Sportieve ww-motor R1100S of Honda VFR?

Opgefokt? Ja mischien wel iets maar na 30 jaar rijden en legio dramas bij vrienden te hebben gezien met bmw kan ik er niet bij dat ze nog steeds zo opgehemeld worden.
Echt alles maak je mee met die dingen...
zelfs olie peil glaasjes die eruit ploffen door carterdruk...

Wat de abs betreft...mijn r1100s was van 2002 met de electrisch bekrachtigde pomp .....
ik ben dus niet fout.....
je witl niet weten hoe het voelt als die bekrachtiging in 1 keer wegvalt....
zonder waarschuwing....
ze hebben het systeem tot 07 gebruikt op diverse modellen .....
de 1100s is tot 03 of 04 ergens gebouwd...meen ik
R1100s is volgens mij van 1998 tot 2005 gebouwd, begon met single spark en ABS 2, na 2003 twin spark geloof ik + bekrachtigd ABS.
Bekrachtigd ABS heb ik het ook niet op, sterker nog ik heb het helemaal niet op ABS van de eerdere bmw modellen. Mijn R1100s uit 1998 had ABS2, welke naar mijn mening iets te vroeg inschoot.

De 1150 serie heeft ook nog bekrachtigd ABS gehad maar het meerendeel heeft ABS2.
Als je IABS netjes onderhoud en elk jaar spoelt!! Dan gaat het best prima.. :)

K series weet ik niet vele van.

Zoals ook al eerder aangehaald wordt, bij BMW kun je het beste de 1e 2 productie jaren overslaan ;)
1200gs 2004 - 2006 : problemen met tank lint, recall voor wielnaaf? Kleppen willen wel eens afbreken bij hogere (80k+ ) km standen
1200gs 2006- 2013 en dna vooral de DOHC modellen zijn weer prima.
1200gslc 2013 iets met waterpomp shit etc

Maar zeg nou zelf is een VFR compleet probleemloos?
Meen me iets te herinneren met het oplaadcircuit wat niet altijd vlekkeloos is.
Honda en z'n bekende rateltje tussen 4-5k rpm door de naks (weet niet of de VFR dit heeft, denk dat dit een f600 prob is).
 
Laatst bewerkt:
NAKS is wel een wat algemener Honda probleem (de hele CBR lijn gebruikt dezelfde automatische NAKS, evenals de Firestorm), echter de VFR heeft tandwiel aangedreven nokkenassen dus dit probleem niet (daar komt ook die huil vandaan uit het blok ;) )

Laadcircuit kan problemen geven idd, bij de VFR750F uit 1994-1997 is het vaak de spanningsregelaar die het begeeft. Er zijn genoeg alternatieven voor om dit voor te zijn. Het probleem is dat de regelaar te heet wordt omdat ie geen koelribben heeft. Een aftermarket regelaar heeft dit wel (Carmo levert ze bijvoorbeeld) en blijft heel. Je kan ook schijnbaar een MOSFET regelaar van een later type Honda monteren (CBR1000RR schijnt ze te hebben) als je de stekkers wat aanpast.

Kuipwerk van de oudere VFR's wordt wel zeldzaam, en wat bros na (minimaal) 20 jaar. Goed opletten op de staat van het kuipwerk dus
 
Met een tank kan je er ook tussendoor!
Alleen dan wel met bijkomende schade.................

Trouwens voor het file-werk zou ik nog eerder kiezen voor een 300CC.
Kijk, je wordt op je wenken bediend, in Engeland is een nieuw merk motor te koop, een Black Douglas Sterling. Proef die naam nog eens op je tong, Black Douglas Sterling.... Daar kan toch geen BMW of Honda tegenop! Het is een 300cc eencilinder, dus karakter zat. Wel prijzig met een prijskaartje van iets meer dan 10.000 euro, maar dan heb je wel iets bijzonders.
The Black Douglas Sterling – a classic motorcycle with a very modern heart

:] :]
 
Alle verwerking van de problemen bij BMW is kennelijk niet naar tevredenheid. Idd zou je beter verwachten als wat jullie opschrijven. Niet alleen BMW, in het topic van de Ducati Diavel lijkt het niet veel beter te gaan.

Als ik het allemaal zo lees, blijf ik voorlopig gewoon op mijn oude Yamaha FZ rondtuffen.
Vorig jaar naar Portugal. Binnenkort naar de Harz en deze zomer plan Rusland en de Noordkaap. Kost geen drol, OKE je moet wel eens sleutelen. Niet eens erg als het maar niet onderweg is. Een motor van 32jaar oud en waarmee flink wordt rondgereden dan is dat bijna "logisch" dat er wel eens iets stuk gaat. Dat is voor mij dan ook wel acceptabel.

Als je een nieuwe motor hebt gekocht van €10.000 of mss nog veel meer van een gerenommeerd merk zou je toch mogen verwachten dat garanties goed worden afgewerkt!
 
F*ck BMW, ga voor Honda. Al dat Europese onbetrouwbaarheids gedoe heeft mij veranderd in een verbitterd mannetje. :+
 
Laatst bewerkt:
My bad de r1100s is inderdaad langer gebouwd. De rs die ik had tot 2001, de s tot 2006. De abs II had geen bekrachtiging. Pas bij de abs III zat die bekrachtig er op. Bij de RT zat dat er vanaf de 1150 op.
 
My bad de r1100s is inderdaad langer gebouwd. De rs die ik had tot 2001, de s tot 2006. De abs II had geen bekrachtiging. Pas bij de abs III zat die bekrachtig er op. Bij de RT zat dat er vanaf de 1150 op.
 
Misschien moet je leren lezen voor je iemand quote en daarop reageert.

ik kan prima lezen en heb ook gezien dat jij 2 maal een kruiskoppelingetje stuk hebt gehad (naar ik aanneem bij een bmw,dat meld je niet specifiek)
waar het echter om ging was niet een kruisstukje (als dat nu het enige was wat er mis ging hoorde je mij niet) maar een cardan (klok) die gewoon bij 25k (in mijn geval) aan bagger draait....
keerring lek/wiellager verrot en pignon lagers komen er in brokken uit....
dus voordat je nu gepikeerd reageert zou ik eerst eens goed lezen en mischien je technische vaardigheden iets opvijzelen zodat je een onderscheid kan maken tussen een kruisstukje en een cardanklok....
dat een cardan bij goed 25k compleet gereviseerd moet worden en dat bij een merk die al meer dan een halve eeuw cardanfietsen maakt is gewoon dieptriest.
en dat bij een fiets die ik kocht met een map vol facturen van onderhoud erbij vanaf dag 1 bij van harten in amersfoort(meen ik?) dus aaantoonbaar goed onderhouden...

jou reactie (tussen de regels lezend) zwak je zoiets af tot een kleinigheidje (2 kruisstukjes)
op weetikhoeveel kilometers....
en dat is nou precies hoe veel (niet alle , er zijn er ook die wat realistischer zijn) bmw-rijders reageren op zulke berichten....en waar ik soms verschrikkelijk jeuk van krijg.

ik ken iemand die alleen bmw rijd maar er wel eerlijk in is.
zijn mening; "het is een motor waar van alles aan stuk gaat,kwalitatief is het gewoon matig maar ergonomisch zijn ze super"
kijk dat is prima dan,als je daar vrede mee hebt en mee kan leven vooral doen zeg ik dan...
maar ga niet roepen dat het kwaliteit is... :N ...
wil je een fatsoenlijke prijs/kwaliteits verhouding koop dan aub een japanner....bij de europese merken betaal je fors voor de naam.....extra geld wat je uitgeeft en zich niet vertaald in een betere kwaliteit.....in tegendeel......

de s1000rr die ik aanhaalde is overigens (nog net) binnen de fabrieksgarantie gerepareerd maar de eigenaar heeft hem direkt ingeruild op een nieuwe zx10r en dus niet meer opgehaald.
een half uurtje de a31 af met (nagenoeg) volgas heeft hem de das omgedaan....
toch vreemd :? mijn cbr1k gaf er niks om... ;)...zal wel toeval zijn... :+
 
Heb een R1100s uit 2003 met iABS. Gekocht bij 29k en dik drie jaar verder staat ie op 105k. Wel wat duurder in onderhoud, maar ik wil niet meer anders! Bracht me naar Frankrijk, Zwitserland, Zuid Kroatië, Slovenië, Engeland en de Duitse gebieden. Maar eerlijk is eerlijk, als betrouwbaarheid het aller-aller-belangrijkste is, ga dan voor een Jap. Dat geldt bij auto's ook. De VFR vind ik ook een leuke fiets. Kijk wat bij je past en wat goed voelt. Ik hou meer van het geluid en het koppel van de R1100s. O ja, en breng hem bij boxergoeroe Oscar Motorservice in Nunspeet. Zit je altijd goed. Gitzwarte koffie en eerlijke know how. :+
 
Vfr... heerlijke probleemloze motor. Tot nu toen de fijnste motor dien ik ooit gehad heb..

Ik deed er 35 k per jaar mee en heb van elke km genoten
 
Laatst bewerkt:
Voor de R1100S die ik op het oog heb staat er nog een ABS terugroep actie open volgens de site van de RDW. Heeft iemand een idee of dat uberhaubt coulance is? Zal wel niet als ik de ervaringen zo lees met BMW.

Tevens voor weinig een VFR750 kunnen kopen die ik morgen afhankelijk van het weer ophaal. Ongezien toegezegd dus ik hoop dat het wat is:-)
 
Goede keuze.
Ik heb 17 dec. een VTEC gesloopt (met 120 onderuit gegaan), deze heb ik bijna een ton gehad en nu tijd voor wat anders dus een VFR gekocht... een 1200X 8-)
Voor informatie over de VFR kan je heel goed hier terecht.
 
Voor de R1100S die ik op het oog heb staat er nog een ABS terugroep actie open volgens de site van de RDW. Heeft iemand een idee of dat uberhaubt coulance is? Zal wel niet als ik de ervaringen zo lees met BMW.

Tevens voor weinig een VFR750 kunnen kopen die ik morgen afhankelijk van het weer ophaal. Ongezien toegezegd dus ik hoop dat het wat is:-)

En? Hoe bevalt de VFR? :W
 
Valt niet tegen. Zithouding is een prettige combi van sportief maar comfortabel. Remmerij is wat matig en de power uit de prachtig klinkende V4 valt me ook iets tegen om eerlijk te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik het afgelopen jaar voornamelijk op de 999 heb gereden, dus mijn referentie kader voor een motor uit '95 is ook niet helemaal fair.

Al met al een hele prettige fiets maar of het een blijvertje is weet ik nog niet. Ik heb op de motor nog geen kilometer woon-werk gereden namelijk :+
 
De remmerij is goed genoeg om het achterwiel in de lucht te krijgen, maar je zal met de 2 zuiger remklauwtjes wat harder moeten knijpen dan op een 999 nodig is. Remklauwen servicen en nieuwe blokjes geven al flink verbetering. Vervolgens je knijp kracht in de sportschool wat verbeteren en het moet een prima te stoppen fiets zijn. Als hij nog de originele remleidingen heeft, deze ook vervangen.
 
Rij al ca 15 jaren VFRs voor woning werk en fun.
VTEC heeft ABS en dat is wat mij betreft echt een must voor druk woning werk verkeer.

VFR ga je geen spijt van krijgen van de BMW kan ik niets zeggen.

VTEC moet om de 25.000 km gecontroleerd en misschien afgesteld worden. Dit is prijzig vooral door de vele uren niet de onderdelen. Mijn ervaring is dat om de 50.000 kms het echt nodig blijkt maar dat moet je zelf beslissen.
VTEC wil de dynamo nog wel eens een keer stuk gaan.
VTEC wil er wel eens water komen in de gaten voor de voorste twee bougies als je dagen lang door stromende regen rijd. Dit is op te lossen met wat vloeibare pakking rond de doppen.
Non-vtec wil de spanningsregelaar wel eens stuk gaan.
VTEC heeft wel een nokkenasketting maar geeft geen problemen. De spanner moet wel eens vervangen worden. Maar is niet duur.
 
Mooi dat het iig niet tegen (dus mee) valt. Tja, je schrijft het zelf al, maar als je van een 999 komt is het wel wat anders vergelijken...:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan