Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Aangezien ik nog van allerhande 748-998 spullen op zolder had liggen maar een racertje in elkaar aan het zetten.

jlKtnSg.jpg
 
:+ Nice! Wat zijn de plannen (blok, wielen etc)? Ga je ook een draadje ergens bijhouden?

Ik heb zowat ook nog eentje in delen liggen, nog een projectje wat bij me ligt te wachten.. :X
 
Draadje ga ik niet bijhouden...komt er teveel druk op dat het af moet, nee onzin :+
Gewoon rustig opbouwen, tijd genoeg.

Het plan is...

Frame is een Kyalami frame (lagere brace, voor douchekop injectoren). Aangezien de asgaten 12mm zijn vermoed ik van een 996R of 998R. Of ze zijn al eens vergroot van 10mm naar 12mm. Dan zou het als ik mij niet vergis een 996SPS frame kunnen zijn.

Qua vering zit er een 999 vork met TiN coating in. Binnenwerk wordt aangepast door een Bitubo Kfork kit en Bitubo veren op gewicht. Stuurdemper wordt ook een Bitubo.
Een standaard Showa of Ohlins shock verbouwen zag ik niet zitten. Beide gewoon straat georiënteerd en het ombouwen naar circuit specs en servicen is ook niet goedkoop. Dus er komt een splinternieuwe Nitron R3 race shock onder. Die wordt momenteel op maat gemaakt.

Subframe is een Aluminium monoposto zitje. Met MS production grote carter ontluchting in het zitje.
Rem- en koppelingpomp worden nieuwe Accossato 19x18 en 16x18 pompen
Brembo P4/34 remklauwen (4 pads) met nieuwe carbon remblokken
Er komen 848 wielen in, die zijn veel lichter dan de standaard 3 spaaks. En iets lichter dan de 5 spaaks. Setje magnesium wielen zijn of 16,5" of 6" breed (voor 190 banden) helaas.
Remschijven worden Brembo Oro Racing schijven.

Het blok is een 999S blok met dus puntcarter, S nokkenassen, titanium drijfstangen en iets lichtere krukas. Blok ben ik opnieuw aan het opbouwen met nieuwe lagers etc. Verder blijft het blok standaard. Enige wat er gedaan wordt is het vliegwiel afdraaien, primaire aandrijving etc lichter maken en een TSS slipperclutch monteren.
Uitlaat wordt een Akrapovic volledig systeem met 53mm/56mm bochten. Half titanium.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor! Waar koop je een Nitron shock, is daar een Nederlandse leverancier van?

Ik heb nog een '02 748R frame liggen, dus ook met een lage brace en het kriebelt wel eens om de 999S daarvoor op te offeren maar dat kan ik ook niet over mijn hart verkrijgen :o

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen!
 
Geen idee of daar een Nederlandse leverancier van is.
Heb de shock bij Nitron zelf gekocht. Prima toko en goede service :Y Heb daar ook ooit eens een gekocht voor een daytona 675. Kwaliteit en afwerking van de shocks is gewoon p*rno. In mijn ogen nog beter dan Ohlins, Bitubo, Ktech etc.

Nitron Racing Shocks,Store,(94-02),Ducati 998/996/916/748 Monoposto (94-02) NTR R3

Ik heb hier nog een 999 blok liggen, wellicht leuk om in het 748R frame te hangen :+
 
Laatst bewerkt:
Lak van het blok is helaas royaal aan het loslaten.
Ook aan de binnenkant blijkbaar.
Kwestie van laten parelstralen? :? Ik heb VHT lak voor het blok. Maar ik denk niet dat het er direct overheen kan. Uiteraard eerst de rotte stukken eraf halen.
 
Mmmmm, dat klinkt niet positief als de lak ook binnenin los laat. Het is niet van briljante kwaliteit idd. Laten stralen is idd het beste.
 
Laatst bewerkt:
Fiets heeft een tijd stil gestaan, aldus de vorige eigenaar.
Is ook te zien.
Het standaard 999 blok staat nog netjes in de lak.
Van het S blok laat het best royaal los allemaal. Ochja..dan maar stralen :)

Nu kan ik de 999 elektronica/dash erop gaan zetten, maar dat dashboard is knap lelijk.
Oud 996 spul erop zetten kan ook. Mits je 996r/998 gasschuiven gebruikt i.v.m. non-lineaire TPS. Of 999 gasschijven en de TPS ombouwen of convertor chip. Hoop gedoe en heb maar een Falcon dashboard gekocht zoals ze op de 999 in het SBK gebruikte :9 Enige wat er moet gebeuren is de 996R ECU die ik heb liggen, laten flashen naar 999 zonder immobiliser.

105573d1329656001-has-anybody-seen-carbon-dash-surrounding-749-999-294622.jpg
 
Goedenavond,

Ik heb een Ducati 748 uit 2000 maar van de week is mijn koppelingscilinder gaan lekken.
Nu heb ik begrepen dat er wel vaker problemen geweest zijn met het lekken hiervan en dat er meerdere versies van zijn waarvan die vanaf 2001 het beste. Aangezien ik niet echt problemen heb met hoe de koppeling was ben ik aan het twijfelen om deze versie erop te zetten of toch een after market cilinder met een wat grotere diameter zuiger.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen voor een 2001 versie of met een cilinder met wat grotere diameter zuiger?
 
Ja had ik ooit gedaan met mijn oude 916 racer. Werkt dan een stuk lichter.
Heb nog zo'n koppeling cilinder liggen mocht je interesse hebben.
 
Of je koopt een nieuwe o ring en vervangt deze om de 2 jaar om lakschade te voorkomen. O ring is te krijgen bij de ducati dealer. Zuigertje en cilinder goed schoonmaken. Nieuwe o ring monteren met wat o ring vet en klaar.

De oorzaak ligt bij stof en vet van de ketting die in de koppelingscilinder terecht komt. Niets aan te doen.
Behalve om de 2 jaar schoonmaken en vervangen. Kost je 10 Euro in totaal.
 
Het standaard 999 blok staat nog netjes in de lak.
Van het S blok laat het best royaal los allemaal. Ochja..dan maar stralen :)
Bij mijn 999s blok laat de verf ook her en der los. Komt er met flinke stukken vanaf.

Heb trouwens een 999s blok met 916(?) oid SP injectie, dus dubbele inspuiting per cilinder op een 748 draadboom en opnieuw gemapte ecu.
 
Bij mijn 999s blok laat de verf ook her en der los. Komt er met flinke stukken vanaf.

Heb trouwens een 999s blok met 916(?) oid SP injectie, dus dubbele inspuiting per cilinder op een 748 draadboom en opnieuw gemapte ecu.
Nice :) Airbox zelf in elkaar geknutseld?

Dat is het enige waar ik geen zin in heb _O-

Hoe zat het trouwens met die snelwisselhouders voor de kettingwielen :? Op mijn oude 916 racer had ik er volgens mij een van JT. Nu zie ik ze ook van Renthal. Is dat onderling uitwisselbaar of zit je dan vast aan JT of Renthal kettingwielen?

Vandaag even
- nieuwe balhoofdlagers gemonteerd
- achterbrug/excenter schoon gemaakt
- tss alu kuipframe gemonteerd
En de 848 wielen zijn binnengekomen

r6oOlYQl.jpg


bVqYFmDl.jpg
 
Nice :) Airbox zelf in elkaar geknutseld?

Dat is het enige waar ik geen zin in heb _O-

Hoe zat het trouwens met die snelwisselhouders voor de kettingwielen :? Op mijn oude 916 racer had ik er volgens mij een van JT. Nu zie ik ze ook van Renthal. Is dat onderling uitwisselbaar of zit je dan vast aan JT of Renthal kettingwielen?

Vandaag even
- nieuwe balhoofdlagers gemonteerd
- achterbrug/excenter schoon gemaakt
- tss alu kuipframe gemonteerd
En de 848 wielen zijn binnengekomen

[afbeelding]

[afbeelding]
Tussen de inlaatspruitstukken en de kop zitten 1cm dikke spacers en een zelf gefröbeld plaatje op de verbindingsstang tussen de injectiehuizen en dan nog komt de staande cilinder maar net in de standaard airbox. Ik kijk nog wel eens rond naar een 998 frame...

Naast de injectie heb je ook wat gepruts met de oliekoeler bevestiging 998-style. Vergt een creatieve oplossing voor een bracket waar je de koeler alsmede de kuipdriehoek aan kan ophangen. Voorlopig dus zonder koeler, leuke oplossingen zijn welkom.
 
Nice :) Airbox zelf in elkaar geknutseld?

Dat is het enige waar ik geen zin in heb _O-

Hoe zat het trouwens met die snelwisselhouders voor de kettingwielen :? Op mijn oude 916 racer had ik er volgens mij een van JT. Nu zie ik ze ook van Renthal. Is dat onderling uitwisselbaar of zit je dan vast aan JT of Renthal kettingwielen?

Vandaag even
- nieuwe balhoofdlagers gemonteerd
- achterbrug/excenter schoon gemaakt

Mooi project. Wie wat bewaard heeft wat!
- tss alu kuipframe gemonteerd
En de 848 wielen zijn binnengekomen

[afbeelding]

[afbeelding]
 
Bedankt voor het meedenken!

Ik mag me hier nu officieel melden als eigenaar van een gele Ducati 998. Het is me gelukt om een vrijwel origineel exemplaar te vinden. Ik ben de tweede eigenaar. Twee weken geleden heb ik de knoop doorgehakt en afgelopen vrijdag heb ik de 998 opgehaald. Ik heb meteen optimaal geprofiteerd van het mooie weer. Sinds vrijdag heb ik ongeveer 400 - 500 km gereden met de 998. We moeten nog een beetje aan elkaar wennen, maar ik durf nu al te zeggen dat dit de best sturende motorfiets is die ik tot nu toe heb gehad en ik heb in mijn korte motorcarrière al de nodige motoren "versleten".

Het is volgens mij wel een motor met een gebruiksaanwijzing/ met een aantal eigenaardigheden. Ik ben benieuwd of jullie de volgende dingen herkennen:
- Ik heb wat moeite om z'n neutraal te vinden...
- Als ik contact maak en ik wacht te lang met het daadwerkelijk starten van de motor lukt het niet om de motor aan de gang te krijgen of het gaat heel moeizaam :? . Bij een koude motor start de motor met een druk op de knop.
- Terugschakelen vereist een goede "trap" op het schakelpedaaltje.
- Bij het wegrijden is een goede dot gas vereist.
- Het zadel wordt snel warm door de hitte van de uitlaten (dit is overigens geen verrassing..)
- Jammer dat je niet met het aangrijpingspunt van de koppeling kunt spelen.

Ik stoor me niet aan de bovenstaande punten, maar ik ben wel nieuwsgierig of jullie dit herkennen.

In mijn ogen zijn de sterke punten van de 998:
- de sublieme gasreactie. Vanaf 2500 toeren pakt de motor mooi op.
- Het rijgedrag geeft heel veel vertrouwen.
- De looks *D.
- Het geluid.
- De versnellingsbak is prettig in de omgang.
- Hij remt uitstekend als je nagaat dat de setup achterhaald/verouderd is.
- Voor op de openbare precies genoeg vermogen.

De motor heeft de volgende opties:
- Carbon hugger
- Carbon uitlaatschild
- Aftermarket koppelingscilinder

Op termijn ga ik op zoek naar:
- een setje termignoni dempers + collector
- een quickshifter (tenminste als dit verantwoord is)
- misschien een aantal Carbon onderdelen.
- Een nieuwe spiegel
- Een double bubble ruitje
- nieuwe handvatten

In het geval van een Ducati wil ik niet al te veel aanpassen.
 
Gefeliciteerd! Prachtige fiets! Ik herken je nadelen niet van mijn 999 die min of meer hetzelfde blok heeft. Wel blijft starten kritisch, als ie niet meteen mooi aanslaat dan kun je em beter een nacht aan de lading zetten en de Jap pakken :+
 
Ik mag me hier nu officieel melden als eigenaar van een gele Ducati 998. Het is me gelukt om een vrijwel origineel exemplaar te vinden. Ik ben de tweede eigenaar. Twee weken geleden heb ik de knoop doorgehakt en afgelopen vrijdag heb ik de 998 opgehaald. Ik heb meteen optimaal geprofiteerd van het mooie weer. Sinds vrijdag heb ik ongeveer 400 - 500 km gereden met de 998. We moeten nog een beetje aan elkaar wennen, maar ik durf nu al te zeggen dat dit de best sturende motorfiets is die ik tot nu toe heb gehad en ik heb in mijn korte motorcarrière al de nodige motoren "versleten".

Het is volgens mij wel een motor met een gebruiksaanwijzing/ met een aantal eigenaardigheden. Ik ben benieuwd of jullie de volgende dingen herkennen:
- Ik heb wat moeite om z'n neutraal te vinden...
- Als ik contact maak en ik wacht te lang met het daadwerkelijk starten van de motor lukt het niet om de motor aan de gang te krijgen of het gaat heel moeizaam :? . Bij een koude motor start de motor met een druk op de knop.
- Terugschakelen vereist een goede "trap" op het schakelpedaaltje.
- Bij het wegrijden is een goede dot gas vereist.
- Het zadel wordt snel warm door de hitte van de uitlaten (dit is overigens geen verrassing..)
- Jammer dat je niet met het aangrijpingspunt van de koppeling kunt spelen.

Ik stoor me niet aan de bovenstaande punten, maar ik ben wel nieuwsgierig of jullie dit herkennen.

In mijn ogen zijn de sterke punten van de 998:
- de sublieme gasreactie. Vanaf 2500 toeren pakt de motor mooi op.
- Het rijgedrag geeft heel veel vertrouwen.
- De looks *D.
- Het geluid.
- De versnellingsbak is prettig in de omgang.
- Hij remt uitstekend als je nagaat dat de setup achterhaald/verouderd is.
- Voor op de openbare precies genoeg vermogen.

De motor heeft de volgende opties:
- Carbon hugger
- Carbon uitlaatschild
- Aftermarket koppelingscilinder

Op termijn ga ik op zoek naar:
- een setje termignoni dempers + collector
- een quickshifter (tenminste als dit verantwoord is)
- misschien een aantal Carbon onderdelen.
- Een nieuwe spiegel
- Een double bubble ruitje
- nieuwe handvatten

In het geval van een Ducati wil ik niet al te veel aanpassen.


Foto's!!! Gefeliciteerd. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan