Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
is er een lasapparaat te verkrijgen waar je makkelijk meerdere soorten metaal mee kunt lassen? oa RVS.

budget ca 1000€ (nieuw of jong gebruikt)


Even oefenen en een andere toorts erbij kopen die nog geen 100 euro kost, kan het voor je nazien, maar deze heb ik thuis en las er gewoon ferro, blik, giet aluminium, gewoon aluminium, en ook gietijzer mee, wel zorgen voor het juiste toevoeg natuurlijk, maar ik doe dit op mijn werk ook voor de kost op aluminium.

Betaalbaar en een goed ding, moderne techniek in een jong jasje!

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC
 
Even oefenen en een andere toorts erbij kopen die nog geen 100 euro kost, kan het voor je nazien, maar deze heb ik thuis en las er gewoon ferro, blik, giet aluminium, gewoon aluminium, en ook gietijzer mee, wel zorgen voor het juiste toevoeg natuurlijk, maar ik doe dit op mijn werk ook voor de kost op aluminium.

Betaalbaar en een goed ding, moderne techniek in een jong jasje!

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Ik heb dezelfde.
Tot nu toe zeker tevreden mee *O*
 
Even oefenen en een andere toorts erbij kopen die nog geen 100 euro kost, kan het voor je nazien, maar deze heb ik thuis en las er gewoon ferro, blik, giet aluminium, gewoon aluminium, en ook gietijzer mee, wel zorgen voor het juiste toevoeg natuurlijk, maar ik doe dit op mijn werk ook voor de kost op aluminium.

Betaalbaar en een goed ding, moderne techniek in een jong jasje!

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Dankje! In hoeverre is deze machine gangbaar voor een leek. Het is de bedoeling dat ALS ik.wat eil knutselen dat.ik het zelf beetje ga proberen te bakken/braden. . Ooit op het werk wat dingen van rvs gelast en dat ging aardig goed (onder toeziend oog en advies van een pro die juiste instellingen had ingesteld)

Ik zie op.dit apparaat zoveel stel knoppen :$ of heb je er bijna niks.van nodig? Of is de.handleiding voor een leek duidelijk genoeg? .

Valt mooi binnem budget ook nog.
 
Je bent weinig van die knoppen nodig, gebruik zelf alleen de Ampère knop, en dat zijn twee, en de frequentie, dat is er 1, het gas dat went vanzelf, je hebt eerder gelast dus een beetje ervaring heb je wel. Ik kan moeilijk zeggen dat het niets voor stelt, daar ik zelf beroeps lasser ben en met zeer geavanceerde apparatuur werk op mijn werk, die kostten 60.000 euro stuk, fronius kasten, maar dit was voor mij thuis aanzetten en gaan.
Hiervoor had ik twee oudere tig toestellen thuis, oude techniek in een oud jasje, dat gaf 160 ampère bij 380 volt, en ampère is de warmte, dit geeft 220 ampère bij 230 volt, zeer goed! Wel is dit niet gemaakt om dagen achtereen aan te hebben, dit is een gewone toorts die hier op gaat, op mijn werk gaat zo'n ding 24 uur per dag door, werk in ploegen daarmee, daar gebruiken vloeistof gekoelde toortsen en die kosten ca 1000 euro stuk, dat is verschil thuis hobby/af en toe en bedrijfsmatig.

Deze toorts heb ik erbij gekocht via Ebay, dit gedaan daar ik vanuit mijn werk deze bedienknoppen gewend ben, dat werkt mij fijner en is degelijker dan erbij zat, heb er iets van in de 80 euro voor betaald en met 8 meter slang eraan, beetje ruimte is nooit weg.

TIG lastoorts - Abitig - Binzel
 
Laatst bewerkt:
Het is waarschijnlijk de meest gestelde vraag hier, maar ik ga het toch doen ;). Ik ben op zoek naar een lasapparaat en welke raden jullie mij aan?

Ik kan een beetje 'bakken en braaien', maar lang niet goed genoeg. Ik ben van plan om plaatmateriaal te gaan lassen (auto's) en wat licht constructie materiaal, dus een Mig-mag machine lijkt me het beste? Ik heb krachtstroom thuis, dus als een zwaarder apparaat financieel mogelijk is zou dat mooi zijn. Mijn budget is zo'n €500-€600.

Nu zag ik een Tico LK320 te koop staan binnen mijn budget, zou dat wat zijn?
 
Even een vraagje,

maatje van mij heeft een tig apparaat gekocht, en heeft een watergekoelde toorts maar geen waterkoeler erbij. Kan het kwaad om de toorts voorlopig zonder koeling te gebruiken?
 
Even een vraagje,

maatje van mij heeft een tig apparaat gekocht, en heeft een watergekoelde toorts maar geen waterkoeler erbij. Kan het kwaad om de toorts voorlopig zonder koeling te gebruiken?

Ik heb wel eens voorbij horen komen dat de stroomdraad zelf ook gekoeld wordt bij een watergekoelde toorts, deze is dus veel dunner dan bij een luchtgekoelde toorts. Daardoor is er kans dat je toorts doorbrand.
 
ik denk dat een watergekoelde toorts idd geen (lucht) koeling heeft,
maar de leverancier/ fabricant zal daar wel eea meer over weten.
als er ook geen luchtkoeling is loop je idd kans dat het wel heel erg warm wordt..
 
Ik heb sinds een paar dagen een gaslens voor mijn Tigtoorts met een glazen cup.
Na montage en een paar pogingen heb ik alleen elke keer dat de bescherming kut lijkt. (spetteren en van die kleine gaatjes)

De gasstroom is er wel.
Als ik dan weer een normale cup monteer is er niets aan de hand.

Iemand misschien tips?
 
Ook gelijk even een vraag hier voor de geleerden op het gebied van stroomrichtingen.

Nu, ik heb een REHM ACDC apparaat staan. Een poos terug, na verhuizing en wat gekloot met stoppen etc eindelijk weer eens wat te lassen. Dus ik zet mijn apparaat aan op de DC - stand en vrwooaaaappp knettert zo mijn elektrode weg. HUH?! das raar, al een poos geleden dat ik had gelast, maar toch, vreemd. Op de DC + stand kan ik wel gewoon tiggen....
Ook had ik een lek op de aarde (we hebben in huis zo'n aard-lek verklikker, als er stroom over de aarde gaat lopen gaat die piepen, komt nogal eens voor in de stallen hier met elektrische verwarming etc.)
Dus machine open gemaakt vandaag en ik denk dat ik de oorzaak van het lek wel heb gevonden, een gesmolten kroonsteen die contact maakte met het frame. Netjes in orde gemaakt en voila, aard lek is weg. Nu dacht ik misschien ook dat de machine wel wel het euvel van - en + was verholpen.. maar nee hoor, niets van dat. Lijkt alsof er iets is omgekeerd in de machine. Vandaag ook een aantal keer een optater gekregen bij het vasthouden van een werkstuk en dan de knop op de toorts indrukken (klem zat er op ja, want na een poging zonder het werkstuk vast te houden kreeg ik gewoon netjes een vlamboog). Klem wel even schoongemaakt nu, maar krijg het niet voor elkaar om de knop in de drukken om het te testen _O- wil niet nog een optater namelijk.
Ik heb geen idee of het misschien gerelateerd is, maar als iemand soorgelijke ervaring heeft met +/- omgedraaid hoor ik het graag...
 
Bij dc tiglassen moet de plus aan de aarde. En de juiste electrode gebruiken.

Guidelines for tungsten electrodes


_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- Ik heb mezelf net ff voor m'n botte harses geslaan.
Ik stond op het punt een post te typen, met: "ja zo ver was ik gvd zelf ook wel bla bla bla".. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik de massa en de toorts nooit verkeerd om zou kunnen aansluiten, aan het toorts slangenpakket hangen uiteraard nog andere kabels/slangen en ik dacht dat ik deze maar op één manier aan zou kunnen sluiten, noooooit bij stil gestaan dus.... enfin, je snapt hem... :}
 
Laatst bewerkt:
Nu nog moed verzamelen om te testen of ik een optater krijg bij het hechten van spullen etc.... hehe..
Ik vermoed dat dit eventueel de HF start is/was die doordat die dus ook verkeerd om liep liever mij een optater gaf als het starten van de vlamboog...?
 
Laatst bewerkt:
Nu nog moed verzamelen om te testen of ik een optater krijg bij het hechten van spullen etc.... hehe..
Ik vermoed dat dit eventueel de HF start is/was die doordat die dus ook verkeerd om liep liever mij een optater gaf als het starten van de vlamboog...?
Ja dus.
Ook als je geen goede aarde hebt kan dat gebeuren. Aardklem liefst op het werkstuk zetten waar het metaal blank is.
 
Even oefenen en een andere toorts erbij kopen die nog geen 100 euro kost, kan het voor je nazien, maar deze heb ik thuis en las er gewoon ferro, blik, giet aluminium, gewoon aluminium, en ook gietijzer mee, wel zorgen voor het juiste toevoeg natuurlijk, maar ik doe dit op mijn werk ook voor de kost op aluminium.

Betaalbaar en een goed ding, moderne techniek in een jong jasje!

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Zojuist net een mailtje weg gedaan.


wat heb ik nog meer nodig?
Gasfles? (iemand juiste mp link toevallig? wil niet huren maar kopen)
draad toevoeging? welke soorten etc?
reduceerventiel voor op de gasfles?

laskap,handschoenen heb ik reeds in bezit.

Wil wat laswerk uitvoeren aan een motoraanhanger dat wordt mijn eerste klusje met het nieuwe apparaat.
 
Zojuist net een mailtje weg gedaan.


wat heb ik nog meer nodig?
Gasfles? (iemand juiste mp link toevallig? wil niet huren maar kopen)
draad toevoeging? welke soorten etc?
reduceerventiel voor op de gasfles?

laskap,handschoenen heb ik reeds in bezit.

Wil wat laswerk uitvoeren aan een motoraanhanger dat wordt mijn eerste klusje met het nieuwe apparaat.

Zelf heb ik een gasfles van 20L argon gekocht bij Heelgoedgereedschap.nl
Toevoeg materiaal (zelf vind ik zo dun mogelijk fijn) & reduceerventiel heb ik meebesteld met mijn lasapparaat op lasexpert.nl.

Zelf heb ik wel een 8 meter slang pakket nabesteld. zodat ik mijn lasapparaat op 1 plek kan laten staan (je kunt even vragen of hij die van 4 om wilt ruilen voor die van 8 tegen geringe bijbetaling)

En misschien je toorts vervangen voor deze: http://www.banggood.com/WP-26F-SR-2...y-DC-250A-Gas-Cooled-26-Series-p-1081297.html Gisteren voor t eerst mee gelast en toch wel fijn dat de kop flexibel is!

De electrodes en zooi haal ik ook gewoon via Banggood.

De Massakabel is trouwens echt maar anderhalve meter. Vond ik niet relaxed, dus ook die heb ik vervangen voor een kabel van een meter of 4. (nieuwe kabel gekocht en de connector en klem weer opnieuw bevestigd)
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een gasfles van 20L argon gekocht bij Heelgoedgereedschap.nl
Toevoeg materiaal (zelf vind ik zo dun mogelijk fijn) & reduceerventiel heb ik meebesteld met mijn lasapparaat op lasexpert.nl.

Zelf heb ik wel een 8 meter slang pakket nabesteld. zodat ik mijn lasapparaat op 1 plek kan laten staan (je kunt even vragen of hij die van 4 om wilt ruilen voor die van 8 tegen geringe bijbetaling)

En misschien je toorts vervangen voor deze: http://www.banggood.com/WP-26F-SR-2...y-DC-250A-Gas-Cooled-26-Series-p-1081297.html Gisteren voor t eerst mee gelast en toch wel fijn dat de kop flexibel is!

De electrodes en zooi haal ik ook gewoon via Banggood.

De Massakabel is trouwens echt maar anderhalve meter. Vond ik niet relaxed, dus ook die heb ik vervangen voor een kabel van een meter of 4. (nieuwe kabel gekocht en de connector en klem weer opnieuw bevestigd)

Maar dan kun je toch nog steeds niet verder als 4m weg,?,,
 
Bij aankoop wolfraam. let op de lengte, prijzen zit veel verschil in, maar lengte wordt veel mee gevogeld, heb zelf al eens een doosje van hele gevuld met halve gekregen (wel had ik fout gelezen, maar ik las er overheen, daar ik lange doosjes gewend ben) dus goed kijken.

Volle lengte is 175 mm
 
Laatst bewerkt:
Morgen pik ik de nieuwe lasapparaat op die jullie mij geadviseerd hebben.

3meter massa kabel.
5meter toorts (ipv 4, 8 mtr zit 2 mnd levertijd op)
10L argon fles.
Reduceer ventiel.
3x 1 kg las toevoeging voor verschillende metalen.

Kan weer lekker aankloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan