee rotte naaldlagertjes uit de koppelingshevel gehaald. Daarna neem je je voor die ieder jaar even los te halen, maar ja, da's best wel wat werk en dus.... -O-
Ik heb een nieuwe koppelingskabel gekocht en de hevel van nieuwe lagertjes voorzien. En om het onderhoudsprobleem op te lossen heb ik er een gaatje in geboord en een m6 smeernippel erin gezet. Ik kan de koppeling nu weer met twee vingers intrekken en hoop dat dat zo blijft door er af en toe wat vet in te persen.

full


Kek dopje erop tegen het vuil en daar zit-ie.

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de touring koffers getest in file, ging prima.

Laat de citykoffers maar in de schuur liggen.
 
2 maanden en 10 dagen nadat ik op een rotonde over het hoofd werd gezien, met als resultaat 3 gebroken ribben, dacht ik vandaag weer eens een stukje te gaan rijden. In de tussentijd heb ik de motor stukje bij beetje opgelapt, waarbij ik hem een paar keer stationair heb laten lopen tot hij warm was, ook vanmiddag nog. Geen enkel probleem. Toen ik vanavond een stukje ging rijden (joepie, eindelijk weer enzo) bleek ik na 2 kilometer plotseling een 2 cilinder te rijden... Wtf! Heeft iemand misschien enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
 
2 maanden en 10 dagen nadat ik op een rotonde over het hoofd werd gezien, met als resultaat 3 gebroken ribben, dacht ik vandaag weer eens een stukje te gaan rijden. In de tussentijd heb ik de motor stukje bij beetje opgelapt, waarbij ik hem een paar keer stationair heb laten lopen tot hij warm was, ook vanmiddag nog. Geen enkel probleem. Toen ik vanavond een stukje ging rijden (joepie, eindelijk weer enzo) bleek ik na 2 kilometer plotseling een 2 cilinder te rijden... Wtf! Heeft iemand misschien enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Ik gok op een defecte bougie.
Als je een aanrijding hebt gehad zou de bougie best beschadigt kunnen zijn. Zolang de motor stil staat gaat het nog net goed. Bij rijden raakt ie defect door de zwaardere trillingen.
 
Op zoiets hoop ik inderdaad, iemand op het bmwk forum riep meteen al bobine... Het is inderdaad naar alle waarschijnlijkheid een ontstekings dingetje in ieder geval, te oordelen naar de dikke zwarte pluimen van onverbrande benzine... Vandaag eerst maar eens de verjaardag van onze dochter vieren, en er is toch ook nergens iets open om bougies te scoren. Later deze week verder knutselen dus...
 
Dat is toch gemakkelijk te testen?
Alle 3 bougies eruit, bougiedoppen op de bougies, starten en zien welke bougie niet vonkt, bougies omwisselen, verhuist het probleem mee, dan is de bougie stuk, blijft bij dezelfde cilinder de bougie niet vonken, dan is die bobine/bougiekabel defect.
 
Laatst bewerkt:
Zag je bericht ook op "dat andere" forum :) Dat stationair draaien en half warm uitzetten en weer starten zou best eens nadelig op de bougies kunnen werken. Daar zijn ze een beetje gevoelig voor. Eén keer nat slaan kan een bougie soms waardeloos maken. Eerst maar eens met het simpelste beginnen, is mijn idee. Stekkertjes nalopen is altijd een goed idee.
 
Goed... De nieuwe bougies bleken de oplossing niet te zijn, nog altijd een 2 cilinder. Was ook te makkelijk...
Achterste cilinder doet niet mee. Na enig wroetwerk met stekkertjes die al 27 jaar niet los geweest zijn (gok ik iig) heb ik de signaal draad op een andere bobine weten te krijgen waarna ik wel een vonk kreeg. Weer terug, want misschien stomweg een vuile stekker, maar helaas, achterste bobine is overleden. Of dat door het ongeval komt, of stomweg ouderdom, geen idee.
Ik mag iig op zoek naar een verse bobine, bij voorkeur gisteren op de stoep, en voor weinig want de brommer reparatie pot raakt leeg '(
 
Oei! Die had ik eerder moeten zien! Ik heb zojuist een set gekocht voor 4 van die tientjes, vond ik ook al netjes eigenlijk... Wel heel erg bedankt voor het aanbod, nooit geweten dat je zo dichtbij woont trouwens...
 
Terug
Bovenaan Onderaan