naafbesturing EZS

Als ik aan mijn volgende span begin wil ik 2 klauwtjes op het bakwiel en dan inderdaad 1 bij de voorrem en 1 bij de achterrem.

Dat zou ik nu juist niet willen. Lekker hard op een linkse bocht aankomen en dan alleen met de voorrem de bak om de hoek trekken ga je dan wel missen. Maar zoals zo vaak: ieder moet zijn eigen voorkeur volgen.
 
Dat is wel de verkeerde manier Ruud.
Altijd voor de bocht je snelheid aanpassen zodat je met trekkende motor de bocht door kan. Ook in een linkerbocht. Probeer t maar een paar keer, en je zal zien dat je bochtensnelheid dan veel hoger kan zijn
 
Dat is wel de verkeerde manier Ruud.
Altijd voor de bocht je snelheid aanpassen zodat je met trekkende motor de bocht door kan. Ook in een linkerbocht. Probeer t maar een paar keer, en je zal zien dat je bochtensnelheid dan veel hoger kan zijn

Hm.... met die kart van mij moet je met gas in de linker bocht dan weer uitkijken want voor je het weet gaat ie toch mooi recht uit of geef ik dan weer te veel gas
Te veel overstuur heet dat toch??
 
Dat is wel de verkeerde manier Ruud.
Altijd voor de bocht je snelheid aanpassen zodat je met trekkende motor de bocht door kan. Ook in een linkerbocht. Probeer t maar een paar keer, en je zal zien dat je bochtensnelheid dan veel hoger kan zijn

Mijn reactie was een beetje kort door de bocht Erwin...... :+ . Zal het iets gedetailleerder zeggen: Aankomend bij de bocht even fel op de voorrem zodat het span a.h.w. omgezet wordt en dan met gas erop door de bocht. Het leuke van zijspanrijden vind ik de felheid waarmee stuurcorrecties worden gevolgd. Beetje racy.
En als dit fout is heb ik echt een probleem, hoe krijg je na 50 jaar een gedragsverandering bij een dino. -O-
 
Laatst bewerkt:
nu dat jullie het hebben over leuke bochtjes draaien. hoe doen jullie dat bij een oprit van een snelweg (meestal rechterbocht) deze is voor mij meestal te lang zodat ik met het zijspanwiel ongecontroleerd omhoog de snelweg op kom. leuk als je zo kunt rijden maar ik vind het wat minder. nu snap ik het verhaal van met gepaste snelheid de bocht in maar met een rechterbocht gebruik je toch het gas om er lekker door te komen?. heb jullie nog tips buiten minder gas geven. deze ken ik al :+
 
Met minder gas de bocht beginnen. En dan zo gedoseerd gas bij geven dat je de hele bocht door 'stuwend'gas kunt geven is toch ècht de beste manier..... Volgens mij zijn er geen andere manieren. (ja , stapvoets de bocht door komen :X )
 
die VRO cursus gaat ook echt gebeuren. maar eerst moeten alle onderdelen (lees rem zijspan ) monteerd zijn. dan nog een beetje tijd op de gepaste datum vinden en ondertussen even de financiële situatie even veilig stellen. maar dan komt het goed
 
Gas lossen doet ook al die job , hoeft je niet voor te remmen

Vinnik meestal nie genoeg.
In ieder geval blijf ik van mening dat met een combinatie waarbij altijd gecombineerd wordt geremd een beetje plezier verloren gaat.
.
 
Laatst bewerkt:
Vinnik nie genoeg.
In ieder geval blijf ik van mening dat met een combinatie waarbij altijd gecombineerd wordt geremd een beetje plezier verloren gaat.
.

In ieder geval blijf ik van mening dat met een combinatie die niet altijd rechtdoorgaat bij het remmen, een beetje veiligheid verloren gaat. ;)

Zoektermen: EHE, Sauerland, witte busjes met Iers kenteken.........
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval blijf ik van mening dat met een combinatie die niet altijd rechtdoorgaat bij het remmen, een beetje veiligheid verloren gaat. ;)

Zoektermen: EHE, Sauerland, witte busjes met Iers kenteken.........

Met gebruik van voor- en achterrem rechtdoor, dat is wel een eis. :Y

Lijkt wel een beetje op een ABS ja/nee discussie. ;)

Sorry Bert, volgens mij vervuil ik een beetje jouw topic.
 
Met minder gas de bocht beginnen. En dan zo gedoseerd gas bij geven dat je de hele bocht door 'stuwend'gas kunt geven is toch ècht de beste manier..... Volgens mij zijn er geen andere manieren. (ja , stapvoets de bocht door komen :X )
Alleen duwen wil ook redelijk helpen
 
Laatst bewerkt:
Niet veel tijd voor het ogenblik.
Maar we zijn toch al 1000 km verder met het span.
Wat kan ik er van vertellen ??

Motor rijd goed , zijspan is instapvriendelijk , naafbesturing is redelijk goed , staat enkel een beetje te "scherp " tis te zeggen , ik kan geen hand lossen of hij slaat met zijn hoofd , achtervering staat op " comfort " of te slap .
Als ik op de motor ga zitten zakt hij 5 cm in de veren , als ik achter de motor sta en ik trek aan zijn gat komt hij 5 cm uit zijn veren , dus bij een snelle bocht naar links duikt de bak met de neus naar de grond . Ik heb de hele boel eens uitgemeten , voorloop van het zijspanwiel is 250 mm , zijn er 100 mm te weinig , nu staat de bak vooraan gelijk met de motor en achteraan is hij 250 mm te lang , mocht de voorloop van het zijspanwiel op 350 mm gestaan hebben zou het optisch beter geweest zijn.
Veel beziens met de naafbesturing.
Vering van het zijspan is lucht ondersteund , staat goed , geen klappen in de bak .
Ben ook op zoek naar een 2de remklauw voor het zijspanwiel dat moet gekoppeld worden met de voorrem .
Verleden week was ik bijna mijn voor spatbord kwijt , hangt vast met 3 bouten waarvan er 1 helemaal los getrild wat ( bout kon er niet uitvallen omdat hij tegen de band gevangen zat ) en 1 bijna helemaal .
Voorrem goed maar trekt een beetje naar links omdat er nog geen rem van het zijspan aangekoppeld is , achterrem is hard , moet goed doortrappen.

Voila , zover zijn we dan , al met al toch redelijk gelukkig met het geheel
 
Laatst bewerkt:
Ook wel bijzonder, mijn span komt uit dezelfde stal en heeft ook meer voorloop dan 250 mm.

Weet je heel zeker dat je goed gemeten hebt Bertus?
 
Ja hoor , gemeten heb ik

Winkelhaak rechtop naar as van het achterwiel , afgetekend , daarna met winkelhaak naar het zijspanwiel toe en meten ....kan hem een cm meer of minder hebben ....
 
Heb bij VFR 380mm voorloop op bak niet te ver voor en achter de motor uit te laten steken, en idd voor betere stabiliteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan