Het Super Tenere 1200 topic

Nou, aangeschaft dus. Hij rijdt goed, start goed en heeft volgens de Yamaha dealer alle modificaties gehad. Regulier onderhoud heeft elders plaats gevonden, maar gezien de staat van het voertuig en de beschrijving van de dealer betreffende de 1e eigenaar en war meneer nu heeft aangeschaft zal hij niet bezuinigd hebben op een beurt van een paar honderd euro. Foto's zal ik later plaatsen. Nu een week wachten, dan zitten er nieuwe Michelin pr 4 onder, en een gear indicator.
 
Mijn originele 12 amp accu is vervangen door een 14 amp accu. Dat werkt echt een stuk beter en geeft een stuk meer overtuiging bij het starten. Was iets van 120 euro maar is echt de moeite waard!


Gisteren nog over gehad met een collega. Hij heeft zelfs een 20 amp in z'n Tiger Explorer.
Lijkt me dan niet onoverkomelijk dat zo'n 12 amp het zwaar heeft met onze Ten?
 
Ik heb er naar volle tevredenheid Conti TKC70's op liggen. Super strak sturen zowel nat als droog
Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. 500 km op een dag, dat was voor mij voorheen echt afzien. Nu stapte ik nog steeds fris af, en had zin in nog een rondje!

Ik heb het standaard ruitje er van af gesloopt. Met 60 kmh al turbulentie, ik werd gek. Daarna met wat karton een kort ruitje gesimuleerd. Dat was al beter. Van MRA een "sport" ruitje besteld. In de hoge stand was dit nog steeds heel turbulent, maar in de laagste stand begint het ergens op te lijken. Misschien zaag ik er later nog 1,5-2 cm af, maar dan moet het ook goed zijn.

De volgende stappen zijn de banden (zie hieronder) en de vering vervolgens afstellen. Nu staat alles nog heel zacht; dat mag vast iets harder allemaal.

Ik heb valbeugels van Givi liggen, en er moeten nog mistlampen komen van SW-Motech. Zodra ik die heb ga ik dat er op knutselen, en dan moet het voorlopig maar even goed zijn. Het was al een dure maand zo. :+
Ik heb nog (kleine) ledknippertjes liggen van Rizoma. Goed spul, maar misschien iets te klein om op zo'n grote motor te zetten. Daar moet ik nog even een nachtje over slapen en gewoon eens een keer proberen.

Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.

Ik ben niet tevreden met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?

{ik heb de vraag net ook in het bandentopic geplaatst, waarschijnlijk een betere plek}
 
Iemand ervaring met een aftermarket gear indicator op een ST?
Volgens dealer werkt het niet betrouwbaar ..

Hoewel een gear indicator makkelijk is, kan je jezelf afvragen of dit bij een Yamaha nodig is. Als je in de hoogste versnelling zit, dan kan je dat voelen (je kan de versnellingspook niet meer omhoog halen). Dit is een verschil met enkele andere merken. Ook is door de brede powerband van de ST de keuze van de versnelling ook niet al te kritisch.

Samenvattend, het is handig, maar - volgens mij - niet echt nodig op een ST.
 
Gisteren nog over gehad met een collega. Hij heeft zelfs een 20 amp in z'n Tiger Explorer.
Lijkt me dan niet onoverkomelijk dat zo'n 12 amp het zwaar heeft met onze Ten?
Een 20 A lijkt me toch aan de grote kant,
Kan je die nog weg krijgen op een S10 ?
Ook niet te veel blindstaren op de Ah maar rekening houden met de max startstroom.
Mijn 1200 2-cyl start met een 14 Ah, niet dat die een berg reserve heeft, maar als je bij langere stilstand de druppellader aansluit lukt het prima.
 
Laatst bewerkt:
Een 20 A lijkt me toch aan de grote kant,
Kan je die nog weg krijgen op een S10 ?
Ook niet te veel blindstaren op de Ah maar rekening houden met de max startstroom.
Mijn 1200 2-cyl start met een 14 Ah, niet dat die een berg reserve heeft, maar als je bij langere stilstand de druppellader aansluit lukt het prima.


Ik ken er niet veel van, maar standaard zou de TeX een 18A hebben. Niet dat ik zo'n batterij zoek, het viel me gewoon op hoeveel verschil er op zit tussen deze modellen.

De mijne doet het nog steeds met de standaard batterij, hangt tijdens de winter niet aan de druppellader.
Zal bij de volgende batterij naar de startstroom kijken.. hoe geven ze dat eigenlijk weer?
 
Ik ken er niet veel van, maar standaard zou de TeX een 18A hebben. Niet dat ik zo'n batterij zoek, het viel me gewoon op hoeveel verschil er op zit tussen deze modellen.

De mijne doet het nog steeds met de standaard batterij, hangt tijdens de winter niet aan de druppellader.
Zal bij de volgende batterij naar de startstroom kijken.. hoe geven ze dat eigenlijk weer?
staat er gewoon op, 300 A in dit geval voor een 45 AH accu.
full
 
Welke lampen zitten er in de Tenere koplamp? H4 neem ik aan, dit staat niet in de manuel die ik vast van internet heb geplukt. En in de originele verstralers? Want in die laatste wil ik led plaatsen om de accu en dynamo wat te ontlasten. Zal deze vaak aan hebben staan als contour verlichting met woon/ werk rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder gokken op H7 lampen.

Dacht ik ook, maar beide koplampen branden met dimlicht en zijn beide op groot licht in te stellen. Dus duo functie blijft H4 over dacht ik. H 7 heeft maar 1 spiraal, dus aparte unit voor groot licht, zoals bv bij de BMW gs.
 
In de koplampen zitten H7 lampen. Het wisselen tussen dim- en grootlicht gebeurt door het verplaatsen van een spiegel in de lens. Als je goed luistert kun je dat ook horen.

In de PIAA breedstralers ('origineel' Yamaha) op mijn motor zitten ook halogeen lampen, ik weet bijna zeker ook H7.
Tegenwoordig zijn er ook veel PIAA lampen standaard met LED.

20170311-EJB0626b-BM_zpslq8llbmd.jpg
 
Laatst bewerkt:
In de koplampen zitten H7 lampen. Het wisselen tussen dim- en grootlicht gebeurt door het verplaatsen van een spiegel in de lens. Als je goed luistert kun je dat ook horen.

In de PIAA breedstralers ('origineel' Yamaha) op mijn motor zitten ook halogeen lampen, ik weet bijna zeker ook H7.
Tegenwoordig zijn er ook veel PIAA lampen standaard met LED.

[afbeelding]


Bedankt voor je duidelijke antwoord. Die mistlampen lijken mij groot genoeg voor leduitvoeringen.
 
Heb zelf op de pilot road trial gereden. vond het een perfecte band in de bergen (Alpen, Dolomieten).
Vwb de koplampen, deze zijn H7. Vwb de schijnwerpers is afhankelijk welk model. Van '10 tot '14 heeft dacht ik halogeen en vanaf '14 heeft LED.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik een setje Pilot Road 4 laten monteren. De motor is op slag een stuk lichtvoetiger geworden. Heerlijk!

Wel iets minder eigendemping in de banden, dus hobbels komen iets beter voelbaar door. Maar de bochten gaan nu zo veel lekkerder en met veel meer feedback, dat ik nu al kan zeggen dat dit beter bij mij past dan een echte allroad band met een heftiger profiel. :)
 
Vandaag heb ik een setje Pilot Road 4 laten monteren. De motor is op slag een stuk lichtvoetiger geworden. Heerlijk!

Wel iets minder eigendemping in de banden, dus hobbels komen iets beter voelbaar door. Maar de bochten gaan nu zo veel lekkerder en met veel meer feedback, dat ik nu al kan zeggen dat dit beter bij mij past dan een echte allroad band met een heftiger profiel. :)


Deze worden er bij mij momenteel ook opgelegd. Goed nieuws, jouw bericht.
 
Hey beste tenere rijders,
Ik heb al jaren een tdm 900 abs en vind de staande twin echt goed rijden,vooral het inkomen van het koppel.Na 8 jaar vind ik het tijd voor iets anders.Heb onlangs op een tracer 900 gereden en was heel verrast hoe goed dit stuurde maar mis wel het inkomen van het koppel en de zit was veel sportiever tov de tdm.In belgie is er geen super tenere beschikbaar bij de invoerder voor een testrit.
Is hier niemand die van een tdm900 komt en nu een tenere heeft? Ik zou jullie ervaringen echt eens willen weten.
Ben echt aan het twijfelen tussen tracer 900 en een super tenere...
Al bedankt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan