Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Joh een oost-west dak is juist ideaal, ik heb daar al jaren pv op :)

En ik denk niet dat je werkgever J1772 heeft maar een Mennekes paal, J1772 wordt voornamelijk in Amerika gebruikt. Dat is geen probleem voor een Zero met een adapter of als je een charge tank in laat bouwen.

Toch zijn er bedrijven die, in verband met de Leaf, Outlander en Ampera, palen hebben neergezet met zo'n J1772 stekker. Beetje dom, maar vaak verkeerd voorgelicht door hun leverancier.
 
Er staat voor het gebouw een EcoTap laadpaal met pasjessysteem, met J1772 connectoren, inderdaad primair voor de bedrijfs Outlanders. Maakt voor mij en de Zero niet uit, heb al alternatieven gevonden in de fietsenkelder (met camerabewaking). Daar gaat het PR aspect een beetje mee verloren maar daar geven we wel een draai aan, 'k heb nog wel wat leuks in gedachten.
Wordt vervolgd. ;)
 
Er staat voor het gebouw een EcoTap laadpaal met pasjessysteem, met J1772 connectoren, inderdaad primair voor de bedrijfs Outlanders. Maakt voor mij en de Zero niet uit, heb al alternatieven gevonden in de fietsenkelder (met camerabewaking). Daar gaat het PR aspect een beetje mee verloren maar daar geven we wel een draai aan, 'k heb nog wel wat leuks in gedachten.
Wordt vervolgd. ;)

je kunt ook nog zoiets aanschaffen: SAE J1772 Charging Adapter [10-03267] - $300.00 : Zero Motorcycles, Electric Motorcycle Company

Bij Zero is die best prijzig. Je kunt het ook zelf maken of vragen of Laadkabelfabriek - Laadkabels op elke gewenste lengte er eentje maakt
10-03267.jpg
 
Toch zijn er bedrijven die, in verband met de Leaf, Outlander en Ampera, palen hebben neergezet met zo'n J1772 stekker. Beetje dom, maar vaak verkeerd voorgelicht door hun leverancier.
Serieus? Dat is zeker stom ja. Gelukkig is een nieuwe stekker zo gemonteerd indien nodig.

Er staat voor het gebouw een EcoTap laadpaal met pasjessysteem, met J1772 connectoren, inderdaad primair voor de bedrijfs Outlanders. Maakt voor mij en de Zero niet uit, heb al alternatieven gevonden in de fietsenkelder (met camerabewaking). Daar gaat het PR aspect een beetje mee verloren maar daar geven we wel een draai aan, 'k heb nog wel wat leuks in gedachten.
Wordt vervolgd. ;)
Even voor de goede orde, is het de linker of de rechter op je werk?
PC_Type1.jpg
 
Even voor de goede orde, is het de linker of de rechter op je werk?
[afbeelding]
Even naar buiten gelopen en het klepje opgelicht: I stand corrected, aan de paal zit de rechter en in de Outlander zit de linker. Maar dat maakt voor mij niet zo uit, ik regel wel wat in de droge warme camerabewaakte semi-afgesloten fietsenkelder met Schuko-stekkers. ;)
 
Even naar buiten gelopen en het klepje opgelicht: I stand corrected, aan de paal zit de rechter en in de Outlander zit de linker. Maar dat maakt voor mij niet zo uit, ik regel wel wat in de droge warme camerabewaakte semi-afgesloten fietsenkelder met Schuko-stekkers. ;)

Dan heb je wel wat aan dit:
Verloop / adapter Type 2 naar Schuko contrastekker - Laadkabelfabriek
of dit:
Laadkabel Type 2 male naar C13 Apparaatstekker - Laadkabelfabriek

Die heb ik ook en werkt prima.
 
Of een chargetank erop kwakken, doe je nog 3,8kW laden ook ;) Nee grapje, is een beetje duur.
Die Mennekes naar C13 van laadkabelfabriek is een mooi prijsje, kun je hem zelf bijna niet eens voor maken...
 
Ook al heb je een stopcontact op het werk is zo'n adapter wel handig om te hebben, eet je tijdens een ritje een broodje dan kun je ondertussen lekker de motor aan een laadpaal opladen.

Waar waren de Elektrische motoren tijdens de MMFM?

Glad overheen gekeken of echt niet aanwezig?
Dikke kans dat je er overheen hebt gekeken, ze zien er op het ontbreken van een uitlaat na redelijk hetzelfde uit :P Het is dat ik niet in Nederland was anders was ik er zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ook al heb je een stopcontact op het werk is zo'n adapter wel handig om te hebben, eet je tijdens een ritje een broodje dan kun je ondertussen lekker de motor aan een laadpaal opladen.

Snap ik. Maar ik baseer het hele verhaal nu eerst op één ding: woon-werk verkeer.
Dat geeft me een scherp omlijnd kader voor wat ik nodig heb, wie ik nodig heb, wanneer het nodig is, hoe lang het nodig is. Ik mik er op dat ik met de 11.4kWh heen-en-weer kan op één lading en dat er volledig geladen wordt tijdens mijn acht werkuren op de zaak.

Dat maakt nu de businesscase lekker simpel en dat is gunstig om werkgever, dealer en verzekeraar over de streep te trekken want voor hun is het ook allemaal nieuw. Eerst maar eens gezamenlijk wat neerzetten, en wat er later gebeurt dat zien we dan wel weer.

En inderdaad, voor 139 euro zal ik tegen die tijd dat gemak niet laten liggen. :)
 
Altijd eerst proefrijden. En niet een klein stukje.

Soms zijn er van die demoritten met Zero's; geef je op, altijd leerzaam.
:^ Ik heb ook zeker 5 km proefgereden :P Eigenlijk was 1000 meter al genoeg :z

Benzinemotor missen? Nee, in de periode voorafgaand aan mijn besluit om elektrisch te gaan rijden. stoorde ik me al aan mijn BMWtje. Continu geluid, zelf als je stilstaat. Dat schakelen in de file.. 1-2-3-1-2-3 :z
En dan elektrisch.. het eerste deel van mijn rit is vrij landelijk. En dan sta je, op een dag als vandaag, bij een stoplicht te wachten, en dan hoor je gewoon helemaal niets... een vogeltje. Lekker, die kalmte voordat de gekte van de dag weer begint :)
En tanken, ooo wat heb ik daar een hekel aan. En dat moet zo vaak met een motor.. ook verleden tijd. Wat een comfort.
 
Dat is een mooie ontwikkeling, accu + motor in de vorm van een bestaand blok, leuk idee.
"De E.Rex heeft een koppeling noch versnellingsbak, daarom heeft Mugen de bediening van de achterrem naar de linkerzijde van het stuur verlegd." Vind ik ook wel logisch.
 
Dat is een mooie ontwikkeling, accu + motor in de vorm van een bestaand blok, leuk idee.
"De E.Rex heeft een koppeling noch versnellingsbak, daarom heeft Mugen de bediening van de achterrem naar de linkerzijde van het stuur verlegd." Vind ik ook wel logisch.
Oef, moet je niet in een panieksituatie toch nog je "koppeling" ineens inknijpen :X
 
Oef, moet je niet in een panieksituatie toch nog je "koppeling" ineens inknijpen :X
Niet alleen in paniek, überhaupt als je wisselt tussen een plof en een E-bike. Het geeft toch een raar effect als je na het optrekken wil doorschakelen.
De verplaatsing kan ik me wel voorstellen maar ik zou dan liever een duimrem hebben.
 
En vind het uiterlijk wel wat hebben :O

[afbeelding]

Deze lijkt wel gemaakt door Tonka.



Tja, de huidige standaard bediening van motorfietsen is gebaseerd op verbrandingsmotoren en die hebben nu eenmaal een ingewikkelde overbrenging naar het wiel nodig anders kun je er niet mee rijden.

Toch denk ik dat je van bepaalde vaste dingen af moet kunnen wijken als dat slimmer is. Dit is ook ooit door een reden ontstaan en niets is voor eeuwig.

Scooters met vario en motoren met bijvoorbeeld DCT hebben ook geen koppelingshendel meer nodig. Bij scooters zit het achterremhendel dan ook al links, bij die andere motoren nog niet.
Kwestie van tijd vermoed ik. Oude motoren hebben een hendel om de ontsteking handmatig te vervroegen, tegenwoordig weet bijna niemand nog wat dat is.
Zo gaat het straks ook met het koppelingshendel en schakelpedaal en wie weet wat volgt.

Sommige bedieningsorganen gaan er af, andere komen er bij.

En wat die overgang aangaat, ik heb jarenlang een scooter gereden naast de boxer BMW en vond het echt alles meevallen, denk aan schakelen, koppelen, achterrem en die aparte richtingaanwijzers.
Heel soms een o-ja momentje en dat was het dan ook, nooit een gevaarlijke situatie door gehad.

Je moet er aan wennen maar dat is met alles zo.
 
Laatst bewerkt:
Normaal rij ik BMW met de Lego schakelaars. Nu rij ik twee maanden op een F-je met Japanse richtingaanwijzers. Dat went niet, dat schuifje is een drama. naar rechts gaat wel, maar naar links over het schuifje en dan trekken is raar.

Dat dingen veranderen klopt, Vroeger moest je gas, lucht, ontsteking regelen en dan ook nog op je olietoevoer letten en af en toe pompen.
Maar de achterrem zetten waar bij andere modellen de koppeling zit is raar, dat is een soort symmetrie wens vervullen. Ik ga op een gegeven moment elektrisch rijden. Maar daarnaast zal ik ook nog jarenlang brandstof blijven rijden. Dan vind ik een rem op een plek waar je normaal gesproken vol knijpt gevaarlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan