Racen op een CBR1000RR (SC57) 2004-2007

Hoi,

Gisteren voor het eerst op de blade gereden op Assen. Was weeer wennen nadat ik twee jaar niet gereden had en nu op een 1000cc viercilinder. Ging steeds beter gedurende de sessies. Eerste indruk was dat de motor mooi neutral stuurt. Vond het uitacceleren GT en strubben beetje wennen om met het vermogen om te gaan en hij sleurt hard door richting de ramshoek. Er werden geen tijden gemeten maar met de gps een 1.59.2 gemeten en theoretisch snelste tijd van 1.57.3 mogelijk geweest. Reed met diablo sc2 slicks en had een beetje last van een spoortje in de achterband en had bij uitacceleren duikersloot dat ik moest werken om hem krap te houden.

Lekker dagje dat naar meer smaakt!
leuk om te lezen, en flinke tijden al :)
ga zo door!
 
Foto van het spoortje in je achterband?
Wat was de bandenspanning warm gemeten? (net wanneer je van de baan komt).

1 mei heb ik op zandvoort gereden, was eigenlijk een weggegooide dag eerste 3 sessies natte baan. De 4de sessie kwam ik erachter dat mn quickshifter keuren vertoonde (Deed het meer niet dan wel en ging soms spontaan uit het niets onderbreken)
Thuis elektra ingekort en de quickshifter opnieuw ingesteld.

Gisteren werkte de quickshifter perfect en heb lekker rondjes kunnen rijden.
tijdens de eerste sessie dook ik meteen onder mn pr van 2013 en later eindelijk onder de 1:59 gekomen. *O*
Al denk ik dat dit meer te wijten is aan het nieuwe asfalt en minder aan mijzelf. :X
 
Hoi,

De spanning was 1.85 warm gemeten. Ik heb al wel de spanning iets laten zakken . Dit was de rechterzijde:



De linkerzijde:



Ik denk zelf dat het een bandenspanning kwestie is.

Onder de 2.00 is ook een knappe tijd op zandvoort. Heb je ook een idee wat voor topsnelheid je haalt op Assen? Ik had 243 op de gps gemeten.

Groet, Wouter
 
Hoi,

De spanning was 1.85 warm gemeten. Ik heb al wel de spanning iets laten zakken . Dit was de rechterzijde:

[~[url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/wb_fangio/IMG_20170515_164517_resized_20170516_075852438.jpg"]afbeelding~][/URL]

De linkerzijde:
[~[url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/wb_fangio/IMG_20170515_164513_resized_20170516_075851925.jpg"]afbeelding~][/URL]


Ik denk zelf dat het een bandenspanning kwestie is.

Onder de 2.00 is ook een knappe tijd op zandvoort. Heb je ook een idee wat voor topsnelheid je haalt op Assen? Ik had 243 op de gps gemeten.

Groet, Wouter
Je bandenspanning is aan de foto te zien idd te hoog.
Top op assen (hoogst gemeten tot nu) is 248 gps, meestal iets lager.

Welke banden gebruiken jullie? Zit ook wel eens te kijken naar endurance compounds.

Rijd zelf met bridgestone medium achterbanden voor soms pirelli/metzeler soms bridgestone. Ben er nog niet overuit wat mn voorkeur heeft :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit weekend op pad naar Brno...lekkkerrr!
Voor het eerst, maar hoor telkens dat het daar erg gaaf moet zijn. Dus nieuw bandje, Metzeler CompK. Voor nog de Pirelli Pro van vorig jaar.
En, mezelf en de fiets getrakteerd op een extraatje...
full
 
Hoi,

De spanning was 1.85 warm gemeten. Ik heb al wel de spanning iets laten zakken . Dit was de rechterzijde:

[~[url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/wb_fangio/IMG_20170515_164517_resized_20170516_075852438.jpg"]afbeelding~][/URL]

De linkerzijde:
[~[url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/wb_fangio/IMG_20170515_164513_resized_20170516_075851925.jpg"]afbeelding~][/URL]


Ik denk zelf dat het een bandenspanning kwestie is.

Onder de 2.00 is ook een knappe tijd op zandvoort. Heb je ook een idee wat voor topsnelheid je haalt op Assen? Ik had 243 op de gps gemeten.

Groet, Wouter
Ik denk dat deze sporen van een te lage temp komen, could tear, dus druk te laag. Ik zag dit bij mezelf ook en het gaat beter met iets meer druk. Of een minder "hete" band. Maar dat is mijn bescheiden mening.


Ook zeggen ze dat je te laat op het gas gast, met zo'n spoor....heb ik ook last van :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat deze sporen van een te lage temp komen, could tear, dus druk te laag. Ik zag dit bij mezelf ook en het gaat beter met iets meer druk. Of een minder "hete" band. Maar dat is mijn bescheiden mening.


Ook zeggen ze dat je te laat op het gas gast, met zo'n spoor....heb ik ook last van :)

cold tear krijg je dus juist met een te hoge bandendruk (of beter gezegd te weinig vervorming van de band) en krijg je dit soort slijtage bovenstaand.
het contact oppervlakte van de band op het asfalt en de vervorming is te klein, hierdoor kan de band zijn hitte niet verdelen.

hot tear krijg je met een te lage bandendruk (teveel vervorming van de band)
contact oppervlakt is in dit geval te groot waardoor de band overhit. dit slijtagespoor is minder diep en loopt in bochtjes
 
Laatst bewerkt:
Haha dan gaan we meer gas geven ;). Ik denk ook aan cold tear. Het was 17 graden en niet heel zonnig. denk sowieso aan de koude kant voor dit type band. Mooie slipperclutch erin. Veel plezier in BRNO!
 
Ik ga dit weekend op pad naar Brno...lekkkerrr!
Voor het eerst, maar hoor telkens dat het daar erg gaaf moet zijn. Dus nieuw bandje, Metzeler CompK. Voor nog de Pirelli Pro van vorig jaar.
En, mezelf en de fiets getrakteerd op een extraatje...
[afbeelding]


Is dit een GSXR ?

Veel plezier in BRNO :t Ben er ook geweest leuk circuit het gevaarlijkste daar zijn de douches . Let OP bij het betreden van de douche de vloeren zijn namelijk spekglad vanwege de vele lichaamsvetten :+
 
Zijn nieuw idd duur...maar ik heb een super prijs gekregen bij TK.
@ Baartaap, wat betreft hot of could tear. Ik zie jou ook regelmatig op het circuitbanden topic. Mijn wijsheid heb ik daar vandaan. Ik redeneerde ook altijd zoals jij nu doet, maar ik lees daar telkens dat het net andersom is. Band te zacht bij koud asfalt --> teveel afkoeling door vergroot contact vlak. Hoe het dan bij heel warm asfalt werkt...mss wel zoals jij omschrijft. Kun je weer een heel topic over volschrijven. Gaan we niet doen, dat doen ze al in het banden topic.
 
Is dit een GSXR ?

Veel plezier in BRNO :t Ben er ook geweest leuk circuit het gevaarlijkste daar zijn de douches . Let OP bij het betreden van de douche de vloeren zijn namelijk spekglad vanwege de vele lichaamsvetten :+
Haha...dan gaat de allesreiniger en schrobber ook mee... bedankt voor de tip.
Zal kijken of ik een mooi filmpje op YouTube kan plaatsen. Dan zijn jullie getuige van een clash tussen onze fiets en een 2016 BMW S1000RR. We zijn redelijk aan elkaar gewaagd, maar hij is er vorig jaar al geweest...
 
Laatst bewerkt:
Haha ben benieuwd naar de filmpjes! Reed zondag tussen veel s1000rr's. Die lopen wel hard :o Ik heb gedurende de dag wat geprobeerd met de bandenspanning en ik had het idee dat bij een lagere bandenspanning het spoor kleiner werd. Heeft iemand nog een rcn file van een ronde op Assen. Iets in de buurt van de 1.50-1.55?
 
Laatst bewerkt:
:t het is altijd leuk en nuttig jezelf op die manier te vergelijken zodat je weet aan welke punten gewerkt kan worden
 
Hoi, tweede dagje Assen gedaan. Kon de banden slijtage nog niet echt beter krijgen maar wel de tijden kunnen aanscherpen nu een 1.56.2 op de klok gebracht. Heb wat met de vering gespeeld en de uitgaande demping iets meer open gezet. Hiermee was het wijd lopen bij het uitacceleren een stuk beter. Volgende dag wordt op Spa. Iemand ervaring hier wat betrefd vertanding en banden compound?

@t Ball between: hoe was BRNO??
 
Oja, dat was op zich prima. Maar had wat tegenslag, en mijn maatje ook.
Had de slipperclutch nog ingebouwd endacht dat die goed voor mekaar was. Een paar rondes, en toen begon het slippen. TK gebeld, nota bene op de dag dat het slechte nieuws van Hayden bekend werd, en we kwamen tot de conclusie dat ik ws geen vrije slag had. Toen herinnerde ik me dat dat in dit topic ook al eens besproken was. De te lange pen...
Nou ja, de cilinder iets naar buiten gezet met vulringetjes en dat daarmee opgelost. Maar hij bleef natuurlijk slippen, maar er viel mee te rijden. Dus nu maar weer nieuwe platen erin. Wil zometeen nog mee beginnen.
....over wijdlopig gesproken...had daar ook een beetje last van. Maar kan ook aan mijn matige vertrouwen in de voorband hebben gelegen. Mijn maat was in de tweede sessie over de voorband weggegleden. Had geen idee waarom. Pirelli Pro...heb ik ook...dat gaat dus in je hoofd zitten. Snelste tijden dus ook al in de tweede sessie gereden. 2.35ers
Niet wereldschokkend, maar heb dus iets goed te maken daar. Volgen jaar maar weer.
Ik moet nog een filmpje maken.
De Fireblade deed niet onder voor de S1000. Ondanks de slippende koppeling kwam hij me niet voorbij in acceleratie. Wel op bochtensnelheid...iets om aan te werken dus.
 
KLinkt me bekend in de oren stm slipperclutch met originele koppelingscilinder en stift.

Afgelopen maandag op Assen wezen rijden, mijn pr met 1 tiende aangescherpt :')

Ik heb nu twee dagen met een Bridgestone v02 soft voorband gereden maar deze vertoond hevige slijtage dat de band teveel vervormt (teveel gewicht voor), bij de pirelli had ik dit niet eerder. :?
Doorsteek ook totaal 5 mm verkleint(voorkant verhoogd) tov de pirelli had weinig nut en ook langzaam geprobeerd de bandendruk iets te verhogen per sessie....

Blijkbaar moet ik voor de bridgestone voorband de achterkant ook nog iets lager zetten.
A fijn volgende dag een verse metzeler racetec rr slick K2, deze heeft zelfde hoogte als de pirelli.
benieuwd of die zo uit de doos het probleem al oplost.

Anders achterkant iets naar beneden :Y
 
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier dus even kort voorstellen: Dieter, 37 en de laatste 7 jaar enkel nog actief op het circuit met de motor. Gestart met een Suzuki GSX-R 750, meeste tijd met een Yamaha R6 gereden maar vorig jaar overgestapt naar een KTM RC8R Track. Zalige motor maar een gebroken zuiger en bijgevolg het volledige blok in mangel gedraaid tijdens de eerste circuitdag dit jaar, jammer…

Recent dus een Fireblade 2005 circuitmotor aangeschaft voor de rest van het seizoen. Eerste sessie op Mettet (29/5, zeer warme dag wel) liep meteen de radiator over ondanks dat het overloopreservoir zeker niet overmatig gevuld stond. Motor kwam tot 112°. Nadien onderkuip verwijderd en was beter: tijdens het rijden 92-96°, bij het binnenkomen 104-105°. Probleem dat ik opmerkte was dat de ventilatoren niet werkten of niet aangesloten waren dus ook voor geen extra koeling konden zorgen. Dit probeer ik alvast zeker aan te pakken…

Mijn vraag: is het een gekend probleem van dit model dat de motor snel heet komt en welke adviezen zijn hierin op te nemen? Alvast bedankt voor jullie advies!
Grtz Dieter
 
Temperatuur loop aardig op in mijn geval vooral op hete dagen. Zelf de ventilatoren juist verwijdert bij het plaatsen van mij Arrow uitlaatsysteem.

Had geen ruimte tussen radiateur en uitlaat meer over. In eerste instantie nog geprobeerd de radiateur iets naar voren te kantelen, maar dit resulteerde in dat de voorband bij aanremmen/inveren tegen de radiateur aan.
een grotere (race) radiateur of olie koeler zal ook wel wat helpen. maar zit ook een prijs aan natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan