Racen op een CBR1000RR (SC57) 2004-2007

Ik heb dezelfde ervaring maar mijn fan draait wel. Was ook uitgebouwd vanwege de Arrows pijpen, maar ik heb een rand van de fan weggesleten en nu heb ik voldoende ruimte. Alleen vrij is niet genoeg want dan smelt hij tijdens warmdraaien.
Met de vorige R6 was het precies hetzelfde. Tijdens racen temp ok, maar in de uitloop loopt de temp hard op. Dan helpt alleen een goed werkende fan.
Wat ook zou helpen is een electrische waterpomp ertussen bouwen, eventueel naast de originele, zodat je na het stilzetten van de motor nog waterstroming hebt. De fan moet dan ook draaien uiteraard. Relais doorkoppelen of op contact laten staan.
 
Slipperclutch probleem ook opgelost. Idd geen vrije slag...maar niet door de penlengte.
Had bij het inbouwen een foutje gemaakt. Er is verschil tussen de 04-05 en de 06-07 modellen. De eerste vulring tussen korf en binnenste rotor moest bij mij blijven zitten, samen met de bijgeleverde. En dat had ik niet gedaan. Daardoor zat de koppeling te diep en lag op de paddestoel die op de commando pen zit. Met als resultaat een mooi openstaande koppeling. Setje platen naar de klote en nieuwe olie ook smerig. Mooi leergeld, had ik ook een dag voor kunnen rijden...
Maar weer wat geleerd! Handleiding goed lezen!
 
Welke banden gebruiken jullie? Zit ook wel eens te kijken naar endurance compounds.


Mijn zoon Kevin rijdt nu ook op dunlop en achter de endurance uitvoering.
Band zal op heet asfalt het toch beter doen dan de normale uitvoering.
De Pirelli,s hadden nogal last van overmatig wegschuiven bij het uitkomen van de bochten.
Omdat hij net 17 jaar is geworden vond ik dat glijen iets te veel risico voor zo,n jong ventje.
Maar met de Dunlops doet hij nu 1.53 op Assen zonder erg veel moeite.
De CBR is uit 07 en zo goed als standaard.
Ben nu aan het kijken of er wat meer prik in te krijgen is.
 
Hoi,

dat zijn knappe tijden. Welke dunlop gebruiken jullie nu? Eerste mogelijkheid voor meer vermogen is grotere luchtinlaat plus filter en de katalysator eruit halen. Kun je zelf ook doen tegen lage kosten.

Groet Wouter
 
Hoi,

dat zijn knappe tijden. Welke dunlop gebruiken jullie nu? Eerste mogelijkheid voor meer vermogen is grotere luchtinlaat plus filter en de katalysator eruit halen. Kun je zelf ook doen tegen lage kosten.

Groet Wouter
Hij rijdt met Dunlop slics
Inlaat is vergroot, 2 k&n luchtfilters, Arrow einddemper en de kat os er ook uit

Wat me opvalt dat de motor niet veel weegt
 
Gewicht, een vriend van me rijdt met een gsx-r1000 uit 2008 en die weegt 8 kg minder. Wat zijn de plannen om de motor sterker te maken? Heb je hem al eens op een vermogensbank gehad?

Groet,

Wouter
 
Ik ga in de winter het blok blueprinten.
Kop flowen, andere zuigers en inlaatnokkenas.
Binnenkort laat ik de ecu flashen en het toerental met 800 toeren verhogen.
Testbank doe ik wel on de winter
 
Ben benieuwd of jullie ideeën hebben :)

Volgende casus:
Circuit Honda CBR 1000RR SC57 uit 2004.
Motor origineel
Luchtfilter BMC (Incl flipper mod)
Pairvalves afgesloten
Uitlaat origineel (kat verwijderd en uitlaatklep verwijderd)
Dit model heeft geen lambda regeling.

Liep op het circuit niet goed vanaf hogere ( +6000 toeren) voor mijn gevoel.
PC3 aangeschaft en af laten stellen bij Ruud Frederiks in Goes. Dacht dan weten we het meteen!

Daar op de bank bleek dus inderdaad dat de motor niet goed loopt.
Haal maar 130 pk op het achterwiel en een véél te arm mengsel.
Conclusie daar; brandstofpomp kapot, levert te weinig brandstof.

Ik een andere (gebruikte)brandstofpomp besteld en ingebouwd.

Weer op de bank bij Ruud geweest;
Nog steeds niet helemaal goed.
We halen nu ( na een hele grove afstelling met de PC3 159 pk op het wiel)
De motor loopt nu beter maar nog niet helemaal goed, eigenlijk nog te arm dan normaal volgens Ruud. We moeten teveel corrigeren om het goed te krijgen.

Hun advies was toch eerst nog eens een andere brandstofpomp te proberen.

Jullie ervaringen/ideeën wat dit (nog) zou kunnen zijn??

Hoor er graag van!

Grtz,
Bart
 
Ben benieuwd of jullie ideeën hebben :)

Volgende casus:
Circuit Honda CBR 1000RR SC57 uit 2004.
Motor origineel
Luchtfilter BMC (Incl flipper mod)
Pairvalves afgesloten
Uitlaat origineel (kat verwijderd en uitlaatklep verwijderd)
Dit model heeft geen lambda regeling.

Liep op het circuit niet goed vanaf hogere ( +6000 toeren) voor mijn gevoel.
PC3 aangeschaft en af laten stellen bij Ruud Frederiks in Goes. Dacht dan weten we het meteen!

Daar op de bank bleek dus inderdaad dat de motor niet goed loopt.
Haal maar 130 pk op het achterwiel en een véél te arm mengsel.
Conclusie daar; brandstofpomp kapot, levert te weinig brandstof.

Ik een andere (gebruikte)brandstofpomp besteld en ingebouwd.

Weer op de bank bij Ruud geweest;
Nog steeds niet helemaal goed.
We halen nu ( na een hele grove afstelling met de PC3 159 pk op het wiel)
De motor loopt nu beter maar nog niet helemaal goed, eigenlijk nog te arm dan normaal volgens Ruud. We moeten teveel corrigeren om het goed te krijgen.

Hun advies was toch eerst nog eens een andere brandstofpomp te proberen.

Jullie ervaringen/ideeën wat dit (nog) zou kunnen zijn??

Hoor er graag van!

Grtz,
Bart


Gewoon een nieuwe brandstofpomp bestellen, dan ben je van het gelazer af
 
Ze kunnen toch gewoon de druk in het systeem controleren. Als die op peil blijft als de motor loopt, dan werkt de pomp goed en anders niet. Als de druk goed is en toch teweinig brandstof, dan zijn mss de verstuivers wel vervuild. Die zijn ook te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik las in het circuitbanden topic een berichtje met een interessante link.

Hierin word de motor fiets geometrie besproken, vooral de achterkant. De hoek van de achterbrug zou in een hoek van 12,7 graden moeten staan. Nou ben ik hiermee eens aan de gang gegaan en kwam na wat reken en meetwerk tot de conclusie dat ik op slechts 11 graden zat. Ik moest ong. 15 mm meer hoogteverschil maken tussen de draaipunten.
Met de huidige tandwiel setting kom ik niet zover zonder dat de ketting teveel gaat slepen op de geleider. Ook zit ik al een beetje verder dan de max. verstelbaarheid van de demper. Maar zit nu op 12 graden. Ook zit ik met het link systeem tegen de uitlaat aan. Verder gaat dus niet.
Iemand van jullie hier wel een wat mee gedaan en het verschil ervaren?
Ben benieuwd of ik volgende week het verschil ga merken. Heb een beste verstelling gedaan. De voorkant moet mss nog bijgesteld worden, maar dat doen we daar dan wel.
 
In mijn racetijd hebben we veel gewerkt met de hoogte van de pivot.
De hoogte verstelling heeft voor en nadelen en zal je per circuit moetem aanpassen.
Daarnaast zal je ook met een vestelbare naloop en balhoofdhoek moeten gaan werken.
Hoge pivot creëer je tractie uit de bocht en lage pivot meer stabiliteit met aanremmen en insturen richting de apex.
Dus je hebt of voordeel voor de apex of voordeel na de apex en nooit allebij
 
Dat het lastig is om de ideale setting te vinden geloof ik meteen. Nu rij ik niet zo extreem, dus dat maakt het allemaal minder kritisch. Maar een goeie algemene basissetting is wat ik zoek. Achter dus zo maar eens proberen.
Nu wil ik ook de waardes aan de voorkant nog bepalen. Is iets lastiger, maar wel te doen denk ik. En als je ze weet....wat is dan de juiste afstelling...
 
De test met de achterbrug instelling is geslaagd. Twee dagen naar Zolder geweest. Motor loopt echt minder wijd. Wel iets nerveuzer geworden...wil nog wel eens met de kop schudden, specifiek op Zolder bij uitkomen Jacky Icx chicane, bij opschakelen naar drie.
Wel mijn vuurdoop gehad...werd van achteren getorpedeerd in de ziekenhuis bocht, tijdens insturen, met als resultaat mijn eerste crash. Notabele door mijn buurman op de paddock...Kuip naar de klote, voetsteun en linker bobbin nok van de vork afgebroken.
Dat was vrijdag in de tweede sessie, toch de boel weer rijdend gekregen. Toch weer lekker kunnen rijden.
Zaterdag ook nog een momentje...weer van achteren geraakt. Gelukkig bleef ik overeind, maar de veroorzaker ging rechtdoor de grindbak in. Nam nog bijna iemand. Het moet niet gekker worden. De gedachte aan stoppen is wel een paar keer door mijn hoofd gegaan. Maar dat is weer over...
 
De test met de achterbrug instelling is geslaagd. Twee dagen naar Zolder geweest. Motor loopt echt minder wijd. Wel iets nerveuzer geworden...wil nog wel eens met de kop schudden, specifiek op Zolder bij uitkomen Jacky Icx chicane, bij opschakelen naar drie.
Wel mijn vuurdoop gehad...werd van achteren getorpedeerd in de ziekenhuis bocht, tijdens insturen, met als resultaat mijn eerste crash. Notabele door mijn buurman op de paddock...Kuip naar de klote, voetsteun en linker bobbin nok van de vork afgebroken.
Dat was vrijdag in de tweede sessie, toch de boel weer rijdend gekregen. Toch weer lekker kunnen rijden.
Zaterdag ook nog een momentje...weer van achteren geraakt. Gelukkig bleef ik overeind, maar de veroorzaker ging rechtdoor de grindbak in. Nam nog bijna iemand. Het moet niet gekker worden. De gedachte aan stoppen is wel een paar keer door mijn hoofd gegaan. Maar dat is weer over...

Jeetje daar wordt je niet vrolijk van.
Ik irriteer me ook regelmatig aan van die brokkenpiloten die doen alsof ze in de MotoGP rijden. Het is vrij rijden mensen, er is niets te winnen.In mijn beleving zijn dit bovengemiddeld vaak Duitse rijders.
 
Hoi,

Dat is mooi balen van de schade. heb vorige week op Spa gereden. Wat een gave baan! Helaas ook een schuiver gemaakt. Bij het insturen zat ik achter een panigale die zijn gas dicht draaide. In no time was de drie meter afstand weg en kon ik kiezen of er tegen aan rijden of in de remmen knijpen. Laatste gedaan met een schuiver als gevolg. Ook de kuip eraan en en subframe achter verbogen. (gelukkig laatste sessie) Wel mooie beelden gemaakt.


Ik wou ook de voorspanning van de achterschokbreker aanpasssen maar hoe kom je daar met een haaksleutel bij?

Groet, Wouter
 
Dat gaat niet verkeerd Wouter. Dat doe jij beter dan ik. Weliswaar mijn eerste en enigste keer daar, met nog de R6, kwam ik niet verder dan 3.09.

Ik heb bij mij niet de voorspannend verhoogd, maar de schokbreker lengte. Daar zit bij mij aan de onderkant een verstelmogelijkheid.
 
Was ook mijn eerste keer. Klokte een 2.49. Ik was de sag nog eens aan het controleren en die was ongeveer 30%. Die wou ik terug brengen tussen de 20-25%.

Ik heb een Wilbers schokbreker waarbij je inderdaad ook aan de onderzijde de lengte kunt aanpassen. Maar voordat ik hiermee begin wou ik de basis goed hebben. (juiste lengte veerwegen) Heb nu met een Dunlop kr108 achterband gereden. Hiermee geen problemen meer met het kapot gaan van de band maar dit kan ook aan het feit liggen dat Spa minder zwaar is voor de banden.

Heb jij ook een beeld welke hoek de swingarm nu maakt? de theorie is natuurlijk dat dit zo dicht mogelijk bij de 12,7 graden moet liggen. Dit wordt gemeten met het achterwiel van de grond en de schokbreker uitgeveerd. Dus je zou denken dat alleen de totale lengte van de schokbreker hier invloed op heft.
 
Ik wist niet dat dit gemeten werd met onbelast achterwiel. Lijkt me niet logisch. Maar wie ben ik. Van de andere kant, als je er zelf niet op zit is het ook niet de rijdende situatie, dus ws heb je wel gelijk.
Ik heb de hoek uitgerekend door het meten van de hoogte van de draaipunten naar de vloer, en de horizontale afstand tussen de draaipunten. Dan kun je met de tangens formule de hoek berekenen. bij mij nu, met wiel op de grond, 12graden. Dan zou die onbelast wel eens aardig richting 12,7 kunnen gaan. Nog eens nameten.
 
Haha, voor zover ik weet worden dit sort getallen gemeten met de vering in de eindtand zodat je onafhankelijk van veerinstellingen/rijdergewicht bent. Heb jij nog de standaarschokbreker?

Ben wel benieuwd waar je zo uitkomt. Hoeveel doorsteek heb jij bij de voorvork. Mijn poten steken nu nog 2,5 mm boven de kroonplaat uit. Kan me voorstellen dat als je fiets achter hoger hebt gemaakt je dit deels voor wil compenseren door deze doorsteek ook kleiner te maken.
 
Ik heb een WP er in. Voorvork stond op eerste ring, gemeten is dat 8mm incl. de dop. Als je dit veranderd veranderd ook de achterkant weer. Balhoofdhoek verstelling werd genoemd...dat gaat me te ver.
Met sturen niks gevoeld van nerveusiteit en ook niet tijdens remmen. Had alleen last van kopschudden bij uitkomen Jacky Icx tijdens opschakelen van twee naar drie.
Eigenlijk zou de stuurdemper wat strakker mogen. Maarja, daar kan ik niks aan veranderen zonder er een andere op te plaatsen. Heb trouwens wel eens gelezen dat ze de electronische versie kunnen aanpassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan