Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Oef, moet je niet in een panieksituatie toch nog je "koppeling" ineens inknijpen :X


Koppeling? Dat is zo: "niet van deze tijd". :P
Na het motor rij-examen geen knetterpot meer aangeraakt en gelijk al op elektrisch overgestapt. Remmen doe ik met de multifunctionele vermogenshendel. Draai hem door de
nulstand en rem op de motor af met een kleine teruglevering van energie. :t
 
Normaal rij ik BMW met de Lego schakelaars. Nu rij ik twee maanden op een F-je met Japanse richtingaanwijzers. Dat went niet, dat schuifje is een drama. naar rechts gaat wel, maar naar links over het schuifje en dan trekken is raar.

Dat dingen veranderen klopt, Vroeger moest je gas, lucht, ontsteking regelen en dan ook nog op je olietoevoer letten en af en toe pompen.
Maar de achterrem zetten waar bij andere modellen de koppeling zit is raar, dat is een soort symmetrie wens vervullen. Ik ga op een gegeven moment elektrisch rijden. Maar daarnaast zal ik ook nog jarenlang brandstof blijven rijden. Dan vind ik een rem op een plek waar je normaal gesproken vol knijpt gevaarlijk.

Dat is bij een scooter toch niet anders?
In mijn brommertijd best vaak gewisseld tussen schakelbrommer en scooter of een automaat als een puch maxi. Nooit problemen met de bediening gehad.
 
Goed bezig, die Belgen.

De Vlaamse administratie onderzoekt of de premies voor de aanschaf van elektrische wagens niet uitgebreid kunnen worden tot elektrische motorfietsen.
"Omwille van het positief effect dat ze hebben op zowel het milieu als de files."
 
Moest net parkeren op een hellende parkeerplaats, en toen bemerkte ik toch een piepklein nadeeltje van de Zero: je kan hem niet in z'n versnelling trappen om rollen te voorkomen... Toch maar even een ander plekje opgezocht :P

Oja en bij een tramhalte hoorde ik iemand "heng heng" zeggen "Ja, je moet toch wel dat motorgeluid hebben he!" _O-
 
Laatst bewerkt:
vroeger op een walaroo had je op de voorrem een grendel zitten waarmee je hem kan blokkeren.
Zoiets zou dus ook handig zijn op een elektrische motorfiets?
 
Bij de Honda DCT zit er een handrem op 8-)

Meest gestelde vraag: waar is dat hendeltje op het stuur voor?

Zou ook mooi bij de Zero kunnen dus.
 
Denk dat het handig zou zijn, met name in landen met wat meer glooiingen dan hier (oftewel alle andere landen ter wereld :X)
 
Zoiets simpels is toch wel los te koop? Of te maken?
Anders een elastiek of een velcro of een minispanband om je remhendel, hetzelfde resultaat.
 
Je kunt natuurlijk ook een schijfremslot er op doen en dan voorzichtig het slot tegen de klauw laten aankomen.

Staat hij en op slot en hij kan niet meer verder rollen.

Daarnaast heb ik ook wel eens inderdaad zo'n kleurig elastiekje gezien wat je om je remhandel en gas kunt doen als reminder voor je schijfremslot. Werkt ook want die trekt de rem aan.
 
Wacht effe.. we hebben het hier over een motor van ruim 18K. Dat is duurder dan een VW Golf.. en dan gaan we met een spanbandje klooien? :?
 
Wacht effe.. we hebben het hier over een motor van ruim 18K. Dat is duurder dan een VW Golf.. en dan gaan we met een spanbandje klooien? :?
Ja, waarom niet?
Als een spanbandje van een euro voorkomt dat mijn motor van 18K omdondert dan wil ik daar best mee klooien. Een integrale oplossing is mooier, maar zolang die er niet is...
 
Laatst bewerkt:
Wacht effe.. we hebben het hier over een motor van ruim 18K. Dat is duurder dan een VW Golf.. en dan gaan we met een spanbandje klooien? :?
:^
Een scooter heeft een blikje en een veertje, kost nix. Ik denk het zal toch niet waar zijn? En jawel hoor de eerste hit op Google zijn mensen met een los klittebandje. Het is dus echt waar, joe koopt een kapitale motor en er zit geen wegrolbeveiliging op.
 
Eh, in MY2017 is een parkeerrem een optie voor de Zero hoor... Check de handleiding.
Optie?? Mijns inziens zouden alle Zero's gewoon standaard volledig uitgevoerd moeten zijn...
Zo kwam ik er pas bij aflevering achter dat zelfs de sigarettenaansteker (stroom output) een optie was... kom op zeg... |(
 
Voor belangstellenden wellicht goed om te weten....

Dit najaar is er weer het evenement Ecomobiel, maar liefst drie dagen lang.

10, 11 en 12 oktober in de Brabanthallen in 's Hertogenbosch.
 
Laatst bewerkt:
Optie?? Mijns inziens zouden alle Zero's gewoon standaard volledig uitgevoerd moeten zijn...
Zo kwam ik er pas bij aflevering achter dat zelfs de sigarettenaansteker (stroom output) een optie was... kom op zeg... |(

Dankzij de dure accu wordt daarop bezuinigd. Ik heb overigens zo'n sigarettending hier lokaal gekocht voor 8 euro ipv 55 euro bij Zero
 
Heey allemaal,

Ik ben nieuw hier maar volg al een tijdje dit deel over electrische motors. Ik ben vandaag bij een Zero ds 11,4 wezen kijken. Mooie fiets, degelijke afwerking en serieus een goede optie als woon werk verkeer. Toch heb ik een paar vragen hopelijk hebben jullie er een antwoord op.

- hoe zit het met de wegenbelasting bij een Zero?
- zijn er al mensen met hogere km standen, > 100.000 km, hoe functioneert de Zero en de accu dan nog?

Dank jullie wel!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn al wat fietsen die grens gepasseerd, meestal is er hooguit een paar procent verlies. Zero geeft ook een stevig lange garantie op de accupakketten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan