Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.159
7.940
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Loopt bij mij tot 220 ampere door.

En de soorten toevoeg alsi 5 t/m 11 heb ik (spul kost weinig per kilo) voor alu. Las daarmee oud, nieuw en giet aluminium. (gebruik meestal 7 en 9)

Voor ijzersoorten SG-5

Voor RVS weer apart rvs draad, soort weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik ben aan mijn voorraad gekomen door een deel te kopen, maar ook veel voor een klusje, want dan gaat dat, wat kost dat da? Want lassers staan als duur te boek. Vooral bij speciaal spul.

Mijn antwoord vaak van een kilo van dit of dat, alu = ca 10 euro de kilo, ijzer de helf, RVS was 22,50, prijzen van een jaar 5 geleden denk ik.

Op mijn werk standaard 3.2 wolfraam . Soms 4.0, op materiaal van 1,6 mm dik en buis en dat gaat goed, de kunst is bij ons zonder doorlas en wel boven de 220 ampere, want er moet schuifbuis in, mijn producten vind je op de bouw terug, ALMG is ons standaard alu soort.
 
Laatst bewerkt:
Lassers als duur te boek ?
Kan zijn, maar als ze èènmaal weten dat je iets kan plakken staan ze aan je deur,
Zo van "kan je eens gauw tussendoor...kan toch ni veel moeite en geld zijn ?... snel gebeurt..."
Alleen door stevig door te vragen hou je die profiteurs van je oprit,
Mijn ervaring.¿
 
Nou ja, maat van me liet een stukkie rvs pijp van 1,5 mm lassen bij een smid op het dorp, een lasje leggen van 4 cm en moest daarvoor 50 euro dokken, dat is 20 seconden werk, maar de smid was geen geoefend tig lasser, ik vind dat duur voor voor een lasje van 4 cm, en mijn eigen arbeidsloon wat mijn baas doorberekend ligt ook knap hoog, ben wel tig 4 gecertificeerd.
 
Laatst bewerkt:
Maar zijn we eerlijk ?
Wie zorgt voor de apparatuur en de uitrusting ?
Wie betaald de opleidingen ?
Onze sociale zekerheid ? (Die bij ons in België wel duur maar goed ik !)

Ik begrijp het wel, komt cru over, maar wel moeten alles bekijken,
Anders overwegen om voor u zelf te beginnen ?

(Enkel maar en bedenking, en nu weer klaagmodus uit !)
 
Vanavond lasapparaat giant tig220p opgehaald.
Van de week maar eens proberen wat ermee te lassen. Heb stukjes alu koker, plaat materiaal en rvs plaatjes. Mooi spul om op te oefenen. Zal effe wat youtube instructies opzoeke voor ik eraan veging zal een hoop schelen.
 
Ook als ondernemer, die dus een all in tarief rekent om al die kosten te dekken vind ik 50 euro voor 4cm lassen wel erg duur klinken. De kosten kunnen ook in het netjes recht opspannen etc hebben gelegen, maar voor dat geld mag je toch zeker een half uur arbeid verwachten lijkt me.
 
anderzijds:
als ik hulp inroep van een zelfstandig ondernemer op ons bedrijf wordt meestal een minimum tarief van 8 uur aangerekend.
voor kortere klussen ben je er dus aan voor de moeite.
om 2 à 3 uurtjes te komen klussen en betaald te krijgen starten de heren hun bestelwagen niet, en (voor een deel) terecht.
(tenzij er afspraken gemaakt werden met serviceverlenende bedrijven, dan gelden de effectieve uren aanwezig + de reistijd + kilometers)

(ik stel ook mijn lastoestel niet op als ik enkel een puntje moet doen op een plaatje en slechts daarvoor betaald zou worden, dan blijf ik wel voor de TV zitten.)
 
Nou nou nou verwende jeugd van tegenwoordig.
Vroeger hielpen memsen elkaar graag een handje, of ruilden ze.
Tegenwoordig draait echt alles om geld geld geld!
bedankt dat je me met mijn 55 lentes nog bij de jeugd zet!
maar nee man, ik hebt wel gezien, van de moment dat ze weten dat je dit of dat wel kan opknappen ben je voor de lieve glimlach heel je vrije tijd aan 't opsouperen, en dan hebben ze nog meestal de "air" om perfect uit te leggen hoe je dat moet doen en dat het écht ni veel werk is,
(mijn antwoord is dan tegenwoordig steevast: "als je 't zo goed weet en het toch niet zoveel tijd kost kom ik wel eens naar 't resultaat kijken, doei!")

enkel de mensen die, zoals je schrijft, mekaar helpen mogen perfect beroep doen op mijn kunnen en tijd, daarvan weet ik dat ze je ook gaan helpen als je eens beroep doet op hun kunnen & tijd.
 
Maar goed, iets meer context; ik was vroeger ook zo.

Altijd maar klaar staan voor anderen, met wat voor services dan ook. Sleutelen aan auto's, motoren en brommers, zelfs fietsen. Op een punt ben ik kieskeuriger geworden en heb er resoluut een eind aan gemaakt. Ik had niet eens tijd voor mn eigen dingen!
Één maat is toen blijven hangen. Ééntje! De rest werd ineens een stuk minder.

Nu, jaren later, heb ik zelf de beschikking over een schuurtje wat vol gereedschap zit, een draaibankje, een MIG en TIG apparaat. De twee rechter handen zijn er gelukkig ook nog steeds.
Maar nu bepaal ik lekker zelf wie ik help of niet. En ja, ook ik vraag gewoon geld voor draaiwerk/maatwerk als ik kan. Gewoon omdat ik het leuk vind om voor anderen iets (custom) te doen, en het gewoon een feit is dat de meeste er ook gewoon voor willen betalen. Want als ik iets moet laten maken/doen, dan kost dat mij ook gewoon geld.
 
bedankt dat je me met mijn 55 lentes nog bij de jeugd zet!
maar nee man, ik hebt wel gezien, van de moment dat ze weten dat je dit of dat wel kan opknappen ben je voor de lieve glimlach heel je vrije tijd aan 't opsouperen, en dan hebben ze nog meestal de "air" om perfect uit te leggen hoe je dat moet doen en dat het écht ni veel werk is,
(mijn antwoord is dan tegenwoordig steevast: "als je 't zo goed weet en het toch niet zoveel tijd kost kom ik wel eens naar 't resultaat kijken, doei!")

enkel de mensen die, zoals je schrijft, mekaar helpen mogen perfect beroep doen op mijn kunnen en tijd, daarvan weet ik dat ze je ook gaan helpen als je eens beroep doet op hun kunnen & tijd.


Als mede-ondernemer helemaal mee eens .
Tijd en geld weggeven kan altijd nog.
Laatst wel een goede bekende die in een onverdiende financieel lastige postie zit geholpen.
Materiaal ,laswerk en afwerking daarvan gegeven terwijl die goede man al met geld in zijn hand stond.
Voor de juiste mensen heb ik meer over.
 
Maar goed, iets meer context; ik was vroeger ook zo.

Altijd maar klaar staan voor anderen, met wat voor services dan ook. Sleutelen aan auto's, motoren en brommers, zelfs fietsen. Op een punt ben ik kieskeuriger geworden en heb er resoluut een eind aan gemaakt. Ik had niet eens tijd voor mn eigen dingen!
Één maat is toen blijven hangen. Ééntje! De rest werd ineens een stuk minder.

Nu, jaren later, heb ik zelf de beschikking over een schuurtje wat vol gereedschap zit, een draaibankje, een MIG en TIG apparaat. De twee rechter handen zijn er gelukkig ook nog steeds.
Maar nu bepaal ik lekker zelf wie ik help of niet. En ja, ook ik vraag gewoon geld voor draaiwerk/maatwerk als ik kan. Gewoon omdat ik het leuk vind om voor anderen iets (custom) te doen, en het gewoon een feit is dat de meeste er ook gewoon voor willen betalen. Want als ik iets moet laten maken/doen, dan kost dat mij ook gewoon geld.


Hiero excact dezelfde ervaring...
Heel wat klusjes gedaan ( ook voor MF-ers) en als ik al de flessen rum of calvados nog moet krijgen die me beloofd zijn, kan ik een slijterij beginnen...

Koop de rum wel zelf, en blijf lekker op mijn krent zitten of zelf een beetje leuke dingen doen.....
De profiteurs blijven dan weg, en de mensen die het zgn allemaal niet konden betalen, lopen allemaal met een I-Phone I-pad, S7 enz rond, zolang ze daar wel geld voor hebben, vind ik het prima zo
 
@ Hulzie zou je een foto willen posten met de instellingen die jij gebruikt voor 2mm2 dik ijzer te lassen.
Al beetje kloten en doen maar krijg niet een mooie constante vlamm 40 amperen ca 7l pm gas.
2.4 wilfraam,cup5
 
@ Hulzie zou je een foto willen posten met de instellingen die jij gebruikt voor 2mm2 dik ijzer te lassen.
Al beetje kloten en doen maar krijg niet een mooie constante vlamm 40 amperen ca 7l pm gas.
2.4 wilfraam,cup5


Jawel, maar je moet even een paar weken geduld hebben, want heb alles verhuisklaar staan, zaterdag a.s. starten we met verhuizen naar een bij gekocht huis.
40 ampère zou ik op -en beetje vaktaal- snel op 90 ampère zetten en dan snel lopen met de 2,5 mm toevoeg, wel een mooi punts geslepen puntje aan de wolfraam hebbende, en ca 3 mm afstand van het materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Haha met 90 amp fik in de gaten in het metaal.
Ik vind de vlamboog nogal alle kanten op gaan en ook start die niet lekker op. Ziet dan soms wel vonk overslag(stroom geknetter zeg maar)
Heb ook 1.6 wolfraampjes, zal die eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan