XS 750

Mooi dat het eerste ritje er op zit Wim!! Motor klinkt netjes.

vwb het trillen; het makkelijkste is natuurlijk even een ander voorwiel erin zetten en weer proberen. Dan weet je iig of het in het wiel zelf zit, wat natuurlijk wel het meest waarschijnlijk is..

Hoe vond je hem verder motorisch lopen? Groot verschil met je eerdere 750's??
 
Laatst bewerkt:
Voor het wisselen zal hij ook 'voetje van de vloer' moeten, dus kan je toch ook ff goed kijken voor 'ie eruit is.

Trouwens; ik heb vorig jaar mijn wat oudere 'nieuwe' banden van mijn CB550 naar mijn XS750 overgezet, waarbij ook een BT45. Ik kan mij herinneren dat ik enigszins heb moeten worstelen (lees band er een aantal keer af en op) om deze centrisch op de velg te krijgen. Dat lag er denk ik bij mij vooral aan dat het warm was en ik bij gebrek aan bandenvet zeepsop gebruikte waarbij het water net iets te snel verdampte (of ik niet snel genoeg was O-)).
Lang verhaal kort; hij zou er dus gewoon ook niet goed kunnen omliggen.
 
Iets anders wat de trilling zou kunnen veroorzaken zijn je remschijven. Zag dat je (net als ik overigens) geperforeerde schijven hebt, aangezien ze niet van origine van gaatjes voorzien zijn zal dit later gedaan zijn. Als de verdeling niet goed is kan dit ook trillingen geven.
Maar meest waarschijnlijk is het je band zoals iedereen hierboven ook schrijft.
 
Foto is al van even geleden. Ondertussen zit er een ander voorwiel in (met massieve schijven).

Dus ik trek de conclusie, wiel nakijken of de band wel goed om de velg ligt.
 
Gisteravond even gevlucht voor die boeren op tv })

Dus de XS750 caféracerachtige uitgelaten. Was lekker rijden. De motor rijdt goed, maar in de lagere toerenrange loopt de motor niet echt gelijkmatig. De XS betreft een 2D met MK1 carbs voorzien van podfilters waarbij de rand van de aanzuiging van de carbs niet wordt afgedekt door de rubbers van het podfilter, aangezien ik gebruik gemaakt heb van originele aansluitrubbers tussen luchtfilterkast en carbs. Motor is voorzien van elektronische ontsteking.

Omdat de motor niet heel lekker loopt in de lagere toeren eens met een infrarood thermometer de uitlaten gemeten en vastgesteld dat cylinder 3 (gerekend vanaf nokkenasaandrijving) duidelijk minder warm was dan de andere twee uitlaten '( . Daar ben ik dus niet zo blij mee....

Tot op heden is er niets specifiek gecontroleerd of afgesteld. De kleppen heb ik nog nooit gecontroleerd of gesteld. En nadat ik de carbs handmatig heb schoongemaakt zijn ze op het oog synchroon gezet.

Omdat ik het vermoeden heb dat de uitlaattemperaturen ongeveer gelijk moeten zijn, moet er iets gedaan worden.
Mijn idee is om eerst de kleppen te gaan stellen/controleren. Staan deze goed, dan moeten de carbs met apparatuur synchroon gezet worden. En als dat gebeurd is en dan blijkt er nog steeds een flink verschil in temperatuur in de uitlaatbochten te zijn dan pas wordt het tijd om mij verdere zorgen te gaan maken :/ :X .

Dus mijn vraag is, is mijn redenatie logisch of is er een andere "aanvliegroute" om tot meer gelijkmatige temperaturen in de uitlaten te komen (zonder het gehele blok te hoeven te demonteren natuurlijk ;) ).
Of is er een heel andere kijk op het probleem mogelijk met oplossingen die niet gelijk de hoofdprijs kosten...

Want zoals het meestal met een brik gaat, moet het zo min mogelijk kosten :+ En sleutelen is op zich geen straf :N *D En als ik zelf sleutel kost het alleen tijd (maar dat is hobby).

Alvast dank voor het meedenken.
 
Hoi Wim, ik zou inderdaad beginnen met kleppen stellen en daarna synchroon stellen. Het zou best kunnen dat je probleem daarmee verholpen is. De temperaturen van de 3 cilinders moeten inderdaad bij benadering gelijk zijn.
Als dat niet helpt is er inderdaad wat anders loos, maar dat is niet iets wat ik dit horende zou vermoeden...!
 
Dat wordt dus moed verzamelen om te starten met kleppenstellen (nog nooit gewerkt met klepstelplaatjes).

Maar eens moet de eerste keer zijn
 
Zo ff die ouwe wegjagen, want er is weer wat gedaan :Y

Hobbelvoorwiel verwijderd, ander wiel ook voorzien van een verse BT45 gemonteerd. En daarna (na enige maanden) de motor gestart. Vandaag een rondje rond de kerk van circa 12 km gereden.
Ben het dorp niet uit geweest, eerst vertrouwen zien te verkrijgen ;) Maar het rijdt goed !!

Maar het meest belangrijke is, de motor rijdt nu lekker (geen hobbelende voorzijde meer). Remt goed (effect van verse remblokken :P ), heeft flink power.
En ja, er zijn echt verschillen tussen mijn 850en 750. Tot heden het volgende vastgesteld, de 850 heeft duidelijk meer pit, de 750 heeft voor mij een prettiger houding.

Daarbij ook nog eens begonnen om van de 750 de voorvorkolie te vervangen, want de huidige is te dun waardoor de voorvork zacht. Er gaat dikkere olie in (en hopen dat dit een verbetering geeft).

En om het af te maken een plaatje van mijn 850 (vanmiddag gemaakt *D )

full
 
Meer pit zou ik het niet noemen, een 850 is vooral onderin beduidend sterker...
Waar een 750 een beetje op stoom moet worden gezet, trekt de 826cc als een locomotief.
Zou ter vergelijk wel eens op zo'n 900 ombouw willen rijden
 
Nu je het opmerkt, de vergelijking met een locomotief klopt wel.

En meer kracht onderin is een een goede beschrijving..
 
Meer pit zou ik het niet noemen, een 850 is vooral onderin beduidend sterker...
Waar een 750 een beetje op stoom moet worden gezet, trekt de 826cc als een locomotief.
Zou ter vergelijk wel eens op zo'n 900 ombouw willen rijden
Ja op een 900 rijden zou ik ook graag willen, daarom ben ik druk bezig met bouwen :+

@ Wim leuk dat de 850 'op de weg' zit! En dat er weer wat leven in je topic zit. Hoe is het met de verbouwingen thuis? Beetje gelukt allemaal?

Wat is het verschil in zithouding dan tussen je 750 en 850, want op zich zijn het dezelfde motoren. Ander stuur/zadel?
 
Laatst bewerkt:
Ja op een 900 rijden zou ik ook graag willen, daarom ben ik druk bezig met bouwen :+

Ja...maar jij gaat van 750 naar 900...túúrlijk merk je dat!
Van 750 naar 850 is al duidelijk merkbaar in trekkracht..op top doen ze niet veel voor elkaar onder.
Ik zou wel eens willen ervaren of 850 of 900 nou zo'n ontzettend verschil maakt..
 
Ja...maar jij gaat van 750 naar 900...túúrlijk merk je dat!
Van 750 naar 850 is al duidelijk merkbaar in trekkracht..op top doen ze niet veel voor elkaar onder.
Ik zou wel eens willen ervaren of 850 of 900 nou zo'n ontzettend verschil maakt..
Zodra de mijne loopt en "af" is, mag je wel eens proefrijden! Maar dat kan nog even duren ;)
 
Het verschil tussen mijn 750 en 850 zit in het zadel (buddyseat). De 750 is voorzien van zelfgemaakt zitje (niet zo dik als een origineel zadel). Zit wat harder, maar nog steeds redelijk comfortabel.

De 850 is voorzien van een dikke buddyseat, maar die is niet origineel. Hij is opnieuw bekleed. Zit ook niet verkeerd. Maar zit toch net anders.

Beide motoren zijn trouwens voorzien van een superbike stuur. Ben er namelijk toevallig achtergekomen dat een dergelijk stuur een goede zithouding geeft. Dit kwam doordat ik een stuur moest monteren op mijn caferacerachtige 750 en ik toevallig z'n stuur had liggen (was eigenlijk bedoeld voor mijn Fazer).

En aangezien mijn 850 een goed stuur nodig had gewoon een superbike stuur gebruikt (stalen stuur wat erop zat heeft het nodige roest).

Gisteravond de 850 weer uit de garage gehaald, choke uit en direct starten. Stukje rijden en geen problemen. Ook in het donker geconstateerd dat de alle verlichting goed werkt, behoudens een rammelde lampje in de km-teller (brandt goed als ik stil sta, maar trilt als er gereden wordt).

Komende tijd kijken of er tijd is om de kleinere koplamp te plaatsen (ligt al klaar) en zorgen dat ik voldoende vertrouwen krijg in de motor. Blijft alles goed lopen dan kan de motor gebruikt worden voor woonwerk (zodat ik zicht krijg op de nukken van de motor).
 
Wim, je zou eens een familieportret moeten maken, van al je motoren!

en ik ben het eens met je stelling over een superbikestuur, hoewel die niet allemaal hetzelfde zijn, maar dat rijdt heerlijk ja! Heb er ook een op mijn TDM900 en op de XS750-F. Op de XS850 komt er ook een.
 
Meer pit zou ik het niet noemen, een 850 is vooral onderin beduidend sterker...
Waar een 750 een beetje op stoom moet worden gezet, trekt de 826cc als een locomotief.
Zou ter vergelijk wel eens op zo'n 900 ombouw willen rijden

Als jullie een vergelijkend warenonderzoek willen doen, welkom. Eenmaal in de buurt van Bergen op Zoom is 't nog maar een half uurtje.. :)
 
Wim, wist je dat de TR1 lamp exact dezelfde is als de originele lamp van de XS850? Dus, die kan op zich prima blijven zitten!

Ik ben er achter gekomen omdat ik een lamp zocht voor mijn 850, omdat er een gaatje door steenslag in mijn glas zat. Ik heb nu ook een TR1 lamp :P artikelnummers zijn dezelfde!
 
Nooit geweten... :N

Ben trouwens vandaag op mijn XS750 café naar een afspraak geweest in Delft. Wordt een oldtimer (40 + ) nog voor werk ingezet. Had ik zelf nooit verwacht toen ik hem kocht (losse carbs, geen tank, remmen voor overleden en voorvork voorbij brak).

Zag trouwens op mijn XS-familiefoto dat door het lager plaatsen van koplamp op de 850 goed uitpakt, het oogt nu beter dan voorheen *D En daarbij blijkt het origineel te zijn *O*

Heb dus nu een halogeenkoplamp liggen (in de maat XS750_ liggen zonder directe functie. Mogelijk op de XS400 want die heeft nog een duplexlamp.... (maar dan moet de lamp weer niet te groot worden, wil het uiterlijk van 400 zo origineel mogelijk houden).

En zo rommel ik lekker verder :Y

De familiefoto
full
 
Mooie foto...doet me met weemoed denken aan de tijd dat ook mijn garage gevuld was met drie driepitters...
En wel 4 reserveblokken in diverse staat, en een onderdelenberg waar Joost Woesthoff jaloers op zou zijn geweest..
 
Voor het idee wat er achter die garagedeur nog te vinden

motorblok XS750 (latere versie uit een XS Special)
motorblok XS400 (2A2)
flink wat oud ijzer voor de 750/850 (als ik een frame zou hebben heb ik denk voldoende om een brommert op te bouwen, blok zie hiervoor), enige wat zeker ontbreekt zijn voorvorkpoten
klein beetje oud ijzer voor de 400
wielensets voor de 750/850 en 400

En een Fazert uit 1999 (en daar heb ik geen reserve materiaal voor)
 
Voor het idee wat er achter die garagedeur nog te vinden

motorblok XS750 (latere versie uit een XS Special)
motorblok XS400 (2A2)
flink wat oud ijzer voor de 750/850 (als ik een frame zou hebben heb ik denk voldoende om een brommert op te bouwen, blok zie hiervoor), enige wat zeker ontbreekt zijn voorvorkpoten
klein beetje oud ijzer voor de 400
wielensets voor de 750/850 en 400

En een Fazert uit 1999 (en daar heb ik geen reserve materiaal voor)

Ik heb hier nog wel een frame staan Wim ;) _O-
 
Eerst maar zorgen dat de driepitters echt heel mooi lopen (er moeten kleppen gesteld worden, nog carbs gewisseld :/ ).

Daarbij moet de meest rechter brommert op de foto nog lopend en rijdend gemaakt worden }) en kijk goed hoe die er uit ziet 8-) .

En dan moet ik/wij (met thuisfront) nog op vakantie :Y , moet er thuis geschilderd worden B| , bier gedronken worden, rijden op de XS750 en XS850, gewerkt worden tussen de andere zaken door ( _O- ) en als het even kan de 500 Euro challenge in 2019 rijden *O* :] (als helemaal mooi gaat op de XS400 8-) ), heb dus wat tijd gebrek })


Dus een motor bouwen zit er voorlopig niet in :+
 
Nou Wim, als je dat allemaal gedaan hebt zal het frame bij mij nog steeds wel in de hoek staan, want mijn lijstje met thingstodobeforebuildingamotorcycle is vrees ik nog een stukkie langer.... :/ B| ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan