KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Koppakking kapot
Zou kunnen, dan starten zonder dop, dan zou het echt moeten bubbelen in de radiateur als hij zo snel weer overloopt.

Maar, hoor bijna nooit dat koppakking eruit gaat. Heb je niet een maatje met dezelfde motor? Dan ff van dop wisselen, eerst simpele zaken checken voordat je uitgaat van defecte koppakkingen of andere ernstige zaken.
 
Zou kunnen, dan starten zonder dop, dan zou het echt moeten bubbelen in de radiateur als hij zo snel weer overloopt.

Maar, hoor bijna nooit dat koppakking eruit gaat. Heb je niet een maatje met dezelfde motor? Dan ff van dop wisselen, eerst simpele zaken checken voordat je uitgaat van defecte koppakkingen of andere ernstige zaken.

Straks ff kijken of het bubbelt en of de pomp werkt,ken helaas niemand die een dop heeft.
Zou wel kunnen dat de koppakking stuk is,
Heb de motor gekocht zonder onderhoudshistorie dus is goed mogelijk dat er nu 225 uur op de eerste zuiger zit.
Weet iemand wat een 'warped head' betekent?
 
Maar met een kapotte koppakking moet je toch flink veel witte rook krijgen uit de uitlaat? Of is dat niet altijd zo?
 
kromgetrokken

become or cause to become bent or twisted out of shape, typically as a result of the effects of heat or dampness.

Weet ik haha ik bedoel meer van wat is er dan krom? En kan je dat zo zien of moet dat opgemeten worden?
 
Laatst bewerkt:
Maar met een kapotte koppakking moet je toch flink veel witte rook krijgen uit de uitlaat? Of is dat niet altijd zo?
Niet altijd. Kan ook heel klein klein lekje zijn dat er wat verbrandingsgassen naar het koelwatercircuit gaan. Daarom bellen en heel snel overstromen.
 
Is n milieudingetje. Zo worden de oliedampen vanuit het carter nogmaals verbrand voordat ze de vrije natuur in gaan.
Ik zou uiteraard de aansluiting nar de carb afdichten als je hem niet meer aansluit, vuil/meuk in je carb werkt niet goed ;)

:^
Behalve dat je de carburateur natuurlijk dicht moet maken omdat je anders ongefilterde lucht naar binnen kan trekken...

Als je het circuit op gaat dan moeten alle overloopslangetjes uitkomen op een bakje, zodat je de gemorste vloeistof kan opvangen. En als je het slangetje open laat zou er vuil naar binnen kunnen komen het carter in.

Iemand trouwens ervaring met een checkvalve in de carter ontluchting?

Engine Breather - Husaberg Forum
Crankcase one-way vent valves
Ktm 525 Case Vent Valve - Polaris Riders

Zelf een membraam klepje van een Mercedes (part no. staat wel ergens op google) tussen de carter ontluchting gezet. Motor draait prima, heb niet het gevoel dat het ding nu mega veel rijker loopt, olie gebruikt, etc. Anderzijds had ik daar al niet echt problemen mee en heb ik ook niet het gevoel dat het klepje mega veel doet, maar so far so good. :t

Reden was eigenlijk vrij simpel. Vorige eigenaar had een tuinslang en een plastic flesje gebruikt voor de carter ontluchting. Het flesje zat achter het blok met ty-raps aan het frame, met een extra opening bovenin zodat er geen druk op het flesje zou opbouwen.

Op zich prima, maar het oog wil ook wat. Bovendien verzamelde ik nu in het flesje ook steeds vuil en regenwater van het achterwiel.

Wou het allemaal wat netter, dus nu lopen de kleine overloopslangetjes (carb, radiateur, etc.) bij de achterbrug naar binnen. Daardoor zou het flesje in de weg gaan zitten (en het is echt f*cking lelijk) dus daar moest ik wat anders mee...originele ontluchtingsslang en een klepje van 5 euro verder...
 
Niet altijd. Kan ook heel klein klein lekje zijn dat er wat verbrandingsgassen naar het koelwatercircuit gaan. Daarom bellen en heel snel overstromen.

:Y en druk opbouw in koelsysteem waardoor er water uit geblazen wordt en de rest extra snel te heet raakt.

Kan lekken tussen olie en water, verbrandingsgassen en olie of water of tussen alles. De keuze is reuze.
 
Vandaag met de dop eraf gestart,.
Geen bubbels, en na een minuutje of 3 kookte het al.
Weet niet of dat normaal is wanneer hij loopt zonder dop, maar ik vond het erg snel.
Ook stroomde de vloeistof niet, ging gelijk koken.
Olie ziet er normaal uit.
Binnenkort de thermostaat eraf halen em testen, daarna waterpomp..
 
Heren kenners, ik hoor af en toe een piepend geluid tijdens het rijden. Als ik de koppeling gebruik verdwijnt het.

Bij een auto denk ik aan de druklager echter dit heeft de motor niet. Iemand een Idee?
 
Heren kenners, ik hoor af en toe een piepend geluid tijdens het rijden. Als ik de koppeling gebruik verdwijnt het.

Bij een auto denk ik aan de druklager echter dit heeft de motor niet. Iemand een Idee?
Ketting :? Als je de koppeling intrekt geen aandrijving meer en "ontspant" de ketting.
Knal er eens een goeie klap vet op en dan weer rijden.
Stiekem stukkie zonder helm rijden (kom er maar in moraalridders), dan kan je stuk beter horen waar het vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Ketting :? Als je de koppeling intrekt geen aandrijving meer en "ontspant" de ketting.
Knal er eens een goeie klap vet op en dan weer rijden.
Stiekem stukkie zonder helm rijden (kom er maar in moraalridders), dan kan je stuk beter horen waar het vandaan komt.


🤔dat ga ik eens even checken, had er net een nieuwe ketting op met fabrieksvet
 
klein vraagje

Past een stickerset voor model 14-15 ook op een 12-13 exc?


bvd


14/15 Plastic past met een hele kleine aanpassing wel op 12/13, maar de kappen zijn wel degelijk anders, dus de stickers zullen niet even mooi passen waarschijnlijk..
 
Ketting :? Als je de koppeling intrekt geen aandrijving meer en "ontspant" de ketting.
Knal er eens een goeie klap vet op en dan weer rijden.
Stiekem stukkie zonder helm rijden (kom er maar in moraalridders), dan kan je stuk beter horen waar het vandaan komt.

Sorry hoor. Maar je gaat toch niet zonder helm rijden!!! :X B| :N

















:+
 
Laatst bewerkt:
heeft iemand hier het werkplaats handboek van een 2008 / 2009 ktm 450 smr of weet waar ik die kan vinden? ik heb de gewone owners manual al wel.
 
www.keustermans.nl/KTM_XC4_450_530_repair_manual.pdf
 
de smr is totaal anders dan een exc inderdaad. bedankt voor de link maar ik zoek hem toch echt voor een smr. van een 2007 smr of ouder kan ik hem wel vinden maar het punt is dat ze vanaf 2008 totaal zijn veranderd.
 
Moet er hier iets vervangen worden?

Wilt er iemand een 525 kopen?
Ik word er echt gek van, ene probleem na het andere.
Nu zie ik net weer dat er olie lekt aan de bovenkant van de vorkpoot..
 
Dat hoort volgens mij niet.
Een rfs hoort oerbetrouwbaar te zijn.
Is ie dat niet, is er wat stuk (duh)
 
Terug
Bovenaan Onderaan