Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Op dit moment: Garantie accupakket: 5 jaar/geen kilometerbeperking

Volgens mij was het in 2016 een kwart miljoen kilometer oid... ongeveer hetzelfde als geen beperking dus :P
Okeee... maar garantie is nog geen levensduur.
Als ik nu een Zero met zeg 10K op de teller uit bouwjaar 2013 koop, ben ik dan volgend jaar de sjaak?
Op hun website claimen ze "Est. pack life to 80% (city): 232,000 miles (373,000 km)" voor een S8.5 uit 2013. . Daar staat geen leeftijd bij. Lijkt me niet realistisch.
 
Okeee... maar garantie is nog geen levensduur.
Als ik nu een Zero met zeg 10K op de teller uit bouwjaar 2013 koop, ben ik dan volgend jaar de sjaak?
Op hun website claimen ze "Est. pack life to 80% (city): 232,000 miles (373,000 km)" voor een S8.5 uit 2013. . Daar staat geen leeftijd bij. Lijkt me niet realistisch.
Zou ik je niet kunnen zeggen.. mss aan Zero zelf vragen?
 
....Als ik nu een Zero met zeg 10K op de teller uit bouwjaar 2013 koop, ben ik dan volgend jaar de sjaak?
Op hun website claimen ze "Est. pack life to 80% (city): 232,000 miles (373,000 km)" voor een S8.5 uit 2013. . Daar staat geen leeftijd bij. Lijkt me niet realistisch....

Die verwachte levensduur komt voort uit gegevens die verzameld zijn over dit type batterij. Ze hebben een proefopstelling waar een hoop cellen steeds geladen en ontladen worden, uit die gegevens blijkt dat een batterij na 1000 volledige cycli iets van 6% capaciteit kwijt is.

Bij mijn motor is een volledige cyclus rond de 150 km, 1000 cycli is 150.000 km. En dan hebben we het over 6%, dat merk je niet eens.
Hoeveel motoren buiten BMW 's halen zoveel kilometers ?

Zelf rijd ik er inmiddels een aantal maanden mee en ik maak me helemaal niet meer druk om de batterij, ben er helemaal niet meer bang voor.
Van andere zaken ben ik minder zeker zoals de winterbestendigheid.


En wat afschrijving aangaat.... Ik ben ook particulier, heb hem gewoon gekocht omdat ik denk dat ie uiteindelijk helemaal niet zo duur zal zijn. Dan reken ik wel over een jaar of 8, globaal. In die tijd kan ik zoveel aan brandstof besparen dat de meerprijs er dubbel en dwars uit is, en dan heb ik ook nog goedkoper onderhoud.

Wat dat aangaat ben ik ook benieuwd wat deze motoren op de lange duur doen, qua prijs. Als je veel rijdt is het natuurlijk ideaal, de onkosten zijn erg laag.
Bij oudere motoren wordt nog wel eens bezuinigd op onderhoud omdat het onderhoud maar blijft komen en op een bepaald moment duurder is dan wat de motor nog waard is. Dat zal met deze niet snel gebeuren. Je hoeft geen kleppen stellen of uitlaat vervangen en het belangrijkste, je hoeft niet steeds een brandstoftank vullen.

Anderszijds staat de techniek niet stil, straks lachen we om de prestaties van deze eerste elektrische motoren maar ze blijven bruikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Okeee... maar garantie is nog geen levensduur.
Als ik nu een Zero met zeg 10K op de teller uitHet Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II bouwjaar 2013 koop, ben ik dan volgend jaar de sjaak?
Op hun website claimen ze "Est. pack life to 80% (city): 232,000 miles (373,000 km)" voor een S8.5 uit 2013. . Daar staat geen leeftijd bij. Lijkt me niet realistisch.

Dat zal wel meevallen gezien lithium accupacks van de eerste generatie elektrische auto's uit 2011 - 2013 doen het anno 2017 ook nog prima waarbij de degradatie en uitval heel erg meevalt. Probleem gevallen zoals bij de eerste generaties Leaf werden eigenlijk allemaal veroorzaakt door een verkeerd design met het koelen van het pack.

Het BMS van elektrische voertuigen is tegenwoordig behoorlijk hufterproof :)

Wordt het accepack van de Zero eigenlijk nog actief gekoelt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag mijn Zero DS weer opgehaald bij de dealer met een nieuwe Powertank (garantie). De kleine accu was kapot gegaan door een foutieve firmware waardoor de accu leegliep na lange stilstand, ondanks dat de motor was ingeplugd. De grote accu was overigens nog prima. Ik heb zelfs nu een klein beetje meer capaciteit (ca. 0.2 kWh).
 
Wordt het accepack van de Zero eigenlijk nog actief gekoelt?

Niet gekoeld, maar wel bewaakt. Net zoals de motor en controller. Ik neem aan dat het laden wordt beperkt als de temp te hoog oploopt. Bij een hoge motortemperatuur heb ik wel meegemaakt dat het vermogen wordt beperkt.
 
Tesla heeft intussen tonnen aan data verzameld. Na een ton is er een paar procent afgenomen range meetbaar. Daarna neemt de veroudering af. Voorbij de drie ton komt het vrijwel tot stilstand.
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
Voor de accu ben ik niet bang. De lader van de Zero maak ik me eerder zorgen over.

De eerste generatie laders waren wat minder, de huidige schijnen het goed te doen. Beetje langzaam weliswaar.
 
Ik vind het toch wel steeds interessanter worden, en jullie ervaringen en meningen geven mij wat meer vertrouwen in de techniek, dank. Heb me al wat ingelezen op de Zero's en voor mijn woonwerkverkeer (3 km stad + 30 km snelweg (130 km/h) + 7 km stad enkele reis met mogelijkheid tot opladen op het werk) zou het perfect zijn, toch? Hoef ik er niet eens m'n rijstijl voor aan te passen... gewoon zoeffff naar het werk, over tien jaar doen we het allemaal en weten we niet beter. Early adopter mode on. :+
Het lijkt me leuk om dagelijks (nou ja, mooiweerrijder he) in de spits te laten zien dat het er is, dat het werkt, dat het kan. Mensen overtuigen door het zelf te doen.

Het gaat me niet om het geld besparen, motorrijden is een hobby en hobbies kosten nou eenmaal geld. Mijn huidige auto en motor kosten ook wel wat en er staat er toch altijd minstens eentje niets te doen.
Het enige wat me nog een beetje tegenhoudt om elektrisch te gaan is de hoge aanschafprijs, er is net genoeg spaargeld voor een tweedehands, en dan moet er ook nog een ruit en een kofferset op.
Vandaag maar eens even een excelletje bouwen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het toch wel steeds interessanter worden, en jullie ervaringen en meningen geven mij wat meer vertrouwen in de techniek, dank. Heb me al wat ingelezen op de Zero's en voor mijn woonwerkverkeer (3 km stad + 30 km snelweg (130 km/h) + 7 km stad enkele reis met mogelijkheid tot opladen op het werk) zou het perfect zijn, toch? Hoef ik er niet eens m'n rijstijl voor aan te passen... gewoon zoeffff naar het werk, over tien jaar doen we het allemaal en weten we niet beter. Early adopter mode on. :+
Het lijkt me leuk om dagelijks (nou ja, mooiweerrijder he) in de spits te laten zien dat het er is, dat het werkt, dat het kan. Mensen overtuigen door het zelf te doen.

Het gaat me niet om het geld besparen, motorrijden is een hobby en hobbies kosten nou eenmaal geld. Mijn huidige auto en motor kosten ook wel wat en er staat er toch altijd minstens eentje niets te doen.
Het enige wat me nog een beetje tegenhoudt om elektrisch te gaan is de hoge aanschafprijs, er is net genoeg spaargeld voor een tweedehands, en dan moet er ook nog een ruit en een kofferset op.
Vandaag maar eens even een excelletje bouwen. ;)
Ja hoor, makkie, en dan hoef je niet eens op je werk op te laden. Of thuis niet, kan ook :)
Ruit kan je nog heroverwegen, zeker voor de kleine afstand die je rijdt en dan ook nog alleen met mooi weer :? Koffers... sja.. als je ze nodig hebt....
 
nou ik heb gesprek gehad op het werk.

ze vonden het een leuk idee zo een elektrische motor... maar binnen zo een groot bedrijf moet dit hogerop besloten worden en moet er beleid aangepast worden want dan zou iedereen in mijn functie deze optie moeten krijgen.
dus als het al goedgekeurd wordt gaat het ook nog is een tijdje duren voordat ik zo een mooie zero zou kunnen rijden.
meschien als het dan toch zou lukken heeft zero er net een snel laad systeem bij zitten en dan is het natuurlijk nog leuker :+

dromen mag altijd toch :]
 
nou ik heb gesprek gehad op het werk.

ze vonden het een leuk idee zo een elektrische motor... maar binnen zo een groot bedrijf moet dit hogerop besloten worden en moet er beleid aangepast worden want dan zou iedereen in mijn functie deze optie moeten krijgen.
dus als het al goedgekeurd wordt gaat het ook nog is een tijdje duren voordat ik zo een mooie zero zou kunnen rijden.
meschien als het dan toch zou lukken heeft zero er net een snel laad systeem bij zitten en dan is het natuurlijk nog leuker :+

dromen mag altijd toch :]

Als ik dit lees dan word ik weer blij dat ik zelfstandig ondernemer ben. Geen idiote procedures en bureaucratische besluiten meer. Gewoon doen wat je zelf wil.
 
Nou, ik heb de eerste stappen gezet...

Hier in het Noorden rijden er nog vrijwel geen elektrische motorfietsen (ik heb ze i.i.g. nog niet gezien) dus ik ben de gesprekken aangegaan met werkgever, motordealer en verzekeraar.
Ik wil wel investeren maar zij moeten even meewerken met het neerzetten van een bruikbaar totaalconcept. Gelukkig snapt iedereen dat dit de onvermijdelijke toekomst is en zijn ze allemaal zeer welwillend, dus wie weet heb ik wat vlotgetrokken op/in dit gebied, dat zou leuk zijn.

Het gaat om een Zero S 11.4 uit 2014. Kost me bijna al m'n spaargeld maar hee, dat brengt toch al niets meer op en ik doe er verder niets mee dus zet ik het maar aan het werk.
Als het allemaal doorgaat blijven er straks nog twee grote vragen over:
- hoe laad ik die Zero zo groen mogelijk op (eigenlijk wil ik volkomen emissievrij en budgetneutraal heen en weer naar het werk, en daar publiciteit voor genereren, dat is het grotere plan)
- wat doe ik met mijn benzine-motorrijwiel (ga ik het schakelen en het geluid missen, de geur van benzine en metaal, het knutselen en het onderhoud)

Nah ja, die antwoorden komen vanzelf. Have faith. :)
 
Laatst bewerkt:
Je pakt het goed aan... Je informeert jezelf goed en betrekt anderen er vooraf bij.

Wel eng om al je geld in een motor te stoppen, zelf wil ik altijd wat reserve houden. Er kan altijd iets stuk gaan, dat is eigenlijk waar ik het meest bang voor ben. Mijn Zero S is dus ook van 2014, hij heeft al een nieuwe lader (viel onder garantie / coulance) en een nieuwe riem. Beide zijn sindsdien verbeterd...
Wat ik bedoel, er kan nog meer stuk gaan en ik durf dit aan omdat ik wat reserve heb.

Wat betreft elektrische motorfietsen in het hoge noorden, Electric Motorcycles zit toch daar toch ? Ze hebben alleen geen Zero's...

Helemaal groen rijden is natuurlijk wel een mooi streven. Zelf rijd ik op stroom die ik over heb van mijn zonnepanelen. Zou jij ook kunnen doen maar ook dat is een investering...
Kies anders voor zo'n onderlinge elektriciteitsverdeel maatschappij, dan rijd je bijvoorbeeld op groene stroom van de windmolen van een boer in de buurt of van een veld zonnepanelen.

En wat betreft het missen van geluid, schakelen en onderhoud ? Ik mis het net als kiespijn.
Onlangs moest ik even met de bedrijfswagen op pad, die heeft nog een zuigermotor met voetkoppeling en een handversnellingsbak... Wat een armoe. Ik heb toch decennia zelf zo gereden maar nu ik elektrisch gewend ben wil ik echt niet meer terug.
Zelf heb ik de benzinemotor nog wel maar dat is gewoon omdat ik niet weet hoe betrouwbaar de Zero zal zijn op de lange duur. En, ik kreeg er toch bijna niets voor bij inruil...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb de eerste stappen gezet...

Hier in het Noorden rijden er nog vrijwel geen elektrische motorfietsen (ik heb ze i.i.g. nog niet gezien) dus ik ben de gesprekken aangegaan met werkgever, motordealer en verzekeraar.
Ik wil wel investeren maar zij moeten even meewerken met het neerzetten van een bruikbaar totaalconcept. Gelukkig snapt iedereen dat dit de onvermijdelijke toekomst is en zijn ze allemaal zeer welwillend, dus wie weet heb ik wat vlotgetrokken op/in dit gebied, dat zou leuk zijn.

Het gaat om een Zero S 11.4 uit 2014. Kost me bijna al m'n spaargeld maar hee, dat brengt toch al niets meer op en ik doe er verder niets mee dus zet ik het maar aan het werk.
Als het allemaal doorgaat blijven er straks nog twee grote vragen over:
- hoe laad ik die Zero zo groen mogelijk op (eigenlijk wil ik volkomen emissievrij en budgetneutraal heen en weer naar het werk, en daar publiciteit voor genereren, dat is het grotere plan)
- wat doe ik met mijn benzine-motorrijwiel (ga ik het schakelen en het geluid missen, de geur van benzine en metaal, het knutselen en het onderhoud)

Nah ja, die antwoorden komen vanzelf. Have faith. :)
Goed bezig! Qua opladen, heb je thuis zonnepanelen? Ik weet niet hoe je situatie is qua reiskostenvergoeding maar met een laadpaal aan de gevel/in de schuur kun je vrij gemakkelijk automatisch factureren tegenwoordig.
 
Nee, geen zonnepanelen hier thuis, ook niet handig want het dak ligt verkeerd.
Werkgever heeft wel een "groen" gebouw dus daar moeten we even een verhaal van maken.
Het is allemaal alleen nog maar een idee, ik probeer wat in gang te zetten, leuk als het lukt.

@Hybride: ja, het is wel veel geld, misschien vind ik er wel niets aan en dan?
Maar ik zorg wel dat er genoeg achterblijft om eventueel een kapotte wasmachine te vervangen.
Ben benieuwd met wat voor voorstel de dealer komt, en wat de verzekeraar er van maakt.

Het is net werk: maak er een project van, zorg dat de juiste mensen op het goede moment de nodige zaken voor elkaar hebben en hang er een prijskaartje aan. ;)
 
Zeker weten? Met de huidige prijzen zijn noord-oostelijke/westelijke daken al geschikt en zelfs noordelijk als je ze zelf legt.

En de werkgever zijn daar dan al wel laadpalen?
 
Het dak van mijn huis ligt zuiver oost-west. Zelf leggen is geen optie, mij te hoog en te steil.

De werkgever heeft wel laadpalen met J1772 connectoren, maar ik wil ze pushen om iets aan te leggen met gewone stekkers waar fietsen, brommers en dus ook mijn motor kunnen opladen.
Elektrisch rijden moet gemeengoed worden.
 
Het dak van mijn huis ligt zuiver oost-west. Zelf leggen is geen optie, mij te hoog en te steil.

De werkgever heeft wel laadpalen met J1772 connectoren, maar ik wil ze pushen om iets aan te leggen met gewone stekkers waar fietsen, brommers en dus ook mijn motor kunnen opladen.
Elektrisch rijden moet gemeengoed worden.
Joh een oost-west dak is juist ideaal, ik heb daar al jaren pv op :)

En ik denk niet dat je werkgever J1772 heeft maar een Mennekes paal, J1772 wordt voornamelijk in Amerika gebruikt. Dat is geen probleem voor een Zero met een adapter of als je een charge tank in laat bouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan