Het Grote XT 550 Topic

Heeft er iemand tips om te controleren of de CDI nog goed werkt? Ik lees op internet dat deze vaak kapot gaan. Maar de enige manier om te controleren of die nog goed is, wat ik kan vinden, is om die om te wisselen met eentje waarvan je 100% zeker bent dat die wel goed werkt. Die heb ik natuurlijk geen en een nieuwe is enorm prijzig, weet iemand een andere manier om het te controleren?
Of heeft er toevallig iemand nog eentje liggen die goed werkt welke ik eens keer mag uitproberen?
 
Ik heb hier een CDI liggen van de 550. Die mag je uitproberen, maar ik woon in Tiel, weet niet waar jij woont?
 
Heeft er iemand tips om te controleren of de CDI nog goed werkt? Ik lees op internet dat deze vaak kapot gaan. Maar de enige manier om te controleren of die nog goed is, wat ik kan vinden, is om die om te wisselen met eentje waarvan je 100% zeker bent dat die wel goed werkt. Die heb ik natuurlijk geen en een nieuwe is enorm prijzig, weet iemand een andere manier om het te controleren?
Of heeft er toevallig iemand nog eentje liggen die goed werkt welke ik eens keer mag uitproberen?

Ik post hier eigenlijk nooit maar toch even mijn ervaring:

Heb ik ook gehad destijds met mijn 550. Haal de CDI eraf, leg hem een dag in de vriezer (ja echt waar). Volgende dag eruit en snel monteren. Als je motor het een minuut of 5 goed doet en het daarna weer begint weet je dat het de CDI is. Niet 100% maar meestal werkt het wel. Hij moet wel bevroren op je motor zitten dus niet te langzaam aan doen.

Hoor graag je bevindingen als je het hebt geprobeerd. :)
 
Ik post hier eigenlijk nooit maar toch even mijn ervaring:

Heb ik ook gehad destijds met mijn 550. Haal de CDI eraf, leg hem een dag in de vriezer (ja echt waar). Volgende dag eruit en snel monteren. Als je motor het een minuut of 5 goed doet en het daarna weer begint weet je dat het de CDI is. Niet 100% maar meestal werkt het wel. Hij moet wel bevroren op je motor zitten dus niet te langzaam aan doen.

Hoor graag je bevindingen als je het hebt geprobeerd. :)
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen mijn motor wegbrengen om de remmen te laten ontluchten, als ik hem weer terug heb dan zal ik dat eens proberen.


Ik heb hier een CDI liggen van de 550. Die mag je uitproberen, maar ik woon in Tiel, weet niet waar jij woont?
Ik woon zelf in Deurne dus dat is een uurtje rijden. Durf ik in de huidige staat met de XT niet aan maar mocht het bevriezen geen effect hebben dan zou ik die graag een dagje willen lenen als dat mag.
Wel grappig dat ik weer in Tiel uitkom voor mijn XT, daar komt de voorpartij ook vandaan.
 
Waar mijn XT staat heb ik toegang tot gereedschap, dus kunnen we makkelijk een keer wisselen. Als je hem op een aanhanger plaatst kom je hier makkelijk. Ik wil beste een keer een avond of een dag in het weekend afspreken hier om er naar te kijken.
 
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen mijn motor wegbrengen om de remmen te laten ontluchten, als ik hem weer terug heb dan zal ik dat eens proberen.Ik woon zelf in Deurne dus dat is een uurtje rijden. Durf ik in de huidige staat met de XT niet aan maar mocht het bevriezen geen effect hebben dan zou ik die graag een dagje willen lenen als dat mag.
Wel grappig dat ik weer in Tiel uitkom voor mijn XT, daar komt de voorpartij ook vandaan.

Al getest?
 
Bij mij werkte de AliExpres benzinekraan niet naar behoren. Draaien gaat erg zwaar. En in gesloten toestand lekt/zweet er benzine langs het draaimechanisme. 4 stuks geprobeerd alle 4 zelfde probleem. Ben nu aan het experimenteren met een 1/4 kogelkraan. Keertje wat anders.

Iemand trouwens nog een goed idee om een deuk uit de benzinetank te krijgen. Betreft een flauwe deuk ter hoogte van de knie. Opvullen met plamuur vind ik niet juist, van binnen kom je er niet bij. Zuignap van een TomTom was niet sterk genoeg :).
 
Wij zijn ook met een xt550 bezig. Tot nu toe compleet uit elkaar gehaald, frame gezandstraald en wordt binnenkort gespoten. Kabelboom gekloond en aangepast zodat er een killswitch, 12v aansluiting en usb op komt. Digitale teller en koplamp moeten nog aangeschaft worden.

IMG-20190112-WA0004.jpeg
 
Ik ben ook aan mijn tweede XT550 begonnen. Motor was vastgelopen en de rest was kapot. Een echte uitdaging :)
Motorblok is intussen weer los, zuiger vastgelopen. Frame gestraald en gecoat.
Meeste andere onderdelen zijn weer opgeknapt, komende weken de wielen opnieuw spaken en dan maar weer in elkaar zetten.
Ik mis nog een paar dingen zoals: kickstarter, skitplate (beschermplaat onder het motorblok) en helm slotje. Iemand hier, die me daar aan kan helpen?
 

Bijlagen

  • XT550 as cluncker 1.jpg
    XT550 as cluncker 1.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 31
  • XT550 voordat ge-poedercoat.jpg
    XT550 voordat ge-poedercoat.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 28
  • XT550 Motor revisie.jpg
    XT550 Motor revisie.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 25
  • XT550 Frame gecoat 2.jpg
    XT550 Frame gecoat 2.jpg
    2 MB · Weergaven: 25
  • Voorwiel.jpg
    Voorwiel.jpg
    183,1 KB · Weergaven: 18
  • Motorkappen-01.jpg
    Motorkappen-01.jpg
    157,2 KB · Weergaven: 19
  • Frameopbouw-04.jpg
    Frameopbouw-04.jpg
    168,5 KB · Weergaven: 19
  • XT550 Kilometerteller opgeknapt.jpg
    XT550 Kilometerteller opgeknapt.jpg
    169,1 KB · Weergaven: 23
  • XT550 with wheels.jpg
    XT550 with wheels.jpg
    268,9 KB · Weergaven: 27
  • XT550 With motor-02.jpg
    XT550 With motor-02.jpg
    283,7 KB · Weergaven: 24
  • XT550 With motor-01.jpg
    XT550 With motor-01.jpg
    255,6 KB · Weergaven: 22
  • XT550 Handlebar restored.jpg
    XT550 Handlebar restored.jpg
    278,5 KB · Weergaven: 26
Even een vraagje van mijn kant. Na een korte intro.

Ik was bezig met m'n blokje te inspecteren (kleine olielekkage), had m'n rechter carter er af gehaald en zat toen eens rustig het een en ander te bestuderen en toen viel me het volgende op.

Alle lager kan ik ten opzichte van de assen draaien ( krukaslager/balansaslager/ onder de koppeling) dit lijkt mij toch niet goed??

De buitenste ring hoort naar mijn mening stil te staan in het carter (dit is ook bij mij gelukkig het geval)
de binnenste ring hoort ten opzichte van de as stil te staan. Want anders kan deze slippen. (lijkt me, is bij mij niet het geval)
Klopt het geen wat ik zeg, of is dit gedaan omdat bij een luchtgekoelde motor de temperatuur in de motor misschien zo hoog oploopt dat de lagers zover uitzetten dat ze anders te vast zouden komen, wat grotere problemen zou geven.
Er is overigens geen speling te voelen (radiaal), ze kunnen alleen roteren van elkaar.

Wie o Wie heeft hier iets nuttigs of leuks over te melden?
 
In principe moet binnenste ring met as mee draaien, anders creëer je een glijlager. Kan wel wezen dat sommige binnen ringen niet al te strak zitten op een as.
door belasting axiaal gaat hij mee draaien. heb je het ook bij het krukas lager?
 
Ik heb het idee van een glijlager op beide krukaslagers. Heb inderdaad het idee dat alle binnenringen niet strak genoeg zitten om de as (losse passing).
Misschien op de juiste bedrijfstemperatuur een vastere passing wordt? (lijkt me wel)
Daarnaast heb ik m'n twijfels of nieuwe lagers, de passing met de as verbeteren? Ze kogels lopen nog prima in het lager, en een binnenring zie ik zelf niet zo snel in diameter vergroten als er ooit een vaste passing is geweest?
 
De binnenring zit vaak niet zo vast (passend) anders kun je niet makkelijk alles in elkaar te zetten. Daarbij, mocht het lager op as een probleem geven met smering vreet hij vast en neemt hij alsnog de ring mee. idd. temperatuur speelt ook een grote rol.
Kan Zaterdag wel even in een XT550 motorblok kijken of ik het zelfde constateer.
 
Volgens de theorie welke we vroeger op school kregen, zou de binnenring inderdaad geen vaste passing mogen hebben met de as. er mogen immers geen twee vaste passingen mogen zijn in 1 lager.
Ik zal thuis m'n werkplaatshandboek eens driftig door gaan bladeren naar meer informatie. Misschien dat daar iets over de passingen vermeldt staat.
Zou super zijn XTWimpie. Ben benieuwd.
1392387
 
Lijkt me ook onwenselijk als binnenring helemaal vast zit.
Stel: 1 as met 2 lagers in een motorblok en alles zit klemvast.
Als het motorblok anders uitzet door temperatuur dan de as, dan komt er een totaal verkeerde kracht op de lagers. (binnenring verschoven tov. buitenring)
 
Klopt wat je zegt bij je stelling, ben benieuwd hoe het bij jou er van binnen uit ziet.
Werkplaatshandboek meldt er niet echt iets nuttigs over. Worden geen passingen aangegeven.
 
Zojuist getest, heb nog ergens een open blok liggen.
Ik kon de binnenring met behulp van een scherpe pin om de as laten draaien, zit dus los. Maar het voelde goed, geen speling maar iets weerstand door de olie.
Beste voorbeeld van een losse as in lager zijn de wielen, die zou je nooit kunnen monteren als as vast zou zitten.
Nu ik je toch spreek, heb jij nog XT550 onderdelen?
 
Aah kijk helemaal super ben ik weer enigszins gerustgesteld:)
Ja inderdaad bij de wiellagers heb je gelijk.
Ik heb nog wel wat spulletjes liggen ja. Maar is erg weinig.
Stuur maar een PM'tje met wat je nodig hebt is iets netter denk ik.
 
Voor degene die nooit genoeg van de XT 550 kan krijgen wat plaatjes van de laatste restauratie. Kwam als schroot binnen en nu weer als nieuw.
 

Bijlagen

  • 20190824_111529.jpg
    20190824_111529.jpg
    384,4 KB · Weergaven: 17
  • 20190824_111638.jpg
    20190824_111638.jpg
    207 KB · Weergaven: 16
  • 20190824_111615.jpg
    20190824_111615.jpg
    203,7 KB · Weergaven: 16
  • 20190824_111728.jpg
    20190824_111728.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 16
Die ziet er erg mooi uit XTWimpie :}

Waarom heb je geen knipperlichten erop gezet?

Onder je koplamp zit een stekker, daar hoort een plastic kapje over te zitten.
 
Dankje Raymond !
Je hebt goed gekeken, Stekker kastje onder koplamp ligt al klaar.
Deze hebben we met een 3D printer geprint.
Er zijn nog twee dingen die missen, bescherming op uitlaat bocht en lipje over een kabelboom links op motorblok.
Dus als er een lezer is die dit nog heeft, PM mij.

Knipperlichten, Ik vindt het geen gezicht op een offroad. Rij al 25 jaar op XT550 zonder die dingen :)
Maar meer een bewuste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan