2012 bmw maxi scooter

nou john en las je toch met geld aan het gooien bent.
kun je hem net zo goed nadat je de nieuwe vario erin hebt,
hem op de testbank zetten en opnieuw af te laten stellen met of zonder powercomander.
dan gaat hij over de 190 gps :]
 
Zal t.b.v. de GT eens proberen te kijken hoe je te werk moet gaan voor een lamp wissel.
Hou er ook wel rekening mee dat je LED canbus proof moet zijn.

Mvg. Jan
 
Ik heb bij mijne toen xenon ingezet en daar kon je zo bij via de onderkant/zijkant. Zekeringskast heb ik niet los gehad.
full
 
Dat lijkt mij ook in eerste instantie.
Belangrijkste is dat je op die manier je balast weet te plaatsen, maar dat is jou ook gelukt als ik de foto zo bekijk
 
Hey bedankt mannen, ik heb met veel pijn en moeite (grote handen helaas) idd via de onderkant de lampen kunnen wisselen.

En idd Jan, ik had al begrepen dat ze canbus proof moesten zijn. Het licht is vele malen beter, jammer is wel dat dim en grootlicht niet tegelijkertijd kunnen branden. Enfin, hopelijk word ik beter gezien.

@sossa. Met geld smijten doe ik niet zo gauw tenzij ik verbetering kan krijgen. En die koppeling was het 1ste wat me opviel. Veel gehuil maar niet snel van z'n plaats. En ja, naar die powercommander heb ik al naar gekeken maar dat vind ik te veel van goede. Liever wat minder toeren laten maken is voor nu belangrijker. Maar je weet nooit in de toekomst.

Deze GT is van 2012 en met 14000 km is dat op zich niet veel en hopelijk alle kinderziektes al kwijt, alleen ik heb er 3 jaar fabrieksgarantie op gekregen dus daarom ben ik er voor gegaan.

mvg
John
 
Laatst bewerkt:
@ coldhandluke

ik zou persoonlijk er eerst 6000km. opzetten en dan bij 20.000km
de vario compleet vervangen voor Malossi MHR. en mee geleverde HT rollen.
Er moeten immers toch bij 20.000km al het nodige aan delen worden vervangen t.b.v. de vario
Dan bij 30.000km de Malossi HT rollen aankijken of vervangen voor Dr. Pulley maar dan wel in de Malossi MHR vario.
Een andere koppeling is ook altijd welkom

periodieke onderhoudsbeurten:
WebEngine in "2012 bmw maxi scooter"
 
Laatst bewerkt:
Het licht is vele malen beter, jammer is wel dat dim en grootlicht niet tegelijkertijd kunnen branden. Enfin, hopelijk word ik beter gezien.

Op zich kan dat wel maar dan moet je de bedrading veranderen. Dat wilde ik niet.
Ik heb de grootlicht lens naar beneden gesteld en zet grootlicht aan, dan branden ze beide zonder dat je anderen verblindt. Grootlicht hoe het bedoeld is gebruik ik toch nooit.
Bij eventueel verkoop van de scooter, is het zo weer terug te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Op zich kan dat wel maar dan moet je de bedrading veranderen. Dat wilde ik niet.
Ik heb de grootlicht lens naar beneden gesteld en zet grootlicht aan, dan branden ze beide zonder dat je anderen verblindt. Grootlicht hoe het bedoeld is gebruik ik toch nooit.
Bij eventueel verkoop van de scooter, is het zo weer terug te zetten.


Het vreemde is dat met de halogeen beide lampen tegelijkertijd konden branden, maar met het inzetten vd LED lukt dat niet meer.
Enig idee waarmee dat te maken zou kunnen hebben?

BTW. De koppeling ga ik vervangen door een Hit Clutch alleen zit ik met een vraag. Kan ik bij het losdraaien vd moer de veer tegenhouden door er met mijn voeten op te zetten of is die veer dusdanig sterk dat ik een oplossing hiervoor moet gaan zoeken.

Alvast bedankt

mvg
John
 
Helaas levert BMW geen elektrisch schema, dus kan niet met je mee kijken om jou te vertellen hoe je het wel moet doen.
Al jaren een doorn in mijn oog want niks is makkelijker om in een schema te kijken, en een ander uit te leggen hoe hij te werk diend te gaan.

Clutch compressor of met de hand:
Clutch tot 300cc gaat voor een ferme kerel prima met de hand, vanaf 400cc wordt het al wat lastiger en gevaarlijker, ik heb daar deze Buzetti clutch compressor voor gekocht, maar die is denk ik net te klein voor de BMW,
en groter verkopen ze niet bij easyparts.
Bij 400cc kan het soms ook nog wel goed gaan door diverse houtklemmen/lijmtangen te gebruiken.


Bij 650cc is het echt te gevaarlijk om met de hand te doen en kom je ook kracht te kort.
Secundaire poelie diameter is weer een stuk groter als van een 400cc dus heb je een nog grotere clutch compressor nodig, en die kosten eigenlijk te duur voor de enkele keer dat je hem gebruikt, daarnaast liggen die niet voor het oprapen in de (inter)nationale webshops etc.

Hierbij nog even een filmpje van Dirk Distel die in Taiwan de camera heeft laten mee lopen tijdens het de-compressen van de BMW clutch.



Als je van plan bent om de Malossi MHR ook te gaan plaatsen kan het handig zijn dat je dat klusje gelijk mee neem, dit i.v.b. met het plaatsen van de witte malossi drukveer.

Hier de MHR set: Ebay duitsland

Ik zal je hieronder uitleggen hoe je zelf een relatief goedkope clutch compressor kan maken, van 2 platen hout, 4X draadeind, met 8 moeren + 8 ringen.

Je neemt 2 platen stevig hout of MDF of iets dergelijks van ± 22mm. dik.
In de bovenste boor je een gat dat net even groter is als de moer en dusdannig groot dan je er je dop in kan zetten.
De rode cirkel geeft de diameter aan van de secundaire poelie, die diameter moet je net iets groter neerzetten als de poelie diameter.
Dan boor je daar 2 of 4 gaatjes in waar je de 2 of 4 tapeinde door heen kan steken.
Bij de onderste plank boor je dan ook 2 of 4 gaten, en evt. ook een middengat.
De tapeinde steek je er doorheen en zet er bij beide planken hout een paar stevige ringen met moeren op... of evt. vleugelmoeren kan ook.
Als je nu gelijkmatig en kruislings de (vleugel)moeren aan draaid kun je de clutch en drukveer en poelies langzaam aan in elkaar draaien.

Bovenste plank
image.php


Bovensteplank
image.php


Onderste plank ook maar een gat in maken, maar als de plaat hout al vlak
op de achter poelie rust/draagt is dat evt. overbodig.
Een zacht stukje schuim op onder de onderste plaat kan nooit kwaad.
image.php


Tapeind lengte zal zo'n 40cm moeten bedragen, en ik denk dan aan M6 of misschien beter M8?
En grote ringen gebruiken zodat je de spanning op de 2 platen hout een beetje weet te verdelen




Uiteindelijk toch nog wat plaatjes op internet gevonden die mijn eigen uitleg van hierboven ondersteunen, zodat je nog wat meer ideeën op kunt doen.

image.php


image.php


image.php


BMW GT + Dr. Pulley hitclutch montage is klaar
image.php


Hieronder nog een tip om er voor te zorgen dat de poelie gefixeerd blijft zitten
zodat hij niet rond gaat draaien als je de moer van de clutch er af/op draaid.
Meet nauwkeurig de 4 gat afstanden op en dan plaats je vier bouten in de onderste
plaat (zie aller laatste afbeelding in dit bericht)
image.php


4 bouten t.b.v. poulie fixatie.
Op afbeelding zie je ook goed dat het met 2 tapeinden al mogelijk is om de clutch
onder druk te krijgen.
image.php
 
Laatst bewerkt:
Grandioos Jan, dankjewel. Ik was me al aan het afvragen of ik dat met hout kon doen. Want die heb ik zat. Is idd een simpele maar heel doeltreffende methode. Mooi, met de plaatjes

Ik ga er morgen gelijk eentje maken.

Bedankt

mvg
John
 
Het vreemde is dat met de halogeen beide lampen tegelijkertijd konden branden, maar met het inzetten vd LED lukt dat niet meer.
Enig idee waarmee dat te maken zou kunnen hebben?

Dat zou niet uit moeten maken. Ga ik er even vanuit dat de leds het wel afzonderlijk doen. Dan zou je haast denken dat de reden is dat de leds een stuk minder stroom verbruiken en daarom misschien een relais niet geactiveerd wordt ofzo. Zou het anders zo niet weten.
 
Ik ga er morgen gelijk eentje maken.

Okay then :)

Mijn "DIY" t.b.v. CVT uitbouwen had ik puur afgesteld op de Sport, omdat ik dit persoonlijk de enige van de twéé interessante modellen vindt.
Alle CVT aanhaalkoppels en demontage handelingen zijn gelijk voor de GT.
Alleen tupperware demontage is een stuk intensiever voor de GT.
Mocht je ergens tegen aanlopen en er niet uitkomen trek dan even aan de bel en ik help je gericht middels GT screenshots met bijbehorende uitleg op weg.
Opmerking:
Koop je de dr. pulley rollen + glijnokken in NL webshop dan scheelt dat je maarliefst 50 euro ex verzenden... dat is serieus geld dus de moeite waard!
De clutch kan dan weer niet in NL en dien je gewoon bij Dirk in de duitse webshop te bestellen.

Mvg. Jan

p.s.
welke led set heb je?
Verschil in wattage is ongeveer 20 watt tussen één conventionele gloeilamp en één Led
55W>±35W
Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat het verschil in wattage er iets mee te maken heeft dat het niet helemaal naar behoren werkt.
Beide led's ook wel op de testbank aangesloten gehad, of gewisseld in de motor?
 
Laatst bewerkt:
Idd bleek de ontmanteling vd GT een hele hoop extra aangezien de complete zijkant kappen eraf moeten. Maar op zich wijst het zich vanzelf.
De vario en koppeling zijn er inmiddels af. Had niet goed gekeken :N dat ik een lange dop 34 moest hebben dus dan maar met een ringsleutel eraf gehaald.
Ik heb de dop besteld en gelijk ook een dop voor die centrale moer. Waar ik de maat 46 vandaan heb weet ik zelf ook niet, want het is dus 60mm. Deze komt morgen dinsdag binnen en dan hoop ik ook klaar te zijn met mijn 'clutch removal set"". Hopelijk kan ik morgen al eens testen welke clutch spring goed is. Ik ga iets zwaarder dan zij er zelf op gezet hebben omdat ik gelezen had dat dit beter was.
De slders heb ik idd bij Maksor gekocht en de Hitclutch uit Duitsland laten komen. Best wel snel want na 2 dagen had ik het al.

Ik heb deze LED lampen LED Verlichting Ombouwset Motor - Mymotor.nl
erin gezet aangezien de reviews iedereen er heel tevreden mee was.
Ik heb ze in de motor ingebouwd zonder testen. Licht opbrengst is gewoon veel beter. Alleen helaas kan ik niet meer beide laten branden.
 
... Had niet goed gekeken :N dat ik een lange dop 34 moest hebben dus dan maar met een ringsleutel eraf gehaald.
Ik had dat idd. in de DIY extra aangehaald met de termen diepe krachtdop & Kopdiepte

Wees je er ook van bewust dat je een "diepe krachtdop 34mm. 1/2" opname nodig hebt om de vario moer los/vast te maken!
Eerst zelf wel even de lengte van buitenkant aandrijf-as naar gradenplaat opmeten,
zodat je in een webshop kunt bekijken of de dop gaat passen qua Lengte of 'kopdiepte' !

Lengte 85.0 mm (deze heeft een mooie lengte)
Url1.......: klik on me
Url2.......: klik on me

Lengte 44,5 mm. (Kopdiepte 22,5mm.)
Url3.......: Prof-Tools > Gedore 19 34 Dopsleutel 1/2" 6-kant 34 mm

De 46mm. dop t.b.v. van clutch demontage komt idd. niet uit mijn schrijven, maar goed je bent er waarschijnlijk op tijd bij.

idd. lijkt het net alsof er een bom is afgegaan als je de GT gaat ontmantelen om enkel en alleen maar bij de vario te komen... dit is behoorlijk shocking en zou aardig in de papieren gaan lopen als een garagist dit zou moeten doen.

Ik rij zelf ook met sportkoppeling en zwaardere drukveer van maar liefst "plus 20%"
Je hebt wat meer gas nodig om vanuit stilstand te vertrekken maar dan ga je ook ha ha.

Goed ook dat je de aankoop route ook het zelfde inziet als dat ik het bekijk, kijk dat scheelt weer een paar kratjes bier.

De moer van de clutch hoeft evt. niet op moment te worden gezet maar gewoon aandraaien, vast is vast.
Wel wil ik je als tip meegeven dat je beter ook de beide moeren van de primaire en secundaire aandrijfassen vast zet met semi-vast borgmiddel, dit ondanks dat je de beide moeren misschien wel op moment vast zet is dit iets waarmee je punten kan scoren bij mij ;)

succes gewenst & cheers Jan

p.s.
Heb even gekeken naar de led set
Ik had zelf er wel wat meer voor willen betalen en dan om te beginnen zeker geen 3000 lumen, maar gewoon het volle pond en een 5000 lumen set er in gezet.
Uiteraard gaat dat meer geld kosten, persoonlijk vindt ik dat niet zo erg, heb mijn koplampen b.v. omgebouwd naar retrofit lenzen en dat geintje kost bijna 500
En dan ja toch altijd ook nog even van de voren beide lampen proberen in een test opstelling.
En/Of evt. in de neus van de scooter de lampen L/R omdraaien zodat je beide aansluit draad setjes achter de lampen ook kan uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zo de GT is klaar. Gemodificeerd naar mijn smaak. De grijze zijpanelen gewrapt met mat zwart. Ziet een heel stuk beter uit. Net een stukje gereden. Door de zwaardere clutch springs moet ik meer gas geven voordat hij gaat maar dan gaat hij ook. Zo oppassen om niet te hard te rijden. 70 a 80 km rustig toerental. Helaas zijn die streepjes zo klein (mijn zicht is ook niet meer zoals vroeger) maar ik schat rond de 4500 toeren. Kan ook minder zijn. Iig. lager dan voorheen. Het gegil vd koppeling is weg en trekt zonder dip gewoon door. Echt een andere rijbeleving.
De oude koppeling was al behoorlijk aan het verglazen en de rolletjes waren ook al ingesleten. (14500 km) Ben benieuwd hoe lang de sliders het houden.

Wat de LED lampen betreft. Het licht is goed genoeg, zou eventueel voor meer lumen kunnen gaan maar de keren dat ik s'nachts rij komen niet vaak voor. En in het donker geeft de lamp veel beter licht dan halogeen.
Ik heb de aansluitingen omgedraaid maar ik krijg ze niet beide aan het branden. Opvallend ook dat het een paar seconden duurt voordat het dimlicht aangaat na contact.

@webengine. Bedankt voor de plaatjes en hulp. :t Ik heb er veel aan gehad. Maar even aan de vario werken is hier niet echt van toepassing. Ongelooflijk hoeveel schroeven er zijn. Wel is alles goed te demonteren dit in tegenstelling sommige andere scooters. Raadzaam om foto's te maken hoe alles zit voor je het eraf schroeft.

Nu wachten op mijn nieuw scherm ZTechnik Windscherm Vstream - BMW helaas niet op voorraad.

Groeten
John
 
@WebEngine.
Jan, een vraagje; Hoe kan je het grootlicht lager stellen? Het is me toch gelukt beide lampen tegelijkertijd te laten branden, maar als ik niet iedereen wil verblinden zal het grootlicht lager moeten.

Alvast bedankt

mvg
John
 
Bedankt Jan.
Nee, ik kan ze afzonderlijk schakelen. Zoals het was oorspronkelijk. Dus grootlicht erbij en dimlicht blijft branden. Lichtsignalen geven kan ook nog steeds.
Grootlicht heb ik nu lager gezet en ik krijg geen signalen van anderen wanneer ze beide branden dat ik ze irriteer. Dus missie geslaagd.
Staat gewoon beter. Ik kreeg eerst signalen dat ik maar één lamp aan had _O-

De GT nog maar eens open gehad. Ik had een aantal weken terug koelvloeistof onder mn motor.
Mocht direct komen en ze hadden alles eraf gehaald maar niets kunnen vinden :N Oke, heeft daarna ook niet meer gelekt.
Nu voor dit weekend had ik ineens weer een plasje eronder. Geen zin om weer te gaan dus zelf alles open gedaan en gezocht waar hij lekte. Net naast/boven het oliefilter zag ik uiteindelijk wat koelvloeistof. Foto's gemaakt voor de garantie en de slangklem wat vaster gedraaid. En hij lekt niet meer. Althans voorlopig want ik hou het in de gaten en anders moeten ze die slang maar verwisselen.
Deze dealer heeft 2 filialen en ik ben blij dat ik deze in M****out heb want de andere in W****em (hoofdfiliaal) lapt er zijn laars mee. De GT zou een beurt hebben gehad in W****em, staat ook zo vermeld in boekje. Dus oliewissel en oliefilter. Dit zou 200 km geleden zijn gebeurd voordat ik hem kocht in M****out. Wat blijkt nu, nadat ik alles eraf had gehaald...het oliefilter is niet verwisseld. De roest staat er gewoon op. Dus de olie zal ook niet gedaan zijn. In M****out is alles transparant. Je mag kijken wat er gebeurd. Gelukkig heb ik 3 jaar garantie.
 
Ja jeetje zo wordt je wel even genaaid, door de garagist.
Helaas is er veel nonchalance in de branche, maar gelukkig niet bij allemaal.
Als ze o.a. een pot met keramisch vet pontificaal op de werkbank hebben staan waaraan je kunt zien dat hij flink wordt gebruikt dan wordt ik al enigszins optimistisch.

Zo'n halve koplamp vindt ik ook maar bagger, het ziet er van uit esthetisch oogpunt ook niet uit :r

Houdt wel even de slangenklem in de gaten want het wil nog wel eens gebeuren dat de kracht er af gaat als hij nogmaals moet worden aangehaald, en/of juist tegen gaat werken na het extra aanhalen... uiteindelijk hebben die dingen ook een specifiek aanhaalkoppel.

Zelf opzoek gaan naar een nieuwe of betere of bredere rvs kwaliteits slangenklem wil in zo'n geval ook nog wel eens uitkomst bieden.


Zit zelf al een goede week te likkebaarden bij het zien van
De "Philips X-tremeVision Led moto" in het voor mij juiste HS1/H4 formaat.
Gek genoeg hier in Europa nog niet gesignaleerd ...alle 'Google-Search' lijntjes lopen naar Azië.
Werd er door een chat maatje uit Taiwan op gewezen en ze gaan daar als warme broodjes.
Want hij liet mij een foto zien van het voorraad rek en dat zelfde rek was een week later alweer leeg dit ondanks dat ze daar omgerekend 100 euro per stuk kosten.

Philips X-tremeVision Led moto (pdf info)
http://download.p4c.philips.com/files/1/12953bwx1/12953bwx1_pss_.pdf

Denk dat er een fabriek in Taiwan staat, ze doen volgens mij hier in Eindhoven enkel en alleen nog maar research & development :?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ja, ongelooflijk sommige garages. Maar ok, we houden het in de gaten.
Bedankt voor de tip vd slangklem. Sowieso als hij weer lekt dan doen zij hun best maar.

Wow, fijn als je zo'n maatje hebt in Taiwan. Je bent steeds uptodate en ook fijn als je zo die lampen kan kopen. Voor mij is zo wel genoeg met wat ik heb.

Ben benieuwd

Grtn
John
 
Vorige week een gt aangeschaft van 2014. Alle terugroep acties laten uitvoeren. Dus we zien het allemaal wel. Ook nog een jaar garantie. 15500km gelopen.
 
Oh jee meen me te herinneren dat dat redelijk ingewikkeld is. De radiateur moet daarvoor eerst zakken om er bij te komen... wel wat werk aan de winkel dus!

Zal eerdaags eens kijken, denk niet dat het vandaag wordt?
En Oh ja je hebt een bombinetrekker nodig want die zitten aan de bougies in de diepte weg gewerkt.
Overigens is de interval van de bougies gelijk aan het kleppen stellen (40.000km.)
Als je bougies gaat doen dan ben je al een flink stuk op weg om gelijk door te gaan met kleppenstellen... in de regel wordt beiden gelijk uitgevoerd.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan