Iwemania 3.0: Jasper gaat Moto-E racen!

Nou, nu kunnen we zelf ook meehelpen Jasper over het ijs te jagen. Hij is namelijk een crowdfunding gestart.

Link: https://wijzijnsport.nl/campagnes/jasper-iwema/on-my-road-to-thialf/#Mod141

Ik ben de eerste die gedoneerd heeft. Zo'n spike na afloop van zijn race lijkt mij wel wat. :)
Opbrengst € 345,-

Maar Jasper Iwema doet mee met de Roelof Thijs Bokaal:
http://www.ijsspeedway-assen.nl/nl/nieuws/632-rijders-rt-bokaal

De 2 namen van de Nederlandse reserverijders voor de WK-finale zullen bekendgemaakt worden na de race om de Roelof Thijs Bokaal op vrijdagavond.
 
Laatst bewerkt:
ijsspeedway-in-thialf.png
 
Dus de compressie is te hoog voor de benzine om te ontbranden? :X

Ontopic: Leuk dat hij mee mag doen, maar dit is meer een geval van 'meedoen is belangrijker dan winnen'. Zal hij de laatste van 4 Nederlanders worden of zal hij er eentje voor weten te blijven?
 
Respect voor Iwema, ging als een speer, iedereen hier weer de mond gesnoerd!

Jammer dat de motor stuk ging!
 
Respect voor Iwema, ging als een speer, iedereen hier weer de mond gesnoerd!

Jammer dat de motor stuk ging!
Heb er niks van meegekregen, maar beste Nederlander! :t

Heeft hij nou ook een ticket/wildcard als reserverijder voor de WK-finale gekregen oid?
 
Laatst bewerkt:
Respect voor Iwema, ging als een speer, iedereen hier weer de mond gesnoerd!

Jammer dat de motor stuk ging!


Hoezo de mond gesnoerd ?? Het is tegenwoordig net of je niet je mening meer mag geven als deze negatief is ?!
Jasper Iwema mag van mij wereldkampioen ijsspeedway worden.. alleen gaat dat NOOIT gebeuren omdat het hem aan meerdere factoren ontbreekt.
Daarmee is dus niet gezegd dat het niet netjes is wat hij gisteren heeft gepresteerd
 
Iwema verrast als debutant tijdens Roelof Thijs Bokaal

Iwema verrast als debutant tijdens Roelof Thijs Bokaal

IJSSPEEDWAY - Jasper Iwema uit Hooghalen is tijdens de Roelof Thijs Bokaal in Thialf gedeeld 11e geworden. Hij deelde die klassering met, een andere Nederlandse deelnemer, Bart Schaap. De wedstrijden werden jarenlang op de ijsbaan in Assen verreden.

De 27-jarige ijsracer had concurrentie van 23 coureurs uit negen verschillende landen. De zege in Heerenveen ging naar de Rus Eduard Krysov.

Sterk begin
Iwema schoot goed uit de startblokken en won z'n eerste heat, gevold door de derde plaats in de tweede heat. Ook in de derde heat was de Drent de snelste en daarna volgde in de vierde heat een echt huzarenstukje.

Motorproblemen
Nadat de winnaar van vorig jaar, de Zweed Viktor Svensson onderuit ging, volgde een herstart. Maar de motor van Iwema sloeg af en was lastig weer aan de praat te krijgen.

Frank Zorn schiet te hulp
IJsracer Rene Stellingwerf en Grand-Prix-wegracer Scott Redding, die Iwema begeleiden tijdens de wedstrijd in Thialf, konden het probleem ook niet lossen. Daarna stak WK-deelnemer Franky Zorn de ijsbaan over en onder luid gejuich van het publiek kreeg Zorn de motor weer aan de praat. Maar dat gebeurde buiten de toegestane tijd. En dus werd Iwema, na protest van collega Bart Schaap, gediskwalificeerd.

Definitieve uitschakeling
In de vijfde heat had de Drent opnieuw pech. Later bleek dat er sprake was van een kapotte bougie. Na een sensationele inhaalrace reed Iwema naar de kop van de wedstrijd, maar liet de motor hem in de laatste bocht in de steek. Het betekende de definitieve uitschakeling van de Drent die pas sinds december ijsracer is.

Jasper-Iwema-Rene-Stellingwerf-en-Scott-Redding-foto-Karin-Mulder.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iwema smaakmaker tijdens Roelof Thijs Bokaal

Iwema smaakmaker tijdens Roelof Thijs Bokaal

IJsracer Eduard Krysov uit Rusland won vrijdagavond de Roelof Thijs Bokaal voor 4500 toeschouwers in een sfeervol Thialf, maar de absolute smaakmaker was een Drent. Niemand minder dan voormalig Moto3-coureur Jasper Iwema stal de show in het Friese ijsstadion.

Thialf vormde vrijdagavond (en ook dit weekend tijdens het WK) voor het eerst het decor voor het ijsspeedwayen, omdat De Bonte Wever in Assen de afgelopen maanden ten prooi viel aan de sloopkogel. Als opwarmertje voor het WK werd ook in Heerenveen traditiegetrouw de Roelof Thijs Bokaal verreden, vernoemd naar de legendarische Nederlands ijsracer uit Assen. Hij zou in de persoon van Jasper Iwema best eens een opvolger kunnen krijgen, al heeft de coureur uit Hooghalen nog een lange weg te gaan.

Zijn debuut op Nederlandse bodem smaakte Iwema in ieder geval naar meer. Iwema gaf tijdens de eerste heats de ene na de andere concurrent het nakijken. Hij leek zelfs rechtstreeks op de finale af te stevenen, totdat hij in de halve finale werd getroffen door motorpech. In zijn laatste heat lag Iwema rondenlang op kop, totdat het blok begon te sputteren en hij tergend langzaam als nummer drie over de finish kwam. Daarmee was de Drent uitgeschakeld.

Balend stapte hij van het ijs. Wat Iwema restte was een enorme dosis complimenten. ,,Daar koop ik natuurlijk niets voor, maar ik heb er denk ik wel een mooi feestje van gemaakt en in ieder geval mijn visitekaartje afgegeven’', zei Iwema, die niet wist of hij nou blij of verdrietig moest zijn. ,,Een ding is zeker, dit smaakt sowieso naar meer.’’

B88555404Z.1_20170331224944_000+GD3GVQLA.1-0.jpg
 
Laatst bewerkt:
IJsracer Jasper Iwema: Om beter te worden moet ik naar Zweden of Rusland

Mooie videoreportage:
IJsracer Jasper Iwema: Om beter te worden moet ik naar Zweden of Rusland

Jasper Iwema (27) uit Hooghalen werd gisteren in Thialf in Heerenveen overladen met complimenten. Met de gedeelde elfde plaats in de Roelof Thijs Bokaal verraste hij als debutant het publiek en ook zichzelf. En dat smaakt naar meer.

"Ik wil heel graag verder, maar dat moet ook mogelijk zijn. Ik heb wat financiële tegenvallers gehad en dat moet sowieso eerst glad gestreken worden. Want als ik dit goed wil doen, moet er wel budget zijn. Het zijn geen vergelijkbare bedragen met de MotoGP maar het gaat toch om tienduizenden euro's", verklaart Iwema.

De voormalig wegracer begon in december met ijsracen en reed gisteravond pas zijn vijfde wedstrijd. Hij reed op de snelle motor van René Stellingwerf die zelf niet mee kon doen. Dat was een gelukje voor de Drent, die zelf nog geen topmotor heeft. Er is dus is er nog heel wat geld nodig om volgend seizoen écht mee te kunnen doen.

"Als je wat wil, moet je wel naar Zweden of naar Rusland. Je zou je daar ook moeten vestigen om veel te kunnen trainen. Ik moet nog veel in mezelf investeren", besluit Iwema.
 
Benieuwd hoe dit verder gaat lopen voor Jasper. Het is lang geleden dat een nieuwe uitdaging hem goed afging, ik blijf positief verrast. Als er iets is wat Jasper altijd gelukt is, is het wel budget bij elkaar schrapen voor een volgende poging...
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe dit verder gaat lopen voor Jasper. Het is lang geleden dat een nieuwe uitdaging hem goed afging, ik blijf positief verrast. Als er iets is wat Jasper altijd gelukt is, is het wel budget bij elkaar schrapen voor een volgende poging...

dat dan weer ook :D
 
Vanmiddag mocht Jasper weer een keer invallen.
Meteen weer volop actie met mooi gevecht. Jammer dat hij onderuit ging.
Wel erg mooie bochten techniek. Starten mag beter. Ben zeer benieuwd naar volgend seizoen.
Snap niet dat de wildcard niet naar Jasper ging. Met alle respect Reitsma kan sws niet meekomen en daar zit geen verbetering in.

Verder wel erg mooie races gezien
 
Vanmiddag mocht Jasper weer een keer invallen.
Meteen weer volop actie met mooi gevecht. Jammer dat hij onderuit ging.
Wel erg mooie bochten techniek. Starten mag beter. Ben zeer benieuwd naar volgend seizoen.
Snap niet dat de wildcard niet naar Jasper ging. Met alle respect Reitsma kan sws niet meekomen en daar zit geen verbetering in.

Verder wel erg mooie races gezien
De wildcard wordt al vroeger in het seizoen toegekend. Toen was Jasper helemaal nog niet in beeld
 
:Y *O* :}

Toen Jasper bekend maakte dat hij ging ijsspeedwayen lachten velen hem hier uit, maar nu hoor of zie je die lui niet meer. Nu staan ze zelf keihard voor lul.
Nou ja voor lul :+

Gaaf voor hem dat hij een goede keuze heeft gemaakt en het zeer naar zijn zin heeft :)

Het is trouwens best wel een leuke vooral spectaculaire tak van motorsport dat ijsspeedway :]
 
Laatst bewerkt:
:Y *O* :}

Toen Jasper bekend maakte dat hij ging ijsspeedwayen lachten velen hem hier uit, maar nu hoor of zie je die lui niet meer. Nu staan ze zelf keihard voor lul.

Je kunt misschien krap tien mensen aanwijzen die er lacherig over deden van tevoren, maar voor die tien mensen kun je er ook tien aanwijzen die hun respect hebben geuit over dat Jasper eindelijk iets heeft gevonden waar zijn energie zich ook loont. Ik blijf dat zure gedrag van je maar niet snappen... :X
 
Nieuwe manier van ijsspeedway ?? of snapt ie nu dat ie beter bij een ander achterop kan gaan zitten ? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan