Navigatie systeem voor motor, auto EN voor de fiets

Sverheijen89

Rookie
19 jun 2017
2
0
Sevenum
Beste forum leden,

Ik heb nu een maandje een motor in bezit, en wil graag een navigatie systeem.
Ook ik schrik erg van de prijs van deze navigatie systemen.
Mede door de hoge prijs zou ik deze ook graag gebruiken op mijn wielrenfiets.

Heeft iemand ervaring met een situatie als deze?

Sil
 
Ik heb er geen ervaring mee maar dit is wat ik kan bedenken voor jouw situatie:

Wat je kunt doen is een RAM mount kopen voor je telefoon die op je motor past en eentje voor je op je fiets een universele goedkope houder voor in de auto. Start Google Maps op en je hebt navigatie.

Voor in de regen? Waterdicht hoesje.

Andere navigatie software? Sygic kun je gebruiken. Is nu tot 3 juli aardig goedkoop te krijgen. E-shop - GPS Navigation - Pricing for Android | Sygic
Dat is €27 voor een Lifetime Wereld + Traffic Android licentie.

Andere gratis software? Waze.
 
Laatst bewerkt:
Beste forum leden,

Ik heb nu een maandje een motor in bezit, en wil graag een navigatie systeem.
Ook ik schrik erg van de prijs van deze navigatie systemen.
Mede door de hoge prijs zou ik deze ook graag gebruiken op mijn wielrenfiets.

Heeft iemand ervaring met een situatie als deze?

Sil
Volgens mij heeft garmin een lijn die deze combinatie bied in ieder geval lopen fietsen.
De zumo die ik heb heeft alleen auto, motor en offroad.


En vergeet niet een nafigatie is in aanschaf misschien duur maar je doet er vaak wel meerdere jaren mee.
Het is niet dat je elk jaar een nieuwe koopt.
 
Laatst bewerkt:
Tweedehandse Garmin of TomTom op MP.....

Ik heb zelf een Zumo (auto en motor) en een eTrex (fiets en wandelen) van Garmin, ben ik gewend en voldoen allerlei super.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je al die opties wel ingeven in de TomTom rider5 .
Auto/motorkronkelroutes, fietsen, lopen.

Ik zal zo wel even kijken.
 
Ik heb gereden met een Garmin Edge nogwat die normaal op een fiets gebruikt wordt. Autokaart erop gezet en toen kon hij gewoon mee op de motor.
 
Het is al gezegd - smart Phone :t

Maps.google en gaan maar, zeker nu de rooming kosten verdwijnen binnen de EU, kan je in de (naburige) buitenlanden zonder extra kosten navigeren.

Je kan ook kaartmateriaal via maps.google opslaan voor off line gebruik, en verder zijn er al enkele andere goede alternatieven naar voor gebracht die ook mij interesseren, zoals bijvoorbeeld waze :Y

De smart Phone, het is echt een "dingetje-voor-van-alles" 8-)
Vroeger, toen na de gsm, de smart Phone zijn intrede deed, wilde ik er niet van weten, was te veel van het goede voor mij ... ik moet echter eerlijk zijn, en zeggen dat ik me daarin heb moeten bedenken!
 
Geil maar weer lekker op een smartphone totdat ie uit elkaar rammelt op de motor. Of constant oververhit raakt.
 
Voorheen gebruikte ik een smartphone in een waterdicht hoesje. Na een nieuwe telefoon gekocht te hebben heb ik later toch gekozen voor een TomTom rider van 350 euro. Wat een fout was dat... TomTom is echt waardeloos!

Kortom mijn advies is ook je smartphone gebruiken met een waterdicht hoesje, werkt echt top!
 
Laatst bewerkt:
Geil maar weer lekker op een smartphone totdat ie uit elkaar rammelt op de motor. Of constant oververhit raakt.

Je hoeft dat ding niet koud op je stuur te schroeven he. Verder kan warmte inderdaad best een probleem zijn, een Samsung galaxy s2 mini schakelde zichzelf al snel uit wegens oververhitting. Mijn eigen Nokia (630) in de houder gestopt en die deed het zonder problemen. Navigatie met smartphone is zeker geen garantie op succes.

TomTom is echt waardeloos!

Voor routes gebruik ik een oude tomtom XL in een waterdicht hoesje. Route maken in Tyre en dan in de tomtom laden als reisplan. Ik heb nog geen makkelijker alternatief gezien. Ik heb wel een keer basecamp gebruikt van Garmin. Er zijn mensen die zich voor minder van kant hebben gemaakt dan dat programma.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook nog apps als REVER en Scenic om routes mee te rijden. Ik heb m'n smartphone ook op een rammount op het stuur en dat kan ook op de fiets. En bij lopen ... En als ik de auto van de vrouw gebruik, dan zit ie op een zuignap op de voorruit en kan hij zelfs als dashcam dienen ook. Voor buitengebruik moet je natuurlijk wel een beetje waterdicht exemplaar hebben (of een otterbox of zo)
Het trekt wel flink aan je batterij. Dus in auto en op motor zit ie aan de lader.
 
Laatst bewerkt:
Voorheen gebruikte ik een smartphone in een waterdicht hoesje. Na een nieuwe telefoon gekocht te hebben heb ik later toch gekozen voor een TomTom rider van 350 euro. Wat een fout was dat... TomTom is echt waardeloos!

Kortom mijn advies is ook je smartphone gebruiken met een waterdicht hoesje, werkt echt top!


Of je kunt er zelf niks van of de aangeleverde routes waren waardeloos.
Je moet zo n apparaat ook even leren kennen. Denk niet dat dat bij jouw is gebeurd :$
 
Volgens mij kun je al die opties wel ingeven in de TomTom rider5 .
Auto/motorkronkelroutes, fietsen, lopen.

Ik zal zo wel even kijken.

Bij de rider5 kun je idd bovenstaande kiezen. Ook de tijden kloppen en zo te zien de routes ook. Fietsroute is anders dan de snelste route met auto of motor, en dr looproute is nog weer anders straight trought een zandweg.
Ik heb het trouwens nooit zelf uitgeprobeerd op de fiets of lopend.
Een goeie accu gaat 6 uur mee.
 
Geil maar weer lekker op een smartphone totdat ie uit elkaar rammelt op de motor. Of constant oververhit raakt.
Voor in de auto hebben we een tomtom, ooit gekocht met fikse korting. Weet niet van buiten welk type.

Wegens vergeten van de laadkabel eens vier uur lang de smart Phone van mijn vrouwtje achter de vooruit, met de volle zon erop.

Niks oververhitting, en de batterij was nog niet half bij aankomst.

Maps.google verbruikt weinig batterij, en nog minder mobiele data. En eens je de route gestart hebt, kan je je mobiele data uitzetten, pas na een 50tal km merk je dat hij ongeveer 100 à 200m achterblijft. Effe data weer aan, en twee minuten later weer uit, en hij is weer bij. En als je bij verkeerd rijden niet té ver verkeerd rijdt, wordt de route mooi her berekend zonder de mobiele data nodig te hebben.

Maar een goede tomtom of vergelijkbaar is altijd wel beter natuurlijk, maar die smart Phone hebben de meesten al wel, die tomtom niet.

Persoonlijk vind ik de smart Phone een heel goed ding. Je kan er foto's mee maken, mee filmen, allerhande documenten mee opslaan en bewerken, emailen, navigeren, toegangstickets voor zowat alles in opslaan, betalingen uitvoeren, zowel geplande als ongeplande, enz enz enz ... en als de noodzaak zich voordoet kan je er ook nog mee bellen en sms'en!

Maar is het voor frequent gebruik, zowel beroeps- als hobbymatig, dan lijkt mij een afzonderlijk en goed uitgerust specifiek gps toestel zeker niet overbodig.

Edit: op een fiets kan ik me voorstellen dat ie uit elkaar rammelt, maar als die dat op je motor doet, wordt het tijd om uit te kijken naar een motor die afgeveerd is :')

Vroeger, toen ik een kleine Nokia gsm had met navigatie software erin en zonder internet werkte, had ik zelf een soort kastje gemaakt uit plexiglas dat je erover kon doen, waterdicht afgeschermd tegen regen, er kon nog wel wind onderdoor (en af en toe een drupje water samen met de wind wat geen kwaad kon), en het scherm bleef zichtbaar, want ingesmeerd met rain-X. Het was wel een gsm zonder touch screen, en het kastje heb ik intussen weg gegooid, want te klein voor mijn smart phone.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motornavigatie van Garmin (zumo) is dan ook specifiek op motoren berekend. Kan tegen trillingen. Heeft een scherm wat leesbaar is in de zon en is te bedienen met handschoenen. Daarbij voelt dat ding aan als een baksteen en als je hem laat vallen dan is die niet kapot. Althans je moet volgens mij redelijk je best doen.
Dit betekend dat ook dat hij nogal massief/groot/log is en ik denk dat dat nou precies is wat je niet wil op de fiets. Ik denk dat twee verschillende setjes of een telefoon met hoesje en ram mount wel een optie kunnen zijn. Succes in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik mij af wat ieders ervaring is met de smartphone als navigatie, de leesbaarheid tijdens het rijden (en in de zon), en het gemak van de bediening wanneer bevestigd.

Ik heb mijn telefoon meestal in m'n zak zitten tijdens het rijden, maar misschien dat het beter is om hem te bevestigen (kan ik de gemelde flitsers ook eerder zien)..
 
Nu vraag ik mij af wat ieders ervaring is met de smartphone als navigatie, de leesbaarheid tijdens het rijden (en in de zon), en het gemak van de bediening wanneer bevestigd.

Ik heb mijn telefoon meestal in m'n zak zitten tijdens het rijden, maar misschien dat het beter is om hem te bevestigen (kan ik de gemelde flitsers ook eerder zien)..
Ik vind de smart Phone best leesbaar, ook in de zon, maar je moet hem wel wat kantelen, dus niet met het scherm (bijna) recht naar de hemel gericht.
Je moet je dus wat laten "verzakken" om het scherm goed te kunnen zien, maar het is dan ook niet de bedoeling continue op je scherm te kijken.

Bedienen kan natuurlijk niet met handschoenen. Om te bedienen moet je dus stoppen.
 
Nu vraag ik mij af wat ieders ervaring is met de smartphone als navigatie, de leesbaarheid tijdens het rijden (en in de zon), en het gemak van de bediening wanneer bevestigd.

Ik heb mijn telefoon meestal in m'n zak zitten tijdens het rijden, maar misschien dat het beter is om hem te bevestigen (kan ik de gemelde flitsers ook eerder zien)..

Ik heb dus de zumo 395. Deze kan dus tegen zonlicht. Is nog steeds leesbaar alhoewel ik ook af en toe het ding wat kantel om beter beeld te krijgen. Daarbij is hij te koppelen aan de telefoon. Dus meldingen van flitsmeister via de telefoon krijg ik ook binnen. Ik vind dat toch wat prettiger dan de telefoon die niet te bedienen is met handschoenen. En ik vraag me ook af hoe goed de telefoon tegen trillingen kan? Maarja de zumo is nou niet bepaald goedkoop.
 
Ben al jaren tevreden met mijn oude Garmin GPSmap 60CSx.
Routering is waardeloos en de herberekening is traag.

Heb niet meer nodig dan de waar ben je info, leuke wegen markeren en terug kunnen kijken waar je geweest bent.

Apparaat was erg hip 10 jaar geleden voor motorrijden / fietsen / wandelen.
Vergt wel wat studie wat betreft bediening.

Ondertussen heeft het apparaat al een aantal opvolgers gehad, de meest recente is de GPSMAP64S:
Garmin GPSMAP 64s

Nadeel van de GPSmap is de lompheid, is een vrij groot apparaat. Wel degelijk, niet kapot te krijgen.

Rammounts zijn voor vrijwel alle Garmin GPS apparaten beschikbaar.

Voordeel van een handheld is dat ze op AA batterijen gevoed kunnen worden.

Er zijn ook handzamere Garmin handhelds:
- Montana
- Oregon

Beiden niet goedkoop, maar dat is een setje banden ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Verschil tussen een smartfoon en een dedicated GPS apparaat is het scherm.
Garmins zijn voorzien van een transflective scherm, hoe meer licht erop valt hoe beter ze leesbaar zijn.

Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat :+
 
Verschil tussen een smartfoon en een dedicated GPS apparaat is het scherm.
Garmins zijn voorzien van een transflective scherm, hoe meer licht erop valt hoe beter ze leesbaar zijn.

Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat :+

Het wordt voor zover ik weet niet beter leesbaar. Het blijft redelijk leesbaar. Als de zon heel fel is kan het ook vrij lastig afleesbaar zijn.
 
Mijn iPhone 7plus is ook prima afleesbaar tijdnes het rijden. Zit gewoon plat op de rammount in een universele mount. Gewoon plat op het stuur. Sommige handschoenen doen het er goed op, andere niet. Mijn zomerhandschoen werken prima ic met het scherm. Rukka maakt ook zomerhandschoenen waarmee je een smartphone kan bedienen.

En hij rammelt niet uitelkaar nochtans.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan