OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ze dat in de handleiding vermelden omdat langdurig koud stationair draaien gewoon veel slijtage geeft..

Ging van de SV een keer het gasklephuis synchroniseren en dat moet met een warm blok en dat duurde gewoon 15-20 minuten dus tja..

Maar voor een olie wissel kan dat toch ook gewoon koud?
Laat hem lekker heel de nacht uitlekken en dan issie ook leeg hoor.. koud blok duurt idd langer dan een warm blok met leeg lopen; maar laat m lekker heel de nacht druipen..
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ze dat in de handleiding vermelden omdat langdurig koud stationair draaien gewoon veel slijtage geeft..

Ging van de SV een keer het gasklephuis synchroniseren en dat moet met een warm blok en dat duurde gewoon 15-20 minuten dus tja..

Maar voor een olie wissel kan dat toch ook gewoon koud?
Laat hem lekker heel de nacht uitlekken en dan issie ook leeg hoor.. koud blok duurt idd langer dan een warm blok met leeg lopen; maar laat m lekker heel de nacht druipen..

Volgens mij neem je dan niet alle troep mee?
 
Laatst bewerkt:
Als hij niet stationeer warm mag draaien dan geef je tussentijds toch een paar maal flink gas.
Word hij ook sneller warm ;)
Wel vaker gepost.. even in de versnelling op de bok.. :Y

Meuk olie uit de Aldi :+

Sommige menen dat je met motorolie net als bij een auto om de 30.000 km moet verversen _O-
of ze rijden erg weinig en dan hoeft het ook drie jaar niet. :') (Vorig jaar zo een motor overgenomen)
 
ik ben een leek wat motor olie aangaat,er wordt voor mijn motor voorgeschreven 10w40 half synteed ,is de 10 de dikte die de olie aanneemt als het koud is en 40 de dikte als het warmer weer is ..
10 is de basisolie, 40 de multigrade die ze er van gemaakt hebben.
Ik hoop alleen dat met jouw stelling de buitentemperatuur nooit richting de honderd graden gaat. ;)

full
 
Shell Advance Ultra 4T 15W50 volsyntheet kost slechts 8 euro per liter.
Goedkoper dan menig halfsyntheet van gerenommeerde merken.
Wat zijn de mogelijke adders onder het gras?
Als 15W50 voorgeschreven is dan zijn er geen addertjes.
Tenzij je een blok met speciale lagers hebt zoals sommige (KTM) crossmotorfietsen.. want dan moet je Motorex. ;)

Ik vind dit wel een mooie aanbieding. :9~
 
Shell Advance Ultra 4T 15W50 volsyntheet kost slechts 8 euro per liter. Goedkoper dan menig halfsyntheet van gerenommeerde merken. Wat zijn de mogelijke adders onder het gras?

Voor zover ik weet geen aders. De goedkope prijs komt doordat Shell in Qatar een unieke en gigantisch grote Gas-to-liquidfabriek heeft waar gas wordt omgezet naar synthetische olie waar ze vervolgens goedkoop hoogwaardige synthetische grondstoffen kunnen maken.

Ik heb het nu in beide motoren: 10w40 en 15w50. Ik merk dat de motoren er lekker op lopen. De olie heeft een effect op de bediening van de koppeling: de olie is zo gemaakt dat het precies de juiste hoeveelheid grip/slip geeft bij de koppelingsplaten. Ten opzichte van semisynthetische die ik ervoor in had is het aangrijpen vrij duidelijk veranderd kwa karakter.
 
Zo goedkoop! Je zou er argwaan van krijgen. Ik dacht dat Shell Advance Ultra goedkoop was.. Wie geeft er nog 15-20 euro/liter uit als het oliemerk of -type niet heel specifiek wordt voorgeschreven door de motorfabrikant??
Bedankt voor de info trouwens.
Ik heb er pas acht liter Fuchs gekocht, want mijn RSV4 motor lust 5W40.
Dit zijn tenminste de normale prijzen voor dit vloeibare goud.
Doe er je voordeel mee. :Y
 
Laatst bewerkt:
Shell Advance Ultra 4T 15W50 volsyntheet kost slechts 8 euro per liter. Goedkoper dan menig halfsyntheet van gerenommeerde merken. Wat zijn de mogelijke adders onder het gras?

Dat het net zoals bijvoorbeeld castrol gewoon hydrocrack olie is. Niet echt volsysnthetisch maar het mag wel zo genoemd worden.

Nog steeds veel beter dan een halfsyntheet dus je kan er verder niet echt de fout mee in gaan, maar vergelijk de prijs voor de lol eens met motul 7100/300V of putoline nano tech.
 
Dat het net zoals bijvoorbeeld castrol gewoon hydrocrack olie is. Niet echt volsysnthetisch maar het mag wel zo genoemd worden.

Nog steeds veel beter dan een halfsyntheet dus je kan er verder niet echt de fout mee in gaan, maar vergelijk de prijs voor de lol eens met motul 7100/300V of putoline nano tech.

Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Zie ook deze links: Shell introduces motorcycle oils made from natural gas

GTL innovation produces clean base oils from natural gas
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan