het grote cb topic the seventies

Ben net de trotse eigenaar van een CB550F uit 1976 geworden! Prachtige motor, maar met nog het nodige werk!

Kent iemand een goed adres in de buurt van Rotterdam die kunnen helpen met het afstellen van de carburateurs? Hoor graag van jullie!
 
Volgpost en voorstelpost:

Ben al 13 jaar eigenaar van deze CB 350f.
Een paar jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald, frame gepoedercoat en daarna rustig opgebouwd.

Inmiddels staat er een motortje waar ik best trots op ben:

1k0.jpg

(nog met oude uitlaten)

1k0.jpg


1k0.jpg



- 400 blok en carbs.
- M-Stuur
- Universele lamporen.
- Open 4-2 uitlaat obv de originele 4-4 voorbochten (dempers waren helaas verrot)
- Giuliari zadel met custom cover van toniworks
- Voorwiel voorzien van een achtervelgrand en een bredere band
- Caferacer achterlicht
- Ingekorte spatborden v+a
- Pigwatcher links
 
Iemand die toevallig een leuke cb750 te koop heeft voor niet al te veel?:)

Kan deze trouwens een rit van 3000km aan in de vakantie richting oostenrijk met duo en bepakking denken jullie? Of kan ik beter een fj1200 of iets dergelijks kopen?
 
Leuk topic dus ik ben ook van de partij :-)
Ik ben al in het bezit van een Yamaha Fazer 600 en een Honda CB400T en daar is van de week een Honda CB400F bijgekomen. 26 jaar geleden ben ik op een CB400F begonnen met het kenteken XZ-40-91 en vorige week zag ik op Speurders deze XZ-40-94 staan. De motor was van een oudere heer welke de motor al 10 jaar in zijn bezit had en hij had deze overgenomen van de eerste eigenaar. Hij ziet er heel mooi uit en heeft 31000 originele kilometers op de klok staan. Zometeen haal ik hem op en dan heb ik meteen een toertje van 100 kilometer naar huis om hem uit te proberen :-)
full
 
Dank je wel,
vandaag een toertje van 130 kilometer gemaakt en hij rijdt erg goed. Hij was gelukkig van een echte liefhebber geweest. De lak en het chroom zien er nog erg mooi uit.
En nog een foto van de achterkant.
En voordat ik commentaar krijg, de blauwe plaat is besteld :)

Mooie CB hoor, die heeft de tand des jaren goed doorstaan! :Y
full
 
Laatst bewerkt:
Gisteren zou het er voor het eerst dit seizoen van komen een rondje te rijden. De bedoeling was dit te doen op mijn vorig jaar aangeschafte 400..... Verse benzine erin, nieuwe accu... starten.... :N Geen prik op de bobines.

Geen zin om alles door te gaan meten, dus dan maar de 350 gepakt (ook vorig jaar aangeschaft). Snel nog ff verse olie en benzine erin en een klein rondje gemaakt :]

Kan duidelijk nog wel beter lopen, eerst maar eens die 'power'filters eraf gooien en een originele airbox plaatsen.

20161119_112105.jpg


Komt trouwens ook nog een mooi voorspatbordje weer op en ga nog op zoek naar vorkpootcovers.
 
Mooie lentedag dus lekker aan de CB geprutst.
Ik had vorig weekend al kleppen gesteld en nieuwe contactpunten gezet.
Next step, synchroniseren.

Warm gereden en klokken aangesloten. Stond dus echt falikant verkeerd, op zich niet onverwacht.

Gesynchroniseerd en wát een verschil!
https://goo.gl/photos/MgckXHc2oFSr8Ygt5

Mooi stationair. Mooi door de toeren heen. Lekkere knallen in de uitlaat bij gas los.

Enige dat beter kan is de pick-up van stationair naar accelereren.
Misschien luchtschroeven wat rijker zetten?
 
Mooie lentedag dus lekker aan de CB geprutst.
Ik had vorig weekend al kleppen gesteld en nieuwe contactpunten gezet.
Next step, synchroniseren.

Warm gereden en klokken aangesloten. Stond dus echt falikant verkeerd, op zich niet onverwacht.

Gesynchroniseerd en wát een verschil!
https://goo.gl/photos/MgckXHc2oFSr8Ygt5

Mooi stationair. Mooi door de toeren heen. Lekkere knallen in de uitlaat bij gas los.

Enige dat beter kan is de pick-up van stationair naar accelereren.
Misschien luchtschroeven wat rijker zetten?

vlotterniveau goed?
evt asje onder de ontsteking invetten en kijken als de vervroeger niet te stroef gaat?
 
Ja. Met veel zorg afgesteld.vervroeger komt toch pas bij 2000-3000 toeren een rol spelen?

Mijn "klacht" is van stationair (1200 rpm) oppakken. Meteen, dus van 1200 naar 1500.

En alles is origineel behalve de uitlaten?


De mengschroeven kun je altijd proberen. Als je weet hoe veel je hebt gedraaid kun je altijd terug.

Loopt de bij continu half gas wel met een goed mengsel? Anders kan de hoogte​van de gasnaald ook nog verbetering geven.


En heb je de ontsteking statisch afgesteld? Want in dat geval zou ik er eerst eens met een stroboscoop naar kijken.
 
Ik heb een CB500 waar een 550 blok in hangt. Ik heb de carbs van deze motor geheel schoongemaakt (helemaal uit elkaar, alle onderdelen ultrasoon laten reinigen, alle boutjes en moertjes opnieuw verzonken en de hele zwik weer in elkaar gezet). Ook de tank is schoongemaakt en ontroest (en opnieuw gespoten).

Nu mijn vraag: wat is de juiste benzine die ik hier in moet doen? Kan er gewoon 95 van een willekeurig pomp in, of is bijvoorbeeld V-power beter? Het gaat mij niet om prestaties van de motor, ik wil alleen dat ik niet weer de carburateurs uit elkaar hoef te halen over een jaar.

Er wordt niet veel op de motor gereden, ik wil wel de vlotterbakjes gaan aftappen als ik lang niet op de motor rijd.
 
Ik heb een CB500 waar een 550 blok in hangt. Ik heb de carbs van deze motor geheel schoongemaakt (helemaal uit elkaar, alle onderdelen ultrasoon laten reinigen, alle boutjes en moertjes opnieuw verzonken verzinkt en de hele zwik weer in elkaar gezet). Ook de tank is schoongemaakt en ontroest (en opnieuw gespoten).

Nu mijn vraag: wat is de juiste benzine die ik hier in moet doen? Kan er gewoon 95 van een willekeurig pomp in, of is bijvoorbeeld V-power beter? Het gaat mij niet om prestaties van de motor, ik wil alleen dat ik niet weer de carburateurs uit elkaar hoef te halen over een jaar.

Er wordt niet veel op de motor gereden, ik wil wel de vlotterbakjes gaan aftappen als ik lang niet op de motor rijd.

Als je ethanol problemen wil voorkomen (ook in de tank) ethanolvrije benzine erin; BP ultimate of Competition 102 (firezone). V-power is volgens mij ethanol-arm, maar niet -vrij.
 
En alles is origineel behalve de uitlaten?


De mengschroeven kun je altijd proberen. Als je weet hoe veel je hebt gedraaid kun je altijd terug.

Loopt de bij continu half gas wel met een goed mengsel? Anders kan de hoogte​van de gasnaald ook nog verbetering geven.


En heb je de ontsteking statisch afgesteld? Want in dat geval zou ik er eerst eens met een stroboscoop naar kijken.

Alles origineel CB400f alleen geen 4-1 uitlaat maar een 4-2.

Continue gas loopt ze mooi. Ik zal het mengsel wat rijker zetten en kijken wat er gebeurt.

Uiteraard heb ik de ontsteking statisch afgesteld. Gewoon volgens de instructie in de manual (met een lampje).
Een stroboscoop bezit ik niet, dus zal het op de ouderwetse manier moeten doen. Overigens heb ik geen klachten anders dan de pick-up, dus ik verdenk mijn ontsteking niet.
 
Ik heb een CB500 waar een 550 blok in hangt. Ik heb de carbs van deze motor geheel schoongemaakt (helemaal uit elkaar, alle onderdelen ultrasoon laten reinigen, alle boutjes en moertjes opnieuw verzonken en de hele zwik weer in elkaar gezet). Ook de tank is schoongemaakt en ontroest (en opnieuw gespoten).

Nu mijn vraag: wat is de juiste benzine die ik hier in moet doen? Kan er gewoon 95 van een willekeurig pomp in, of is bijvoorbeeld V-power beter? Het gaat mij niet om prestaties van de motor, ik wil alleen dat ik niet weer de carburateurs uit elkaar hoef te halen over een jaar.

Er wordt niet veel op de motor gereden, ik wil wel de vlotterbakjes gaan aftappen als ik lang niet op de motor rijd.

Ik rijd ook op een 500 met een 550 blok. Heb het idee dat hij iets beter loopt op 98 maar als dit echt niet te vinden is gaat er gewoon 95 in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan