Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Afgelopen winter is mijn GPZ bijna tot op de laatste schroef uit elkaar geweest. Doel: korter maken, plastic lozen en hem technisch in orde krijgen. Wat ik wilde is een leuke naked, een beetje stoerder maar zonder de praktische inzet uit het oog te verliezen.

Zo stond hij er voor de winter bij:

temporary_zpsq8k7mnbz.jpg


Vandaag was hij ver genoeg klaar om er mee te rijden. Zo ziet hij er nu uit:

WP_20170409_18_14_21_Pro_zpsdbyzh09m.jpg


WP_20170409_18_14_46_Pro_zpshtn7spud.jpg


WP_20170409_18_15_20_Pro_zpspimusqlu.jpg


Alleen de knipperlichten aan de achterzijde zitten nog ergens vast in een bezorgtraject tussen China en mijn voordeur, daarom heb ik er tijdelijk wat oud spul opgezet wat ik nog had liggen.
Het lozen van de kuip én het dashboard heb ik opgelost door een Sigma snelheidsmetertje te plaatsen en controlelampjes in te bouwen in de koplamp.

Naast een nieuw vliegwiel, een beurt, nieuwe banden, schoonmaken van de carbs en het behandelen van de tank met tankcure was het vooral héél veel schoonmaak- en spuitwerk. Vandaag zoals gezegd het eerste rondje gereden, hij doet het prima!
 
Stoer dinkie geworden! leuk detail, die sigma fietscomputer. Zo een heb ik ook, maar dan op mn fiets :P

Thanks! Ik had eerst zo'n ronde analoge meter, maar die kreeg ik niet netjes weggewerkt. De ruimte aan de clip-ons is erg beperkt. De Sigma was een handige oplossing. Hij gaat tot 399 km/u. De meter, wel te verstaan :+
 
Mooi geworden de ombouw. :Y
Geeft je GPZ een heel andere look. (nice)

Is de oorspronkelijke buddy verbouwd of heb je een nieuwe gemaakt?

Heb je misschien nog een foto "haaks" genomen op de zijkant?
(om een beetje een beeld te krijgen van de verhoudingen en het lijnen spel)
 
Dank je! De buddy is de originele die ik heb ingekort. Daarmee miste ik wel de vergrendeling aan de achterkant, dat heb ik opgelost door de buddy in de kunststof geleiders vast te zetten met twee borgclips, die vallen net weg onder de buddy:

9200000010397701.jpg


Deze foto is de meest haakse die ik vanmiddag heb genomen, ik kan nog wel een keer een volledig haakse maken van de week.

WP_20170409_18_13_15_Pro_zpsdz7jv3sm.jpg
 
Ja, dat heb ik wel overwogen maar ik had het idee dat ik met deze old-school flaporen meer zicht heb, daar heb ik dus het praktische punt de doorslag laten geven. Barends zou wel mooier zijn denk ik, maar hier heb ik voor vertrouwd gekozen.
 
te koop: voor de gpz 500
diverse nieuwe en opnieuw gespoten onderdelen:

voor en achterwiel...kleur blauw metalic
nwe banden 0 km.merk dunlop streetsmart 170/70 en 110/70 beide ook nwe haakse ventielen.
samen 200 euro
17861446_1358479674215958_2991760122650364615_n.jpg


tandwiel en evt ketting...(zit nog op motor gemonteerd), heb de reserve schakels nog dus je kan er alle kanten mee op.
tandwiel voorzien van nw pro bolt moeren . gehele set heeft 0 km gedraaid og gereden
ketting is kleurmatchend aan wielen
50 euro

17952689_1358478810882711_7574363093142271340_n.jpg


kappen, origineel
nw gespoten zwart met metalic blauw (zoals de wielen) fantasy
50 euro

17991915_1358479717549287_7983030664869224090_n.jpg


tank: 100 euro
opnieuw gespoten en klein deukje weggewerkt
matchend aan bovenstaande kappenset en voorzien van tankdop.

17952705_1358478870882705_3582548186379878544_n.jpg



of doe een goed bod.

verder nog wat los spul
zoals :
achterlicht, clippons, olie tempmeter (voor in het vulgat), steekassen (voor en achter)
remsysteem voor, met staal omvlochten HELL leidingen.
voetstepjes, rem en schakel pookjes

alles ophalen of kosten verzenden voor de koper.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren is mijn verbouwde GPZ naar een nieuw baasje gegaan om plaats te maken voor een nieuw projectje.

WP_20170409_18_12_57_Pro_zpsepaigruh.jpg


Voor de liefhebber heb ik nog een goede startmotor liggen die voor € 25,- over te nemen is Startmotor Kawasaki GPZ 500 / EX 500 / KLE 500

Ook heb ik nog een middenbok (roestig) een kettingbeschermer (heel) en het achterste stuk van het kunststof spatbord (met kentekenmontage) liggen. Die laatste drie items kun je gratis bij de startmotor krijgen.

Ook heb ik een papieren versie van het werkplaatshandboek n het engels liggen, mag voor een tientje weg. Zitten wat zwarte vingers op, want uiteraard gebruikt.

PB maar even als je iets kunt gebruiken.
 
Zo.... Moet Oma gewoon wegjagen hier!

Zaterdag bij een GPZ 500s kijken voor een vriendin van mij. Zijn er nog GPZ specifieke punten waar ik op moet letten?

Het gaat om een fiets van de 2e generatie, dus volgens mij zijn afbrekende magneten van de stator dan geen issue meer?

Groet,
 
Mijn 97'er rijdt al 3 jaar en 35.000km zonder problemen. Nu 51.000km op de teller.
Ik vond de vering wat slap, verder een heel fijn probleemloos fietsie.
 
Crap, gpz weer omgewaaid. Deze keer op linkerkant. Heeft waarschijnlijk een paar uur zo gelegen en wil nu niet meer starten. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Accu is nog in orde (lampen branden), maar bij druk op startknop gebeurt er helemaal niks. Geen geluid van relais of startmotor...
Zit er bij de koppeling nog iets van een schakelaartje of zo die een tik kan hebben gehad?
 
Crap, gpz weer omgewaaid. Deze keer op linkerkant. Heeft waarschijnlijk een paar uur zo gelegen en wil nu niet meer starten. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Accu is nog in orde (lampen branden), maar bij druk op startknop gebeurt er helemaal niks. Geen geluid van relais of startmotor...
Zit er bij de koppeling nog iets van een schakelaartje of zo die een tik kan hebben gehad?

Mijn GPZ handboek staat nog in bestelling, maar de meeste motoren hebben inderdaad een schakelaar bij de koppeling om te voorkomen dat hij gestart kan worden zonder de koppeling in te trekken.

En daarnaast wellicht een dom vraagje, maar dodemansknop is niet toevallig omgezet bij het rechtopzetten?

Voor de motorvriendin trouwens zaterdag een rode GPZ 500s uit 1998 gekocht.

Achterbandje, Verlaginggset, en Haynes manual staan in bestelling. Waarschijnlijk moeten de voorvork keerringen ook nog.
 
Laatst bewerkt:
Thx. Zal de linkerkant een nader onderzoeken. Dodemansknop is okay. Daar trap ik niet meer dan 10x in ;)
 
Thx. Zal de linkerkant een nader onderzoeken. Dodemansknop is okay. Daar trap ik niet meer dan 10x in ;)

En iets kunnen vinden?

Vandaag de GPZ van een vriendin verlaag met de hyperpro set & de achterband vervangen.
Opzich redelijk te doen.
Alleen de rechter demper liep al aan bij inveren tegen de achterbrug, en bij verlagen zat hij er echt vol tegen aan, die heb ik dus even los moeten halen en iets gedraaid terug moeten zetten.

Deze week ook ff een beurtje geven, en remblokjes achter vervangen, dan kan ze er even tegenaan.
 
Was idd het schakelaartje bij de koppeling. Kon ik weer zo vastdrukken :)

Wat voor banden heb je op de gpz? Ik heb Michelins gehad, maar daar stuurde die voor geen meter mee, wel prima grip. Nu Dunlops en daarmee stuurt ie veel beter, maar weer minder grip.
Denk volgende keer maar weer de Michelins. Dan maar niet sturen...
 
Was idd het schakelaartje bij de koppeling. Kon ik weer zo vastdrukken :)

Wat voor banden heb je op de gpz? Ik heb Michelins gehad, maar daar stuurde die voor geen meter mee, wel prima grip. Nu Dunlops en daarmee stuurt ie veel beter, maar weer minder grip.
Denk volgende keer maar weer de Michelins. Dan maar niet sturen...

De voorband was een michelin, dus ook achter voor de michelin gegaan.
Ben niet echt een van van setjes mengen, als je ze niet goed kent.

Grip van de dunlops minder op nat of op droog?
 
Vnl in droog geloof ik. Voorbandje dat heel af en toe wegglijdt als ik wat vlotter wil rijden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan