Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Vandaag een van mijn bougies eruit getrokken om te kijken. Ik word er niet veel wijzer van...
Dit zijn nieuwe CR10EKs, ongeveer 200km er op.
full

Ik heb nog steeds last van dat de motor inhoudt bij 7,5k. :?
 
Iemand nog een demper voor de freewind te koop?

Begin het standaard geluid nogal zat te raken.. :X
GPR heeft nog diverse mooie dempers voor de Freewind. Met e-keur en uitneembare db-killer voor als het wat meer sound mag hebben.

Oud plaatje, nostalgie.Ik ben vanwege de Freewind met GPR in contact gekomen, láng geleden :P

XF650_compleet.jpg
 
Laatst bewerkt:
GPR heeft nog diverse mooie dempers voor de Freewind. Met e-keur en uitneembare db-killer voor als het wat meer sound mag hebben.

Oud plaatje, nostalgie.Ik ben vanwege de Freewind met GPR in contact gekomen, láng geleden :P

[afbeelding]

Ik vind die GPR dempers nieuw, net iets te duur voor op mn freewind helaas. En tweedehands kan ik ze ook niet vinden haha
 
Vandaag een suzuki freewind uit 2001 gekocht.
rijdt heerlijk, alleen de snelheidsmeter werkt niet. Is dit iets wat makkelijk en snel te verhelpen is? is dit iets wat ik zelf kan doen zonder enige ervaring met sleutelen of kan ik het beter even bij de dealer afgeven.

ik heb hem gekocht toen de snelheidsmeter het al niet deed. dit betekend ook dat de kmstand niet klopt toch?

Bedankt voor jullie tijd
full
 
Gefeliciteerd met je Freewind. *O*

Wat betreft de km-stand weet ik niet of dat ook via de snelheidsmeter gaat. Dit kan je toch zo testen door even een stukje te rijden? Zet je trip op 0, ga een stukje rijden kom je terug en staat deze nog steeds op 0 dan weten wij dat ook.
De kapotte snelheidsmeter is overigens een bekend probleem volgens xf650.de.
Rotor which drives the speedometer broken. (*Very* common. It's mostly is broken when front tire is changed.)
Dit zit aan de linkerzijde van het voorwiel.
https://www.ludd.ltu.se/~joshua/xf650/xf650service.pdf, handleiding voor als je aan het sleutelen gaat.
 
Vandaag een suzuki freewind uit 2001 gekocht.
rijdt heerlijk, alleen de snelheidsmeter werkt niet. Is dit iets wat makkelijk en snel te verhelpen is? is dit iets wat ik zelf kan doen zonder enige ervaring met sleutelen of kan ik het beter even bij de dealer afgeven.

ik heb hem gekocht toen de snelheidsmeter het al niet deed. dit betekend ook dat de kmstand niet klopt toch?

Bedankt voor jullie tijd[afbeelding]

Gefeliciteerd met je freewind! *O*

Bij mijn motor zat er toen ik de handkappen installeerde een draadje niet goed waardoor de snelheidsmeter 0km/u weergeeft. Toen ik de draad meer ruimte gaf werkte die weer
Daarnaast kun je voorzichtig proberen dat ding aan de linkerkant van je wiel schoon te maken.
En als dat allemaal niet werkt zijn waarschijnlijk de vleugeltjes in dat ronddraaiende ding gebroken. Deze zijn van plastic en nogal zwak. Ergens eerder in het topic is dit probleem langsgekomen en hebben ze een oplossing gevonden.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes!
 
@Lerris heb je je benzinemetertje al kunnen fixen?

Vandaag mijn koplamp maar eens schoongemaakt. Wat een verschil! :o Het glimt weer mooi!
Ik heb geen `before` foto, maar geloof me, de lamp was behoorlijk wit van binnen door die poederzooi.
After:
full

Om de koplamp open te maken heb ik hem 10 à 15 minuutjes in een oven gelegd op 100°C, waarna ik de twee helften zo uit elkaar kon trekken. Wel eerst even zorgen dat de 4 tabjes los zitten.
Dit werkt vele malen beter dan met een föhn, stanleymes en schroevendraaier de lijmlaag open proberen te wrikken.

Morgen maar weer monteren en dan is het wachten (7-9 werkdagen :/ ) geblazen op een nieuw rechter knipperlicht voor. Iets of iemand heeft die er zondagnacht-maandagmorgen eraf gesloopt. :(
 
Mijn hitteschild is gemaakt door de garage. De benzinemeter doet het ineens weer goed, heb er niks aan gedaan verder.

De koplamp schoonmaken ga ik ook maar eens proberen gezien jouw resultaat :9~


Heeft iemand trouwens de koplamp van de Freewind ooit afgesteld? Enig idee hoe dat moet?

Jazeker. Er zit aan de zijkant van de kap, aan de rechterkant en linkerkant, een gat, daar kun je een schroevendraaier in steken en dan draaien. De ene kant is voor hoger lager, de ander voor links rechts of zoiets. (weet niet meer precies welke voor welke maar dat kun je makkelijk zien tijdens het draaien)

Voor het instellen heb ik zelf aangehouden dat er elke meter de koplamp een cm lager moet schijnen.
Dus je zet eerst de motor met de koplamp dicht tegen de muur, tekent met krijt een streep op lijnen van het licht.
Dan rij je de motor een aantal meter naar achter (bijvoorbeeld 5) waarna de lijnen van het licht een paar cm (5 bijvoorbeeld) lager moet staan.

in combinatie met het schoonmaken moet dat een behoorlijke verbetering zijn *O*
 
Mijn hitteschild is gemaakt door de garage. De benzinemeter doet het ineens weer goed, heb er niks aan gedaan verder.

De koplamp schoonmaken ga ik ook maar eens proberen gezien jouw resultaat :9~Jazeker. Er zit aan de zijkant van de kap, aan de rechterkant en linkerkant, een gat, daar kun je een schroevendraaier in steken en dan draaien. De ene kant is voor hoger lager, de ander voor links rechts of zoiets. (weet niet meer precies welke voor welke maar dat kun je makkelijk zien tijdens het draaien)

Voor het instellen heb ik zelf aangehouden dat er elke meter de koplamp een cm lager moet schijnen.
Dus je zet eerst de motor met de koplamp dicht tegen de muur, tekent met krijt een streep op lijnen van het licht.
Dan rij je de motor een aantal meter naar achter (bijvoorbeeld 5) waarna de lijnen van het licht een paar cm (5 bijvoorbeeld) lager moet staan.

in combinatie met het schoonmaken moet dat een behoorlijke verbetering zijn *O*
Raar dat van die benzinemeter, wel fijn dat die weer werkt!

Thanks voor de info over het afstellen, zal ik komend weekend wel proberen te doen. :t
 
Raar dat van die benzinemeter, wel fijn dat die weer werkt!

Thanks voor de info over het afstellen, zal ik komend weekend wel proberen te doen. :t

Ja, inderdaad. Het zou kunnen dat er vuil op zat. Van het weekend was de motor omgevallen (zachte bosgrond O-) ) en daarna deed de benzinemeter het weer

Waarmee had je trouwens die koplampunit weer dichtgeplakt?
 
Ja, inderdaad. Het zou kunnen dat er vuil op zat. Van het weekend was de motor omgevallen (zachte bosgrond O-) ) en daarna deed de benzinemeter het weer

Waarmee had je trouwens die koplampunit weer dichtgeplakt?
Zal wel vast hebben gezeten net als de vlotter van mijn broers motor. Die piste een hoop benzine uit zeg, even schudden en klaar, geen benzineplas meer. *D

Ik had de koplamp met de lijm/silicone die er al inzat weer dichtgemaakt. Als het warm maakt (in de oven) wordt het soepel en kan je de 2 helften tegen elkaar drukken.
Als je echt proper wilt doen moet al die oude meuk eruit halen en nieuwe silicone kit om de randjes doen. Die oude meuk weghalen zal wel echt een kl*te klus zijn, het is namelijk extreem plakkerig.
 
Zal wel vast hebben gezeten net als de vlotter van mijn broers motor. Die piste een hoop benzine uit zeg, even schudden en klaar, geen benzineplas meer. *D

Ik had de koplamp met de lijm/silicone die er al inzat weer dichtgemaakt. Als het warm maakt (in de oven) wordt het soepel en kan je de 2 helften tegen elkaar drukken.
Als je echt proper wilt doen moet al die oude meuk eruit halen en nieuwe silicone kit om de randjes doen. Die oude meuk weghalen zal wel echt een kl*te klus zijn, het is namelijk extreem plakkerig.

Het is gelukt *O*
Wel hopen dat ik de kit goed verdeeld heb, niet alles leek 100% goed te zitten |(

De koplampunit zat oor het schoonmaken vol met witte stof, reflecteren kon die niet -O-
full


Na het afstoffen was dat verleden tijd, het glimt weer
full

Blijkt alleen dat de reflector te warm is geworden door de lamp, daardoor reflecteert de bovenkant ietsjes minder

Bij het weer verwarmen voor het vastlijmen wel oppassen dat je hem niet op het glas legt, dit wordt te warm en dan laat het iets minder licht door B|

En weer alles netjes gemonteerd op de motor
full

Nu steken alleen de rest van de kappen af tegen de schone koplamp :9
 
Wou het ooit zelf doen, toen ik m'n XF nog had :P
Was teveel werk dacht ik bij mezelf, en van moeder mag het ook niet, een koplamp in haar oven opwarmen :')
Wel mooi resultaat Solis en Lerris :)
Gelukkig is dat niet zo bij de NC700 *D
 
Mooi resultaat Lerris!
@CDA, zo heel veel werk was het op zich niet, ik zou het alleen niet voor mijn plezier doen. :)
Hoe staat het trouwens met de NC, alles gut?

Ik wacht nog steeds op mijn knipperlicht. :(
Ben dus 1,5 week uit de running door een knipperlichtje... :')
 
Wou het ooit zelf doen, toen ik m'n XF nog had :P
Was teveel werk dacht ik bij mezelf, en van moeder mag het ook niet, een koplamp in haar oven opwarmen :')
Wel mooi resultaat Solis en Lerris :)
Gelukkig is dat niet zo bij de NC700 *D

Haha, bedankt!
Gelukkig is er in de afgelopen 20 jaar vooruitgang geboekt vwb verlichting O-)
Hoe bevalt de ncx?

Mooi resultaat Lerris!
@CDA, zo heel veel werk was het op zich niet, ik zou het alleen niet voor mijn plezier doen. :)
Hoe staat het trouwens met de NC, alles gut?

Ik wacht nog steeds op mijn knipperlicht. :(
Ben dus 1,5 week uit de running door een knipperlichtje... :')

Denk dat het schoonmaken zelf inderdaad maar een uurtje gekost heeft.
Is heel de behuizing eraf of alleen het lichtje kapot?
In principe mag je rijden met hand uitsteken als je het echt niet meer volhoud :9
 
Behuizing afgebroken helaas... Hetzelfde als bij mijn linkerknipperlicht gebeurde. B|
Had al een nieuwe besteld maar deze is helaas vertraagt, morgen zou de *nieuwe* uiterlijke verzenddatum zijn. Kijken of dat klopt.
 
@Lerris en Solis:
Gaat lekker zeg, mis wel een beetje de "punch" en het geluid van de Freewind. Zelfs met een uitlaat die zelfs niet op een uitlaat lijkt is het nog veels te stil, zelfs zonder dB-killers :')
Het "snappy" gasrespons mis ik wel heel erg. De NC is een beetje "slow and steady" i.p.v. "snel en wiebelig " :+

Alles al van de XF overgezet naar de NC, en dat past allemaal perfect, behalve de spiegels, die passen niet door de verkeerde schroefdraad :( en de handkappen, want die raken het windscherm bij het stuur te draaien :/ (dus ook maar 100€ gedokt voor nieuwe handkappen)

Voor de rest rijd dat prima, voel me ook wel veiliger nu met die ABS *D

PS: Solis, ik zie op je foto van de bougie dat die wel een beetje een witte aanslag heeft, toch niet te arm aan het rijden?
 
Dag allemaal, het is alweer een jaartje geleden dat ik mijn freewind verkocht heb maar lees hier nog regelmatig mee :) Heb nooit het eind resultaat gepost maar wilde jullie de foto's niet onthouden, altijd goed voor inspiratie. Ik kocht hem met omval schade, daarna alles eraf gehaald en met nieuwe delen opgebouwd. Geheel in het zwart, ook de zijkappen en velgen. Stond hem erg goed vond ik. :Y

Voor:
aS9ULJQi_k14kjfWDI87q70AWwOcztNs2IY0M-xcLBOVHux0Lw9danJfq9-KIR7SMOLl2Tcp8TPH0-78d88au4q8YWyfiaQtbys1HwMe5DnC-kdHo4FSLgA0ExAHVquU6sa8WL4qenlkzeqvtJ5BpIEWKEVilKOysSURQDGciM8qmrNK00NLkqlKJvLoemQMvy7airLr4sWiWbn6_6Mp-a1w-XWHYFz2Q_qpZzsX0TDeUUiHCUhsV5lAINge281gKQ4kmpdgfAMOuFkEPQX5Br3z0EUOylf6mbxTlQgqW3ig_ZD1Mf99mXK3hgCfZe1TXRpkzYDXfxr16uHlr6fZKbMdQigwyDO_MYNikvi1NC1xDjJpzY0svzg1qeP1NE59Zl3yzF9iqUsJpKPYWpBo1MbaM7VEydShvaGRqpztVWxlZ6e72B2S6ywV2jqpONIr_hYvnAnORTe1uBzIM0voWJr29LKB9noCJcbv8yWiOoAxT5Ye7-4q-T1WwMRFnwWvK4QsCHIn-jdYFcIzUmuVl2A4nmvq6moYIk75ziR-eOPRdZwg7gd07bN2n8iKVwk-t8FeeqYMwwVDJUhLTBBaS8v4o5TJGbkvSatHB_A9hqU1rkt5YQPKyDaSQLreqtq7_4I4kHVe3azcXCfD3p_5XcMDke8y43PXp_ughXqzzw=w1000-h1070-no


Na:
fLfybbO1tk6xcnczpwzSvT8q3_kO_j1lurVp5TGzU4EC-YNVBcmMs1uA53gqM1UeVhUTv2_BRBREscd3yjYZLVhNI425PEKYYehoi8q-63eDTDAlowcm0kI0hPkXWvTYcLxlhea4MYVKqMafDCdl8RhU53P7gi48tJ1qS2okFnDOOtszwirMQKT9koeqiWvhzMzIH8Mb4mrBkAa5VF2wjB7Kdmk7a7Rbgt319hpHgHzS4Hs45MqFjlqy72N8MV9pZyQlUXt0YQGLajNmFckDavSNP7zocitCmY0fJJUpnVYS_mFd-aHHl5a-e5f8gbvgXfmO7wq24jZjZOX3nKWPONT04OLetAbaRWUHlw98b-_DzqSPUEXtgTpl1_h4T4OHYAgDPI9LrcGNinsrc9ekjj_Uyeyy0wSw91DpEnnGiQY1hbY6jM2BbP_JSibQb5yFOgEw4sSucKA-QfdCLrXtpX6aX9BmnZfUGYfUGGM5BHBVNt96ZDPTRo7Eqjt6lPDLSiN-OHoLIgTp9SSYWgefT16ftYCDLi1KnLw49xCH6f7rD4B4UzgVrbfqznmxLvJaahDPiBEXW8XT-MLyUUf6TtfH7n-I5WIokJYG1A-MODrXlu9I_b0iV-ESdrhbkvHhBaSfkJawySX_vflmx0g-gFU9sG91HlMN_QBdcqAdoQ=w1000-h844-no


C15Oev-wQWaObAiW6gGYUNTEdXHH15SzqctvZl5tVfajMoA3_HMVbUBe0dF2qM3L8y9fvGev2gxZswCx0KQWQLxjhMPUvrt-0KnqmHHP9kgHTNTH_5SVDkft8-pun2IkrywPBka-7yW6o_GQmikDkDZfcw2lvxYGB8EnwxqgxbnfrYnl22GxxpnQslnMwHfrv_eE5l5IGtcllvdA4Mj_7RCZNqsDFzCKybQM3SW_4Vw3xkl_MU8Wdz1ioCw0AdzAfN1s2n9JqPqFcPnNh8CM-dDu-ddak7_oAMwWrbSzl-6Wg22QLkvL-u3ulZwmG3-49uoo9GGk3Jga9TW0ARd7_ztLAQJu9GhtBKqYTNpXvuTVFn5CXrv2tvQ_p9RluBL4S_7tLJWXqV0MUnlG3LeGHu0n7FUrHXyKsPBVm9JWNgYcEF8bxJxnKYxf546Wha0n258xknpfyMgHrYraLEI3Dgqd3u-RIXfS5lix8Y01lShHskV_J7PxgK3_qN-2iBFs_HlIi6evLremFCJtkf9Vyq_boMbaOE-Z5PUYFIBLCtcoVHdbaDQ78mqHBEpbSGptCXQAwODOPiR_aTQMHubzZVZob2_KCd_PVPVxJEt-8TekhkvjdsCk2y3jtQ3XWkR6nstgJYCGkcyV2Ms5RhCyFTSovoswMjxbS-UN8m_Dzw=w1000-h844-no


LO8LVt7111AcIvr0GIkqorxr6rtP_c8BHikc_zP5WPHFhkSStlduipzR6MUsF-LAADhB8zJfK1AAXkK1Q6Y2hO0ZBrlTZ9qtNDsbNX9EN7ugZVXoOctecAS5ixVKM_mzln0w8rGh2yRYl7ca3h9IMubhElUfjlP1VWAfzdySAwWy4RAlGM5BmX65d5ZuplLVO8XgcWJTrC7wRtFwT-YgvDj8T6xiPLirC3pSSnAIEt9FOgZQdABEjtBRWyLGnf-nVNIwQQSiLHvRDiQRB2OMatqFcOs7fbCW1J_q7tAvzuMkmj7jPP4mKnf74fyc_EJwy8OtD3NCDA0g7agWMXJ8opkeaadChsGYesOE6sxN82MoLEFodkA-Ndt0BQfAY4x4dtLpgMlSsejCMM6qmbpY3MLnE4_ofmgqC1mpzJAc8To_cLoee_ucU7ZT_yHt-6RdKvOKwJ8ReiGQkRp0kk5-aFves66-TQb6feYX2Kwfpw9SAHuuvzwuRVWwB-ur_I1tYOCcysw1-6KKxV9XJAsTuN3FF6O6rpIXO_h-Kq5h_u2GLT_UpBsrn8IUfhDXUZOcKgWgILFhbYk1iorO-8M3FDGc4YUSwPxFjikQChgU5p7q4KjNUXesH2BRgkn0hPIu6Q7TcPP0ehz-4IhWfgVUAEQarI1TMRA9zpA5OkzVOw=w1000-h844-no


Mocht iemand nog wat delen zoeken in de groen/rode kleurstelling dan hoor ik het wel. Heb ook nog valbeugels maar die hebben wel een tik gehad dus verdienen aandacht.
 
Laatst bewerkt:
~
Dag allemaal, het is alweer een jaartje geleden dat ik mijn freewind verkocht heb maar lees hier nog regelmatig mee :) Heb nooit het eind resultaat gepost maar wilde jullie de foto's niet onthouden, altijd goed voor inspiratie. Ik kocht hem met omval schade, daarna alles eraf gehaald en met nieuwe delen opgebouwd. Geheel in het zwart, ook de zijkappen en velgen. Stond hem erg goed vond ik. :Y

Leuk om te horen dat je nog mee leest :)
Alleen jammer dat de foto's het niet doen :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan