Honda FT500 Bratstyle project

Ik heb het blok uiteindelijk gespoten met Motip velgenspray. Het voelt in ieder geval tot nu toe mooi stevig dus hoop dat het ook blijft zitten.

Ik heb er geen ervaring mee, maar velgenspray gaat dat goed werken met de hitte van je motorblok?

Anyhow, vind het best aardig gelukt het spuiten van je blok zo! En 3 werf hulde voor het hele project.
 
Aan het wachten op wat onderdelen voor t blok dus maar even op wat andere dingen geconcentreerd.
Het tankje heeft ruim 2 jaar op de motor gezeten onder een cover dus die was heeeel vies
IMG_20170513_120346.jpg

Even goed schoongemaakt
IMG_20170513_123351.jpg

Schone tank 2
IMG_20170513_121535.jpg

De gaten aan de onderkant met de rubbers er in zijn voor de oude zijkappen dus besloten die er af te zagen.
Eerst even aftekenen
IMG_20170514_124708.jpg

En uiteindelijk zonder die bevestigingsgaten
IMG_20170514_125745.jpg


Nu eerst voetbal en F1 kijken en daarna misschien nog even door
 
Laatst bewerkt:
na 2 weken in het land van herkomst van het motortje vakantie te hebben gevierd vandaag met nieuwe moed en nieuwe onderdelen door gegaan.
IMG_20170530_121541.jpg


Bij de onderdeeltjes zaten oa nieuwe uitlaat tapeinden en moeren (zat hiervoor door de oude eigenaar met gamma M6 bouten vast, wonder dat ik hier geen helicoils in heb hoeven zetten)
Nieuw spul *D
IMG_20170530_130145.jpg


Daarna kopje er op gezet met de nieuwe kopbouten en deze mooi op moment gezet, ik had de koperen ringen al gegloeid dus deze kon ik hergebruiken (zijn ook niet meer te krijgen nieuw)
IMG_20170530_131653.jpg


Daarna nokkanas, nokkenasketting en kopdeksel opnieuw gemonteerd. Ook hier alle bouten prachtig op moment kunnen zetten dus mijn helicoil werkje is gelukt *O*

Daarna de kleppen gesteld en t blokje dicht gemaakt.
Bij t checken nog even in de stress geschoten want na een rondje van de krukas stond alles weer fout. Even goed nadenken en toen tot de conclusie gekomen dat dat zo hoort omdat de cyclus 2 rondjes krukas is :+ .

Blokje dus verder dichtgemaakt en kan nu aan de slag met de rest van de motor :t
IMG_20170530_190209.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn cockpitje binnen gekregen.
IMG_20170603_120527.jpg

Inmiddels een bekende teller op meerdere projecten. Had liever ook een wat meer old-school analoge gehad alleen doordat ik geen mechanische teller aandrijving heb kan dat niet.
Dit tellertje ziet er prima uit (en kost geen drol)
 
Laatst bewerkt:
@haga-san
Inderdaad, inmiddels al wat jaartjes bezig :D
Hoop hem in 2017 af te krijgen. Zou er het liefst al deze zomer mee rijden maar door gebrek aan tijd zal dat lastig worden.

Ik heb vandaag de motor uit elkaar gehaald en naar het balkon verplaatst. Makkelijker sleutelen!
Beetje aan het passen en meten geweest mbt het BMW achterwiel en een locatie bepaald voor de accu.

Iemand nog goede tips hoe je kunt bepalen of het achterwiel in het midden van de motor zit?
Ik heb nu gemeten van de velgrand tot de achterbrug, toch lijkt het wiel dan niet in het midden te zitten (misschien is de achterbrug niet symmetrisch)

Ben nu opzoek naar een 'hoop' voor het subframe, als ik die heb kan ik met staalplaat aan de slag voor het compartiment waar alle elektra in komt en de zadelplaat.

Daarna moet ik nog de bedenken hoe ik de koplamp en teller ga monteren, een spacer voor de remklauwen uitdenken, zowel voor als achter, etc etc etc.
 
Nog even door geklust.
Aluminium stuur gemonteerd en de (heel grote) koplamp die ik had als proef ook even gemonteerd.
IMG_20170605_182208.jpg

IMG_20170605_182153.jpg

Nu een beetje in twijfel want hij is wel erg groot.
Moet ook nog iets lager als ik m zo op de foto's zie.
Ik ben ook niet erg tevreden met de ophanging van de koplamp maar doordat ik een fireblade voorvork gebruik die erg dik is heb ik hier niet heel veel keus in.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel gaaf die grote lamp. Het heeft iets van de jaren '30 fietsen zoals Vincent en Brough toen lampen nog een extra waren.
 
Mocht je meer kleur in je brommer willen...
Ik heb nog een blauw stuur liggen..

En zon loop kan je los kopen...
 
Laatst bewerkt:
@Halflife

Ik begin er ook toch steeds meer aan te wennen dus in eerste instantie hou ik hem ook.

Vanwege een verplichte vrije dag en slecht weer me maar bezig gehouden met het elektrische schema.
Helaas is dit bij een FT500 erg ingewikkeld met name door het ingenieuze starter systeem.
Standaard ziet het wiring diagram er zo uit:
FT500_Wiring_Diagram0001_A_1.jpg


Ik ga geen knipperlichten gebruiken, ook geen killswitch meer en ik skip de koppelingsswitch voor het starten.
Hierdoor wordt het diagram al stukken leger.
Wel heb ik rekening moeten houden met de nieuwe cockpit en met de nieuwe koplamp die een stadslicht heeft.
Voor de gene die deze cockpit ook hebben.
Wat is het zwarte draadje aan de 9pins connector (volgens het chinese aansluitschema de positive electric door lock connector??)
Ook heb ik op de 6 pins connector (denk de gear indicator) nu alleen de neutraal sensor aangesloten. Heb namelijk niet meer aansluitingen dan dat.
Het toeren signaal heb ik nu van de signaal draad van de CDI naar de Bobine afgetapt.
Al met al ziet het schema er dan zo uit.
met_cockpit.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog niet begonnen met het aansluiten van mijn teller dus volgmodus aan hier.
De multistekkers die er nu aan zitten zullen er waarschijnlijk wel af moeten denk ik zo.
 
Vanavond begonnen met de teller aan te sluiten, gelukkig zit er een uitgebreide beschrijving bij zodat het een fluitje van een cent is.
O nee toch niet. :N Is een heel gekloot dus. Nergens wordt aangegeven welke draad nu voor de toerenteller is en na twee uur ben ik er al achter dat de rode draad dus geen spanning is zoals wordt aangegeven maar de zwarte en die heet dan positive electric door lok connection:?
Maar ik geef het niet op.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond begonnen met de teller aan te sluiten, gelukkig zit er een uitgebreide beschrijving bij zodat het een fluitje van een cent is.
O nee toch niet. :N Is een heel gekloot dus. Nergens wordt aangegeven welke draad nu voor de toerenteller is en na twee uur ben ik er al achter dat de rode draad dus geen spanning is zoals wordt aangegeven maar de zwarte :?
Maar ik geef het niet op.

Is de rest van de (geschakelde) plus op jouw fiets ook niet zwart?
 
Denk ook dat ze een Honda hebben bekeken.
Bij mij komen alle kleuren namelijk overeen.
Hierdoor is dit dusver voor mij de conclusie.
Fleet Blue (vermoed licht blauw) right signal (ga ik niet gebruiken)
Blue: groot licht indicator
Brown/white: hazard lights (ga ik niet gebruiken)
Orange: left signal (ga ik niet gebruiken)
Yellow/Black: Speed signal, vermoed dat dit het toerensignaal is dus sluit ik aan op mijn signaaldraad van CDI naar Bobine. deze is standaard ook Yellow/Black
Green: Negative Pole (massa dus). komt wederom overeen met honda
Blue/white: fuel signal (ga ik niet gebruiken maar ik heb begrepen dat je die wel moet 'kortsluiten' anders heb je altijd een fuel warning)
Red: positive battery, zoals het nu lijkt dus zonder schakeling er tussen direct uit de batterij plus
Black: Positive electric door lock connection? Dit zal dan de geschakelde plus zijn, deze is bij mijn honda ook zwart.
Totaal schema wordt bij mij dan alsvolgt:
met_cockpit.jpg

Heb voor het gemak dus ook al even de 'nieuwe namen' bij de draden gezet (connector voor cockpit zit op het plaatje helemaal links)
Nu dat nog maken van onderstaande spaghetti...
IMG_20170606_184946.jpg


nog iemand tips voor het centreren van een achterwiel?
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik er ook al een heel eind uit. Even uitzoeken of ik de toerenteller aan de praat krijg want die is nu ook elektronisch maar deed het niet.
Anders ook rechtstreeks naar de bobine hoewel op een filmpje op youtube wordt verteld dat het niet werkt (cb650) maar wel als je de draad om de bougiekabel draait.
Er zit ook geen oliedruklampje op maar daar gebruik is dan de hazard light voor.
 
Gisteren het blok proef gepast.
IMG_20170610_184822.jpg

Jammer genoeg past de carburateur niet in het frame in het nieuwe spruitstuk. Al dat gepas en de aanpassingen aan de glaskabelhouder zijn dus helaas voor niets geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik nog geen subframe loop heb, toch een begin gemaakt met het passen van een onderplaat en kijken waar alle electra kan komen.
Zoiets moet t worden. Dan past de accu nog mooi onder het zadel en steekt er niet te veel uit.
IMG_20170613_183517.jpg

Genoeg ruimte voor alles (al komt er nog een fusebox en 3 schakelaars bij en komen het contactslot en het start relais er buiten)
IMG_20170613_183540.jpg

Na heel veel meten, nog een keer meten, nog een keer op het schema kijken en uiteindelijk ook heel veel knippen ziet het er zo uit.
IMG_20170613_222338.jpg

Nog niet af, nog niet alles is op lengte en het lijkt nu nog een rommeltje maar het is al een heel groot verschil tov eerst.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren in het zonnetje nog wat kleine dingen gedaan.
Een mooie template gemaakt voor het stalen accubakje dat ik moet gaan maken mbv CAD (cardboard aided design :+ )
IMG_20170619_155500.jpg

Daarna het originele spruitstuk en de carburateur weer gemonteerd om te kijken hoeveel/weinig ruimte ik over hou.
IMG_20170619_144309.jpg

Conclusie... Heel weinig... Wordt nog spannend hoe ik een luchtfilter, contactslot en starter solenoid daar weg ga werken..
Ook het cockpitje even globaal gepast
IMG_20170619_154144.jpg

IMG_20170619_154152.jpg

Niet ontevreden met hoe het staat!
Verder is de eerste lading spullen voor de kabelboom binnen.
IMG_20170619_160318.jpg

En ik heb bij JerryT een subframe bocht besteld zodat ik daar ook verder mee kan.

Nog een korte vraag. Bij het monteren van mijn nieuwe grotere sproeiers kwam ik tot de conclusie dat groter in mijn geval ook betekent dat ze fysiek een stuk groter zijn...
Kan dit problemen geven?
IMG_20170619_131702.jpg

Ze passen verder qua schroefdraad en in de behuizing perfect..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan