Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Alle Seals vervangen en een goed resultaat😊, hij rookt een heel stuk minder.
Gelijk heb ik de kleppen goed gesteld en compressie gemeten alles perfect nu en mooi lopen zonder bijgeluiden van de tikkende kleppen 😉

Ik heb dit gedaan zonder de kop te demonteren, ik stop een koord door t boegiegat wat als ik de zuiger omhoog doe de kleppen op z'n plaats houden.
Dan heb ik een soort van hefboom waar ik de kleptool op bevestig en druk de klepschotel in en verwijder de veren.
Een tip op deze manier is dat je het veertje om de seal eerst verwijdert met een spits iets en met een magneetpen eruit pikt. Dan kun je met een haaks tooltje onder de seal komen en er uit trekken. (Ff klooien maar gaat steeds makkelijker😇).
De nieuwe Seals duw ik er met een stukje afgezaagd bamboe weer op, beschadigt niks.
Alles netjes weer monteren en dan de volgende.
In mijn geval heb ik alleen de inlaatkant gedaan om dat daar de meeste olie mee aangezogen word met je mengsel.
Uitlaatkant doe ik nog als de naks vervangen worden. Je hoeft immers alleen de inlaatnokkenas te verwijderen om dit zo te doen.

Nu nog eens de synchroontester eraan hangen😎😉
 
Ik heb er ook wel eens een hefboom voor gemaakt, maar moest bij jouw de nokkenassen er niet uit dan ? Bij mij wel hefboom om een koperen pijp en perslucht in de cilinder.
full
 
Ik stak een stang onder de framebuis als hefboom.maar hetzelfde principe.
Maar de nokkenas moest eruit, hoe kan ik anders verder.😉
 
Hallo

Naarmate de remblokken verder slijten zal je niveau iets dalen.
Maar de beweging van het rempedaal blijft hetzelfde, of de remblokken nu nieuw of versleten zijn.
Je verzet namelijk nog steeds even veel vloeistof met de beweging van het rempedaal, er gaat alleen iets meer vloeistof in de klauw zitten omdat de remzuigers iets verder naar buiten komen naarmate de blokken verder slijten.

Misschien blijft 1 remzuiger wel een beetje hangen of lopen de glijpennen niet soepel.
Daar krijg je een beetje een sponzig voelende rem van.

Veel veilige km's toegewenst! :)

Groeten.

Achterrem bleef toch raar aanvoelen, dus vandaag de remklauw er maar eens afgehaald en bleek inderdaad dat er één remzuiger een beetje bleef hangen.

De remschijf zelf is ook wat ingelopen, zo'n halve millimeter. Op de buitenrand van de schijf meet ik 7mm en op de schijf zelf 6,5mm. Ik heb het nu zo gelaten omdat de remblokken nog niet vervangen hoefden. Is het een goed idee om die schijf te laten vlakken of beter een andere schijf monteren?
 
Iemand deze in zijn schuur staan

https://link.marktplaats.nl/m1156504725


Gezocht....
Honda CB900F Bol d'or uit 1981 wit/blauw
Kenteken MB-07-NJ
Staat nog geregistreerd dus iemand heeft deze motor nog....
Vanwege emotionele waarde ben ik op zoek naar deze motor!
Wie heeft hem, of kan me helpen deze te vinden???
 
Laatst bewerkt:
Niemand?? Dan waag ik het zelf!

Eerst heel goed ontvet met cellulose thinner. Er zat bijna geen lak meer op. Alles afgeplakt . . .
[afbeelding]

en gespoten:
[afbeelding]

Vooral dat afplakken is prutswerk waar heel wat tijd in kruipt. Ik heb voorlopig alleen de velg gespoten om te zien of de lak tegen ontvetter kan. Als dat zo blijkt te zijn waag ik mij volgende winter aan de spaken.

Laklaag heeft er toch zo'n 2 jaar op gezeten, maar nu zie ik alweer "licht schijnsel" erdoor komen.

Weet iemand een goede spuitbuslak (zwart glanzend) die tegen ontvetter kan? (Dasty)
 
Dat kan natuurlijk ook en dat heb ik afgelopen tijd ook wel zoveel mogelijk vermeden, maar aan het achterwiel is ontvetter soms toch wel nodig met dat kettingvet.
Achterwiel schoonmaken met WD40 gaat ook prima.

Is het een goed idee om die schijf te laten vlakken of beter een andere schijf monteren?
Op de remschijf staat een minimale dikte aangegeven en dat is 6mm voor de remschijf achter. Bij de remschijf achter, met een enkele zuiger, is dat makkelijk leesbaar, maar bij de remschijf achter, met een dubbele remzuiger, staat het op een rare plek (achterkant) en moet je eerst de schijf demonteren om dit te kunnen lezen.
Achterschijven slijten over het algemeen vrijwel niet, omdat ze weinig gebruikt worden. Er zullen dus genoeg goede gebruikte schijven te koop zijn voor weinig. Stuur maar even een pm naar vanlunteren
 
Laatst bewerkt:
Spraymax en colormatic zijn beide goed,allebei na mixen 48 uur te gebruiken.
T voordeel van colormatic is dat de spuitmond zowel horizontaal als verticaal te zetten is.en leverbaar in kleine uitvoering .
Een tip, als je na t mengen de spuitbus in de koelkast bewaard kun je m zelfs tot een week bewaren.
😊
 
Of stoppen met die ontvetter ! Ik poets mn velgen schoon


Stoppen met dasty, maar remmenreiniger van de action proberen. Misschien gaat het ook niet, maar dasty is vreselijk agressieve troep. Remmenreiniger ontvet veel beter, en bijft ook niet achter in hoekjes waar je slecht bij kan, het verdampt nl supersnel.
 
Gisteren weer rondtje Assen gedaan, en op de terugweg weer eens een gebroken toerenteller naald. Zoals jullie wel weten heb ik ervaring met tellers maar ! Een nieuwe ontwikkeling en die wil ik jullie niet onthouden. Als de teller open is kan de naald er af !!!
Een schroevendraaier klein sleufje in zagen, dan met de schroevendraaier dompen op een van de twee tellerboutjes en een beetje druk en bij mij sprong de naald er zo af.
Dit herhaald bij teller twee naald overgezet tikje met een rubber hamertje en vast
We gaan test rijden hoop dat hij zitten blijft zoniet dan hoor je dat :]
Nu nog iemand die losse naalden levert _O-
full
 
Laatst bewerkt:
Nuttige info Theo! Misschien zijn de naalden idd ergens te koop. Wijzerplaten in ieder geval wel. Ik weet niet precies waar, maar ik ken iemand die er heeft gekocht.

Ik heb gisteren mijn achterwiel opnieuw gespoten. (3 uur afplakken, 5 minuten spuiten)

Ik had nog een beetje lak staan van de vorige keer, dus heb ik voorlopig nog geen 2k lak gebruikt. (Kon er gisteren ook niet aan geraken op een feestdag.)

De lak die ik nu opnieuw heb gespoten, is toch ook 2 jaar goed gebleven, dus ik dacht... Ik ga nu geen Dasty meer gebruiken en eens kijken wat jullie ontvet-tips opleveren.
 
Ha MF, ik heb een vraagje over de Bol d'Or; is het een dure motor in onderhoud? Ik wil graag een nieuwe motor kopen, een mooie rustige motor, maar ik vind cruisers net iets te lomp, en nieuwe naked bikes niet echt mooi. Aanschafprijs van een goede Bol d'Or is prima, de looks erg mooi! Maar loop ik leeg op het onderhoud? (Ik gebruik 'm niet voor woonwerkverkeer.)

Daarnaast las ik dit online: "Handling isn't entirely ideal, however: look out for its inclination to flop into low speed corners and some high speed cornering sway, both exacerbated by worn or cheap replacement shocks and a jammed anti-dive system."

Moet ik me zorgen maken voor tankslappers of onvoorspelbaar gedrag?
TNX!
 
Met mn eerste Bol heb ik 150000 km gereden ,waarvan 10 jaar als marchal, voorrijder bij club,trainings,en sterrendagen op het circuit van Zandvoort.
Nu met m'n tweede Bol heb ik 60000km gereden,en ik heb nog nooit iets meegemaakt wat niet kon.
Vroeger toen ik jong was reed ik de carter deksels aan de grond !! Met de standaard voorveren,achterschokbrekers.
Belangrijk is de plaats op de motor, lange snelle bochten laag en iets naar voren zitten,voor de bocht alles gedaan hebben zodat je zonder onnodige bewegingen de bocht instuur,en dan kan ik je beloven fijnere fiets vind je niet.
Ik zou zeggen DOEN en veel plezier met je Bol.
 
nou fijner vind je ze echt wel hoor. snelle bochten ingaan was net of het frame als spaghetti onder je door slingerde. wekte niet echt veel vertrouwen

reed wel lekker, klonk super en is mooi (nog steeds)
had hem opgeleukt met moderne voor/achtervork, wielen, remmen en vering
maar frame bleef spaghetti.

zeker fijne fiets hoor en indien in goede staat nooit een miskoop
 
nou fijner vind je ze echt wel hoor. snelle bochten ingaan was net of het frame als spaghetti onder je door slingerde. wekte niet echt veel vertrouwen

reed wel lekker, klonk super en is mooi (nog steeds)
had hem opgeleukt met moderne voor/achtervork, wielen, remmen en vering
maar frame bleef spaghetti.

zeker fijne fiets hoor en indien in goede staat nooit een miskoop

Chrisje, heb je ook een foto van jou aangepaste Bol, ik heb namelijk ook plannen de mijnes drastisch om te bouwen.
Woon trouwens op de hoek bij je Eastwood citty! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan