paris dunkerque 2017 tips and tricks ??

casper2ru

MF'er
18 dec 2013
131
0
nederhorst den berg
even voorstellen, ik ben casper 24 rij al ruim 4 jaar motor zins een paar jaar ook wel een offroad ik rij met een xtz660 tenere. nu heb ik me ingeschreven voor de paris dunkerque rit/rallye en heb een paar vraagjes.
-wie doen er nog meer mee.
-wie heeft er al eens mee gedaan en wat vinden ze er van.
-weet iemand een goeie plek om de avond voor de start te overnachten.
-wat moet je zeker bij je hebben voor zo'n rit.
20160713_142728_HDR1_zpstqc95uzz.jpg
 
Gereedschap, banden rep.set/binnenband + pomp, extra remblokken, kampeerspullen(slapen), EHBO set, camelbak vind ikzelf erg fijn. Spijkerbroek, schoenen, extra onderbroek, shirt en toiletspullen, paspoort, pinpas en gaan :-)

Laat je weten op MF hoe de rally is gegaan.. wil hem volgend jaar ook rijden, waren voor dit jaar te laat met inschrijven (zat vrij snel vol :-( ).
 
Gereedschap, banden rep.set/binnenband + pomp, extra remblokken, kampeerspullen(slapen), EHBO set, camelbak vind ikzelf erg fijn. Spijkerbroek, schoenen, extra onderbroek, shirt en toiletspullen, paspoort, pinpas en gaan :-)

Laat je weten op MF hoe de rally is gegaan.. wil hem volgend jaar ook rijden, waren voor dit jaar te laat met inschrijven (zat vrij snel vol :-( ).

zal zeker een verslagje doen hier op het forum de gopro gaat ook mee dus er zal ook een filmpje komen.
 
leuk :-)

ps als monteur heb je ductape & tiewraps al standaard bij je (die was ik vergeten te noemen ;-) en een maglite-lampje voor op je hoofd, zodat je na de rit in de avond onderhoud of een ongemak aan de motor kan repareren.
 
Laat je weten op MF hoe de rally is gegaan.. wil hem volgend jaar ook rijden, waren voor dit jaar te laat met inschrijven (zat vrij snel vol :-( ).

Same here...

Goeie tip: vooral de GPS tracks bewaren, kan je misschien nog een mede Tenerist blij mee maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog een maandje dan gaan we van start. Heb ondertussen al een beetje meer info gehad over waar de bivak plaatsen zijn en ook dat de start dit jaar jammer genoeg niet in Parijs is. De motor moet ik nog ff klaar maken ga er tog een nieuw achterbandje en een nieuwe ketting set op gooien.
 
Jaja het is zo ver we zijn in Frankrijk. Gister over de snelweg naar pontoise gereden vannacht nog ff in een hotel geslapen nu op weg naar de ontbijtzaal en dan kan het avontuur zo beginnen. :]
 
Laatst bewerkt:
Vergeet je niet om ook even de verzekering te checken?

Hele mooie uitdaging, maar verzekeraars kunnen nog wel eens moeilijk doen met dit soort ritten. Zou vervelend zijn als je daarom voor vervelende verassingen komt te staan.
 
Ben benieuwd hoe het geweest is, zaten er veel niet Fransen bij? Had al wat korte filmpjes op Facebook gevonden. Maar uit de 1e hand is toch altijd het beste verhaal...... :)
 
hierbij het beloofde verslagje.
ik kwam via via over deze rally teweten. heb het toen gegoogeld. daarna de inschrijfdatum in de gaten gehouden en zodra deze geopent was gelijk in geschreven samen met thijs ook een xt660z rijder. maar goed ook zat zo vol. inschrijven was een eitje makkelijk engels formulier iets wat je moest ondertekenen en terug sturen foto maken was goed genoeg. daarna betalen en klaar.
als je vragen via de mail heb je de volgende dag antwoord in het engels heel handig frans is niet me sterkste punt.

1 week voor de rally krijgen we de routes 2 offroad routes en 1 asfalt route. de offroad routes zijn de adventure en de extreem. de asfalt route is voor de volg auto's of als je in tijd nood zit.

dag 0: de dag voor de rally alle spullen op de motor laden. naar thijs rijden dan door naar ennery (vlakbij parijs) waar de start dit jaar is van wegen strengere regels in parijs. de weg er heen is saai alleen maar snelweg kilometers. vanavond slapen we nog in een hotel wel ff lekker.
 
dag 1: wakker geworden in een lkkr bed ff ontbijtje score. op de motor stappen nog ff snel tanken dan richting de start rijden. onderweg komen we al steeds meer allroad en offroad motoren tegen zelfs een paar ural zijspannen gezien, gezelig. nou is de start vinden nog wel een opgaven. iederen rijd rondjes en de een gaat links de ander gaat rechts. maar we hebben het gevonden mooi gezicht zoveel verschillende soorte en maten motoren. ff snel aanmelden en een rondje lopen. al snel komen we nederlanders tegen. dan krijgen we een briefing stelt niet veel voor. dan gaan we van start je start in kleine groepjes die weg rijden om de paar minuten. dit om de overlast op de weg tebeperken.
ik heb dus heel eigenwijs de extreem route er in geladen. ik had nog niet zoveel ervaring in offroad rijden helemaal niet met bepakking. de routes zijn vrij wel gelijk alleen de extreem heeft een paar extra lussen erbij met wat meer hoogte verschil en lastige paadjes en modderbaden. al snel rijden we de dorpjes uit en tussen de landbouw velden door over zand en gravel paden. de diepe kuilen zijn vol gegooid met grote keien wat lastig is om overheen terijden en blijkbaar zijn ze ook heel scherp. onderweg komen we al snel mensen met lekken banden tegen. gelukkig rijd de organisatie rond met landrovers en busjes met motor trailers en bij de koffie stop is er een busje met techniesche ondersteuning.

opgegeven moment zie ik een groepje die voor ons rijd links af slaan waar mijn navigatie zegt dat ik recht door moet dus ik denk nog lacherig haha die rijden verkeerd. het pad recht door gaat het bos in een klein donker openingentje. ik rij er dus tehard in gaat het steil naar beneden met een diepe slingerende geul erin. ja hier kom ik dus ervaring tekort mee met geblokkeert achterwiel glij ik nog best beheerst naar beneden het verdient geen schoonheids prijs maar ik kom veilig en wel beneden. thijs die achter me rijd doet het iets beheerster. daar achter een 1200GS rijder die naar beneden rijd als of het niks is. shit staat net de gopro niet aan.
verder gaat de rit over smalle paadjes en door het bos. dan een heel modderig stuk met diepe sporen. ik stap hier nog een keer heel rustig af als je snapt wat ik bedoel.
lunch tijd we rijden een stukje van de route af parkeren onze vieze motoren op een mooi schoon plein. en we gaan op een terrasje wat eten. na de lunch gaan we verder al snel rijden we weer door het bos in de gliberige modder. dan zie ik thijs niet meer in mijn spiegels en stop en wacht ff dan rij ik tog maar terug. ik zie thijs zijn motor op de grond liggen en hij staat er al naast. dan glijd mijn motor ook onder mij vandaan en ik denk laat maar liggen ik ga eerst thijs helpen als we zijn motor recht opzetten komen er 2 franzen die mijn motor recht op zetten heel vriendelijk iedereen. thijs heeft wel zijn rug bezeert dus we beslissen om van af nu de adventure route maar tevolgen. nog zo'n 90 km aan stukjes asfalt en graven en gras paden. en dan komen we bij de finish. een camping vlakbij moreuil. er staat een bar, grote eet tenten, heel veel motoren. iedereen is zijn tentje aan het opzetten, wat dingen aan hun motor veranderen of repareren. na het opzetten van de tent rijden we nog ff naar het tankstation en de winkel. het avond eten begint om 20.30 dus tegen de tijd dat we klaar zijn is het al bijna bed tijd. tijdens het eten wisselen we nog wat verhalen van de dag uit met de anderen nederlanders. we drinken een paar biertje en langzamerhand gaat iedereen richting zijn tent.
 
Klinkt echt supertof! En ook een erg goede organisatie, technische ondersteuning en dergelijke. Ben benieuwd naar dag 2 en 3!
 
dag 2: na een kort nachtje toch nog best lekker geslapen ondanks het luide gesnurk. snel je tent inpakken, motor spul aan en dan op naar het ontbijt. tijdens het ontbijt samen met thijs en nog 2 nederlander afgesproken om als groepje de adventure route tevolgen vandaag. we krijgen weer een korte briefing en dan gaat iedereen weer in kleine groepjes van start. we rijden na de start eerst nog een stukje van de route af om eerst ff te gaan tanken dat had nog niet iedereen gedaan.
de weers voorspelling van vandaag is iets minder dan gister, s'ochtens droog maar fris en bewolkt en s'middags regen.
al snel rijden we weer over gravel paden tussen de koolzaad velden (ja dit moest ik ff googlen).ook vandaag weer paden waar nieuwen keien op gegooid zijn. als je hier langzaam overheen probeert terijden ga je alle kanten op, snelheid is hier dus de truuk. dan nog kan het best spannend zijn en voelt het onnatuurlijk hoe je motor er door heen beweegt.
GOPR6483-0001_zpse2jjkvub.jpg
tegen eene gaan we lunchen bij een restaurantje bij een camping. de serveerster vind het maar lastig dat we in het Engels proberen te communiceren. uiteindelijk vraagt ze aan een franse mede rijder of die voor ons de kaart wil vertalen. we houden het verder makkelijk en bestellen allemaal het zelfde.
tijdens het eten zijn we het er tog wel over eens dat er vandaag wel veel asfalt in zit. als je je voorbereid op offroad is dat een beetje saai maar ook de wegen zijn soms net offroad en de omgeving is mooi dus kan ik er nog best van genieten. door het vele asfalt zieten we snel op. na de pauze zitten er nog een paar leuke makkelijke heuveltjes in. we zijn vrij vroeg bij het bivak. wat gelegen is naast een cross en offroad rij terein. hier zijn ze nog druk met auto's en quads aan het rijden als we aan komen. er is een groot veld voor de tentjes en motoren. er is een gebouw met sanitair. en er staan weer tenten en tafels voor het avond eten.
de extreem route komt binnen over het cross terein net buiten het bivak. blijkbaar is er hier veel modder want er komen een heleboel vieze motoren af. we eten pas laat dus er zijn nog een aantal mensen die de bepakking van de motor gooien en nog ff met de motor over het cross terrein gaan race. zelf lijkt het me wel leuk maar denk dat het slimmer is om me motor heel tehouden voor de 3de etape en de rit naar huis.
we praten wat bij met de nederlanders die wel de extreme route hadden gedaan vandaag. zij hadden wat vertraging door lekken banden. en ook zij vonden dat er wel veel over asfalt gereden moest worden vandaag maar ik denk dat dat crossbaanje hier het voor een boel mensen allemaal goed maakte.
s'avonds weer lekker eten een paar biertjes en dan weer lkkr de tent in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan