BMW C Evolution scooter

Hier nog een Zero rijder.

Ik lees ook wel eens dat motorrijders dat geluid zo belangrijk vinden, sommigen beweren zelfs glashard dat het veiliger zou zijn om herrie te maken.

Mijn ervaring na ettelijke maanden elektrisch rijden is dat lawaai absoluut overbodig is. Lawaai voegt niets toe, het is hooguit irritant.
:^ Dit is helemaal waar, ik heb dezelfde ervaring. Ik word net zo vaak wel en niet opgemerkt als vroeger, toen ik nog wel een herriemaker had.

Over de BMW, als ex-BMW rijder was mijn oog natuurlijk ook op deze scooter gevallen. Qua uiterlijk.. sja over smaak valt niet te twisten. Maar ik vind hem ondanks de update nog steeds bizar zwaar (275 kg) en ontzettend traag.. 0-100 in 7 seconden en een top van 120 a 130... pardon? Ik begrijp ècht niet dat BMW hiermee op de markt heeft durven komen. Het lijkt wel alsof ze willen dat dit faalt. Kunnen ze in elk geval zeggen dat ze het geprobeerd hebben. Of misschien zit er een milieu-subsidie dingetje achter, ik weet het niet.
 
Hmm, smaken verschillen natuurlijk. Na 2,5 jaar woon-werk ervaar ik de BMW nog steeds niet als traag. Er zijn ongetwijfeld snellere alternatieven. Maar of ik nou binnendoor naar mijn werk rijd op mijn Yamaha XSR900 of op mijn Evolution, dat scheelt helemaal niets in reistijd. Als ik de snelweg pak is het natuurlijk een ander verhaal. Ik vind het eigenlijk wel een typische BMW. Zwaar inderdaad (zoals vrijwel elke BMW), maar het ligt als een blok op de weg en met een hogere ruit een uitstekende bescherming tegen regen en wind. Het verbruik van tussen de 14 en 17 km per kilowatt vind ik ook keurig netjes. Met een paar zonnepaneeltjes makkelijk op te brengen. Mijn auto rijdt met veel moeite 4 km per kilowatt. Alles met elkaar een behoorlijk volwassen poging van BMW met inderdaad de beperkingen van zware accu's, maar in mijn ogen zeker een product met bestaansrecht.
 
Kilowattuur bedoel je...

Maar dat is zeker niet slecht, de Zero komt gemiddeld net iets verder dan 10 km op een Kwh; dat zal dan toch aan de stroomlijn moeten liggen.
Mijn volgende motor krijgt ook weer een stroomlijn, liefst met ingebouwde bagageruimte...

Weet jij als elektrische BMW rijder meer over het nieuwste model C Evolution ?
 
Hmm, smaken verschillen natuurlijk. Na 2,5 jaar woon-werk ervaar ik de BMW nog steeds niet als traag. Er zijn ongetwijfeld snellere alternatieven. Maar of ik nou binnendoor naar mijn werk rijd op mijn Yamaha XSR900 of op mijn Evolution, dat scheelt helemaal niets in reistijd. Als ik de snelweg pak is het natuurlijk een ander verhaal. Ik vind het eigenlijk wel een typische BMW. Zwaar inderdaad (zoals vrijwel elke BMW), maar het ligt als een blok op de weg en met een hogere ruit een uitstekende bescherming tegen regen en wind. Het verbruik van tussen de 14 en 17 km per kilowatt vind ik ook keurig netjes. Met een paar zonnepaneeltjes makkelijk op te brengen. Mijn auto rijdt met veel moeite 4 km per kilowatt. Alles met elkaar een behoorlijk volwassen poging van BMW met inderdaad de beperkingen van zware accu's, maar in mijn ogen zeker een product met bestaansrecht.
Nou ja, reistijd is natuurlijk ook een manier om naar snelheid te kijken, maar dan zal een bromscooter misschien ook niet eens zo slecht scoren, zeker als je meerekent dat je daarmee iets flexibeler kunt omgaan met de verkeersregels.. maar dat maakt de brommer nog niet snel :P

Toen ik voor de keuze stond, vergeleek ik de Zero met de BMW. De BMW is dan zwaarder, langzamer en heeft een lagere actieradius. Enige voordeel is opbergruimte (tenminste, daar ga ik vanuit bij een scooter).
 
Nou ja, reistijd is natuurlijk ook een manier om naar snelheid te kijken, maar dan zal een bromscooter misschien ook niet eens zo slecht scoren, zeker als je meerekent dat je daarmee iets flexibeler kunt omgaan met de verkeersregels.. maar dat maakt de brommer nog niet snel :P

Toen ik voor de keuze stond, vergeleek ik de Zero met de BMW. De BMW is dan zwaarder, langzamer en heeft een lagere actieradius. Enige voordeel is opbergruimte (tenminste, daar ga ik vanuit bij een scooter).

Het hangt ook af denk ik waar je de motor voor gebruikt. Voor woon/werk (150km per dag) heb ik andere eisen aan een motor dan een weekje alpen. Voor een dagje toeren mag je in het geval van BMW wel een 2,5 uur durende lunch inplannen. Niet handig.

Ik denk niet dat ik meer van de LR versie weet dan jullie. Het accupakket van de Evolution bestaat uit 3 accupakketten, dezelfde pakketten als de BMW i3 maar die heeft er 8 meen ik. Bij BMW hebben ze een nieuw accupakket ontworpen die iets zwaarder is en ongeveer 1,5 maal zoveel capaciteit heeft. Dit pakket wordt zowel in de i3 als de Evolution LR geleverd. Voor de Evolution LR heeft BMW om het extra gewicht te compenseren het vermogen verhoogd. Of dit een software aanpassing is of dat er een nieuwe elektromotor is gemonteerd, weet ik niet. De (werkelijke) topsnelheid is gestegen van 120 km/u naar 130 km/u. Overigens biedt BMW bij de i3 de mogelijkheid om de accu's te laten vervangen. Bij de Evolution is dit volgens de dealer en importeur niet mogelijk.
 
Zelf werk ik als monteur bij een BMW motorfiets dealer.
Ik vind de BMW C Evolution een geweldige machine, maar vind het jammer dat de actie radius van de accu nog erg klein is.

Daarom ben ik benieuwd hoe zo'n accu gemaakt wordt. En wat zijn de milieugevolgen van het produceren van de accu's voor deze elektrische motorfietsen?
 
Hallo,
Als iemand interesse heeft in de overname van een C evolution laat me dan even iets weten.
Eerste maal ingeschreven 07/2016 met 8000km (alarm + handvatverwarming.) Geen gebruikssporen.
 
Zelf werk ik als monteur bij een BMW motorfiets dealer.
Ik vind de BMW C Evolution een geweldige machine, maar vind het jammer dat de actie radius van de accu nog erg klein is.

Daarom ben ik benieuwd hoe zo'n accu gemaakt wordt. En wat zijn de milieugevolgen van het produceren van de accu's voor deze elektrische motorfietsen?

In principe bestaat een batterij uit een pakket met (vaak) type 16850 batterij cellen en een BMS, of Battery Management System. Dit systeem zorgt er simpelweg voor dat de batterij veilig gebruikt kan worden (ladingen reguleren etc).

Zowel het pakket van cellen en het BMS kan je goed van de plank kopen. Echter zullen redelijk wat fabrikanten ervoor kiezen om zelf een BMS te produceren. Dan heb je weliswaar enkel de batterij. Je hebt dan ook nog een charger nodig, wat ook nog best een kostenpost is. Al met al is de batterij sowieso het duurste onderdeel van je EV.

De range van je voertuig is grotendeels afhankelijk van de performance van het voertuig en hoe hij afgesteld is. Al heb jij een kleine batterij om gewicht te besparen maar een flinke motor die pittig geconfigureerd is door de motorcontroller, dan trek je uiteraard simpelweg veel stroom en is dat ding zo leeg.

Wat betreft milieugevolgen. Lithium winning is best een smerig proces. En je moet ook wel wat kilometers maken voor je minder vervuilend bezig bent dan een benzine voertuig.
 
Laatst bewerkt:
Heb er vandaag voor het eerst op gereden, De r1100s krijgt onderhoud en ik kreeg de c Evolution mee als leenmotor (Motorplaza Groningen) Moet zeggen dat hij prima rijdt. Is in eco-modus beetje sloom maar in de andere modi zeker niet. Beetje lomp maar prima functionerende motor. Zou voor mij prima als woonwerkfiets kunnen (wel bijladen op het werk). Maar vind de actieradius te beperkt om er een aan te schaffen. Maar denk wel dat we deze kant op gaan uiteindelijk.
 
Ik ga volgende week mijn C-Evolution ophalen.
Even een vraag aan jullie.
Kan ik deze ook opladen bij Fastned en/of de nieuwe laadstations bij de Shell?
 
Ik denk het niet.De BMW heeft een type 1 stekker aan de voertuigzijde. Als de snelladers al een AC kabel hebben is dat een vast gemonteerde type 2 kabel, zoals voor Renault Zoe.
 
Ik denk het niet.De BMW heeft een type 1 stekker aan de voertuigzijde. Als de snelladers al een AC kabel hebben is dat een vast gemonteerde type 2 kabel, zoals voor Renault Zoe.[/QUOT

Ok, ik heb wel zelf een type 2 laadkabel voor deze BMW.
Waar kan ik dan wel gebruik maken van openbare laadstations?
Waarschijnlijk alle laadstations die geschikt zijn voor type 2?
 
Type 2 laadkabel is de standaard mennekes. Kun je denk ik bij alle laadpalen gewoon gebruiken hoor, tenzij het een oudje is. Denk alleen niet dat je kunt snelladen met de C-Evo.

Ik zie trouwens op de BMW site bij specificaties dat het een type 1 op het voertuig zelf is inderdaad, zoals EsBeKa aangeeft. Brrr :)
Snellaadsnelheid is ook echt maar 20 minuten sneller dan normaal laden, doordat je van standaard 12A naar 16A gaat.

Waarom heb je specifiek gekozen voor de C-Evolution, Erwtje59?
 
Wel een goeie zet denk ik. De C1 is enorm populair in steden als Londen en Parijs. Een E scooter met roll cage kan dat gat mooi vullen. Als maxi scooter is hij gewoon te duur en de range te klein.
 
Allen,
Ik heb vanaf september 2018 een nieuwe zwarte Beverly 350 by Police, maar door nieuw werk (enkele reis 45 km) zal de kilometerteller heel snel oplopen. Ben op zoek naar een scooter die meer gebouwd is voor langeduur. Is de BMW Evolution meer geschikt om marathon afstanden (verdeeld over het jaar) af te leggen? Zoja, laat mij weten als je over wilt gaan op petrol.

Mish
Beverly 2.jpg
 
Heeft iemand een hoge kilometerstand met de BMW bereikt? Wat kunnen jullie over de duurzaamheid vertellen?
 
Wat is een hoge kmstand? Op Youtube iemand 50k km. Zegt er verder weinig over, maar het is maar net hoe lang de accu mee kan.En of deze eenvoudig te vervangen is. In de winter is de capaciteit ook minder, al hebben ze nu meen ik een long range model? Of extended range oid.

Hier de 50k km.
 
Vorige week een nieuwe c EVO besteld.. 2019 (zwart) longrange model.
Deze met handvat verwarming,alarm en zachter zitje.
Nu tijdelijk effe op leen motor (oude model)
Duurt nog wel paar maandjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan