Yamaha XS 400 Cafe racer project

Mooi project dit!

Ik ben ooit begonnen op een xs400 seca, voor 125 euro aangeschaft en veel aan gedaan. Nooit de zaag er in gezet maar wel veel gekeken. Er is veel inspiratie te vinden op xs400.com.

En je blok is mooi geworden zeg!
 
Dankjewel! Ja klopt, was xs400.com ook tegen gekomen. Heb er een paar mooie manuals gevonden!
 
Schokkertje is binnen! *O*

4on0t0koxuexw.jpg


Heeft het veel invloed als ik de schokbreker zo monteer?

is9e2bmfsovos.jpg
 
Goed bezig, Buurtje!
Erg cool hoe die graphic op de tank meteen de vorm van de velgen acceptabel maakt.
En die schokbreker komt wel heel mooi uit als je 'm "upside-down" monteert.
Zo zat het origineel toch ook? Zie foto #3 in je eerste post...
 
heb zo n zelfde xs gehad, ook aspiraties om er iets van te maken.
Maar het loonde totaal niet, want ik miste vermogen om lekker te sturen.
Top dat je het zo aanpakt en ook doorzet. Knap wat je allemaal kan :t

Hier nog een pic van het gescheurde carterdeel.
Vraag me niet hoe het kon gebeuren *D
full

full
 
@Exus, danku :t . Je project ziet er goed uit! Mooi dat je de koelribben gepolijst heb, daar zat ik over te twijfelen.
@Winshots bedankt! :t . De tank maakt een hoop goed, ik ben er blij mee! *O* . Velgen in het echt zijn 10x mooier. Straks spuiten met een strak bandje erom, ipv deze ballon banden zal ook al heel wat schelen. _O-
@Basman180, bedankt! :] . Nee de straatstenen zullen niet om m'n oren vliegen, maar het wordt gewoon een zondag middag mooiweerrondje fiets. Ik zocht een leuke betaalbare basis om een caferacer van te maken, 2 cil en minimaal 400cc. Daar voldoet hij aan. _O- . Dat gescheurde carter is niet best -O- .
 
Afgelopen tijd bezig geweest met de veer ophanging en bedacht hoe ik hem ging monteren. Uiteindelijk ervoor gekozen om de veer zoals hij "origineel" gemonteerd zit, ook op mijn XS te monteren. Deze veer is korter als de oude XS veer, dus moest er het een en ander aangepast worden.

Eerst bedacht hoe de ophanging moest komen:
qfxb46lvdnand.jpg


Afgewerkt:
3nnfhxug1jykc.jpg


Gelast:
sgha7motpongb.jpg

aynal2qswebev.jpg


Nu moet ik hem nog vastlassen aan het frame en ik wil een klein schetsplaatje maken waarmee alles aanelkaar komt (frame buizen links en rechts, ophanging veer, frame koker midden) , nog niet gedaan want ik wil de binnenkant van die koker behandelen. Is nu behoorlijk verroest, en straks kan ik er niet/moeilijk bij. Beetje bij beetje wordt het wel wat! *O*
 
Begonnen met het ontwerpen van de achterkant.

meqm01mxvhcu8.jpg


Mooie scheidsrechtersfluit _O- . Ik denk dat dit wel mooi past bij de tank, alleen de hoogte van het kontje moet bepaald worden met de tank. Ik ga sowieso een mal maken om te oordelen hoe alles in werkelijkheid staat.
 
Van het weekend weer bezig geweest met de kleine Yamaha. Ik heb de veerophanging afgemaakt en begonnen met een mal voor het kontje.

Eerst een hout skelet gemaakt.
y2d8a9jbqncmd.jpg

r0xe3duzch5rz.jpg


Vervolgens dichtgemaakt met pur.
1q4vcurwwjfk3.jpg


Vorm en de lijn vind ik persoonlijk geslaagd! *O*
 
Dat vind ik juist wel mooi. Maar het is allemaal nog variabel en zit nog niet vast, heb het er zo maar opgeknoopt voor de foto. Zolang ik er tussen pas vind ik het goed.😇
 
De tank ophang beugels zijn gereed. Vooraan 2 platen geklopt en 2 maantjes. Deze vallen precies in de originele rubbers die op het frame zitten. Aan de achterkant een nieuwe beugel gemaakt. Hier rust de tank op 2 trillingsrubbers, waarmee ik de tank vast zet.

2nzrtmnptlsph.jpg


qcx0owh78o2ke.jpg


6eyrslqitj4sy.jpg


I like it :9~ *O*
s4rzgndcyczhg.jpg
 
Netjes, maar hoe ga je de ruimte tussen onderkant zitje en horizontale framebuis opvangen?

En werkt die schokbreker opstelling? Mijn gevoel zegt dat wanneer je er een belasting opzet de schokbreker verticaal omhoog wordt geduwd ipv in veert?
 
En werkt die schokbreker opstelling? Mijn gevoel zegt dat wanneer je er een belasting opzet de schokbreker verticaal omhoog wordt geduwd ipv in veert?
Dat kan niet, want hij is gebonden aan het scharnierpunt van de achterbrug, dus hij moet mee in die beweging (kan alleen roteren om dat punt).
De vraag is wel of de slag van de veer en de veerkracht een beetje matchen bij deze opstelling..
Heb je dat berekend, Buurtje? want je zit er zo factor 2 a 3 langs anders.
Deze schokdemper heeft in de originele motor waarschijnlijk met dogbones en een hevelconstructie gezeten, en heeft verhoudingsgewijs een korte slag en een zware veer/demper. Veert hij zo niet heel erg zwaar?
 
Laatst bewerkt:
Zo, net terug van een lang motorweekend Westerwald. Dik 1400 km gereden daar met de grote Yamaha (xjr1300). *O* :] . Prachtig!

Nu over de kleine Yamaha :Y . Tussen ruimte zit en frame wordt opgevuld, een geheel met de zit. Dus dat wordt een gezette plaat als het ware.

Wat betreft de veer, dat zit goed. Deze schokker heeft ook stel mogelijkheden. Ik kan hem zowel strakker als losser zetten. Maargoed, dat moeten we allemaal gaan bekijken en instellen wanneer ik er mee kan rijden. Voor nu is het goed. :t

En ook niet onbelangrijk, afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik afgestudeerd ben van mijn opleiding werktuigbouwkunde. Dat wordt solliciteren naar een vaste baan. *O* *O*
 
Wat betreft de veer, dat zit goed. Deze schokker heeft ook stel mogelijkheden. Ik kan hem zowel strakker als losser zetten. Maargoed, dat moeten we allemaal gaan bekijken en instellen wanneer ik er mee kan rijden. Voor nu is het goed. :t

En ook niet onbelangrijk, afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik afgestudeerd ben van mijn opleiding werktuigbouwkunde. Dat wordt solliciteren naar een vaste baan. *O* *O*

Gefeliciteerd met je diploma!!

Over de veer.. veert ie een beetje normaal in, als je op de motor gaat hangen??
 
Goed, we leven nog...
In de afgelopen tijd is er achter de schermen het een en ander aan het yamaha'tje gebeurd. Ik heb een nieuwe tigger AC/DC, dus daar ben ik de afgelopen tijd veel mee in de weer geweest en vooral mee gespeeld *O* *O* . Blij mee, echt een top ding! :t

Lassielassie 1,5 mm alu
tyzqsaraglabq.jpg


Vervolgens wat plaatmateriaal binnen gekregen voor het achterzitje, en meteen maar mee begonnen.
xh7diiu6vxrzc.jpg

0lzeydtg4hbzq.jpg


Wordt vervolgd :W
 
Vandaag weer verder gewerkt aan het zitje *O* .

De zijkantjes erin gelast.
8ibwihyksfqlh.jpg

nk58wd7kqbyww.jpg

2fugtnksa6koc.jpg


Lassen afslijpen en alles glad geslepen en afgewerkt.
mmfa7svsqw3jj.jpg

odpz2ry0obrvo.jpg

bpvhlhr3anuvj.jpg


Passen op de brommert :]
ol7ddeweurv1d.jpg

bbokgcnikw7ea.jpg


Uiteraard is de zit nog niet klaar. Die lompen zijkanten worden kleiner en subtieler. Ook komt er nog een plaatje schuin van het zitgedeelte naar de achterkant toe, zodat het in een vloeiende lijn gaat lopen. En uiteraard het subframe nog. Wordt vervolgd! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan