Triumph 900 T400 "Steamer"

Beste Tiger rijders,

Ik ben bijna klaar met het behalen van mijn A rijbewijs en wil graag een niet al te dure allroad motor kopen. Voornamelijk voor op de weg, lange toerritten en op vakantie en af en toe een uitstapje naar de onverharde paden. Dan kom je heel snel uit op een Transalp, wat mij een leuke motor lijkt. Stiekem gaat mijn hart toch sneller kloppen bij het zien en horen van een tiger. Is deze motor een beetje geschikt om op te beginnen met motorrijden? En kan je makkelijk zelf sleutelen aan deze motor?

Groeten,

Alexander
 
Hallo Alexander, de Tiger is een zeldzame verschijning en een vrij bijzondere motor. Niet voor iedereen weg gelegd. Zijn wel redelijk betrouwbaar en véél vlotter dan een Transalp. Dat scheelt zo'n 30 pk.
Ook comfort zal beter zijn. Sleutelen ligt aan je eigen vaardigheden maar de gebruikelijke dingen zijn redelijk makkelijk te doen. Het is wel een fiets met een eigen Engels karakter :] Ik zeg gewoon eens proef rijden op beiden ;)
 
Hoi Alexander,

Wat Aussie-Tiger al zegt, gewoon een keer proefrijden. Mijn Tiger is mijn eerste motor nadat ik mijn motor rijbewijs haalde. Ik heb er geen moment spijt van gehad, het is een motor die bij mij past. Ik heb er inmiddels zo'n 40.000 kilometer op gereden :] , ongeveer zoals jij hem denkt te gaan gebruiken (toerritten, vakantie (verst tot nu toe Marokko) en af en toe onverhard). Ik ben wel redelijk lang en fors gebouwd (1,87 meter) en heb de Tiger een klein beetje verhoogd (achterbrug omdraaien en voorvork niet doorgestoken). Hij kan dus een beetje aangepast worden aan lengte, maar niet oneindig (je kunt altijd op- en afstappen als Gaston Rahier, een heel klein mannetje die op een BMW GS twee keer Dakar gewonnen heeft in de jaren '80 ;) ). Qua onderhoud is het aan de ene kant een makkelijke motor, aangezien hij lekker ouderwets carburateurs heeft :} . Aan de andere kant heeft het blok zijn nukken en eigenaardigheden :? (lees deze thread helemaal door en je krijgt een idee van de problemen die je kunt verwachten, dan zie je meteen waar je op moet letten bij aankoop).

Ik kan hem je dus aanraden, maar eerst zul je er een stukje op moeten rijden. Voor mij voelde hij meteen goed.
 
Hoi Alexander,

Ik had een Transalp en heb toen een Tiger gekocht. Geloof me, je kunt beter die stap in een keer zetten. ;) Nee, zonder gekheid. Een TA is een heerlijke motor, maar hij is wat gezapig. Het trekt, het rijdt en het is niet te slopen, maar daar heb je het ook we mee gehad als het gaat om passie. Toen ik de Tiger kocht, was het een feest. Hij trekt een stuk harder, maar hij trekt ook een stuk langer door. De acceleratie blijft maar gaan. Je kunt hem redelijk schakellui rijden, maar ook gewoon als een hooligan achter de ZZR/CBR/YZF-R'en van deze wereld aan trekken. En zeker op de openbare weg, lopen die niet eens heel ver bij je vandaan. ;) Omdat ik dacht dat ik de lichtheid van de Transalp miste, heb ik later nog een Transalp naast de Tiger gekocht. Wat een misser was dat. Hij heeft hier een paar maanden in de garage gestaan en ik heb er wat aan gesleuteld, maar daarna heeft hij ook het veld geruimd, want ik reed er nooit meer op. De Tiger was gewoon in alles beter.

Wat betreft sleutelen sluit ik me aan bij wat al eerder gezegd is. Eerlijk gezegd is sleutelen aan de Tiger vrij eenvoudig. Je moet wel bereid zijn om de kappen er steeds af te halen. Dat is wel wat werk, maar het is zeker niet ingewikkeld. Tip, modificeer de airbox, zodat je niet elke keer de carburateurs er uit moet halen om je filter te wisselen. En wissel voor een K&N, daar doe je veel langer mee.

Oh, en als je de keuze hebt, zoek dan een Tiger uit met progressieve veren. Dat kost je bij aanschaf vrijwel nooit wat extra's (dat schrijf je af als eigenaar), maar het is een wereld van verschil in het rijden.

Verder inderdaad goed rondkijken in dit draadje voor veel voorkomende dingen, maar over het algemeen zijn het -volgens mij- redelijk probleemloze motoren. (En kijk eens op TigerTriple.com en als je Duits spreekt/schrijft Tigerhome.de - super sites.)
 
Wat bijzonders gescoord van de week :9~ Splinternieuw !
full
 
Het vreemde eraan is dat er geen lak op zit.....
Bij Triumph konden ze officieel alleen in een kleur besteld worden. Misschien van de lopende band naar de lakstraat gevallen _O-
 
Juist. Dank je Hans, ik kon er niet opkomen en wilde niet googlen. ;)

(Ik zit me wel te bedenken dat een witte Tiger wel eens heel stoer zou kunnen zijn...)
 
Dat wel, maar wit zou wel heel apart zijn. En dan alle andere kleuren ook omgedraaid. Dus zwarte Tiger letters erop.

Ach, er is ongetwijfeld een reden waarom Triumph dat niet gedaan heeft.
 
full

De T-400 heeft een ZEER uitgebreide beurt genoten bij Brabant Motors in Grave...

Blijkt een samengeraapt exemplaar te zijn met een Daytonablok van 100 pk; kleinere en bredere wielen (dat wist ik al). Al met al toch tevreden met het resultaat.
 
[afbeelding]
De T-400 heeft een ZEER uitgebreide beurt genoten bij Brabant Motors in Grave...

Blijkt een samengeraapt exemplaar te zijn met een Daytonablok van 100 pk; kleinere en bredere wielen (dat wist ik al). Al met al toch tevreden met het resultaat.

Zal wel wat gekost hebben deze firma kennende.....maar dan heb je ook wel wat :]
 
Zo, de Tiger in Rallytrim
Maandag een offroadroute bol/pijl proefrijden van een maat.
21"voorwiel gestoken met grof profiel bandje, roadbookhouder, 10 meter teller met 1 druk op de knop te "nullen", GPS voor de weg naar huis , en busje van 3 cm onder de dop van de voorveren zodat het geheel net iets hoger staat. Heb nog een grof profiel achterband liggen, maar bij gebrek aan achtervelg moet ik die steeds omleggen, en daar was het vandaag ff te warm voor :?
Het zand blijft toch trekken, toch maar vaker weer de hei in met de brommer.
full
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier!

Maarùhhh... als je het zand in wil gaat dat dan goed met het voorspatbord zo laag boven de band?
Sorry... heb die ervaringen niet maar zie crossers en off-road motoren altijd met een hoog geplaatst voorspadbord, vandaar mijn vraag.
 
Veel plezier!

Maarùhhh... als je het zand in wil gaat dat dan goed met het voorspatbord zo laag boven de band?
Sorry... heb die ervaringen niet maar zie crossers en off-road motoren altijd met een hoog geplaatst voorspadbord, vandaar mijn vraag.

Ik heb een plaatje gemaakt dat het spatbord 4 cm hoger zit, ruimte genoeg voor dit doel. Die crossers hebben het spatbord vaak aan de onderste kroonplaat zitten, om het voorwiel zo licht mogelijk te houden, maar dat heeft bij deze vrachtauto niet zoveel zin :]
 
Laatst bewerkt:
Goedkoop was het niet... maar het gevoel dat de motor in orde is mag wat kosten.


Zal wel wat gekost hebben deze firma kennende.....maar dan heb je ook wel wat :]~[/quote]
 
Terug
Bovenaan Onderaan