Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik heb er zelf 2 gehad; nooit enig probleem ondervonden. Die blokken zijn hufter-proof en zijn volledig tandwiel-aangedreven dus geen opgerekte nokkenasketting en/of versleten spanners.

Ik vind de zit ruim comfortabel te noemen al heb ik er zelf nooit een hele lange afstand mee gereden.

Die 57 pk zijn niet erg wild maar een CB-1 is licht en behoorlijk vlot voor deze hoeveelheid vermogen.

Als je zwaardere motoren gewend bent zou het misschien wel meer iets voor 'erbij' zijn dan een vervangende motor maar dat is heel persoonlijk...

De uitlaat is wel een probleem want die zijn redelijk roestgevoelig maar er zijn geen vervangende meer te koop.

Dank voor de reactie.

Het gaat mij er vooral om dat hij niet saai wordt door het geringe vermogen. De XT 660 X is niet bepaald een pk kanon maar is wel erg leuk door het hoge gooi en smijt gehalte. Ik hoop dat de CB-1 hetzelfde heeft.

Je kan er vrij makkelijk een andere uitlaat onder bakken neem ik aan?
 
De CB-1 heeft smalle banden en is niet heel zwaar (maar ook niet licht), dus een gooi en smijt fietsje is het wel. De standaard uitlaat is 1 geheel en nieuwe aftermarket uitlaten zijn niet goed te vinden. Je kunt wel de slijptol er in zetten en er een slip-on op zetten mits je wat kunt vinden voor de juiste diameter. Uiteraard kun je ook een aangepast linkpipe laten maken. 2e hands uitlaatsystemen zijn wel te vinden, maar vaak al niet meer in een hele beste staat.

Ik gebruik de CB-1 voor woon-werk verkeer en daarvoor is het prima. Als vervanger voor bijv. die XT 660 ga je er denk ik op achteruit.
 
Als je al een Hawk GT hebt gehad, vraag ik me af waarom je dan juist nu naar de CB-1 kijkt?

Vwb fun en vermogen kom je niets tekort op de openbare weg. Het leuke aan de cb1 is dat je hem met de korte versnellingen ook op de openbare weg nog lekker tot 14000 toeren kunt lostrekken zonder grote problemen.

Kwa betrouwbaarheid zouden ze goed moeten zijn, alleen omdat ze zo oud zijn zul je puur vanwege de leeftijd problemen tegen gaan komen. Ik heb de volgende dingen al moeten vervangen aan mijn cb1 die ik met 8000 mijl op de teller heb gekocht (nu ongeveer 30000): Koppelingskabel, gaskabels, koppelingsplaten, brandstofpomp, dynamo, kettingset, hoofdremcilindercomponenten voorrem, transmissiedempers.
 
Als je al een Hawk GT hebt gehad, vraag ik me af waarom je dan juist nu naar de CB-1 kijkt?

Vwb fun en vermogen kom je niets tekort op de openbare weg. Het leuke aan de cb1 is dat je hem met de korte versnellingen ook op de openbare weg nog lekker tot 14000 toeren kunt lostrekken zonder grote problemen.

Kwa betrouwbaarheid zouden ze goed moeten zijn, alleen omdat ze zo oud zijn zul je puur vanwege de leeftijd problemen tegen gaan komen. Ik heb de volgende dingen al moeten vervangen aan mijn cb1 die ik met 8000 mijl op de teller heb gekocht (nu ongeveer 30000): Koppelingskabel, gaskabels, koppelingsplaten, brandstofpomp, dynamo, kettingset, hoofdremcilindercomponenten voorrem, transmissiedempers.

Koppelingsplaten en kettingset zijn gewoon slijtagedelen. Kabels gaan net zo lang mee als ze goed onderhouden (gesmeerd) worden. De andere zaken zijn mij niet echt bekend als zwakke punten van de CB-1
 
Nou, kogel is door de kerk hoor :P

Vanmiddag CB-1 van D-S overgenomen. Hij was net zo leip als dat ik me herinnerde. Wordt een project fietsje voor (hopelijk) langere termijn.

Waarmee ik gelijk op mijn eerste vraag als CB-1 eigenaar kom: heeft er iemand een PDF van het werkplaatshandboek?
 
Dank u! Gelijk de volgende vraag: ik wil graag de voorkant aanpakken van de CB-1. Standaard vering en remmen zijn echt scary. Ik wil graag de vorkvorken + remmerij van een CBR er op zetten voor betere vering en remmen. Dit schijnt een vrij gangbare en 1 op 1 modificatie te zijn.

Heeft iemand deze mod uitgevoerd? En welke type CBR voorkant past 1 op 1 op de CB-1? :)
 
Dank u! Gelijk de volgende vraag: ik wil graag de voorkant aanpakken van de CB-1. Standaard vering en remmen zijn echt scary. Ik wil graag de vorkvorken + remmerij van een CBR er op zetten voor betere vering en remmen. Dit schijnt een vrij gangbare en 1 op 1 modificatie te zijn.

Heeft iemand deze mod uitgevoerd? En welke type CBR voorkant past 1 op 1 op de CB-1? :)

Remmerij aan de voorkant zou niet scary moeten zijn, behalve potentieel fading door oververhitting. Maar ik weet uit ervaring dat je het behoorlijk bont moet maken voordat je dat point bereikt. Jouw voorrem heeft wat TLC nodig: een goede schoonmaak-/revisiebeurt van de klauw en hoofdremcilinder, staalomvlochten remleiding en een setje gesinterde remblokjes. Met mijn CB-1 kan ik prima gecontroleerde stoppies maken.

Standaard vering kun je verbeteren, het populairst/eenvoudigst is om er Hyperpro-veren erin te zetten. Ik heb ook wel eens wat gelezen over het plaatsen van de voorzijde van een CBR400RR.
 
Koppelingsplaten en kettingset zijn gewoon slijtagedelen.

Klopt, alleen bij mij waren ze wel bij een erg lage kilometerstand aan de beurt met specifieke problemen. Of er moet gerommeld zijn met de teller, wat mij onwaarschijnlijk lijkt gezien de staat waarin ik hem heb gekocht.
 
Voorrem is prima als alles werkt zoals het hoort. Idd met staalomvlochten remleiding heel goede vertraging. (Als exracert test ik dat regelmatig.... 😈) maar ook in bergen geen last gehad van fading bergaf.

Met een cbr voorkant heb je 2 schijven. Dat zal best remmen, maar echt nodig is het niet. Overigens staat er een complete voorvork cbr te koop in Winterswijk voor 300 euro. Op facebook geloof ik. Zal link plaatsen als ik hem kan vinden.
 
Ok, dus gelet op het kosten / baten plaatje is hyperpro veren in de standaard vorken en de remmen even goed onder handen nemen (ik heb al stalen remleidingen) genoeg om de CB-1 voor circuitwerk geschikt te maken?

Dan ga ik ook niet lopen klooien met een CBR voorkant, als dat overkill is.
 
Circuitwerk met de cb-1 ben ik mee gestopt: er komt al snel een eind aan de grondspeling en op het circuit kreeg ik dus wel serieus last van fading van de voorrem, maar ik weeg zelf al meer dan 90 kg. Als je wat kleiner van postuur bent zal het misschien meevallen. Toch zijn deze eigenschappen gecombineerd met het beperkte vermogen niet wenselijk vanuit het oogpunt van veiligheid.

Als je echt wat wil voor op het circuit en het mag niks kosten, dan zijn er genoeg CBR600'jes te vinden waarmee dat een stuk beter gaat.
 
Laatst bewerkt:
Circuitwerk met de cb-1 ben ik mee gestopt: er komt al snel een eind aan de grondspeling en op het circuit kreeg ik dus wel serieus last van fading van de voorrem, maar ik weeg zelf al meer dan 90 kg. Als je wat kleiner van postuur bent zal het misschien meevallen. Toch zijn deze eigenschappen gecombineerd met het beperkte vermogen niet wenselijk vanuit het oogpunt van veiligheid.

Als je echt wat wil voor op het circuit en het mag niks kosten, dan zijn er genoeg CBR600'jes te vinden waarmee dat een stuk beter gaat.

Ik gebruik de CB-1 voornamelijk op straat en af en toe op het circuit. Ik ben 70 kg dus dat scheelt wel ten opzichte van jou denk ik :+

Bovendien ben ik niet bepaald een Rossi dus daar zal het ook wel meevallen.

Ik ga voor nu voor een setje hyperpro en een remmen revisie. Mocht dat niet gewenste resultaat opleveren kan ik altijd nog doorpakken met grondigere alternatieven.
 
Weet iemand toevallig welke achtervering 1 op 1 in de CB-1 gehangen kan worden? Zit nu van een CBR in maar die werkt niet goed.

En als we toch bezig zijn: welke K&N luchtfilters zijn geschikt om op maat te maken om in de CB-1 airbox te plaatsen?
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, Ik wil mijn eerste motor gaan kopen en Ik heb mijn oog laten vallen op een cb-1. Nu is mijn vraag aan jullie waar moet ik allemaal op letten als ik er 1 ga kopen? Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Kijken of het een eerlijke verkoper is een of er al dan niet aantoonbaar onderhoud is gepleegd. Standaard dingen die je altijd wil weten ivm kosten:
- welke banden zitten erop en hoe oud zijn ze (dot-code controleren)? Indien je gaat proefrijden: bandenspanning meten
- hoe oud is de kettingset? Status ketting?
- niet-originele onderdelen, modificaties en accessoires
- dikte van de remblokken en remschijven
- status voorvork: zweten? lekkages? Roestpuntjes in de binnenpoot?
- lopen gas- en koppelingskabels soepel?
- roest? Tekenen van pekel?
- hoe oud is de accu en is de spanningsregelaar ooit vervangen?
- lagerspeling
- enzovoorts

Als dit alles je een beetje afschrikt kun je beter iemand die er wel verstand van heeft inschakelen.
 
Vergeet de koude start niet. Effe aan de uitlaatbochten voelen of de motor vlak voor jouw aankomst nog heeft gedraaid. Als een verkoper een koude start niet wil demonstreren kan dat een reden hebben...

Let idd ook effe op de spanningsregelaar (kastje dat links achter het linker kont paneel zit). Als er geen ribbels opzitten is het zeer wss nog de originele en die gaan nogal eens stuk. Als er een kastje met ribbels zit is ie al vervangen en is dat 1 notoir probleem minder.

Verder simpele dingen doen als effe met losse handen rijden. Wil de motor opeens naar een kant i.p.v. rechtdoor kan er in het frame of de vorken iets vernacheld zijn.

framebuizen op roest checken: haal ook effe de paneeltjes bij het balhoofd onder de tank los.

Met een lampje in de tank kijken voor roest. zijn oude tanks dus roestvorming is mogelijk.
 
En vooral gaan uitvoerige proefrijden, dan weet je immers ook of je de motor bevalt.
verder zoals lennart0r zegt, neem iemand mee met beetje technische kennis.
Als je echt niemand kan vinden, dan neem gewoon je vriendin of vriend mee. 4 ogen zien meer dan 2.
 
Door de smalle velgen ben je gelimiteerd tot de wat oudere bandensoorten lijkt het. Wat zijn voor de standaard velgen een beetje goeie bandjes voor op straat maar ook voor incidenteel circuitwerk?
 
Door de smalle velgen ben je gelimiteerd tot de wat oudere bandensoorten lijkt het. Wat zijn voor de standaard velgen een beetje goeie bandjes voor op straat maar ook voor incidenteel circuitwerk?

Ik heb hier op het forum laatst nog een uitgebreide review geschreven over mijn bandenervaring, moet je maar ff zoeken. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zoekt en het hangt er vanaf of je een 150 achterband wil monteren want dan wordt je keuze opeens een stuk groter want voor zover ik weet is bijvoorbeeld de Diablo Rosso 2 niet in 140 te krijgen. De rosso 2 heeft wel een slechte reputatie voor het rijden in de regen. De sportiefste band in die maat is volgens mij de Brdgestone S20/S20 evo of S21.

Ik rijd sinds kort met de CB-1 op de michelin pilot street radial en daar ben ik tevreden over, na minder dan 100 km had ik de schaamrand er al bijna afgereden. BT-45 had ik hiervoor en gaven ruim voldoende grip op het circuit toen ze nog veel profiel hadden. Toen ze meer gingen cuppen ging ook het stuurgedrag drastisch achteruit, maar toen heb ik er ook niet meer mee op het circuit gereden. Dat cuppen was wel vrij dramatisch en ook een reden om ze af te raden voor sportief gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan