Mooi op zijn wielen

En zover ben ik nou dus

full


Waar die twee buizen aan de voorkant samenkomen komt de scharnieras van de draagarm van de fusee besturing. Daar ongeveer komt ook de voorste draagarm van de zijspanwielophanging en de bevestiging van de voorvering.

Net achter die dwarsbuis komt de achterste draagarm van de zijspanwielophanging. Er komt ook een stabilisatorstang en de reactiearm daarvan komt dan mooi uit bij de achterbrug.

En zo komen alle eindjes mooi bij elkaar
 
Laatst bewerkt:
Mooi, mooi. Alleen weet ik uit eigen ervaring dat dit een hele hoop denkwerk, passen en meten en daardoor tijd vergt......
Maar we blijven het volgen, ik wacht weer op de nieuwe "cliffhanger" :+
 
Mooi Project!
Hoe gaat het trouwens met keuren van dit soort eigenbouw projecten?
Is dat nog een beetje te doen in Nederland, of komt daar een hoop bij kijken?
 
En het denkwerk hoeft niet op één span afgeschreven te worden dus dan is het al snel rendabel om er goed over na te denken
 
En ik ben weer wat verder. Dit weekend bezig weer geweest met de achterbrug.
Het is een heel gedoe om alles goed uitgelijnd te krijgen. Als ik de boel ga aflassen dan trekt het zeker wel iets. En omdat ik niet de middelen heb om de boringen van achterbrug as en excenters na het lassen na te bewerken moet ik dus proberen om dat krom trekken zoveel mogelijk te voorkomen. In ieder geval zo dat het binnen de marge van de goede werking blijft.

Ik heb er een kettingwiel en ketting tijdelijk ingehangen. De achterbrug is een behoorlijk stuk langer geworden en deze moet dus rijkelijk voorzien worden van braces en andere verstevigingen om torderen en buigen te voorkomen. Ik wil de achterbrug kunnen demonteren zonder de ketting te hoeven breken. Dat wordt nog een heel gepuzzel. dus vandaar deze opstelling

full


Gaande weg ben ik er ook achter gekomen dat de vering ook niet vanzelf gaat. Ik wil graag een veerweg van 80 mm. Dat is een centimeter of 6 minder dan origineel. Ik dacht in mijn naïviteit dat ik dat wel kon fixen door de demper gewoon direct, zonder tussenkomst van een link systeem op de achterbrug te plaatsen.

Dat gaat dus niet om 2 redenen;
Op de positie waar hij zou moeten staan om met de juiste slag te krijgen zit een band.
En de demper is zonder link systeem niet stug genoeg.
De verlengde achterbrug vergt natuurlijk ook een stevig veersysteem

Dus er moet toch weer een link systeem komen maar dan met de juiste verhoudingen voor achterbrug en gewenste veerweg

Dus zo ziet het er op dit moment bij mij in de schuur uit

full


De volgende stap is nadenken over de vering want dat is bepalend voor de positie van de braces in de achterbrug.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Dit is trouwens ook nog wel een leuk plaatje

full


Ik heb het achterwiel even aan de voorkant geplaats om te controleren of alle plannen wel kunnen. Het voorwiel wordt in diameter omgeveer 50 mm kleiner dan dit wiel dus de afstand tussen balhoofd en band wordt groter dan op de foto.
Hier staat het wiel dus 50 mm verder naar achteren dan het origineel en ik denk dat het een mooi gedrongen en ruig geheel gaat worden. Met wat extra gewicht van het blok op het voorwiel en daar was alles om begonnen
 
Soms kent arrogantie geen grenzen. Zo ook nu, als ik in deze hogeschool van constructeurs ook wat in wil brengen.
Er komt zowel een brug in het verticale vlak op iedere vorkpoot en een brug die beide vorkpoten verbindt. Ja? Is dat niet tevens een mogelijkheid om demper/veer horizontaal te leggen naar deze laatste brug? Zeg maar het cantileversysteem van de Vincent?
Of...brug aan de onderkant en demper/veer steiler?
 
Laatst bewerkt:
Ho even Ruud
Dat hogeschool gehalte valt wel mee hoor

Hoe meer je construeert hoe meer je ontdekt wat je allemaal niet weet maar het is wel heel leuk en leerzaam om een stapje verder te gaan met construeren. En ik wil het wel graag op een werktuigbouwkundig verantwoorde manier doen.

Voor de Vincent opstelling is eigenlijk geen ruimte, de demper zou dan bijna bij het blok uitkomen en die ruimte heb ik nodig om de kabelboom en andere flauwekul op te bergen.
Er is daar ook geen fatsoenlijke afsteuning voor de demper dus dan zou ik de bestaande afsteuning moeten gebruiken met een of ander verlengbeugel

De demper verticaal op de achterbrug zetten geeft weliswaar de grootste afstand tot aan het draaipunt en daarmee de meest stugge vering maar dat is nog niet genoeg.
Ik heb overwogen om de demper naast het wiel te plaatsen, dus tussen zijspan en motor, maar dat geeft wel heel veel torsie in de achterbrug.
Een linksysteem lijkt toch echt de beste oplossing op dit moment hoewel ik liever een simpelere oplossing zou toepassen, met minder onderdelen dus.

Ik zal jouw suggesties in ieder geval zeker nog eens goed overwegen
 
Laatst bewerkt:
Dat zou misschien kunnen maar er komt dan wel een erg grote hefboom op de demper te staan.
95 mm veerweg uit 35 mm slag van de demper, ik heb daar geen goed gevoel bij.

Maar de oplossing is nabij, ik heb een mooi link systeem bedacht waarbij ik de demper gebruik die ik aan de voorkant van mijn vorige span had zitten. Die heeft een slag van 65 mm. En dat wordt dan omgezet naar 80 mm veerweg dus dat is een betere verhouding en er zit een berg progressie in dus dat helpt de demper ook als het zwaar wordt.

Binnenkort wat plaatjes hoop ik
 
Dit is het idee geworden voor de achterkant. Een linksysteem wat de benodigde progressiviteit in combinatie met de gewenste veerweg moet gaan opleveren.
Het open gaatje in het driehoekje wordt met een steuntje verbonden aan de achtervork. De rest lijkt me duidelijk :)

full


Omdat alles met elkaar samenhangt en ik nou weet hoe de vering gaat worden ben ik eerst maar doorgegaan met het subframe.

full



Dat komt dus zo te zitten. De voetsteun zit daar alleen maar om de positie te bepalen. De steun komt te vervallen en de voetsteun komt direct aan het subframe vast

full


En als dat eronder hangt kan ik ook weer aan de voorkant verder met de ophanging van de fuseebesturing en de voorvering

full

full


De regenpijp wordt nog vervangen door iets van ijzer
Ik heb de ochtend doorgebracht met de klemblokken voor de scharnieras van de fuseebesturing. Duurde even maar ik ben wel content met het resultaat

full


Morgen weer verder. Langzaam maar zeker begint het weer ergens op te lijken
 
Laatst bewerkt:
Mooi denkwerk. Het is wel volkomen buiten de doos denken. Ik kan alleen maar met open mond toekijken en raden wat je volgende stap kan zijn.
 
Tijd voor een update, oma zat er alweer een tijdje.
Het gaat niet echt hard met de opbouw maar goed werk kost nou eenmaal tijd.
En omdat ik de achterbrug aan de werkbank ontwerp zijn er alweer wat halffabrikaten inde schrootbak verdwenen.
De achtervering krijgt zoals gezegd een link systeem om wat progressie in te kunnen bouwen.
Hiervoor moest een tuimelaar gemaakt worden en dat heeft wat hoofdbrekens gekost.
Uiteindelijk heb ik een paar 3 mm dikke platen op de draaibank ingespannen en daar drie gaten in gemaakt waar de naaldlagers in komen.

full


Voorlopig zitten er 3 gaten van 12 mm in. Voor het pas en meet werk is dat, met een paar bouten als draaipunt, goed genoeg.

full


De tuimelaar zag er voor het aflassen zo uit

full


Omdat de busjes met een borst in de platen vallen heeft het laswerk niet veel te houden. Het laswerk is dan ook minimaal

De ronde buizen voor de achterbrug levert wel een mooi resultaat op maar het is wel een heel gepiel om alles mooi op elkaar te laten aansluiten

full


En zover ben ik nou dus


full
 
Tijd voor een update, oma zat er alweer een tijdje.
Het gaat niet echt hard met de opbouw maar goed werk kost nou eenmaal tijd.
En omdat ik de achterbrug aan de werkbank ontwerp zijn er alweer wat halffabrikaten inde schrootbak verdwenen.
De achtervering krijgt zoals gezegd een link systeem om wat progressie in te kunnen bouwen.
Hiervoor moest een tuimelaar gemaakt worden en dat heeft wat hoofdbrekens gekost.
Uiteindelijk heb ik een paar 3 mm dikke platen op de draaibank ingespannen en daar drie gaten in gemaakt waar de naaldlagers in komen.

[afbeelding]

Voorlopig zitten er 3 gaten van 12 mm in. Voor het pas en meet werk is dat, met een paar bouten als draaipunt, goed genoeg.

[afbeelding]

De tuimelaar zag er voor het aflassen zo uit

[afbeelding]

Omdat de busjes met een borst in de platen vallen heeft het laswerk niet veel te houden. Het laswerk is dan ook minimaal

De ronde buizen voor de achterbrug levert wel een mooi resultaat op maar het is wel een heel gepiel om alles mooi op elkaar te laten aansluiten

[afbeelding]

En zover ben ik nou dus


[afbeelding]

Ik zie de delen wel verschijnen als het eerste proto klaar is.. dan doen we ff inmeten en de CNC aanzwengelen _O- :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan