JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Mja, ik wil graag zelf uitzoeken wat voor accu ik er in heb.. misschien vandaar..

Verder had ik na een pot bier met pa een helder moment;
Wellicht is de accu van de 559 niet zo super, maar met licht aan op stat. rpm moet de dynamo gewoon voldoende vermogen geven.
Het laadlampje doet het -weer-
niet en je kan er moelijk bij om de fitting, is corrosiegevoelig- schoon te maken of lampje te controleren.

Ik heb eerst gemeten wat hij 'zo 'deed'met licht aan, en stat. rpm lijkt de spanning over de accupolen onder de 11V te duiken(de meter verspringt wat door het 'leven'van de motor)
Ik heb net de aansluitingen op de gelijkrichter en de gesoldeerde aanlsuitingen achter op het ding bekeken

1 aansluiting van een dynamo fase op de gelijkrichter zat wat los, en de contacten waren beide zwart(geblakert?) Deze heb ik schoongemaakt en de massaverbinding ook schoongemaakt en de gelijkrichter weer op z'n plek gekit(..)

Accuspanning met licht aan op stat. rpm leek(vanwege geen eenduidige meting) rond de 12,0V te houden.. Da's al beter.. Morgen proefrijden en kijken of het over is, en zo niet/of meteen de output van de dynamo-fasen meten.(hoe ging dat ook alweer..)
We hebben hier net gezien dat zowel de stator als de rotor stuk kan gaan..
EDIT/
uurtje later.
Ik snap er weinig meer van.. is m'n multimetertje zo onbetrouwbaar?
Accuspanning in rust is 12,6-12,7V
Nu duikt de spanning met contact aan onder de 8 volt volgens de multimeter en stat. met licht aan net 9 V.
Heel andere waarden. Uit de XYZ aansluitingen van de dynamo komen op stat. rpm waarden tussen de 9 en 11 uit, allemaal gelijk. Dezelfde waarden meet ik op de aansluitingen van de gelijkrichter.

Het laadlampje blijft uit, maar toch stopt de motor op een moment met lopen en is met licht aan niet te starten. Met licht uit in 1 trap.
Zou ondanks de 12,7V rustspanning er wat mis zijn in de accu zodat deze een 'verbruiker' word?
Je ziet de onregelmatigheid van het lopen ook terug in het - steeds flauwer wordende schijnsel van de koplamp
 
Laatst bewerkt:
En verder;
Ik meet geen afwijkende weerstandswaarden tussen pt 86 en de x, y,en Z aansluiting op de dynamo.
Over de aansluitingen van de koolbortsels meet ik 65 ohm, en het rare is dat ik 2 losse rotors heb liggen waar in een tiende van die waarde meet over de sleepringen (en de koolborstels zitten toch op de sleepringen, zie ik hier iets over het hoofd?

Vooralsnog kan ik nix anders verzinnen dan een rotte accu in disguise..
 
Hmm je accu voed het anker toch dat word dan magnetisch en uit de spoelen komt dan drie keer een wisse;spanning als je dan je verlichting aanhebt bij stationair toerental dan trek je dus al de stroom uit je accu ook voor je anker stroom word minder dus de opbrengst ook
hoeveel volt komt eruit bij ongeveer 2000 toeren als dat meer dan 13 is dan laad je accu bij en hoeveel komt er dan uit je veldspoel (zal als het goed is rond de 15 volt zijn}
 
Hmm je accu voed het anker toch dat word dan magnetisch en uit de spoelen komt dan drie keer een wisse;spanning als je dan je verlichting aanhebt bij stationair toerental dan trek je dus al de stroom uit je accu ook voor je anker stroom word minder dus de opbrengst ook
Moet de regelaar dat niet compenseren?
hoeveel volt komt eruit bij ongeveer 2000 toeren als dat meer dan 13 is dan laad je accu bij en hoeveel komt er dan uit je veldspoel (zal als het goed is rond de 15 volt zijn}
 
Probeer alleen te verklaren wat er gebeurt je schrijft zelf in je verhaal dat je laadlampje niet aangaat dus je regelaar doet niets opdat moment niet bijladen in dit geval.
Bij mijn 638 kon ik ook het licht niet aanlaten bij langdurig stationair lopen werd het liht ook zichtbaar minder maar de laadlamp ging wel aan als het voltage minder werd als 12 volt die regelaar deed het gewoon goed.
Trouwens met mijn enfield dezelfde problemen eigenlijk ook wel logisch je vraagt 100 watt
maar de dynamo of alternator levert 80 watt dan trek je je accu leeg en als de accu niet zo fris meer is of voor de helft geladen is dat gauw voor elkaar.

2o watt P= U * I dus 20/12 = 1.66 amp
50 watt 50/12 = 4.16 amp
 
Mja, ik wil graag zelf uitzoeken wat voor accu ik er in heb.. misschien vandaar..

Verder had ik na een pot bier met pa een helder moment;
Wellicht is de accu van de 559 niet zo super, maar met licht aan op stat. rpm moet de dynamo gewoon voldoende vermogen geven.
Het laadlampje doet het -weer-
niet en je kan er moelijk bij om de fitting, is corrosiegevoelig- schoon te maken of lampje te controleren.

Ik heb eerst gemeten wat hij 'zo 'deed'met licht aan, en stat. rpm lijkt de spanning over de accupolen onder de 11V te duiken(de meter verspringt wat door het 'leven'van de motor)
Ik heb net de aansluitingen op de gelijkrichter en de gesoldeerde aanlsuitingen achter op het ding bekeken

1 aansluiting van een dynamo fase op de gelijkrichter zat wat los, en de contacten waren beide zwart(geblakert?) Deze heb ik schoongemaakt en de massaverbinding ook schoongemaakt en de gelijkrichter weer op z'n plek gekit(..)

Accuspanning met licht aan op stat. rpm leek(vanwege geen eenduidige meting) rond de 12,0V te houden.. Da's al beter.. Morgen proefrijden en kijken of het over is, en zo niet/of meteen de output van de dynamo-fasen meten.(hoe ging dat ook alweer..)
We hebben hier net gezien dat zowel de stator als de rotor stuk kan gaan..
EDIT/
uurtje later.
Ik snap er weinig meer van.. is m'n multimetertje zo onbetrouwbaar?
Accuspanning in rust is 12,6-12,7V
Nu duikt de spanning met contact aan onder de 8 volt volgens de multimeter en stat. met licht aan net 9 V.
Heel andere waarden. Uit de XYZ aansluitingen van de dynamo komen op stat. rpm waarden tussen de 9 en 11 uit, allemaal gelijk. Dezelfde waarden meet ik op de aansluitingen van de gelijkrichter.

Het laadlampje blijft uit, maar toch stopt de motor op een moment met lopen en is met licht aan niet te starten. Met licht uit in 1 trap.
Zou ondanks de 12,7V rustspanning er wat mis zijn in de accu zodat deze een 'verbruiker' word?
Je ziet de onregelmatigheid van het lopen ook terug in het - steeds flauwer wordende schijnsel van de koplamp
Je hebt het over een "gelijkrichter" Sammie. Heeft de 559 niet gewoon een gelijkstroomdynamo dan??? Zo ja, dan is een gelijkrichter toch niet nodig? Ik ken de 559 niet zo goed, maar de dynamo verschilt toch niet zoveel met die van de 634?
 
Je hebt het over een "gelijkrichter" Sammie. Heeft de 559 niet gewoon een gelijkstroomdynamo dan??? Zo ja, dan is een gelijkrichter toch niet nodig? Ik ken de 559 niet zo goed, maar de dynamo verschilt toch niet zoveel met die van de 634?

Sammie bedoelt misschien de spanningsregelaar...?
 
Je hebt het over een "gelijkrichter" Sammie. Heeft de 559 niet gewoon een gelijkstroomdynamo dan??? Zo ja, dan is een gelijkrichter toch niet nodig? Ik ken de 559 niet zo goed, maar de dynamo verschilt toch niet zoveel met die van de 634?

Oeh, maar ik heb een 638 dynamo in de 559 gebouwd..
Ik ben 6V allergisch geworden, weet je nog? :$
 
_O- Vast wel. Als je ziet wat Sammie allemaal op zijn Jawa kwijt kan, dan krijgt hij ons ook wel allemaal in die tent :Y

Trouwens, dit klopt niet helemaal

[afbeelding]

Ben benieuwd wat ik hier nu weer aantref :(

Goed bezig Jo! Toen we samen het gesplitste blok van lagers hebben voorzien had je ook al opgemerkt dat die neutraal schakelaar er was, al vind ik de neutraal vinden bij een Jawa echt niet moeilijk! Wat dat betreft een zeer prettige schakelbak voor de beginner. Grote slagen, moeilijk te missen.

Wat zou het kunnen zijn met die poten? Ik vond hem niet onstabiel voor bij het remmen of hobbels. Het is wel duidelijk dat hij twee rommelkonten als eigenaar heeft gehad. Gelukkig ken je er 1 van ;) Erg leuk om te zien hoe hij helemaal mooi wordt gemaakt! *O* *O*
 
Een wisselstroomdynamo van een 638 moet tussen de 13,3 en 14,0 volt afgeven. Als dat niet het geval is, dan kan de spanningsregelaar defect zijn of (door bijvoorbeeld de motor te laten draaien zonder aangesloten accu) de diodes zijn vernield.
 
Goed bezig Jo! Toen we samen het gesplitste blok van lagers hebben voorzien had je ook al opgemerkt dat die neutraal schakelaar er was, al vind ik de neutraal vinden bij een Jawa echt niet moeilijk! Wat dat betreft een zeer prettige schakelbak voor de beginner. Grote slagen, moeilijk te missen.
Was ik geheel en al vergeten. En ik kijk, om eerlijk te zijn, ook nooit naar dat verklikker lampje. Bovendien brandt het in de vrij tussen de 3e en 4e versnelling ook niet :)

Wat zou het kunnen zijn met die poten?
Geen idee nog. Is een klusje voor buiten met die olie die erin zit. En buiten is het nu te heet naar mijn smaak. En hij reed prima. Geen probleem op de N320 bij Culemborg en ook niet bij alle drempels bij ons in de wijk.
We zullen zien.
 
Ik ben benieuwd hoe dat zit met die poten!

Soms kom je echt gekke dingen tegen. Zo vond ik ooit een vulbus boven 1! Van mijn voorvork veren. :?
 
Pfff sta nog in dubio over het treffen...
1 dag, dan heen en weer met de 638, of 2 dagen indien en/of met de 559?
of helemaal niet?
Even kijken hoe'k me voel...
Voor 1 nachtje is Tilburg op een traag barrel misschien wel wat ver..
 
Was ik geheel en al vergeten. En ik kijk, om eerlijk te zijn, ook nooit naar dat verklikker lampje. Bovendien brandt het in de vrij tussen de 3e en 4e versnelling ook niet :)

De vrijstand kan alleen tussen 1 en 2 gebruikt worden.
of je moet je blok uit elkaar halen en een deuk er bij maken in de schakelplaat.
Heb zo een schakelaar ook op de cz 175 type 450
de mogelijk heid was er en vind het wel makkelijk op een motor met de 1 naar boven en de rest naar benedenGeen idee nog. Is een klusje voor buiten met die olie die erin zit. En buiten is het nu te heet naar mijn smaak. En hij reed prima. Geen probleem op de N320 bij Culemborg en ook niet bij alle drempels bij ons in de wijk.
We zullen zien.
 
Er is ook een vrijstand tussen 3e en 4e versnelling. Da's voor in de bergen, vertelt Sammie altijd. Heb op de Jawa nog niet in echte bergen gereden. Vroeger wel op een tweetakt met geforceerde koeling. Maar dat is anders.

full

Ik heb overigens de gouden Jawa op speurders gezet. Ik heb nu toch echt meer ruimte nodig. Eens kijken wat er op geboden wordt, en wie er op gaan bieden. Maar nu eerst de rode 634 bepakken voor morgenochtend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan