Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Onder het motto "plant eens een plaatje".

1k0.jpg


Afgelopen zaterdag 150 kilometer ingezet als boodschappenwagentje, Afgelopen zondag zo'n 450 kilometer gereden met de OBT met passagier.. Hij geeft geen krimp... Afgezien dan van het feit dat ik spontaan heel bedreven ben geraakt in het op gehoor afstellen en synchroniseren van het stationairtoerental van een stel k63-carburateurs. Gemiddeld iedere 120 kilometer een keer.... O-) :X B|
 
Laatst bewerkt:
niks mis mee! misschien, binnen enkele weken.. moet ik ook elke 120 km carbs bijstellen..
 
Laatst bewerkt:
Ural-span een beetje ge-upgrade met een authentiek-Russische contactpuntenontsteking-met-mechanische-vervroeging en een paar Chinese Deni RH28 carburateurs:

1k0.jpg


1k0.jpg


Adapterplaatje:
1k0.jpg


1k0.jpg


vlotterniveau moet wat omhoog omdat ze scheef staan en de naastgelegen vlotterkamer dus ten opzicht van de sproeiers lager komt te staan. Nieuw inkepinkje vijlen in de vlotternaald lost dat probleem op:
1k0.jpg


en gemonteerd ziet dat er dan zo uit:
1k0.jpg


Qua starten was die Ural altijd al een vervelend ding. Mijn Electronische ontsteking wil(de) pas vonken na een bepaald aantal graden omwenteling en met een kickstarter die de krukas met wat goede wil 270 graden omzet heb je dan dus regelmatig geen vonk. Electronische ontsteking kan er echter ook af en worden vervangen door iets origineel-Sovjets met contactpunten...:
1k0.jpg


...en mechanische vervroeging:
1k0.jpg


1k0.jpg

omdat Russische bobines ondingen zijn dan wel gecombineerd met een westerse bobine uit Japan:
1k0.jpg


Creatief met klem (originele klem had ik niet en de leverancier kon hem niet snel genoeg leveren naar mijn smaak... dan dus maar zelf iets "tijdelijks" geflanst uit een stukje piano-staaldraad, M5-bout en een hand overgebleven bouwmarkt-moeren):
1k0.jpg


en zo start je een goed gefatsoeneerde Ural 8-) O-) *O*
 
Laatst bewerkt:
Verbaast me dat je voor deze carbs hebt gekozen. Al mijn Urals startten en reden perfect met de K65's. Gaatje met m5 in de flens om te synchroniseren en een hitte schildje van alu ertussen deed wonderen.
 
Verbaast me dat je voor deze carbs hebt gekozen. Al mijn Urals startten en reden perfect met de K65's. Gaatje met m5 in de flens om te synchroniseren en een hitte schildje van alu ertussen deed wonderen.
Het is geen voor de hand liggende keuze, dat geef ik toe, maar wel een bewuste:

1) Alle Sovjet-Russische carburateurs van de types K63, k65 en k68 hebben rubber delen die problemen hebben met moderne benzine en gaan vroeg of laat lekken. Deze Deni's hebben dat niet: alu, staal en brons zijn normaliter goed benzine-vast
2) Ze zijn kwalitatief heel aardig en ik ken ze, want ze zitten ook op mijn K750. Oke, dat is type PZ28 ipv RH28, maar voor zover ik kan zien is het enige verschil een andere hoek van de gasschuif.(en de keuze voor RH's boven PZ's is dan weer gestoeld op toepassingsgebied en doorstroomsnelheid)
3) Ze zijn heel instellingsvast: Mijn K750 met Deni's begint de 10.000 kilometer te naderen. ik heb ze één keer ingesteld: Aan het begin. De K63ś die op de Ural zaten daarentegen kan ik ruwweg ieder uur rijden een keer opnieuw afstellen op de stationairaanslag. K65's hebben de zelfde constructie.
4) Ze kosten geen drol:voor 48 euro per stuk kun je nog wel eens een beredeneerde gok wagen.

En volkomen subjectief: ik wilde iets "nieuws" proberen.
Dat "nieuws" is dan wel subjectief, want op Ural M61, M63's die welliswaar een ander frame, maar wel het zelfde kopklepperblok hadden werden standaard K37 carburateurs gemonteerd (een exacte Russische kopie van de Duitse Graetzin die BMW voor de tweede wereldoorlog veel toepaste) die model hebben gestaan voor de Deni-28 serie.... En dat liep prima.
Geen zomaar uit de lucht geplukte combinatie dus.

Het resultaat loopt trouwens erg netjes. Wezenlijk netter dan met die K63's in zo ongeveer ieder toerenbereik. En ze lekken niet. *O*
 
Laatst bewerkt:
Het is geen voor de hand liggende keuze, dat geef ik toe, maar wel een bewuste:

1) Alle Sovjet-Russische carburateurs van de types K63, k65 en k68 hebben rubber delen die problemen hebben met moderne benzine en gaan vroeg of laat lekken. Deze Deni's hebben dat niet: alu, staal en brons zijn normaliter goed benzine-vast
2) Ze zijn kwalitatief heel aardig en ik ken ze, want ze zitten ook op mijn K750. Oke, dat is type PZ28 ipv RH28, maar voor zover ik kan zien is het enige verschil een andere hoek van de gasschuif.(en de keuze voor RH's boven PZ's is dan weer gestoeld op toepassingsgebied en doorstroomsnelheid)
3) Ze zijn heel instellingsvast: Mijn K750 met Deni's begint de 10.000 kilometer te naderen. ik heb ze één keer ingesteld: Aan het begin. De K63ś die op de Ural zaten daarentegen kan ik ruwweg ieder uur rijden een keer opnieuw afstellen op de stationairaanslag. K65's hebben de zelfde constructie.
4) Ze kosten geen drol:voor 48 euro per stuk kun je nog wel eens een beredeneerde gok wagen.

En volkomen subjectief: ik wilde iets "nieuws" proberen.
Dat "nieuws" is dan wel subjectief, want op Ural M61, M63's die welliswaar een ander frame, maar wel het zelfde kopklepperblok hadden werden standaard K37 carburateurs gemonteerd (een exacte Russische kopie van de Duitse Graetzin die BMW voor de tweede wereldoorlog veel toepaste) die model hebben gestaan voor de Deni-28 serie.... En dat liep prima.
Geen zomaar uit de lucht geplukte combinatie dus.

Het resultaat loopt trouwens erg netjes. Wezenlijk netter dan met die K63's in zo ongeveer ieder toerenbereik. En ze lekken niet. *O*

Mooi he, lekker bezig zijn met dingen uit te denken, proberen, en als het dan ook nog lukt! :}
 
Laatst bewerkt:
Mooi he, lekker bezig zijn met dingen uit te denken, proberen, en als het dan ook nog lukt! :}
Yep. Dat is absoluut een deel van de lol. Los van het feit dat het best leuk rijdt is zo'n Rus gewoon een soort "Meccano voor volwassenen": er kunnen allerlei onderdelen op en er kunnen allerlei onderdelen af, en als je het goed doet werkt het nog ook ;) *D
 
moet nog wel(een beetje boel) oefenen met opschakelen. terug gaat prima. ook het aantrappen lukt niet altijd nog foutloos..
 
weer eentje met een rus erbij..[afbeelding]
Blauw, Ural, 650cc Kopklepper... Exact type vanaf deze kant niet te herleiden.... (vanaf de andere kant misschien ook niet, het blijft een Rus, maar dan heb je wel meer kans) :P ;)

Leuk! veel plezier er mee!!

Oh ja. Ik wil niet te veel reclame maken, maar vroeg of laat ga je met zo'n machien heel veel hebben aan de kennis binnen de UDCN ;) *D

moet nog wel(een beetje boel) oefenen met opschakelen. Terug gaat prima. ook het aantrappen lukt niet altijd nog foutloos..

Opschakelen?? Dat Hak/teen gebeuren bedoel je?? Als het je echt niet ligt kun je ook de "hak" weglaten en conventioneel schakelen. Doorgaans gaat dat prima. verder niet te snel op willen schakelen. Koppeling in, "tot twee tellen"(wachten tot het toerental wat zakt) en dan pas doorschakelen scheelt ook aanzienlijk in het gekraak. Niet te hoog in toeren optrekken maakt het makkelijker. Bovendien ga je er niet sneller van op een Ural. Bovenin trekt hij niet beter dan bij lage toeren. :]
 
Laatst bewerkt:
dank je voor de info! ural m67 is het. ja, de udcn had ik ook al gevonden(ben alleen vergeten wat mijn gebruikersnaam was daar..)
 
ik heb alleen geen gekraak met opschakelen, meer dat ik er als het ware naast zit, in z'n vrij.
 
ik heb alleen geen gekraak met opschakelen, meer dat ik er als het ware naast zit, in z'n vrij.
Klinkt als een slecht afgestelde versnellingsbak.
De slag van je pedaal is afstelbaar. Staat dat niet goed dan "klikt" hij niet in omdat hij net voor (of juist net na) de nok staat. Een goed afgestelde Russische bak schakelt net zo makkelijk als een westerse (uit de jaren 70 a 80.. Dat dan weer wel).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan