aanrijding met object van buitenaf

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.727
2.060
Hoofddorp
wie weet of dit en waar dit te verhalen is?...

ik heb een aanrijding gehad met een spanband van een vrachtwagen.

deze lag op de A1 kon er 1 ontwijken...de andere niet.

direct bij tankstation gestopt, daar melding van gedaan aan pompbediende die heeft rijkswaterstaat ingeseind.

mijn voorwiel zit nu een slingertje in en een deel van mijn onderkuip is weg/gebroken.

na bezoek aan pomp zag ik 10 a 20 km verderop wel een vrachtwagen staan met pech en dezelfde spanbanden (kleur) met een grote pechwagen erbij, maar had er niet aan gedacht om te stoppen en te vragen....dom dom...

ik ben WA extra verzekerd, maar verzekering dekt deze schade niet, en wwaarborgfonds?....blijkt het ook niet te dekken.

ben ik nu gewoon de sjaak of is dit ergens te verhalen?.
 
Waarom dekt het Waarborgfonds het niet? Het is overduidelijk schade veroorzaakt door/met een onbekend gebleven motorrijtuig.

Je moet alleen wel aangifte bij de politie.
 
Aangifte doen, grote kans dat de politie via rijkswaterstaat/pechhulpdienst kan achterhalen of het dir vrachtwagen is geweest die je zag staan.
 
rijkswaterstaat ingelicht, gaan mij terug mailen
via anwb...probeer ik achter het pechgeval te komen van de vrachtwagen....je weet maar nooit.
aangifte loopt bij politie.(digid duurt 3 dagen)

waarborgfonds on hold ...tot ik alles rond heb.

schade is best hoog....ben ervan geschrokken
nw voovelg......700 euro
zijkuip......600 euro....

dus ja....is de moeite zekers waard.
 
rijkswaterstaat ingelicht, gaan mij terug mailen
via anwb...probeer ik achter het pechgeval te komen van de vrachtwagen....je weet maar nooit.
aangifte loopt bij politie.(digid duurt 3 dagen)

waarborgfonds on hold ...tot ik alles rond heb.

schade is best hoog....ben ervan geschrokken
nw voovelg......700 euro
zijkuip......600 euro....

dus ja....is de moeite zekers waard.
Rijkswaterstaat zal hier niets mee doen, verwacht ik. Ik zou niet weten wat hun te verwijten valt.
Bij de wegbeheerder kun je aankloppen als er bv grind/zand ligt en zij om 14uur in kennis zijn gesteld en je er als motorrijder om 17uur op onderuit gaat. Dan kun je de stelling nemen dat zij hun werk verzaakt hebben.

Waarborgfonds.
Die zullen aangeven dat zij alleen in actie komen als de schade is veroorzaakt door een ONbekend gebleven motorvoertuig.
Je zal dus de vrachtwagen aansprakelijk moeten stellen. Als dat niet lukt omdat je die niet kan achterhalen kun je bij het waarborgfonds aankloppen.
Het waarborgfonds is bedoeld voor schade veroorzaakt door motorvoertuigen of hun afgevallen lading/onderdelen.
Spanband op de snelweg is aannemelijk dat die van een vrachtwagen afkomstig is.

Alleen zul je dan nog wel getuigen moeten hebben. Het waarborgfonds is niet gek en weet dat er nogal eens mensen schade claimen die gewoon zelf veroorzaakt is, helaas zijn niet alle mensen even integer wat dat betreft.

Eigen risico is dan idd ook nog eens 250euro...

Van de politie hoef je in deze ook niets te verwachten, ik neem aan dat je daar melding hebt gedaan, ik zou niet weten waar je aangifte van zou kunnen doen ? ( aangifte = verzoek tot rechtsvervolging ) Ik zie in deze casus geen overtreding of misdrijf, tenzij je kunt aantonen dat iemand bewust een spanband op de snelweg neergooit, dan kun je stellen dat iemand bewust probeert een ander schade toe te brengen. De politie is geen partij in deze.
 
Laatst bewerkt:
getuigen heb ik,mutzje zat achterop en vriend kon hem nog net ontwijken

rijkswaterstaat heb ik nodig begreep ik vanwege de melding die ik ter plekke heb gedaan
ik ga en kan hun ook niet aansprakelijk stellen.

maar voor waarborgfonds begreep ik dat ik aan moet tonen dat ik er alles aan heb gedaan de veroorzaker te achterhalen.
of het de betreffende vrachtwagenis, kan ik alleen via de anwb achterhalen. neem aan dat politie hier niets mee doet, dus dan zelf maar (krijg ik nu ook hun salaris?)
anwb man zou mij kunnen vertellen of die vrachtwagen idd de wagen is met missende spanbanden/afgevallen lading?...maar daar hebik de anwb vrachtwagen meneer voor nodig...maar anwb weet nog niet of ze dit mij mogen vertellen.

ik moet aangifte doen van het waarborgfonds......al weet ik goed dat zij er echt niets aan gaan doen.
 
Ervan uitgaande dat de spanband van deze vrachtwaggel komt is het wel weer typisch iets Nederlands,
Plannen maken om dna uit het ziekenhuis te gebruiken en je afvragen of je wel iets bekend mag maken.

Ze mogen alles van je weten en gebruiken maar als je zelf ergens om vraagt krijg je nul op rekest ivm privacy.
 
Rijkswaterstaat zal hier niets mee doen, verwacht ik. Ik zou niet weten wat hun te verwijten valt.
Bij de wegbeheerder kun je aankloppen als er bv grind/zand ligt en zij om 14uur in kennis zijn gesteld en je er als motorrijder om 17uur op onderuit gaat. Dan kun je de stelling nemen dat zij hun werk verzaakt hebben.

Waarborgfonds.
Die zullen aangeven dat zij alleen in actie komen als de schade is veroorzaakt door een ONbekend gebleven motorvoertuig.
Je zal dus de vrachtwagen aansprakelijk moeten stellen. Als dat niet lukt omdat je die niet kan achterhalen kun je bij het waarborgfonds aankloppen.
Het waarborgfonds is bedoeld voor schade veroorzaakt door motorvoertuigen of hun afgevallen lading/onderdelen.
Spanband op de snelweg is aannemelijk dat die van een vrachtwagen afkomstig is.

Alleen zul je dan nog wel getuigen moeten hebben. Het waarborgfonds is niet gek en weet dat er nogal eens mensen schade claimen die gewoon zelf veroorzaakt is, helaas zijn niet alle mensen even integer wat dat betreft.

Eigen risico is dan idd ook nog eens 250euro...

Van de politie hoef je in deze ook niets te verwachten, ik neem aan dat je daar melding hebt gedaan, ik zou niet weten waar je aangifte van zou kunnen doen ? ( aangifte = verzoek tot rechtsvervolging ) Ik zie in deze casus geen overtreding of misdrijf, tenzij je kunt aantonen dat iemand bewust een spanband op de snelweg neergooit, dan kun je stellen dat iemand bewust probeert een ander schade toe te brengen. De politie is geen partij in deze.


Is het niet gewoon een PV wat opgemaakt moet worden.
Om, als later blijkt dat je de boel belazert, je mog kunnen vervolgen voor valsheid in geschrifte of zo?
 
getuigen heb ik,mutzje zat achterop en vriend kon hem nog net ontwijken

rijkswaterstaat heb ik nodig begreep ik vanwege de melding die ik ter plekke heb gedaan
ik ga en kan hun ook niet aansprakelijk stellen.

maar voor waarborgfonds begreep ik dat ik aan moet tonen dat ik er alles aan heb gedaan de veroorzaker te achterhalen.
of het de betreffende vrachtwagenis, kan ik alleen via de anwb achterhalen. neem aan dat politie hier niets mee doet, dus dan zelf maar (krijg ik nu ook hun salaris?)
anwb man zou mij kunnen vertellen of die vrachtwagen idd de wagen is met missende spanbanden/afgevallen lading?...maar daar hebik de anwb vrachtwagen meneer voor nodig...maar anwb weet nog niet of ze dit mij mogen vertellen.

ik moet aangifte doen van het waarborgfonds......al weet ik goed dat zij er echt niets aan gaan doen.

Goedzo, anders kun je sowieso fluiten.


Punt is nu dus of jij wel of niet de gegevens van die vrachtwagen kunt achterhalen en hem kunt vragen of hij die spanband is verloren. Als :Y dan daar je aansprakelijkheid neerleggen. Als :N terug naar Waarborgfonds en claim indienen, onder voorbehoud en zonder garantie: Een spanband komt op geen enkele andere manier op de snelweg te liggen dan vallend vanaf motorvoertuig. Ik denk dat je daar dus best kans maakt.

Die vrachtwagen stond ook 10/20 km verderop met pech. Toon het verband maar aan tussen die vrachtauto en die spanband. Ik lees niets wat dit verband zelfs maar aannemelijk maakt ? Het zou kunnen, maar zou net zo goed niet van hem kunnen zijn.


Voor wat betreft salaris van de politie krijgen ? Why ? Ga je ook het bijbehorende werk doen dan ?
De politie heeft echt geen taak in deze dus ik zou niet weten wat je hun kwalijk wilt nemen. Er is geen strafbaar feit. De politie kan ook niet de tijd terug draaien om te kijken wie daar op welk moment een spanband verloor.

Een spanband op de rijbaan is politiewerk, dat is gevaarlijk en kan gevolgen hebben. Maar zelfs al is er bij het ter plaatse komen van de politie er al schade door die verloren spanband.... dan nog is er verder geen werk voor de politie meer.
Schadeverhaal is gewoon voor de verzekering en als je dat verhaal niet hebt opgenomen in je polis is het voor jezelf.

Als het waarborgfonds je naar de politie stuurt dan zou ik heel benieuwd zijn van welk strafbaar feit ze jou aangifte willen laten doen, ik zie nl echt geen mogelijkheden zonder vreselijk te wurmen en draaien en dan iets op papier te zetten waar je als verbalisant niet trots op kan zijn. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt en ben toch al jarenlang met name bij allerlei aanrijdingen betrokken geweest. ( als verbalisant ! )
Enige wat ik kan bedenken waarom ze dat doen is om een extra barrière op te werpen een claim in te dienen.





Edit: vraag eens waarvan je aangifte moet gaan doen ?
Het enige wat, in mijn ogen, in de buurt zou komen is 'verlaten plaats ongeval' maar dat zou echt heel erg ver bedacht zijn, veel fantasie en levendige verbeelding en zelf dan nog vind ik m persoonlijk niet passend op deze casus.
Art 7 WVW:

1 Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

In deze casus is er wel sprake van een verkeersongeval maar als de vrachtwagen een spanband is verloren.... dan kun je niet echt zeggen dat hij 'weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat er schade is toegebracht' door zijn verlies van die spanband.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet gewoon een PV wat opgemaakt moet worden.
Om, als later blijkt dat je de boel belazert, je mog kunnen vervolgen voor valsheid in geschrifte of zo?

Waar moet er dan een PV van opgemaakt worden.

Het enige dat er in dat PV kan komen te staan is " Vuurbloed verklaart dat .... " en dan het verhaal van Vuurbloed.
Dat verhaal kan Vuurbloed net zo goed zelf vertellen, net zo rechtsgeldig.
Tegenover verzekering of waarborgfonds zul je ook je verklaring moeten ondertekenen.

Maar bovenal, er is geen sprake van een strafbaar feit. 2e taak voor de politie zou zijn hulpverlening, maar er is geen hulp meer te verlenen in de iorde die op het bordje van de politie hoort.

Valsheid in geschrifte, dat zou dan jegens de verzekeringsmaatschappij zijn of Waarborgfonds, maar dan kan die kunnen dan aangifte doen en als bewijs de verklaring van Vuurbloed gebruiken die hij aan hen overlegt. Overigens doen verzekeringsmaatschappijen hier zelden aangifte van, dat regelen ze zelf en daarna zeggen ze je verzekering op.





Ervan uitgaande dat de spanband van deze vrachtwaggel komt is het wel weer typisch iets Nederlands,
Plannen maken om dna uit het ziekenhuis te gebruiken en je afvragen of je wel iets bekend mag maken.

Ze mogen alles van je weten en gebruiken maar als je zelf ergens om vraagt krijg je nul op rekest ivm privacy.

Deze snap ik ff niet :?
 
Deze snap ik ff niet :?

Ik wel.
Ziekenhuis wordt DNA-databank voor justitie
En als je de gegevens bij de anwb op wil vragen van de vrachtwagenchauffeur die mogelijkerwijs zn spanbanden kwijt is geraakt zullen ze waarschijnlijk zeggen dat ze ivm privacywetgeving die gegevens niet bekend mogen maken.

Net als wanneer je aangifte doet dat iemand constant vanaf een bepaald ip-adres probeert in te loggen op je email. Gaat ook niemand je vertellen wie dat is. Ziggo niet. Politie niet. Nee de politie, die is te druk bezig met achter hun eigen lokfietsen aanrijden.
Wijkagent op zoek naar lokfiets achtervolgt zichzelf
 
Laatst bewerkt:
Ik wel.
Ziekenhuis wordt DNA-databank voor justitie
En als je de gegevens bij de anwb op wil vragen van de vrachtwagenchauffeur die mogelijkerwijs zn spanbanden kwijt is geraakt zullen ze waarschijnlijk zeggen dat ze ivm privacywetgeving die gegevens niet bekend mogen maken.

Net als wanneer je aangifte doet dat iemand constant vanaf een bepaald ip-adres probeert in te loggen op je email. Gaat ook niemand je vertellen wie dat is. Ziggo niet. Politie niet. Nee de politie, die is te druk bezig met achter hun eigen lokfietsen aanrijden.
Wijkagent op zoek naar lokfiets achtervolgt zichzelf


:? :? :?
nu ga je motiveren waarom de privacywetgeving hier volgens jou een rol in speelt, en dat is goed, maar haal je een of ander "lollig" verhaal aan over capaciteits benutting,
dat raakt kant noch wal
beetje D.Trump gedrag!
 
@ MBM

De politie heeft geen zaak in deze.. maar dit (onderstaand) is een voorwaarde van het waarborgfonds.. misschien moet de politie en het waarborgfonds e.e.a. met elkaar afstemmen?

Daarbij; de eerste vraag is of de schade is veroorzaakt door een ander voertuig.. als je dan NEE invult, krijg je al melding dat je geen kans maakt op vergoeding :?


full
 
Laatst bewerkt:
Het verliezen van lading is toch een strafbaar feit, want overtreding van artikel 5 WVW?

Dat de politie niets kan met die zaak en het alleen maar kan noteren is waar, maar dat geldt ook in veel gevallen voor de aangifte van een fietsendiefstal om maar wat te noemen.
 
volgens mij staat er "of" in dit geval geen reden tot aangifte, wel moeite gedaan tot achterhalen veroorzaker
 
volgens mij staat er "of" in dit geval geen reden tot aangifte, wel moeite gedaan tot achterhalen veroorzaker

Wat in de meeste gevallen zal leiden tot het aangifte gaan doen bij de politie, want de andere optie is nogal vaag.
 
Arcath, jij snapt het. En dat is precies wat TS heeft gedaan door informatie op te vragen bij de ANWB bijvoorbeeld. Aangifte is niet aan de orde, MBM heeft al haarfijn uitgelegd waarom niet.
 
Laatst bewerkt:
Heelaas ervaart een gewone burger het tegenwoordig zo.

Wat ervaart de burger volgens jou dan precies? Dat de politie geen tijd heeft om de privacy wetgeving aan hun laars te lappen omdat ze hun werk doen?

Dat er in dit geval -achtervolgen lokfiets- een enorm gebrek aan communicatie is geweest staat wel vast. Blijkbaar weet de een niet wat de ander doet. Maar dan nog staat het los van het verstrekken van privacy gevoelige gegevens. Het niet verstrekken van personalia van de persoon achter een ip-adres heeft namelijk alles te maken met privacy, en niet met tijd.
 
Wat in de meeste gevallen zal leiden tot het aangifte gaan doen bij de politie, want de andere optie is nogal vaag.

En aangifte doen is nog vager. Er is gewoon geen sprake van enig strafbaar feit, punt-uit. MBM heeft dat haarfijn uitgelegd. Aangifte is bijvoorbeeld mogelijk als je geparkeerde voertuig schade heeft wat onmiskenbaar is veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig (dus geen fiets/voetganger). Of je wordt aangereden door een of andere lummel op een scooter die er meteen vandoor gaat zonder dat je het kenteken hebt kunnen opnemen. Het verliezen van een spanband hoort daar gewoon niet bij. Het waarborgfonds weet dit ook, vandaar het aangifte doen (in beschreven gevallen) OF onderzoek doen. Door aan te geven dat je de ANWB hebt gevraagd naar de vrachtwagen die mogelijk de spanband zou hebben verloren, heb je daar aan voldaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan