K75 Deel 2: ze blijven rijden

Geen idee, ik mik elke tankbeurt een paar dopjes motorolie door de benzine en zie nooit vlokken oid in de benzine zitten. Ook geen water restanten oid. Ook niet na een half jaar stilstand door die idiote overgangs regeling van de belastingdienst en het slechte weer daarvoor en daarna.
Bijkomend voordeel van de toegevoegde motorolie is dat de benzinepomp weer fluisterstil draait want die begon met de E10 benzine aardig rumoerig te worden.
 
Kleine update en een vraag.

De bmw is al een klein beetje veranderd:
photo_2017-04-29_20-03-00.jpg


Niet veel veranderd maar toch al wat meer naar smaak zo. Nu is de schokdemper/achterveer aan vervanging toe:
2017-05-10%2020.04.07.jpg


En kan ik de volgende 2e hands overnemen. Is de veer nou alleen hyperpro of ook de schokdemper en zal deze duo aankunnen?:
photo_2017-05-10_18-55-01.jpg


De veer zelf is een stuk dikker en ziet er natuurlijk samen met de schokdemper een stuk gezonder uit dan nu. De demper lijkt echter verdacht veel op het model dat er nu onder zit.
 
Laatst bewerkt:
Alleen de veer is HP, de demper is de originele. En daar zit 'm nu net het zwakke punt, die gooit op een gegeven moment de olie eruit en heeft dan geen demping meer. Het resultaat is als volgt:
 
heb op mijn eerste K75 een HP veer en demper gehad in combinatie met aangepaste voorvork cartridges stuurde echt super , geen enkel probleem om bandits en cb's puur op wegligging eruit te rijden.

dus zou idd een YSS demper met veer kopen want origineel is gewoon niet zo geweldig in vergelijk met een aftermarket demper
 
Kijk even naar de nummertjes op de veer. Als er een veerconstante van 80 of zo op staat is het een zijspanveer of voor de wat vollere medemens.
Waarom wil je de schokdemper vervangen? Omdat de poedercoating loslaat? Daar zou ik een borsteltje en een potje verf aan besteden, zolang hij werkt is het prima..
Een originele veer met goede demper kan ik je ook wel aan helpen. Als die dikke veer inderdaad 80 of hoger is wil ik die dan graag overnemen.
Ik heb een losse unit liggen voor reserve en ik heb er één op een motor die zijspan moet worden. Beide origineel Boge/BMW.
 
Ben bezig om de koppeling te vervangen, en nu vraag ik me af of ik een BMW originele krukaskeerring, en versnellingsbakkeerring, moet nemen of dat ik die ook gewoon bij Brammer kan halen?
 
waarom wil je de krukas keerring vervangen? Lekt ie? als je dat gaat doen dan moet je ook die moer vervangen want die is voor eenmalig gebruik.
 
Krukaskeerring wordt vervangen omdat ik er nu bij kan en ie al 26 jaar oud is, die wordt trouwens origineel, brammer had alleen een rvs.
De moer staat nu op mijn lijstje bedankt voor de tip, ik zou denken dat ik de oude wel kan hergebruiken maar ga ik niet proberen.
Keerringen voor de bak en het o-ringetje in het vliegwiel (=oorzaak van probleem) Viton; hopelijk blijft dat langer flexibel bij hogere temperaturen.
Verder heb ik een lagerbout besteld voor de koppelingshevel; harder dan origineel en zodoende blijft ook dat langer goed en lichter draaien (hopelijk), er komt een vetnippel op zodat ik de lagers kan smeren.
Binnenkort ga ik alles monteren, alvast bedankt voor de reacties.
 
Was vanavond begonnen met de keerring maar het gat is drie mm kleiner dan de as.
Het is een teflon keerring die zou moeten worden opgerekt, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik denk aan een conische doorn die de keerring een paar tienden onder de maat brengt?
Ja en nu zou ik willen dat ik hem had laten zitten...
 
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

Nummer 6

Zo vergroeid met klassieke blokopbouw dat ik dagenlang dacht dat het vliegwiel aan de krukas zat _O- terwijl ik drommels goed weet dat dit geen normale blokopbouw is.

Heb hem aan de hand van het oem nummer bij de Hobbyist gehaald maar niets is onmogelijk.
In het wph staat ook dat ze in 89 overgegaan zijn van nbr naar teflon, er zit ook geen metaal veertje in om de lip op de as te drukken.
Ik wil de binnenkant niet beschadigen maar als ik de schuifmaat ervoor houd kom ik mm's te kort, ik ben bang dat als ik hem monteer dat ik hem beschadig, en daar pas na een paar km achter kom...
 
full

Schuifmaat staat hier op 46,5 mm.
Ik ga een gladde conische kunststof doorn maken van 49.5 mm zodat ik dinsdag '( met de Hobbyist kan bellen voordat ik de keerring ga oprekken.
Ik kreeg trouwens eerst een keerring met een klein deukje in de lip aangereikt bijna onzichtbaar, maar toen ik daar over vroeg gooide de medewerker deze meteen aan de kant en kreeg ik een nieuwe.
Gelukkig dat ik dit niet heb laten opsturen, maar het is dus schijnbaar wel een keerring die tiptop moet zijn.
Daarom vindt ik het ook vreemd dat ik deze zoveel zou moeten oprekken?

Even los van bovenstaande; ik heb juist geleerd dat de verfvlekjes op 120 graden van elkaar gemonteerd moeten worden ivm balans.
Een best wel belangrijk detail dat ik nog niet eerder gezien had dus dat wil ik graag even doorgeven.
full
 
[afbeelding]
Schuifmaat staat hier op 46,5 mm.
Ik ga een gladde conische kunststof doorn maken van 49.5 mm zodat ik dinsdag '( met de Hobbyist kan bellen voordat ik de keerring ga oprekken.
Ik kreeg trouwens eerst een keerring met een klein deukje in de lip aangereikt bijna onzichtbaar, maar toen ik daar over vroeg gooide de medewerker deze meteen aan de kant en kreeg ik een nieuwe.
Gelukkig dat ik dit niet heb laten opsturen, maar het is dus schijnbaar wel een keerring die tiptop moet zijn.
Daarom vindt ik het ook vreemd dat ik deze zoveel zou moeten oprekken?

Even los van bovenstaande; ik heb juist geleerd dat de verfvlekjes op 120 graden van elkaar gemonteerd moeten worden ivm balans.
Een best wel belangrijk detail dat ik nog niet eerder gezien had dus dat wil ik graag even doorgeven.
[afbeelding]

heb je de oude keerring nog? Lijkt mij echt sterk dat je een keerring moet oprekken voor gebruik.
van wanneer is die k75s van jouw eigenlijk.


bovendien geeft realoem aan dat die ring (ook voor 1985 k75s) 50x80x10 moet zijn dus geen 46,5 binnendiameter.

Ik zie zo snel nergens dat ze van maat zijn veranderd. Volgens mij heb je gewoon een foute geleverd gekregen.
 
Laatst bewerkt:
full

Op de rekening staat krukaskeerring K achter.
Het nummer op de keerring klopt en de maat die er op staat klopt ook.
De stoflip aan de voorkant op de foto is een klein beetje groter dan 50mm lijkt wel, zit ruim los op de as(?)
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik aandelen heb of korting krijg of zo, maar het is bijna niet mogelijk dat ze bij de Hobbyist de verkeerde zaken leveren als je je framenummer hebt gebruikt bij het bestellen.
 
Inderdaad gt.
Nee ik heb geen framenummer gegeven ik heb een lijstje gemaakt met real oem en zeker voor deze keerring kan dat bijna niet fout.
Enige wat nog enigszins mogelijk zou zijn is een foute batch, maar ik denk dat ik hem op zal moeten rekken.
Dat is ook bij de oude keerring gebeurt zo te zien.
Het is alleen zoveel dat als ik dat met de originele as doe, ik bang ben dat ik de ring beschadig, en dat is raar.
 
Niet dat ik aandelen heb of korting krijg of zo, maar het is bijna niet mogelijk dat ze bij de Hobbyist de verkeerde zaken leveren als je je framenummer hebt gebruikt bij het bestellen.
Het zijn ook maar mensen hoor. Ik heb wel eens de compleet verkeerde (andere) koolborstel gekregen dan besteld. Die had in het verkeerde magazijn vak gelegen. Wat zo fijn aan de Hobbyist is, is dat alles zo makkelijk hersteld wordt zonder gezeur *O*
 
[afbeelding]
Op de rekening staat krukaskeerring K achter het nummer op de keerring klopt en de maat klopt ook.
De stoflip aan de voorkant op de foto is een klein beetje groter dan 50mm lijkt wel, zit ruim los op de as(?)
nu ben ik je kwijt. :?
Kom eens met diameter van de as waar die op moet en van de oude en nieuwe keering.
 
Laatst bewerkt:
Op de nieuwe keerring staat de maat die die moet zijn 50X80X10
Probleem is alleen dat de diameter van de afdichtlip nu 46.5 is ongeveer.
Dat wat er uit ziet als een stoflip is 51mm.
De as is het ronddraaiende koppelings huis, en is rond 50mm, de oude keerring is ook 50mm.

Ik ben er inmiddels wel achter dat je teflon keerringen op moet rekken door ze een paar uur op de as te zetten, het is hier echter zoveel dat ik denk dat ik hem beschadig als ik dat op de originele as doe omdat de radius aan de voorkant waar die er op moet zo klein is.

De reden voor dit alles ontgaat me, als dit nou om een halve mm zou gaan, ok.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de zaak gewoon oprekt wanneer je het correct monteert. Maar is zo op afstand natuurlijk onmogelijk te bepalen :?
 
En inderdaad Ramsteen, ik was vandaag weer bij de Hobbyist en zij drukten hem er gewoon overheen.
Ik heb hem enkele uren laten zitten en toen goed bekeken, niets beschadigd dus gewoon gemonteerd.
Toch ook maar het keerringetje van de drukstift vervangen.
full
 
Zo dat viel me niet mee, qua tijd, maar ja nieuwe remleidingen (HEL), andere handremcilinder, nieuwe brandstof leidingen, nieuwe koppeling (minus veer) en hevelrevisie, dus we kunnen er hopelijk weer een tijdje tegen.
Het rijd weer fantastisch.
Edit: Het gevecht met de voorspatbord boutjes ben ik alweer bijna vergeten, maar heb ik wel gewonnen. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan