Vietnam Deel 2

Fred,

Wat verstaan ze daar onder vegetarisch?
In aziatische landen betekend dat v.n.l. alleen geen vlees.
Dus dan krijg je een pan vis, of gevogeltje, of zelfs garnalen... voorgeschoteld...
Hoe denken ze daar in Vietnam over? (Kennen ze daar het fenomeen veganistisch ook?)
 
Antwoord van Minh.
Vegetariërs in Vietnam zijn mensen die geen gedode dieren eten, dus geen vlees, vis, vogels of garnalen. Eieren meestal niet, maar honing en zuivel wel. De definitie van een vegetariër is uit het boeddhisme afkomstig, daarom geen gedode dieren.

Veganisme kennen we hier eigenlijk niet, want honing en zuivel zijn niet van gedode dieren. Leer en bont wel, maar het is hier te heet om dat te dragen. Grapje, men denkt hier niet zover...
 
Laatst bewerkt:
Pasteitjes (3)

De pasteitjes worden in de rijststomer gelegd...

full



...en na een kwartiertje stomen...

full



...is dit het smakelijk uitziende resultaat.

full



Morgen het (voorlopig?) laatste deel van deze shoot.
 
Pasteitjes (4)

Vanuit de stomer worden ze bij elkaar in een schaal verzameld.

full



Zodra er een klant komt wordt het gevraagde aantal in een plastic zakje gedaan.

full



Meestal koopt men er 10 of 20 tegelijk, dus voor VND 5.000 of VND 10.000..

full



Als dat gebeurd is wordt ervoor gezorgd dat er veel lucht in het zakje zit en het wordt dichtgeknoopt. De lucht zorgt ervoor dat de pasteitjes er ook mooi uitzien. Puur visueel dus.

full



Dit is het laatste deel. Ik schreef gisteren al “voorlopig? “ erbij. Eigenlijk wil ik nog een paar foto’s van de verkoop. Maar dat betekent dat ik ruim voor 06:00 uur al bij Ly op de stoep moet staan met de camera in de aanslag. En dat is voorlopig een voor mij onmogelijke opgave. O-)
 
Sea walking

Dit schijn je in Nha Trang te kunnen doen: TEMPLATE | HOME
Hoe, wat en waar weet ik nog niet.

Het eerste dat bij me opkomt is dat ze niet alleen alles boven water verkloten, maar hier ook onder water. Hoewel dat laatste eigenlijk ook niets nieuws is.
 
Te laat…

In FredVN in "Vietnam" stond het verhaal van drie mannen die ergens in het midden van Vietnam drie zwembaden hadden gebouwd van 300 m2 elk. Totale kosten voor de drie baden $ 3.600. Dus $ 1.200 voor één bad, dat klonk aantrekkelijk.

Met name het laatste stuk van het artikel sprak mij aan:
The three are willing to share the concept, including the design, to schools or individuals that are interested. “I’d love to see schools nationwide apply the model, especially at a time when the government’s budget is insufficient to install pools in schools,” Tuan said.

Minh is in die tijd nog op internet aan het zoeken geweest maar kon niets vinden. Laatst kwam tijdens een zoekactie het artikel mij weer onder ogen en weer wilde ik meer weten. Minh heeft vervolgens, zonder veel hoop op succes, de website van het artikel gebeld. Tijdens het tweede belrondje kreeg ze iemand aan de telefoon die beloofde te gaan zoeken. En zowaar, hij belde terug met de telefoonnummers van twee van de mannen.

En daar kwam de grote deceptie: ze zijn commercieel gegaan met het plan. Minh switchte onmiddelijk van taktiek en vroeg om offertes om e.e.a. met de People Committee te kunnen bespreken.

Inmiddels hebben we 4 offertes binnen gekregen voor baden van 64, 100, 150 en 200 m2 en daar ben ik niet vrolijk van geworden. Het grootste bad is 200 m2, dus nog een behoorlijk stuk kleiner dan die uit het artikel. Kosten: ca. $ 6.500.

Er is geen website, dus andere foto’s dan die van het artikel zijn er niet. En we hoeven vast niet te verwachten, dat er ook maar een letter van het concept gedeeld zal worden, zoals eerst beloofd. En vanwege het gebrek aan informatie kan ik ook geen vergelijk maken tussen de baden van $ 1.200 en $ 6.500. Jawel, ok, klopt, $ 5.300.

Het prijsverschil met het originele plan is “iets te groot” om daar verder iets mee te doen. Iets, dat al die tijd wel in het achterhoofd heeft gezeten. Want, "drowning is one of the main causes of child death in Vietnam, with over 11,000 dead cases every year, according to WHO”.

Tja, jammer maar helaas...

full
 
Resort (1)

In het kader van de fotoshoots “Kleine bedrijven in Vietnam” is dit resort eigenlijk een beetje vreemde eend in de bijt. Het is geen bedrijf zoals bijna alle anderen. De reden om het toch op te nemen zijn de grote hoeveelheden gereedschappen en werktuigen, die te zien zijn.

Veel ervan zijn uit de vorige eeuw afkomstig en vormen zo een mooie aanvulling op de hedendaagse werktuigen, die soms niet eens zoveel daarvan verschillen.

Het huis zelf dateert uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.

full



Een ploeg, waarmee vroeger de rijstvelden werden bewerkt.

full



Idem als hierboven.

full



Na het ploegen werd met behulp van dit apparaat de grond glad gemaakt.

full




De komende maand is het resort min of meer gesloten. Een paar dagen geleden gingen we langs voor de omschijvingen bij deze foto’s. Er stond en lag een hoop appparatuur voor het huis. Het bleek dat ze er een speelfilm op gaan nemen: “De schoonmoeder”.

Gelukkig kennen we de mensen van het resort goed, dus we konden toch nog de informatie krijgen. Ook kwam we Hồng (die op school kookt) nog tegen. Ze heeft met nog een aantal andere mensen uit de buurt een rolletje als figurante.

Misschien probeer ik nog wel een keer om binnen te komen als ze daadwerkelijk aan het filmen zijn. O-)

Morgen deel 2
 
Project “Koken voor minority-kinderen” (5)

Minh heeft vandaag in een laatste alles-of-niets poging beide Vietnamese organisaties gebeld.

Organisatie #1
De eerste organisatie had ze al eerder gebeld en kreeg nu een ander aan de telefoon, die op zijn beurt probeerde om de juiste persoon te vinden.. Met deze eveneens zeer aardige en professionele man heeft ze ook een poosje zitten praten.

Uiteindelijk was het antwoord “nee”. Ze concentreren hun werkzaamheden rond HCM city. Hij heeft wel de naam van een andere organisatie gegeven, maar dat is overheid. En we hebben onze twijfels of daar iets uit zal komen.

Organisatie #2
Ook daar een goed gesprek. Minh werd uiteindelijk doorverwezen naar een regionaal kantoor. Het hoofd gaf aan, dat men uitsluitend werkt binnen de eigen regio (= provincie). En aangezien er in onze provincie geen regiokantoor is...

NGO

Omdat Minh toch bezig was met alles-of-niets heeft ze gegoogled op “NGO Khanh Hoa”.
De eerste gaf meteen al aan dat ze geen geld hebben en eigenlijk alleen aan voorlichting doen. Toch nog een tijdje zitten praten en kreeg daarbij alle gegevens van het hoofd van een tweede NGO.

Ook hier een goed gesprek gehad en... misschien wordt het wat! *O*

Minh moet het schoolhoofd de NGO laten bellen en dan kan er in onderling overleg gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. Dus voorlopig is het afwachten of daar iets uit komt.

Wordt (hopelijk positief) vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Resort (2)

Dit zijn verschillende soorten manden, die met behulp van een juk gedragen kunnen worden.

full



Op de volgende foto zijn meerdere attributen te zien.
De grote machine links dient om het kaf van de rijstkorrel te scheiden.
Midden-achter een soort grote mand om de rijst op te slaan.
Met het werktuig midden-voor wordt water op de rijstvelden geschept. Met behulp van de lange stok wordt eerst in een naast het rijstveld gelegen waterstroom water geschept en vervolgens op het rijstveld weer geleegd. 

full



Verschillende vijzels.

full



Met dit apparaat werd suikerriet plat gemaakt en de siroop verwijderd. Met het getande apparaat rechts werd de siroop goed gemengd. 

full



Morgen deel 3.
 
Resort (3)

Ronde boot
Ik heb zelf lang geleden tijdens een rondvaart een klein tochtje in een dergelijke boot gemaakt. Wel iets groter, we zaten er met z’n vieren in: twee toeristen waaronder ik en twee Vietnamese dames.

Om hem in beweging te krijgen bleek eigenlijk vrij simpel. Gewoon met z’n tweeen peddelen, elk aan een kant. Piece of cake.

Totdat de dames grinnekend aangaven dat het tijd werd om naar de boot terug te gaan. Dus één van ons stopte en de andere peddelde door. Het grinneken werd nu ook duidelijk: de boot begon rond te draaien maar voer gewoon in dezelfde richting verder.

Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet hoe ze een andere kant opgaan.

full



Op de volgende foto staat op de voorgrond een los wiel voor de machine, die het suikerriet verwerkt.

Het grote apparaat links en midden dient om het losse kaf van de complete rijstkorrels te scheiden. In het ronde deel zitten schoepen, die bij ronddraaien het kaf wegblazen.

full



Op de foto’s hieronder zijn vijzels te zien, die werden gebruikt voor het scheiden van het kaf en de rijstkorrels.

full

full
 
Cracking down on ‘mobile karaoke’ an onerous task in Ho Chi Minh City

full

'Mobile karaoke' singers have emerged as a new nightmare in Ho Chi Minh City.


Having a karaoke-addicted neighbor is a nightmare, but the proliferation of ‘mobile karaoke,’ whereby anyone with a bluetooth microphone and a smartphone app can be a singer at anytime, anywhere, only serves to worsen the situation.

Wireless microphones, working with smartphones and tablets via any Bluetooth connection, are sold widely in Vietnam at affordable prices, allowing people to show off their singing talent without having to afford costly machines or equipment. Unsurprisingly, not all karaoke singers have golden voices, and their performances have become nightmares for listeners with no choice but to endure their ‘performances.’ People in residential areas across the southern city have complained that they are losing sleep over the awful karaoke shows of neighbors, who use the mobile devices.

full



What’s worse is that it’s not easy for authorities to crack down on them. Nguyen Thi Thu, deputy chairwoman of the Ho Chi Minh City administration, said current regulations are intended to oversee the operations of karaoke parlors, rather than individual singers. “We have to prove that these singers violate acceptable noise limits, but there is a lack of equipment available to do so,” Thu was quoted as saying by Thanh Nien newspaper on Wednesday.

Cao Trung Son, director of the Ho Chi Minh City environmental monitoring center, admitted that the city only has noise pollution and noise monitoring stations installed in specific locations, and that “equipment exclusively designed to measure karaoke noise does not exist.” As a temporary solution, Thu said local police and other relevant authorities would attempt to increase awareness among residents that they should not create excessive noise with their karaoke habit. ‘Victims’ of ‘mobile karaoke’ can also call the city’s hotline 0888247247 to file a complaint, as police will strictly handle any case that seriously affects residential security, the deputy chairwoman added.

full



Nguyen Dong Tung, deputy chairman of Phu Nhuan District, said his administration had so far received no report or complaint regarding ‘mobile karaoke’ though he knows the phenomenon exists in the locale. “Even so, we will patrol wards in the district and any ‘singer’ that makes noises after 11:00 pm will be subject to administrative fines,” Tung told Thanh Nien.

Tung said local police units play an important role in deterring noisy karaoke singers.
“If police show up and ask them to stop singing, they will not repeat the mistake,” he assured.



Bron: TEMPLATE | HOME


Voor als je denkt dat je alles al hebt meegemaakt, wel, hier is niets te dol. Zeker niet als het om HELIOS gaat (Herrie En Lawaai Is Ons Streven). Want daar heeft men in Vietnam natuurlijk een onwaarschijnlijk hoog niveau van perfectie in bereikt. Want die nachtmerrie heb ik dag en nacht.

“Tung said local police units play an important role in deterring noisy karaoke singers.
“If police show up and ask them to stop singing, they will not repeat the mistake,” he assured.”

Tja, gelukkig zijn we allebei even dom…
De politie geeft n.b. zelf aan dat ze er mogelijk heel misschien wellicht iets aan zouden kunnen doen als er met zeeeeer grote regelmaat na 23:00 overlast plaats vindt.
Ofwel nooit dus. O-)

Zo ook in het geneuzel over de gevolgen...
“Nguyen Dong Tung, deputy chairman of Phu Nhuan District, said his administration had so far received no report or complaint regarding ‘mobile karaoke’ though he knows the phenomenon exists in the locale.”
Logisch, als je weet dat er toch niet op wordt gereageerd....

Nog zo’n mooie:
“…and that “equipment exclusively designed to measure karaoke noise does not exist.”
Ehhh, voorlopig misschien gewoon die dingen aan de zijkant van het hoofd gebruiken? Of is men al helemaal doof van de pestherrie? O-)

Zo kan ik op een terras onder het genot van wat mobiele karaoke, ehh, een goed glas Dalat-wijn moeiteloos alle B*llsh*t uit uit het artikel beargumenteerd onderuit halen.

Maar wat is er eigenlijk mis met ter plaatse de overlast gevende materialen in een shredder te stoppen? O-)
 
Filmen in het resort

Gisteren liep mijn fietsroute langs het resort. En –hoe fijn-, ze waren net op dat moment bezig met opnames vóór het resort. Een enkeling maakte een opmerking “no film”, maar hun Engels was gelukkig niet goed genoeg om mijn “I don’t make films, I make photos” te weerleggen. O-) :+

Uiteindelijk zei iemand, die iets meer Engels sprak, dat ik wel foto’s mocht maken, maar dat ik die niet op Facebook mag plaatsen. Nu, dat kan ik met de hand op mijn hart beloven: ik ben principieel tegen FB, dus ik zal daar nooit iets plaatsen.
Over het forum heb ik het uiteraard niet gehad. O-)
Dus svp de onderstaande foto’s niet op FB zetten. Dan kan ik nog eens teruggaan tijdens een shoot.


Nee, dit is geen buitenmodel katapult...

full



...maar een filmstatief.

full



De zaak wordt scherp gesteld voor de opname, die vlak hierna zal beginnen.

full



De bedoeling was dat er (bloem?)blaadjes over de mensen geblazen zouden worden. Helaas, het bosje wat de man in zijn hand heeft viel als één geheel op de grond. :+

full



Mogelijk daardoor kwam meteen de luide brul uit de megafoon:

CUT!

(Goh, zou de regisseur een Hollander zijn? O-) )

full
 
Bouwen...

Gisteren reed ik voor het eerst sinds een half jaar op de weg naar het vliegveld. En schrok mij rot. Er wordt in een werkelijk krankzinnig tempo een grote hoeveelheid hotels en resorts lang de kust neergeplempt. Hoe ze die ooit vol moeten krijgen? Er is daar m.i. verder niets te beleven in de wijde omgeving. Het enige wat je kunt doen is met je buik in het zand liggen en de vliegtuigen spotten, die op Cam Ranh International Airport landen. Oh, sorry, ik vergeet zo maar de golfbaan, die daar ook nog ergens schijnt te luggen.

Maar goed, er zal ongetwijfeld een uitgebreide studie aan vooraf zijn gegaan. O-)

Ik wacht met spanning de resultaten af.
 
Wel, zie de video op onderstaande link en oordeel zelf. O-) :+

Nu heb ik daar persoonlijk niets tegen, 'savonds zonder de kids, maar misschien dat ze voor de kinderafdeling de choreografie toch even hadden moeten doorgaan met de dames. *D

[Er wordt in een werkelijk krankzinnig tempo een grote hoeveelheid hotels en resorts lang de kust neergeplempt.
Eerst bouwen, dan denken ;) ....of jullie krijgen binnenkort een direktvlucht naar (van) China O-)
 
Laatst bewerkt:
Sinds het aardige vliegveldje van Nha Trang is verworden tot Cam Ranh International Airport
komen er met grote regelmaat rechtstreekse vluchten uit China. Ik kom op dat “verworden” nog wel een keer terug.

Ik ben daarom ook al heel lang niet meer op de boulevard van Nha Trang geweest.
 
Bus driver suspended for mounting pavement in Ho Chi Minh City

full

The bus’s license plate, 51B-225.01, is clearly visible in the 25-second footage.

The driver of a bus that was filmed driving on the sidewalk of a street in Ho Chi Minh City has been identified and suspended from job, the municipal bus operator said Saturday.

Nguyen Van Quan, an employee of the SATRANCO bus company, was identified as the driver in the video that went viral on the Internet on Friday, Tran Chi Trung, director of the Ho Chi Minh City Public Passenger Transport Management and Operation Center, confirmed.
Quan was suspended from job right in the afternoon the same day for violating traffic law and posing danger to passersby.

The bus operation center is working with the traffic police unit in Ben Thanh Ward, District 1 to decide the civil fine for Quan.

According to the25-second footage, Quan drove his No. 38 bus to mount the pavement of Nguyen Thi Minh Khai Street in District 1 in an apparent bid to avoid heavy traffic. The bus’s license plate, 51B-225.01, is clearly visible in the video.

The reckless act of the driver has sparked outrage and concerns over the danger to pedestrians, especially during the rush hours.



Bron: TEMPLATE | HOME


Tja, ik moet toegeven dat ik dit hier nog nooit heb gezien. Zie ook de video op de bron.

Aan de andere kant snap ik de laatste alinea ook niet helemaal. Tijdens het spitsuur wordt je sowieso plat gereden op het trottoir, al is het dan meestal door motorfietsen. Nog steeds complete anarchie.
 
Project “Koken voor minority-kinderen” (6)

Even een korte stand van zaken.

Minh heeft zojuist het schoolhoofd gebeld. Die gaf aan dat er contact is geweest met de NGO. Er is over diverse zaken gepraat en er is een officiële brief vanuit de school gestuurd. Daarin is hetzelfde bedrag gevraagd als het afgelopen jaar aan salaris is betaald (gelukkig, ik was bang dat ze, getrouw aan de Vietnamese traditie, zouden overvragen). Het wachten is op antwoord.

Minh zal één van de komende dagen proberen om het NGO te bellen.

Wordt vervolgd.
 
Project “Koken voor minority-kinderen” (6)

Even een korte stand van zaken.

Minh heeft zojuist het schoolhoofd gebeld. Die gaf aan dat er contact is geweest met de NGO. Er is over diverse zaken gepraat en er is een officiële brief vanuit de school gestuurd. Daarin is hetzelfde bedrag gevraagd als het afgelopen jaar aan salaris is betaald (gelukkig, ik was bang dat ze, getrouw aan de Vietnamese traditie, zouden overvragen). Het wachten is op antwoord.

Minh zal één van de komende dagen proberen om het NGO te bellen.

Wordt vervolgd.
Ik hoop dat het lukt.
 
Visum

We moesten weer even het land uit. We hebben een 5-jaars visum, dat elk halfjaar verlengd moet worden. Ja, ja, de logica is vaak ver te zoeken, maar hier maalt niemand daar om zolang er geld verdiend kan worden.

Dus maar weer een ticket naar HCM genomen en op het vliegveld een taxi naar de grens met Cambodia gepakt. Daar ga je de grens over en vervolgens aan de andere kant weer terug. Vorig jaar verliep dat eigenlijk vrij soepel. Dit jaar, ehhh... Laat ik het vanaf mijn terras met een goed glas Dalat-wijn zo stellen: het wordt bijna voordeliger om de volgende keer een reisje naar Bangkok o.i.d. te boeken. O-)

Ook word je continu lastig gevallen door lui, die wat bij willen verdienen. Ze dringen zich op door zich ongevraagd met de procedure te gaan bemoeien. Ook willen ze je graag op de motor van de parkeerplaats van de taxi naar het eerste gebouw rijden, een afstand van misschien wel 100 m.!

En ze blijven gillen en schreeuwen om je aandacht te trekken.

En als je dan eindelijk na alle ellende weer op Vietnamees grondgebied staat willen je op de motor overal heen brengen. Als je dan Hanoi roept (ca. 1700 Km.) kijken ze heel glazig en zoeken een slimmere buitenlander. :+

(Het bleek uiteindelijk de manier om ze vrij snel af te schudden.
“Ho Chi Minh?”
”No, Hanoi!!”
Na twee herhalingen dropen ze stuk voor stuk af. Die blijft erin voor eventuele volgende keren).


Maar we zijn er gelukkig weer voor een half jaar vanaf.
 
...het wordt bijna voordeliger om de volgende keer een reisje naar Bangkok o.i.d. te boeken. O-)
Had je het niet over direktvluchten vanaf Nha Trang Cam Ranh International Airport?

Is misschien sneller én goedkoper dan eerst naar HCM, dan taxi naar de grens en terug. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan