500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

De second gear fix is al uitgevoerd.
Goed nieuws: er is een elektronische ontsteking set naar me onderweg (met dank aan TripleXS)!
 
Laatst bewerkt:
Ja, daar ben ik weer! De zon schijnt weer wat vaker, de bloemetjes beginnen te bloeien en ik ben uit mijn winterslaap ontwaakt.
Goed nieuws: het blok kan bijna in het frame! Ik ben nog op zoek naar een klep-shim 2.45. Kan iemand me daaraan helpen? Ik kan eventueel ruilen voor dikkere (diverse maten), of gewoon betalen natuurlijk.
Als de shim op zijn plek zit kan de bovenkant dicht en ga ik hulptroepen inschakelen om het blok in het frame te hangen.
Ik heb er weer zin in! Heb van de week een klein beginnetje gemaakt met het ontverven van de remklauwen. Remklauwlak staat al op de plank.
Tot gauw!
 
Mini-update: klep-shim is naar me onderweg en ik had van de week mooie post van de firma met de blauwe envelop. Deze zomer wordt mijn XS 40 jaar! Extra motivatie om 'm dit jaar eindelijk rijdend te krijgen...
 
Ja hoor, het is zover: het donorhart is afgelopen zaterdag geïmplanteerd! Inclusief carburateurs, luchtfilterhuis en accubak.
Foto's volgen gauw.
 
Is het echt een donorhart, of is heeft het oude hart een revisiebeurt gekregen ?

Mooi, dat je echt vorderingen maakt.
 
Het is een donorhart, met de cilinders van het originele blok. Zie pagina 14, daar zie ik tot mijn schrik ook dat ik dat blok al 3 jaar heb staan! Time flies...

Hier dan de foto's.

full

full

full
 
Gestaag wordt er nog steeds gewerkt aan de XS. Intussen heb ik de bougiekabels aan de bobines gezet, de dynamo op zijn plek, net als de ontsteking.
Ook heb ik een plekje gemaakt voor de CDI, die komt achter de linker zijkap. Alleen de beugeltjes nog even zwart maken. De gaskabel zit aangesloten aan beide kanten, die van de koppeling alleen nog aan het blok. En de spiegels zitten erop. Alleen weet ik nog niet zeker of ik ze wel mooi vind. Maar het ziet er vast anders uit als de tank geplaatst is.
De luchtinlaat, van bovenop het blok, zat een scheurtje in en wat lelijke plekken. Die heb ik geplamuurd en ga ik ook nog spuiten.
Volgende klussen zijn schuren en spuiten van diverse onderdelen, zoals carterpan, remklauwen, stuurbediening, luchtinlaat enzovoort... Fotootjes volgen zo.
Oh en ik wil nog een stapel boutjes aanschaffen, zodat het allemaal een beetje hetzelfde wordt. Het is nu een verzameling leftovers met allemaal verschillende koppen. Niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Hornbach verkoopt boutjes per stuk. Hebben een flink assortiment, inbussleutel, moeren (rvs, zelfborgend), allerlei soorten ringen).

Bij zit deze op 7 km afstand (vandaar deze info ;)

Succes met de laatste loodjes (en je kleurkeuze bevalt mij wel :Y ).
 
full


Zijdeksels erop, nice. :)

full

full


CDI en contactslot
full


Luchtinlaat
full

Ik bedacht me toen ik met een schuurpapiertje aan het prutsen was ineens dat ik een dremel heb! Duh, iets vaker de schuur in dus...

full


Spiegels
full

full
 
Mmmm....als je toch verbouwd zou ik die originele filterkast laten voor wat het is en voor goeie (K&N) filters gaan.
Het is een crime om carbs te verwijderen met de kast..
 
I know. Toen ik begon dacht ik, ik laat dat even voor wat het is, het is al ingewikkeld genoeg zo. Maar nu maakt het misschien niet meer uit. Heb volgens mij al grotere uitdagingen overwonnen. *D
 
Mmmm....als je toch verbouwd zou ik die originele filterkast laten voor wat het is en voor goeie (K&N) filters gaan.
Het is een crime om carbs te verwijderen met de kast..

Ik ben er ondertussen heel handig in geworden }) ! De truc is om alle 4 de boutjes van de lu fi kast los te maken zodat hij naar achter kan.

Maar, als je toch ook de originele accubak houd, waarom hou je dan niet ook de originele plaats van alle electrische componenten aan? Stekkerblok links, CDI rechts, spanningsregelaar onder de accubak.. Past ook het beste op de kabelboom lijkt me?

Verder, complimenten.. begint echt wat te worden weer en ziet er super uit! Heel mooi.
 
Laatst bewerkt:
Zit het gescheurde deel van je luchtfilterkast vóór of àchter je luchtfilter element?
Als je gaat plamuren is de kans denk ik vrij groot dat de plamuur los laat door de resonanties/pulsaties in de luchtfilterkast, als je plamuur dan nà het element zit... Hap, naar binnen!
Ik zou net als TrippleXS ook voor K&N filters gaan (met als risico dat het een lekker geluidje geeft als je de gaskraan open draait ;-) )
Sowieso is het niet onverstandig je de motor opnieuw/goed te afstellen na deze grondige 'revisie' (en eventuele plaatsing van K&N filters)
 
Zit het gescheurde deel van je luchtfilterkast vóór of àchter je luchtfilter element?
Als je gaat plamuren is de kans denk ik vrij groot dat de plamuur los laat door de resonanties/pulsaties in de luchtfilterkast, als je plamuur dan nà het element zit... Hap, naar binnen!
Ik zou net als TrippleXS ook voor K&N filters gaan (met als risico dat het een lekker geluidje geeft als je de gaskraan open draait ;-) )
Sowieso is het niet onverstandig je de motor opnieuw/goed te afstellen na deze grondige 'revisie' (en eventuele plaatsing van K&N filters)

Gaat volgens mij niet om de luchtfilterkast, maar om de luchthapper die op het kleppendeksel komt?
Ook niet echt een plek om scheuren met plamuur 'op te lossen' vrees ik... (waar wel trouwens?).
 
goed punt van Bitacticus mbt het plamuren, beter zou je het plastic met een soldeerbout aan elkaar smelten als het gescheurd is. Dat is waarschijnlijk ook nog veel makkelijker!

Punt van het afstellen, dat klopt ook wel, waarschijnlijk is het zelfs keihard nodig om bij te stellen, tenzij je voor een origineel-gelijkende uitlaat gaat bij standaard luchtfilter+kast..

Mijn oude en huidige 2D met type 1 carbs (net als jij) lopen beiden met een stuk grotere hoofdsproeier. De XS met een Marshall 3 in 1 met 155 ipv standaard 145 en mijn huidige met 3 in 2 Jama pijpen met een 150 sproeier.
 
Maar, als je toch ook de originele accubak houd, waarom hou je dan niet ook de originele plaats van alle electrische componenten aan? Stekkerblok links, CDI rechts, spanningsregelaar onder de accubak.. Past ook het beste op de kabelboom lijkt me?

Dit is een 2D, dus een CDI is niet-origineel-niet...
Die komt namelijk van een E..
Als je een ombouw doet (zoals hier), dan verhuist de CDI naar een plekje ergens links onder je zijdeksel.
Spanningsregelaar monteer ik persoonlijk altijd voor tegen de accubak aan, dus achter de carbs; zittie beter in de rijwind en vangt hij geen rommel van het achterwiel wat hij op z'n oude plek wèl doet..
 
Laatst bewerkt:
Dit is een 2D, dus een CDI is niet-origineel-niet...
Die komt namelijk van een E..
Als je een ombouw doet (zoals hier), dan verhuist de CDI naar een plekje ergens links onder je zijdeksel.
Spanningsregelaar monteer ik persoonlijk altijd voor tegen de accubak aan, dus achter de carbs; zittie beter in de rijwind en vangt hij geen rommel van het achterwiel wat hij op z'n oude plek wèl doet..
ah ja dat is het.. :P

CDI rommel vangen van achterwiel, dat is natuurlijk als je het originele binnenspatbord niet gebruikt.. zoals bij veel Caferacers oid. Origineel is dat niet echt een issue. Daar komt nauwelijks vuil.
 
Zit je even niet op te letten, en er wordt in eens hard opgeschoten.
Goed bezig hoor :Y
Hopelijk loop je blok straks net zo goed al dat die er uit ziet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle complimenten! Altijd leuk om te krijgen. Het begint inderdaad eindelijk weer op een motorfiets te lijken.

Tja, plamuur op de luchthapper, ik zie wel hoe lang het houdt. Was meer optisch, dan functioneel. Als het eruit trilt ga ik er wel weer met een spuitbus overheen. Zit toch niet direct in het zicht. Ik heb wel voor een hittebestendige en "elastische" variant gekozen.
Hier het resultaat:
full

Met mooie, verzinkte boutjes van Hornbach. Ze hebben zeker veel keus, was er al vaker geweest. Alleen nu vallen de originele met mooie roestkleur wel meer op... Maar ja, die passen weer beter bij het frame! Dilemma's! _O-

Ergens goed af laten stellen is inderdaad wel slim. Eerst maar eens zien dat ik 'm überhaupt aan de praat krijg (ga ook de kabelboom nieuw aanleggen). ;)
Die K&N luchtfilters vind ik ook een stuk mooier dan die plastic bak, maar ik wilde het mezelf niet meteen nog moeilijker en kostbaarder maken. Het was me even ontschoten (krijg je als je zo lang over zo'n project doet...) dat sproeiers en uitlaten ook invloed hebben op hoe de motor loopt.
Maar volgens mij zijn de originele uitlaten nog goed bruikbaar (zitten in ieder geval geen gaten in). En als het dan alleen een kwestie is van luchtfilters en sproeiers vervangen (sproeiers zijn de kosten niet, zo even snel bekeken) is het nog wel het overwegen waard. Ik ben er nog niet uit... :?

Spatborden heb ik al liggen. Voorop een vrij korte, achter gaat ie weinig uitsteken, maar loopt wel zo ver mogelijk voor het wiel langs. Dus weinig troep tegen de accubak.

Laatst het stuur nog wat verder aangekleed. De koppeling doet het nu ook. Trouwens handig om eerst de koppelingshendelhouder te plaatsen en dan het handvat en de spiegel... |( En ik wil nog op zoek naar een nette oplossing om het gat waar de originele spiegel heeft gezeten dicht te maken. Zal een dopje of een bout worden denk ik.
full


En een beetje aan het puzzelen geweest hoe ik het (zelf te maken) zadel een beetje goed ondersteund krijg. Ik heb zo'n zadelvergrendel- en ontgrendelgeval gekocht (dat geheugen van mij...! hoe heet dat ook al weer?), kan je met een kabeltje lostrekken. Ik wil 'm aan de dwarsverbinding van het frame bevestigen, maar dat is helaas niet vierkant. Even wat malletjes van karton gemaakt, vind de positie zo wel mooi. Maar hoe krijg ik dit in vredesnaam in 3D en stevig genoeg en niet zo hard dat het binnen no time afbreekt...?
full


Nou ja, zonder uitdaging wordt het ook een saaie hobby en tot nu toe kom ik steeds weer een stapje in de goede richting. Hier komt vast ook een oplossing voor! Slaap lekker allemaal. :z
 
Kun je lassen?
Dan zou ik gewoon driehoekjes op de framelip lassen waar het slot op ligt..
Dan kun je met wat hechtlasjes het slotje aan het frame vastzetten.
Betekent wel dat je weer met rode verf aan de gang moet..
 
Helaas, geen las-skills... Maar misschien wel een andere oplossing gevonden tussen de oude troep op m'n werk. Even met de slijptol en boormachine aan de slag.
To be continued! Maar alvast bedankt voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan